max. lengte sporen op wedstrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

max. lengte sporen op wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-03 19:30

Ik hoorde dat er een max. lengte van sporen voor wedstrijden is. Wat is de max. lengte dan?
Ik kom namelijk met m'n spoortjes van 3 cm net niet bij de buik, en eigenlijk zou ik dus of iets langere moeten hebben (ik moet gewoon echt m'n voeten draaien om er wel bij te komen, m'n voeten steken wat onder de buik uit), of ik moet zwanehalssporen opsnorren.
zwanehalssporen vind ik niet zo mooi, en ik heb er nooit mee gereden. Bevalt dat wel? of zit je heel snel ongemerkt te porren? Meestal is een spoor namelijk niet nodig, maar voor het geval dat heb ik dus die sporen nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 19:40

Sporen mogen uitsluitend zijn vervaardigd uit metaal. De tand dient vanuit het midden van de spoor recht of
gebogen naar achteren gericht te zijn. Wanneer voorzien van een wieltje, dient dit vrij te kunnen draaien. De
takken van de spoor dienen glad te zijn.
Indien ter bescherming van het paard, takken en steel vanuit de fabriek onlosmakelijk zijn omwonden met
een bescherming, is dit eveneens toegestaan. (Dit laatste niet op internationale wedstrijden.)

Voor pony's zijn alleen sporen als boven omschreven, waarvan de tand een maximale lengte heeft van 3 cm.
en een diameter van 0,5 cm toegestaan. Het uiteinde van de tand moet stomp zijn, d.w.z. zonder scherpe randen
en het uiteinde mag ook niet zijwaarts gericht zijn.
Internationaal mag de tand van de (stompe) spoor bij ponyruiters een maximale lengte hebben van 1,5 cm.


Dus als ik het goed lees is er voor paarden geen max. lengte ?

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-03 19:47

Ik dacht het dus van wel. Dit stukje tekst heb ik ook wel eens ergens gelezen. Kennelijk mag je dus starten met hele lange sporen. Niet dat ik echt lange van plan ben, maar 1 cm langer moet dus wel mogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 19:50

Ik dacht hetzelfde als jij
Maar als ik dit stukje lees, geld het alleen voor de ponys lijkt me
Weer wat geleerd.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 20:05

runningkawa schreef:
[i]Indien ter bescherming van het paard, takken en steel vanuit de fabriek onlosmakelijk zijn omwonden met
een bescherming, is dit eveneens toegestaan. (Dit laatste niet op internationale wedstrijden.)

En laarsbeschermers? Die zorgen toch ook dat de tak omrand is, is niet vanuit de fabriek. Mag dit dan officieel niet???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 20:09

Denk het niet?
Vraag me af waarom niet, bang dat je harder of gemener kunt drijven?

Goh wat een ontdekkingen bij een stukje tekst vandaag Haha!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 20:12

Volgens mij mogen laarzenbeschermers niet meer. Althans, dat meen ik op te maken uit de nieuwe KNHS-regelementen.

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 21:37

laarzenbeschermers mogen idd niet meer... waarom geen idee Verward

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 21:46

bij pony´s moet je knopsporen

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 21:47

bij pony´s moet je knopsporen

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 09:26

ik rijd altijd met laarsbeschermers :S ..anders gaat me rits eraan...En ik rijd ook bij de pony's maar heb geen knopsporen, maar als je sporen van 3 cm mag lijkt het me ook wel dat je andere sporen mag..

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 12:45

Maar ja mijn tinker (1.53) start ik bij de paarden met wielsporen. Zou dat dan ook niet mogen omdat het een pony is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 13:22

Bij de paarden gelden de paarden regels

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 13:27

Om even je vraag over de zwanehals te beantwoorden:
ik vind het zelf wel fijne sporen als je te groot bent voor een paard. Ze zijn wel lang maar de knop zelf is heel groot en bot, dus echt scherp zijn ze niet. Als je ongemerkt zit te porren, lijkt me dat je dat dan ook met andere sporen doet en je zowieso niet met sporen moet rijden. Knipoog

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 13:31

Ik rijd als ik met mn sporen rijd gewoon met laarzenbeschermers, en veel van onze club ook. Nog nooit van gehoort dat dat niet mag? Verward

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 16:38

het mag sinds 1 april niet meer, maar ze zijn er absoluut niet streng op. de jury waarbij ik schreef bij de ruiterdagen wist het zelfs niet eens Haha! toen ik dat vertelde vond zij het ook onzin.

jumpertje

Berichten: 204
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 16:45

k rij ook bij de pony's en k heb ook sporgen die 3 cm zij en ze hebbem er nog nooit wat van gezegd

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 16:51

bij pony's mogen knopsporen en "puntige" sporen tot en met 3 cm, vroeger was dit twee dubbeltjes, nu dus drie, maar dubbeltjes bestaan nie meer Tong uitsteken
bij paarden doen ze eik nooit moeilijk, alleen met dressuur mogen hamersporen gloof ik niet.bij springen en cross weer wel

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 16:51

Waar kan ik vinden dat laarzenbeschermers niet meer mogen?
Ik gebruik ze namelijk om mijn leren laarzen te beschermen. Ik heb over 2 weken een kringkampioenschap en dan zou het toch l*llig zijnb als ik gediskwalificeerd zou worden!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 16:55

dan zou ik ze voor de zekerheid dat ene dagje eraf doen hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 16:55

Citaat:
takken van de spoor dienen glad te zijn.
Indien ter bescherming van het paard, takken en steel vanuit de fabriek onlosmakelijk zijn omwonden met
een bescherming, is dit eveneens toegestaan. (Dit laatste niet op internationale wedstrijden.)

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 16:57

Ja dat doe ik dan maar! Ik vind het alleen een beetje kromme regel hoor, het staat toch netjes? Of zouden ze bang zijn dat ik er punaises in zou stoppen?

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 12:17

Ik moet zeggen dat ik dit dus ook belachelijk vind.
Wordt nu dus tijd dat een sporenfabrikant het dus standaard er omheen doet. Denk dat die sporen dan super zullen verkopen.

Maar goed, dan rijden we die paar minuten straks maar zonder laarsbeschermers!

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 09:04

Kleintje schreef:
Ik moet zeggen dat ik dit dus ook belachelijk vind.
Wordt nu dus tijd dat een sporenfabrikant het dus standaard er omheen doet. Denk dat die sporen dan super zullen verkopen.
!


dat bestaat al.... maar ik heb simpelweg niet zoveel geld dat ik 80 euro aan dat soort sporenkan uitgeven Schijnheilig

ik vind het maar een belachelijke regel, maar zolang een jury er niets van zegt... ik heb nog nooit een jury erover horen klagen, en anders heb je ze in 2sec. af Lachen