gisteren weer wat rassendiscriminatie mogen aansch

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

gisteren weer wat rassendiscriminatie mogen aansch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-03 10:28

ouwen. Boos!

Gisteren startte 2 meiden van de stal in barsingerhorn,wauweltje reed met neckson voor het het eerst mee en ze starte in de l1 ,paard was erg braaf en ze had ook super punten iets van 160 en 165 en ze was 1e en 2e,en dat voor je debuut he!

Daarna moest renate met haar haflinger(1.60,staan ook wel foto's van hem op bokt)in de l2,ze had hem mooi voor elkaar en zag er allemaal goed uit,1e proef keertje fout aangesprongen en tikkeltje diep in de aanleuning af en toe maar toch zeker wel puntje waard,2e proef was even wat slordiger.
Kreeg zij ook haar punten,allebei rond de 145 a 148(weet niet precies meer),ik heb de andere ook in haar proef zien rijden en die deden het echt niet beter dan haar hoor,vond het echt heel banketstaaf voor haar,maar goed dat ze zich er niks van aantrekt en gewoon voor de volgende voorbereidt.
Zou ik niet kunnen denk ik... Scheve mond

Komt dit nou echt zo regelmatig voor? Verward
Dan vind ik dat diep triest,vind zelf ook een hoogbenige luxe kwpn'er mooier maar je moet wel eerlijk blijven,een oefening goed is een oefening goed of je nou op een haf,fries of wat dan ook zit.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 10:32

leuk he juriesporten.............

Chonelly

Berichten: 556
Geregistreerd: 30-05-03
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 10:32

Precies, kan ik niet begrijpen! het gaat erom dat je de oefeningen mooi aflegd. Maar was het bij dezelfde jury? Want soms kan dat ook erg verschillen, mijn zusje en ik reden op dezelfde pony wedstrijden, maar werden toch heel anders beoordeeld door verschillende juryleden, terwijl er niet veel verschil in zat..

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 10:47

Ik vind het nog wel een hele mooie haf ook, hij is niet te dik, en loopt er meestal lekker bij...

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 11:28

volgende keer beter hoor
dit hou je toch altijd

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 11:29

Het komt erg veel voor. Een kennis van mij heeft een Fjord. Toen ze bij de jury kwam was het eerste wat ze zei: in de eerste instantie dacht ik van "wat moet dat hier met zo'n beest, maar het ging wel wel aardig". Nou ja hoe durf je zoiets te zeggen.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 11:35

Ook bij de endurance wordt soms vreemd gereageerd als je met een Fjord of Haf komt aanzetten. Veterinairen bijvoorbeeld kunnen daar wel eens rare opmerkingen over maken. Komt dus niet alleen bij de dressuur voor. Lekker motiverend, denk ik dan. Laat deelnemers alsjeblieft zelf - door te DOEN - uitvinden of hun paard al dan niet geschikt is voor de tak van sport waar ze in willen uitkomen.

Maar goed, ik denk zelf dat het belangrijkste is dat je plezier met je paard hebt. En persoonlijk zie ik liever een goed bewegende Fjord of Haf dan een slecht bewegend warmbloedpaard van wat voor ras dan ook, maar dat is mijn mening. Knipoog

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 11:40

Ach ja je mag het niet zeggen eigenlijk he, maar het gebeurd idd, ik maak het ook met regelmaat mee.
Ik start op een XWelshCob/Tinker en er is hier 1 jury waarbij ik gewoon echt niet hoef te starten, ik heb het nou een aantal malen wel gedaan omdat ik dacht dat ik het me verbeelde maar nee... hij vindt mijn Leenpony vreselijk en hoe goed het dier ook loopt ik krijg geen punten van hem... het hoogste wat ik van hem kreeg is 155.
De laatste keer dat ik bij deze jury startte kreeg ik 143 punten, dit was mijn 1e proef, mijn 2e proef ging aanzienlijk minder en ik kreeg 168 punten, rara waar komt dat verschil vandaan.
Maar goed, je kan er kwaad om worden maar het heeft geen zin, dit is en blijft een jurysport.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 11:55

Cloris, dat heb ik ook met een bepaald jurylid, en ik start gewone KWPN-ers.

wauweltje

Berichten: 264
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 13:25

Gedeeltelijk mee eens! Maar voor de duidelijkheid de haflinger startte in de L2, bij twee verschillende juryleden. Eeste proef 147 p was bij een hele strenge jury, die normaal M jureert. Ik heb later op de dag de schrijfster gesproken van deze jury. Zij schrijft altijd bij deze jury en heeft zelf ook een haflinger. Dus wij hebben het uitgebreid over de betreffende haflinger gehad. Een M-jury kijkt vooral naar het vermogen om in de galop te sluiten, want dat is in de M echt nodig! Die pech heb je dus als je in de L2 een M-jury treft , bovendien sprong ze verkeert aan, herstelde niet, dus kreeg voordat onderdeel een 1. Heel streng gejureert dus, maar kwam ook omdat ze niet herstelde. Dan moet je wel minstens 5 zevens rijden omdat te compenseren. En ik denk wel dat dat met een Kwpnner makkelijker te compenseren is. Tweede proef was bij een andere jury, maar amazone van de haflinger was daarover ook niet tevreden (149 p), deze jury was wat makkelijker. Eigenlijk mag het niet uitmaken met wat voor paard je start, zeker niet in de B en L en ik hoop ook dat het niet uitmaakt.
Bovendien vorige week zei iemand dat het met mijn paard ook problemen op kon leveren, want dat de jury niet van zware paarden houdt. Ik heb een hele grote, zware zwarte ruin. Dat is gelukkig niet waar gebleken (zie opmerking Paulanda), met dit debuut was ik dus heel gelukkig! Pling
Een jury mag natuurlijk nooit kijken naar het type paard. Het is wel zo dat bij twee gelijke proeven de persoonlijke smaak wel gaat mee tellen.
Jury's die bepaalde paardenrassen discrimineren zijn fout bezig. Maar het ene ras heeft wel meer talent als het andere ras voor de dressuur. Maar nogmaals dat mag in de lagere klassen niets uitmaken.
Dit is een hele mooie sierlijke haf, dus deze komt er wel, ben ik van overtuigd.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 14:15

Lielle schreef:
Cloris, dat heb ik ook met een bepaald jurylid, en ik start gewone KWPN-ers.


Ja ik weet het hoor, het is niet alleen bij de niet kwpn'rs Knipoog ik vind het gewoon over het algemeen heel vervelend als een jury zijn/haar voorkeur voor een bepaalt (type) paard laat blijken door wel of niet hoge punten.
En aangezien ik eigenlijk afgezworen heb me daar druk over te maken is het toch wel lekker als je het hier even kwijt kunt Clown

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 15:52

Maar ik vind altijd dat mensen die met een fjord, haf fries etc starten, altijd zo snel de schuld geven aan de 'rassendiscriminatie' Dat is zo makkelijk gezegt! Ik heb op mijn pony ( die er toch best als een sportpony uit ziet Knipoog ) ook weleens dat ik denk, jah! dat is toch best een winstpuntje waard ( en ook de reacties aan de kant denken dat ) En dan heb ik 149 punten. nouja, volgende keer beter! waarom moet het dan ALTIJD aan de jury liggen die niet van dat ras houd.. wel erg makkelijk

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 16:13

paulanda schreef:
tikkeltje diep in de aanleuning af en toe


Als er per onderdeel dat hij dat doet een punt afgetrokken wordt (en dat mag!) en dan ook nog een keertje verkeerd aanspringen en wat slordigheidsfoutjes, dan zit je zo op die punten. Lijkt me een normale score, niks 'discriminerends' aan. In de B misschien een beetje flauw, in de L2 lijkt het me terecht.

Maar goed, ik ben geen jurylid en heb de proef ook niet gezien.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 16:23

ben het helemaal met Margreet eens. En bovendien, als je in de verkeerde galop aanspring en een 1 krijgt omdat je die niet herstelt *stom* (zeer terecht dus) zit je al op 151 punten, uitgaande van zessen voor alle andere onderdelen. Bovendien zou je van mij (oud-jurylid) galoponderdelen in de verkeerde galop niet meer dan een 4 krijgen (is al heel schappelijk) dus dan verlies je nog 4 tot 6 punten (volte 15 m, middengalop), houd je over 147 in het gunstigste geval. En dat had ze gekregen, begreep ik. Niets raars aan dus en zeker geen discriminatie.

paulanda schreef:
Dan vind ik dat diep triest,vind zelf ook een hoogbenige luxe kwpn'er mooier maar je moet wel eerlijk blijven,een oefening goed is een oefening goed of je nou op een haf,fries of wat dan ook zit.


Dit vind ik dus een typisch voorbeeld van de de calimero mentaliteit die je toch vaak ziet bij ruiters met Fjielinkers *LOL* Niet miepen maar rijden.

en verkeerd aangesprongen is verkeerd aangesprongen.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 16:31

Wat niet wegneemt dat er wel degelijk juryleden zijn die liever geen Haflingers of sowieso dieren onder de 1.56 in de ring hebben, en daar ook rond voor uitkomen: 'Met een pony heb je niets te zoeken tussen de paarden' wordt er dan gezegd.

Ben het met Lielle eens als het gaat om 'niet miepen maar rijden' (zo zet je tenslotte je resultaten neer), maar met een niet-dressuurtypisch ras of een 'kleintje' ben je IMO in sommige gevallen toch in het nadeel, nog voordat je een onderdeel van je proef hebt laten zien.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 16:35

ja, net zo goed als ik met Raimaer (klassiek gebouwde KWPNer znder dressuuruitstraling) in het nadeel ben. Jurysport, kl*te maar waar.
Als je je proef netjes rijdt en keurig afwerkt (dus IN IEDER GEVAL de verkeerde galop herstelt) kun je jezelf niets verwijten.

En ja, ik ben nog teleurgesteld over mijn punten van vorige week, maar heb me voorgenomen om volgende week twee keer zo goed te rijden.

Nickie
Berichten: 11
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 21:30

IK weet precies wat je bedoelt, wij werden gisteren tweede met 155 punten omdat mijn paard niet hoogbenig genoeg was, hoorde we achteraf een jurylid zeggen.
Nou sorry hoor, ik sloeg bijna stijl achterover.
Ik tweede omdat mijn paard geen super hoog gebouwde benen heeft, en iemand anders eerste met een paard wat super in verzet ging, in de verkeerde gallop aansprong.
Maar ja....... hij was wel hoogbenig.

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 22:09

Ik heb gisteren ook 155 punten gereden met de Lusitano-merrie die ik uitbreng waarbij ik voor het staponderdeel twee 4'en en een vijf kreeg.

Nou kan ik gillen dat een korte pittige stap bij het ras hoort, ik kan ook gewoon accepteren dat de stap zwak is en langzaam aan proberen haar rustiger en regelmatiger te leren stappen.

Mijn punt is eigenlijk dat als je ervoor kiest om een paard dat niet of minder dressuurtypisch beweegt uit te brengen in de dressuursport, je gewoon keihard zult moeten werken om de basisgangen voor zover mogelijk te verbeteren. Als je dan vervolgens nette proeven neerzet zullen juryleden uiteindelijk niet om je heen kunnen (dat hoop ik tenminste Lachen ).

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 22:51

Nee dat ben ik dus wel met je eens, kijk is een onderdeel niet goed dan is het niet goed!
Komt je paard in de stap tekort dan weet je dat idd, doe je wat verkeert in je proef weet je dat ook enz enz.
Maar wat hierboven ook al aangehaald wordt is gewoon waar, er zijn juryleden die liever niet "iets" onder de 1.56 zien binnenkomen en als dat dan ook nog sokken heeft..........Daar kan je namelijk niet altijd tegenop rijden hoe goed je proef ook ging.
Maar goed, het is gewoon iets waar je idd tegen moet kunnen.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 09:27

Dickie schreef:
Nou kan ik gillen dat een korte pittige stap bij het ras hoort, ik kan ook gewoon accepteren dat de stap zwak is en langzaam aan proberen haar rustiger en regelmatiger te leren stappen.

Mijn punt is eigenlijk dat als je ervoor kiest om een paard dat niet of minder dressuurtypisch beweegt uit te brengen in de dressuursport, je gewoon keihard zult moeten werken om de basisgangen voor zover mogelijk te verbeteren. Als je dan vervolgens nette proeven neerzet zullen juryleden uiteindelijk niet om je heen kunnen (dat hoop ik tenminste Lachen ).


Inderdaad! Er is nou eenmaal een soort "ideaalbeeld" van wat jury's graag zien en wat ook de bedoeling is van de dressuur. Een hoogbenige KWPN'er kan daar meestal makkelijker aan voldoen dan een Haflinger.

Mijn persoonlijke ervaring is dat het allemaal wel meevalt. Ik geef les aan Ieris hier op Bokt en die rijdt met een Fjord, ik vind dat ze over het algemeen precies de punten krijgt die ze verdient....

Zelf rijd ik met een E-pony tussen de paarden en heb nog nooit te weinig punten gehad en nog nooit vervelend commentaar (zelfs op het kampioenschap na 3 keer aangalopperen waar draf werd gevraagd en 2 keer flink wegspringen nog een winstpunt in het M1 omdat de jury het zo'n prachtig beestje vond! Positieve discriminatie dus Tong uitsteken )

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 10:24

Tsja daar weet ik natuurlijk alles van met een tinker! Zo ben ik op concour in Schoorl een keer boos de ring uitgestapt. De jury zat op stoeltjes omdat het te warm was, en ik kwam binnen en ze zei tegen haar schrijfster: Wat is dit voor knol moet die niet voor de kar! Ik ben omgedraaid en de ring uitgegaan, rijden had dan toch geen zin meer. Ik heb trouwens geen minpunten gehad wegens stoppen, ze kneep hem wel denk ik!

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 10:35

irish_lady schreef:
Tsja daar weet ik natuurlijk alles van met een tinker! Zo ben ik op concour in Schoorl een keer boos de ring uitgestapt. De jury zat op stoeltjes omdat het te warm was, en ik kwam binnen en ze zei tegen haar schrijfster: Wat is dit voor knol moet die niet voor de kar! Ik ben omgedraaid en de ring uitgegaan, rijden had dan toch geen zin meer. Ik heb trouwens geen minpunten gehad wegens stoppen, ze kneep hem wel denk ik!


Oioi zou ik dan idd zwaar over mijn toeren gaan, ik denk dat ik ter plaatse een klacht had ingediend.
Hebben we vorig jaar trouwens ook gedaan, een jury ging zo vreselijk tekeer tegen een ruiter... het was gewoon te erg om aan te horen, waar hij (de ruiter) het lef vandaan haalde om te starten en of hij ooit les had gekregen en of hij wel eens zichzelf had zien rijden, hij zat als een sukkel op zijn paard en kon dus niet rijden, dit waar wij allen bij stonden.....
Het paard is een zeer nerveus typje en ging tijdens die proef gewoon echt uit haar dak..... de ruiter bleef gewoon rustig doorrijden (voor zover mogelijk) en maakte zijn proefje af...
Af en toe

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 10:40

Mijn vriendin heeft een tijdje een instructrice gehad voro haar dressuurlessen. Echt zo'n verwend nestje dat alles van haar ouders kreeg. Ik oordeel niet snel maar dit heb ik met eigen ogen mogen aanschouwen. Huilen als ze niet voorop mocht in het viertal, als ze niet won met de proef etc etc. EN HET MEISJE IS AL 30 GWEEST HOOR!!!!

Nu is ze van instructrice veranderd omdat er steeds ruzie was en elke proef di emijn vriendin rijdt waar zij jureert wordt belachelijk laag gejureerd. HEel apart als je alle rapporten bekijkt met mooie hoge punten en dan die enkele met belachelijk lage punten. Hoe maak je jezelf belachelijk als jurylid denk ik dan maar.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 10:40

Cloris, dat lijkt me een typisch geval van wèl kritiek hebben, maar niet weten hoe je die moet uiten. Lijkt me dat je met zo'n actie alleen maar weerstand oproept. Kritiek geven is IMO een vak op zich. Knipoog

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 10:41

tuurlijk mag een jury niet discriminerend werken.

feit is wel: zoals dickie zegt: de stap is minder van m'n lusitano, is raseigen.

nou ja, een kwpner stapt normaal gezien wel regelmatiger, die haalt der dan betere punten op.

omgekeerd kan natuurlijk ook!!!

een jury kan/mag gewoon niet discrimineren omdat jouw paard toevallig vlekken heeft, robuust of barok is, een kwpn'er is van ....... , of eentje zonder papieren,.....

je wéét dat als je met een ras zoals een tinker, fjord, ... start dat je het moeilijker hebt gewoon omdat de gangen over het algemeen minder zijn dan bij een DRESSUURGEFOKT-paard !

maar: rij je goed = goede punten.
is het beter dan die kwpners = ok, jij wint.

zo simpel ligt het bij me