Wedstrijd stress, hoe kom je er van af?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Wedstrijd stress, hoe kom je er van af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-03 21:17

Zondag ga ik voor het 1st naar een concours toe, en gewoon even rondrijden.
maar DAAR ben ik al te zenuwachtig voor! Lips are sealed
Ik moet niet eens starten. Koe
Ik weet nu al dat ik die nacht niet kan slapen, en die ochtend geen hap door mn keel kan krijgen.
En dat als mn paard weer op de trailer staat, dat ik dan zo nodig een broodje hamburger moet hebben ofzo. Vork
En nu heb ik ookal stress, want ik krijg steeds van die steken, in mn schouder, mn bekken, en mn borstkas. Boos!
Niet normaal gewoon, ik ben gewoon een zenuwpees.
hebben jullie ook wedstrijd stress?
wat krijgen jullie dan? Verward

Groetjes Angelique

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 21:28

Gewoon rijden meid! Dat heeft iedereen in het begin, en daar moet je gewoon doorheen. Flink wat wedstrijden rijden en het wordt 'routine'.

En probeer anders ook eens Rescue van Bach, te koop in Natuur-reformhuizen, zoals de 'Tuinen'.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 21:33

Ik zal je alvast waarschuwen: bij sommige mensen gaat het nooit over Knipoog

Hoeveel wedstrijden ik ook gereden heb, ik ben en blijf altijd zenuwachtig.
Mijn paard wordt nu uitgebracht door iemand anders. Die heeft nergens last van en ik ben zenuwachtig Haha!

Hoe het zich uit: in de meest vreselijke manier, ik sla dicht zodra ik op mijn paard zit. Erg prettig, niet dus ...

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 21:36

gewoon doen, ik heb daar ook 'licht' last van, maar probeer mij er altijd overheen te zetten. ik kan ook nooit slapen, ik zeg altijd de dag voor concours niet uitgaan, maar ik ben der allang achter gekomen dat dat helemaal niks uitmaakt, aangezien ik toch pas slaap rond de tijd dat ik dan alweer thuis zou komen. met dat eten, ach ja ik eet 's morgens toch al haast niks, soms wel onderweg nog een broodje ofzo, maar meer ook niet. en ja pa moet maar niet teveel zegge, want oejoe dan is er veels te snel herrie, aangezien ik best gespannen ben, en m'n pony als die weet dat we op wedstrijd gaan, joh dat beest slaapt de hele nacht ook al niet, 's morgens met poesten etc. staat hij wat te draaien en de hele poepen, ook al zo'n zenuwpees, maar dan zou ik rustig moeten blijven, maar hij werkt mij dan weer op de zenuwen, hah wat un gedoe ook allemaal.
maar de laatste paar wedstrijden ben ik al wat relaxter aant worden, ben nu toch al aan het 3 seizoen begonnen, dus het begint wel te wennen!

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-03 21:55

ik zit nou al helemaal te denken, als ik op concours maar geen wedstrijdstress heb.
want dan krijg ik van die steken, net alsof ze met een mes in me zitten te steken.

Ik denk het niet, want ik moest ook eerst met mn instructrice mee naar ermelo op wedstrijd en toen moesten we daar slapen, en natuurlijk, Angelique was weer zenuwachtig, moest de hele tijd naar de wc, had een brok in dr keel, en had buikpijn.
Anglique kwam in ermelo aan, ging daar in bed liggen, alles weg...
Hopelijk is dat op concours ook zo.
Nou Desiree en celine, sta mij bij op concours.
nee geintje! Haha!

Supernicky

Berichten: 139
Geregistreerd: 08-06-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 14:23

Daar moet je gewoon even doorheen Als je maar vaak genoeg op wedstrijd gaat is het zo over.. En wat heb je nou te verliezen?? Je kan op ze minst lage punten rijden maar dan doe je het toch de volgende keer beter Haha! Succes Knipoog

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-03 21:37

ik heb vandaag alleen heel even gehad.
Dat kopmt omdat ik HEEl druk in de weer ben geweest.
Moest natuurlijk rijden, (ben niet naar school geweest.. pap vond me zielig hahaha!)
Nog even naar de ruitersport zaak gegaan, om draad en een naald te kopen voor invlechten, want die ben ik allemaal kwijt.
En morgen zou het wel erg zijn denk ik.(ik hoop het natuurlijk niet)

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 13:51

Blijf iig ademhalen Knipoog
Veel succes!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 14:38

In elk geval niet je eisen heel hoog stellen. Haalbare doelen voor jezelf stellen en keine stapjes. Het spannendste is nu dat je niet weet hoe je paard gaat reageren op de drukte van het terrein, als dat straks goed gaat, dan went het waarschijnlijk erg snel als je jezelf en je paard maar niet te veel druk op legt! Rijd voor je plezier!!!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 14:48

Heej meis, alles komt goed. Als je eenmaal op je paard zit, vergeet je de rest meestal wel. En als je maar blijft ademhalen komt het allemaal wel goed Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 14:52

Waar moet je je zenuwachtig voor maken dan?
Je doet gewoon je best en als dat niet voldoende is, jammer dan! Het is maar een hobby! Haha!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 19:55

Eej en het is maar losrijden. Het gaat niet eens om de punten. Lekker wat rondhobbelen en kijken enzo.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-03 23:34

Ja, ik ben ook helemaal niet zenuwachtig meer.
ik heb me vanochtend ingepraat dat ik me aanstel.
en dat heeft goed geholpen, elke keer als die verekte buik-of schouder pijn weer opkwam zei ik in mezelf:"appelflap, Angelique, je stelt je aan...!"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 08:41

Fitzroy schreef:
Ik zal je alvast waarschuwen: bij sommige mensen gaat het nooit over Knipoog

Hoeveel wedstrijden ik ook gereden heb, ik ben en blijf altijd zenuwachtig.
Mijn paard wordt nu uitgebracht door iemand anders. Die heeft nergens last van en ik ben zenuwachtig Haha!

Hoe het zich uit: in de meest vreselijke manier, ik sla dicht zodra ik op mijn paard zit. Erg prettig, niet dus ...


Nou, ik dacht dat er nog hoop voor mij was............
Maar ook ik, moet er maar mee leren leven dus??? Lachen

krunsjkim
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 13:32

Ik heb er ook altijd last van hoor nou ja niet eens zo dat ik zenuwachtig ben voor het rijden...
Ik maak me altijd enorm zenuwachtig over de reis. Mijn moeder kan niet echteruit rijden dus we mogen nooit verdwalen en een tijdje terug is mijn paard uit de trailer gevallen..niet toen we reden hoor maar toen we op de wedstrijd waren en de klep naar beneden dede...
ALs ik erop zit ben ik ook nog wel nerveus maar dat zijn allen wat kriebeltjes en dat is ook goed als je niet meer nerveus ben t word je te makkelijk in je proef...

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 15:31

Ik heb eigenlijk alleen een beetje stress van te voren, als ik erop is het weg. En het helpt heel erg om alles goed voorbereid te hebben, zodat je je daar niet druk over hoeft te maken.
Proef goed leren, op tijd naar bed, alles netjes schoon en gepoetst, op tijd en met goede routebeschrijving en een persoon die je vertrouwt.
Mijn vader rijdt met de trailer en daar is hij goed in maar voor de rest is het op wedstrijd een lastpost. Dus daar wordt ik wel eens een beetje zenuwachtig van..

Of een paar borrels wil ook weleens helpen Haha!
Dan maakt het je allemaal niks meer uit Dromen

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 18:30

Er zijn wel enkele boeken over rijden en stress en zenuwachtig zijn: er is een boek van de schrijfster Jane Savoie dat gaat over sportpsychologie (met name over paardrijden) wat heel interessant is. Ik ben de titel in het Nederlands vergeten, in het Engels is het geloof ik "That winning feeling". Misschien heeft de bibliotheek het. Nog een boek over sportpsychologie dat ook erg interessant is, is een Engels boek genaamd "The inner game of tennis". Het gaat eigenlijk over tennis, maar de theorie is op alle sporten toe te passen. De naam van de schrijver is Timothy Gallwey, ik weet niet of het ook in het Nederlands is uitgegeven.

Je kunt ze ook bestellen bij boll.com

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 13:10

Als ik een wedstrijd rij (al zijn het manegewedstrijdjes Haha! )
Ben ik altijd hardstikke zenuwachtig.
Dat hoort er gewoon een beetje bij!

Dancer_Valou

Berichten: 359
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 14:23

een beetje stress en zenuwen zijn ook wel goed denk is, de wil om te presteren zit nu eenmaal in ons mens.. Maargoed, zoals anderen al zeggen, gewoon lekker vaak doen en lekker genieten op zo'n concours. Zie de lol ervan in en als je paardje braaf is, gewoon lekker rijden.
Er zijn volgens mij ook wel pilletjes te halen bij de dokter als je extreme last hebt van zenuwen, maar bij mij wordt het door gewoon doen al elke wedstrijd ietsjes minder. Dat merk ik ook aan mijn paard. Hij wordt doordat ik rustiger ben ook steeds relaxter op wedstrijd....

Veel plezier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 19:46

RodeoGirl schreef:
Als ik een wedstrijd rij (al zijn het manegewedstrijdjes Haha! )
Ben ik altijd hardstikke zenuwachtig.
Dat hoort er gewoon een beetje bij!


Maar daardoor rijd ik bijvoorbeeld niet op de manier waarop het zou kunnen. Een beetje spanning is denk ik normaal, teveel zeker niet, dat gaat ten koste van je oefeningen!

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-03 22:47

ik had geen stress onder het losrijden.
want ik dacht dat ik de ring toch niet in ging.
Want de jury had het veel te druk.
en hij had toch geen tijd om mij voor spek en bonen te jureren.
Maar toen ging Irma aan een jury vragen of ik er na alle deelnemers even in mocht, en ook gejureerd mocht worden.
dat kon.
Ohw, toen kwam de adrealine weer omhoog.
Toen ik een rondje in de ring reed was ik al helemaal benauwd, maar toen ik binnen was gekomen, en bij c op de rechterhand was gegaan, zakte het allemaal wel.
Ik moest zelfs lachen, want Iris (Gigelo) zat aan de kant, en keek mij zo dom aan.
En mn instructrice zei nog heel zacht:"Hoeken rijden, en LACHEN!"
Dus ik meteen een big smile!
hahaha.

het viel allemaal reuze mee.
het was juist KEI gezellig en leuk.
ook omdat er HEEL veel mensen van stal mee waren.