pony bij paarden, hoe zit dit met bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

pony bij paarden, hoe zit dit met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-03 10:27

ik ga misschien starten met noury, mag nog tot december bij de pony's maar moet dan dus bij de paarden.
ik heb een bitje van 1.4 cm en ik hoorde dat je daar bij de paarden niet mee mag rijden (als je een paard hebt) maar geld dit ook als je met een pony bij de paarden rijd?

alvast bedankt

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-03 13:43

niemand die dit weet?

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 14:31

De bitten voor paarden dienen glad van uitvoering te zijn en zonder scherpe randen en - met uitzondering van de onderlegtrens - van een zodanige dikte te zijn, dat het deel van het bit dat op de lagen van de paardemond rust bij de trenzen een dikte heeft van tenminste 1,5 cm; de minimum dikte voor de bitten voor pony's bedraagt 1 cm.

Voor stang en trens geld (dus vanf de Z pas toegestaan)
De lengte van de scharen van de stang (d.w.z. van het gedeelte onder het mondstuk) mag niet meer bedragen dan 10 cm; de diameter van de ringen van de trens mag niet groter zijn dan 8 cm


Dit staat in de regelementen, Staat dus niets over een pony bij de paarden, of deze moet voldoen aan de paardenregels of aan de ponyregels. Zou ik als ik jou was eens navragen bij het KNHS.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-03 15:31

ik moet gewoon met een bitje van 1.5 cm gaat starten.... grrr heb ik net een duur aurigan bitje gekocht waar hij heerlijk op loopt, moet ik nu weer een nieuwe aanschaffen Frusty

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 12:11

Heb je het nagevraagd?? Dus als je met een pony bij de paarden start wordt het in het regelement gezien als "paard"??
Ben benieuwd!
Rot van dat bitje... Misschien kun je het hier op bokt aan iemand verkopen??

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 13:46

Lissy, deze regels gelden alleen voor het formaat van je paard, dus je mag gewoon met een bitje van 1cm rijden. Ookal start je bij de paarden, daar verandert je pony niet door. Een bit van 1,5cm in een ponymond is niet eerlijk tegenover het dier, dan heeft hij letterlijk zn bekkie vol ijzer.
Ik start ook met ene pony bij de paarden met een gewoon ponybitje (dus 1cm), nooit commentaar op gehad.
Viv

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 13:52

aurigan mag niet, dat is 2kleurig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 13:58

En waar is het regelement daarvan?
want daar ging het laatst hier ook al over en niemand kon het vinden Lachen

En dan 2 kleurig geld geloof ik alleen als je echt 2 soorten verschillende metaal in 1 bit hebt, zoals in zo'n rollenbit.
Of een dubbelgebroken bit, waar alleen het tussenstukje een ander metaal soort is.

Dus niet als het hele bit aurigan of argentaan is.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 14:44

Pinacolada schreef:
aurigan mag niet, dat is 2kleurig


Nee hoor gewoon in 1 kleur....

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 14:50

runningkawa schreef:
En waar is het regelement daarvan?
want daar ging het laatst hier ook al over en niemand kon het vinden Lachen
En dan 2 kleurig geld geloof ik alleen als je echt 2 soorten verschillende metaal in 1 bit hebt, zoals in zo'n rollenbit.
Of een dubbelgebroken bit, waar alleen het tussenstukje een ander metaal soort is.

Dus niet als het hele bit aurigan of argentaan is.


In je wedstrijdregelement van de KNHS, blz D-39 artikel 121 Harnachement lid 5+6
Staat overigens niks over de kleur van het materiaal.

Viv

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-03 15:07

ik heb het KNHS gebeld... die zeiden dat als je met een pony bij de paarden rijd je een bit moet hebben van minimaal 1.5 cm dik

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 15:16

Nou dan kunnen ze mn rug op, dan loopt mn fjordje van 1.40 met dr mondje open als er 1,5cm dik ijzer tussen gaat. Dat doe ik dus echt niet.... (mn pony wordt niet ineens een paard omdat ik boven de 18 ben )
Aha dr gaat me een lampje branden : daarom zijn natuurlijk die sperriempjes, om die mond dan weer dicht te snoeren... ik ben eruit Haha! !
Viv

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 15:23

nou sorry hoor?
maar een bit van 1,4 zou wel passen, maar van 1,5 niet meer?
Daar gaat zijn mond niet ineens vol van zitten hoor

Als je graag met een pony bij de paarden start, vind ik het normaal dat je je ook aan paardenregels houd.

En in het Z paarden, zie je ook ponys lopen met stang en trens, dat zou dan ook niet meer mogen.
En ook het dragen van een hoedje doen vele toch graag eerder dan het Z, ook met een pony.

Dus regels die dan minder goed uitkomen is dan pech hebben. Haha!

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-03 15:32

mij maakt het opzich ook niet veel uit... vind het alleen jammer dat ik nu weer een nieuw bit moet kopen door deze rare regel

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 15:58

runningkawa"]
nou sorry hoor?
maar een bit van 1,4 zou wel passen, maar van 1,5 niet meer?
Daar gaat zijn mond niet ineens vol van zitten hoor
[/quote]

Eeeh ik heb het niet over 1.4 gehad hoor, maar over 1,0cm en 0.5 is een heel verschil voor zo'n klein mondje van 11.5cm breed.

[quote="runningkawa"]
Als je graag met een pony bij de paarden start, vind ik het normaal dat je je ook aan paardenregels houd.
[/quote]

Als die regels voor de ruiter gelden ja, maar voor het paard/pony kunnen sommige regels nou eenmaal niet diervriendelijk zijn (en daar gaat het in de sport toch om dat het ook nog diervriendelijk is). Je kunt de maat voor een paard niet vergelijken met de maat voor een pony qua harnachement. Dat blijft toch altijd een wezenlijk verschil mijnsinziens. De ruiter moet met de pony starten bij de paaren vanwege de leeftijdregel van de ruiter, niet om de hoogte van de pony..... tsja en sommige ruiters houden nu eenmaal niet van paarden...

[quote="runningkawa"]
En in het Z paarden, zie je ook ponys lopen met stang en trens, dat zou dan ook niet meer mogen.
En ook het dragen van een hoedje doen vele toch graag eerder dan het Z, ook met een pony.
[/quote]

Maar die stang en trens is geen paardenmaat qua dikte...... En het dragen van een hoedje is mijnsinziens ook niet eerder nodig dan in het Z (en niet eerder verdient ook).

[quote="runningkawa schreef:
Dus regels die dan minder goed uitkomen is dan pech hebben. Haha!


Tsja pech voor wie: de pony mijnsinziens, die wordt niet beter van die regeltjes wat bitdikte betreft, zn mond wordt niet groter als de ruiter de 18+ passeert Huilen . Maar dat zal ik vast wel weer verkeerd zien. Want dan verkoop je toch gewoon je pony, of ga geen wedstrijden rijden, toch? Want daar komt het dan wel op neer...

Herinner me ineens weer waarom ik endurance zo leuk vindt.... Haha!
Viv