Wedstrijdruiters: zie jij je paard als sporter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 21:20

Ja, ik laat ze geregeld preventief nakijken, of als ik merk dat ze zichzelf niet zijn. Onze acupuncturist cq homeopaat cq fysio bekijkt ze en geeft tips om evt. bepaalde oefeningen te doen, ander eten te geven of Bachbloesem/chinese kruiden, etc. toe te dienen. Uiteraard niet altijd, maar ik vind voorkomen is beter dan genezen en achteraf wellicht goedkoper dan dat je tot het laatst wacht en de evt. blessure verergert.

Overigens kan het ook zijn dat deze man ons doorverwijst naar de DA.

Ik kan er overigens aan toevoegen dat de nieuwe paarden die bij ons op stal komen om getraint te worden, bij voorkeur eerst door deze man doorgelicht te worden, zodat we een goede start maken en zeker weten niets de training kan belemmeren.
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 01-06-03 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt


Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 21:39

Als je geregeld wedstrijden rijdt, ben ik van mening dat je paard topsporter is. Immers, de training tussendoor vergt meestal nog het meeste van ze! Niet dat ik vind dat ze van suiker zijn, maar een marathonloper, een gewichtheffer of een schoonspringer laten zich m.i. óók geregeld onderzoeken...

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 21:59

Tja, ongeacht het niveau... Het ligt er eigenlijk eerder aan hoe "professioneel" je naar een wedstrijd toewerkt (no offence), dus echt een trainingsschema opstelt en uiteraard hoe váák je een wedstrijd rijdt...


Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 22:06

Persé niet, maar ik neem aan dat ruiters/amazones die semi professioneel rijden, er bij de "basis" niet al te nonchalant er tegen aan kijken en even fanatiek (wederom no offence) trainen als bij de "hogere"dressuur.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 22:28

Ha, leuk: een meningsverschilletje...Tong uitsteken

Ook hierbij ligt het er m.i. aan hoe fanatiek degene is, ook al is Z het hoogste wat men wil bereiken. Ik bedoel: of je L rijdt en je rijdt 3 keer in de maand wedstrijd of je bent Z en je rijdt maar 1 x per maand. Om maar eens een voorbeeld te noemen... Knipoog

Het paard wordt in beide gevallen toch anders belast. Maar ook dan is het natuurlijk weer kijken naar hoe consequent men naar zo'n wedstrijd toewerkt...
Bovendien zal er bij (semi) professionele ruiters er de noodzaak zijn om het paard op een zo hoog mogelijk niveau te krijgen en de blessures zo veel mogelijk te beperken, omdat het paard evt. voor verkoop beschikbaar zou zijn.
(alhoewel het in mijn geval meestal om het paard zelf gaat, zodat deze zich zo prettig mogelijk voelt)

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 18:22

Ik zie dat de meesten het hebben over een DA. Maar wat vinden jullie bv van alternatieve geneeswijzen of fysiotherapie?

En wat betreft beroep: zie het maar als darten: je kan het in de kroeg doen (amateur), maar ook op de Embassy (professioneel) Haha!
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 02-06-03 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 20:32

Ik geef je ook gelijk: if it ain't broke, than don't try to fix it. Maar mijn ervaring is dan ook: hoe hoger het niveau, des te groter is de kans op blessures... Knipoog

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 20:37

min of meer. Mijn ervaring wel in ieder geval. En niet alleen op mijn stal, maar ook bij andere "brood"ruiters... Knipoog

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 19:49

die van mij staan ook overdag op het land. Is weer goed voor hun koppie. Al hou ik rekening met de warmte en eiwitten.
Maar ook hier zijn er professionele ruiters die dit inderdaad liever vermijden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: robbie88 en 28 bezoekers