1e jumping: tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fiji
Berichten: 52
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Gent, België

1e jumping: tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-03 22:23

Hey!
Zondag rijd ik mijn allereerste jumping en zit dus ook met de nodige zenuwen Lips are sealed Nu vroeg ik mij af of de mensen die hier al jaaaaaaaaaren jumpings doen, of zij nog tips hebben voor mij van dingen die fout kunnen gaan tijdens zo'n 1e jumping... Alles is welkom *LOL*
Alvast bedankt!
xxxjes

Minne

Berichten: 512
Geregistreerd: 02-11-01
Woonplaats: Gent, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 22:48

Ik weet zelf bar weinig van jumpings, heb er zelf maar twee onerlinge op de manege gereden. Wat ik je als beste tips kan meegeven:
1) houd je zenuwen onder controle!
Focus je op het paard, op het rijden , probeer niet aan de wedstrijd te denken maar aan de oefening, probeer er iets uit te leren. Als je daaraan denkt, heb je geen tijd om je nerveus te maken. Je is dan paard ook veel zekerder en zal minder snel weigeren als jij vol vertrouwen op zijn/haar rug zit.
2) Kijk altijd naar waar je naartoe moet, niet naar de hindernis of naar beneden. Hierdoor gaat het bijna vanzelf.

Verder, vergeet u vooral niet te amuseren. Haha!
Waar is die jumping, trouwens? ik woon ook in Gent

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 14:47

Zorg dat je een gelijkmatig basistempo houdt in je hele parcours (niet te hard en niet te zacht), waardoor je makkelijk terug kan schakelen en weer voorwaarts kan gaan. Door bochten verlies je vaak tempo, dus let daarbij goed op dat je tempo houdt. Zorg dat je niet te langzaam gaat, (iets te kort eronder is meestal erger dan iets te ver af springen), sommige ruiters grijpen als ze gespannen zijn steeds meer teugel en gaan krampachtig zitten, dan gaat het paard ook steeds langzamer. Voorwaarts dus!

Neem het niet al te serieus, je doet het toch voor de lol?
Succes!

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 14:50

Zorg dat je een rustig tempo hebt in je parcours en dat je niet je pony/paaard alleen maar laat crossen. Houd je zenuwen vooral goed onder controle (dat is het belangrijkste) en als laatste zorg er goed voor dat je voor dat het allemaal begint goed het parcours weet. (goed parcours lopen dus Knipoog!! Veel succes!

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 21:16

zorg dat je wel door de startlijn en finishlijn gaat(rode vlag rechts, wit links, deze staan ook aan de zijknat van de hindernissen)
en als je twijfelt bij ene sprong.......niet gaan terug nemen, paard heeft dat door en kan dan in de stop gaan, dus rijd hem dan liever voorwaarts(dus ook als je niet uitkomt en je begint te twijfelen)

nou heel veel succes en we horen het wel!

Fiji
Berichten: 52
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Gent, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-03 21:42

Allemaal bedankt voor de tips! Hopelijk gaat het goed...ik zal alleszins goed mijn best doen *LOL*
En ik zal proberen mijn zenuwen onder controle te houden, maar of dat zal lukken... Lips are sealed Nu ja, ik beschouw het als een oefening, het is niet de bedoeling om het te winnen he Knipoog
En Minne, die jumping is in Destelbergen, in manège Ponderosa...mss al van gehoord. Leuk iemand op bokt te ontmoeten die ook uit Gent is Lachen
Zo, ik zal laten weten hoe het afloopt (wie weet krijg ik nog een lintje Knipoog )
Enneuh, nogmaals bedankt he! Haha!

edit: oja, het is maar een onderlinge wedstrijd op de manège in clubverband, het is dus tgn mensen die ik allemaal ken, dus eigenlijk moet ik me geen zorgen maken om me compleet belachelijk te maken he Haha! Nog al een goeie tip van mezelf Knipoog
Laatst bijgewerkt door Fiji op 16-05-03 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 21:43

ja dat vraag ii me nou af, hoe ga je in hemelsnaam het parcours goed onthouden> hoe weet je nou welke kant je o moet?!

heb met mn pony gesprongen en ben ontelbaar veel keren fout gerden(pony werd zo heet dat ik vergat op te letten welke kant we op moesten)

met mn paard wil ik ook gaan springen, M2 dressuur gaat nu lekker, wil er eigenlijk wat bij doen, nu het viertal rijden steeds minder wordt en hij springt thuis en in de les erg lekker!

maar zit me nu al af te vragen hoe ik t parcours ga onthouden, zodat ik niet fout rijdt!

Fiji
Berichten: 52
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Gent, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-03 21:46

Ja Renske, dat vraag ik me ook af!!! Ik ben bang dat ik verkeerd ga rijden en zo...Nu ja, normaal is een parcours wel logisch opgebouwd, maar toch... Zijn er daar nog tips voor of is het gewoon van buiten leren?
En schatten jullie bij het verkennen ook al de afstand in en zo...waarschijnlijk wel he Haha! (het is mijn 1e X dus zoveel weet ik er nog niet van)

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 11:12

nou je moet even de afstand tussen de dubbel meten, voor een pony staat ie op 7 ongeveer goed(Epony) als het eerst een oxer is, rijd dan niet te hard in, de sprong is al breder dus land je pony verder....
en gewoon het parcours lopen zoals jij dat met je pony rijd, precies dezelfde lijnen! kijk goed naar andere deelnemers, en dan kan je het parcours wel dromen!!!!!

Fiji
Berichten: 52
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Gent, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-03 16:25

Verslag: Alles is heel goed verlopen!! Al mijn zenuwen waren eigenlijk voor nix, had een ervaren paardje en dat heeft me zeker heel wat geholpen (en bijgeleerd!). Resultaat: 2e prijs *LOL*
En ook wat mooie actiefoto's, die ik mss online zet binnenkort, als ik kan uitzoeken hoe alles werkt (net nieuwe digi).
Maar allemaal: heel erg bedankt vr de tips!