M te hoog gegrepen voor sommige ruiters?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

M te hoog gegrepen voor sommige ruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-03 12:43

Ik zie nog weleens ruiters die jaren in de M klasse hobbelen, vervolgens uiteindelijk in de M2 terecht komen en daarin blijven steken...minder dan 150 punten respectievelijk, als er hoog gejureerd is. Ken ook ruiters die pas in de M2 lage punten beginnen te rijden en daar dan weer een poos in vast zitten...Uit dat groepje ruiters, merk ik een aantal verschillen:

- degeen die niet beseffen waar het aan ligt,
- degeen die lopen verkondigen dat ze inmiddels het paard Z oefeningen aanleren,
- degeen die doen alsof hun neus bloed en hoopt op betere dagen en goed gezinde jury...
(ik heb het dus niet in het algemeen over de ruiters in de M)

Zou de M eigenlijk te hoog gegrepen zijn voor degenen?

Ik heb hier eigenlijk nooit zo bij stil gestaan voor ik op bokt de verscheidene dingen lees en zie. Kan me echter herinneren dat iemand ooit de uitspraak maakte M van moeizaam Verward hier. (of vroeger op de FNRS wedstrijden is ook mogelijk)

Enlighten me Haha!

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 12:50

maarre.........(ben vandaag erg blond)......wat wil je hier mee toelichten dan?? Dat iedereen die moeizaam in de M mee komt maar moet stoppen met wedstrijd rijden??
De L staat ook voor Levenslang dus ben benieuwd wat me dat straks op gaat leveren, ben allang al blij als ik ooit de M zal halen.

Sorry als ik je verkeerd begrijp

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-03 12:52

Nee hoor... ik wil niets toelichten, ik vraag het aan de bokkers Haha! of anderen die dit ervaren.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 13:23

Tja, het kan ook aan je instructie liggen. Een goede kennis van mij rijdt met haar paard M2. Hier zit ze nu 1,5 jaar in ofzo en met moeite zijn er 4 winstpunten gehaald. Zodra ze er (nu dus) 10 heeft gaat ze gelijk door naar de Z. ík vind dat niet zo logisch, blijkbaar mankeert er dus nogal wat aan de basis. Maar.... haar instructie zegt dat ze wel zo snel mogelijk door moet naar de Z want het paard is er klaar voor en de M oefeningen zijn gewoon saai voor het paard. Van zo'n redenatie snap ik dus niet veel, maar ja, wie ben ik Lachen Ik heb nog niet eens een wp in de B Knipoog Maar ik denk toch ook wel dat je vanaf de M de capaciteiten van je paard tegen kan komen.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 13:32

ik ben het er wel mee eens ik denk dat je pas een klasse hoger als je je paard voor 100 % voor elkaar hebt en er dus ook echt klaar voor bent. er zijn dus inderdaad veel te veel mensen die meteen bij het minimum aantal winstpunten meteen over gaan wat voor niet allemaal even slim is, voor veel is het zelfs zo dat ze beter hun klasse helemaal uit zouden moeten rijden. je moet gewoon zorgen dat je eigenlijk makkelijk in je klasse bij kunt blijven zoniet niet over gaan naar een hogere klasse. je komt jezelf dan alleen maar tegen en komt voor steeds meer moeilijk heden te staan.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 13:47

Nu heb ik ook weleens gehoord dat de M2 lastiger is dan de Z. Gewoonweg omdat er toch al moeilijke oefeningen gevraagd worden terwijl je in een 20/40 bak niet zoveel ruimte hebt. Z1 wordt dan als makkelijker ervaren door de 20/60 ruimte.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 14:05

Apple schreef:
Nu heb ik ook weleens gehoord dat de M2 lastiger is dan de Z. Gewoonweg omdat er toch al moeilijke oefeningen gevraagd worden terwijl je in een 20/40 bak niet zoveel ruimte hebt. Z1 wordt dan als makkelijker ervaren door de 20/60 ruimte.



Nou dat valt wel mee hoor. En bovendien er worden ook Z1, Z2 en zelfs verkorte ZZL proeven in een 20x40 bak gereden.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 14:23

cornelie schreef:
voor en de M oefeningen zijn gewoon saai voor het paard.

Het kan natuurlijk ook zijn dat dit wel het geval is, mijn pony vindt moeilijker oefeningen (en dat zijn dat voor hem wat M dingetjes) veel leuker en doet het makkelijker.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 14:30

Lieke"]
[quote="cornelie schreef:
voor en de M oefeningen zijn gewoon saai voor het paard.

Het kan natuurlijk ook zijn dat dit wel het geval is, mijn pony vindt moeilijker oefeningen (en dat zijn dat voor hem wat M dingetjes) veel leuker en doet het makkelijker.
[/quote]

Volgens mij is dat dus echt onzin. Ik geloof niet dat als je je paard goed voor elkaar hebt hij zich dan gaat vervelen tijdens het rijden als je alleen maar simpele dingen aan het doen bent. Je rijd toch niet dag in dag uit de ene moeilijke oefening na de andere? Loopt het paard zich dan tijdens de basis dingen te vervelen?

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 14:51

Ik weet niet of dat zo is. Een stalgenoot van mij heeft ongeveer 8 jaar in de L gereden. Ze had 8 winstpunten, toen werd het L1 en L2 toen mocht ze dus L2, maar moest wel ineens nog 5 winstpunten ipv nog 2. Toen kwam de nieuwe winstpunten regeling en is ze snel nog gaan starten (ze had toen 3 winstpunten L2) en heeft net voor 1 april de M1 bereikt. En inmiddels zijn we nog geen twee maanden verder en ze heeft al 3 winstpunten M1 te pakken. Voor haar was het dus echt de L van Levenslang. Kennelijk heeft ze nu eindelijk de basis erinzitten (moet er ook wel bij vertellen dat het paard afgelopen jaar aan een schouderblessure is verholpen, waardoor hij nu nauwelijks meer tactfouten maakt en dat was iets waar ze daarvoor nogal streng op werd afgestraft).
Ik ben vorig jaar mei in de B begonnen en heb net voor 1 april de overstap naar de M1 gemaakt. Met een vorig paard was ik 1X L2 gestart. De M1 was dus echt helemaal nieuw voor mij en ik had verwacht dat het wel even zou gaan duren voordat we hier samen in gingen scoren. Maar inmiddels heb ik ui t 3 wedstrijden (6 proeven) ook al 3 winspunten. Aangezien ik dit paard door mijn studie en omdat hij niet van mij is, maar hooguit drie keer per week rijd, is dat iets wat ik echt nooit verwacht had. Ik zit eigenlijk nog steeds te wachten tot we stil blijven staan zeg maar. Ik blijf het paard ook superwaarderen, want ik rijd maar hooguit drie keer per week en in die tijd wil ik ook springen en naar het strand. Effectieve dressuurtraining is dan best lastig. Verder wordt hij gereden door twee anderen, die hem ook wel aan het werk zetten, maar wel op een lager niveau en op een andere manier, want ieder heeft toch zijn eigen stijl.
Tot nog toe gaan we dus als een speer, maar of er straks nog meer in zit? Dat zal de tijd leren. Ik ga voor het hoogst haalbare, maar weet wel dat als het niet lukt, dat aan beide partijen ligt en heus niet alleen aan het paard.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-03 14:52

Als ze zich vervelen dan moet je meer afwisselen en dat kan ook in de basis... immers juist daar ligt de grondvesten van het opleiden van het paard. Als een paard dingen makkelijk vind zal het zich sneller laten afleiden door andere zaken of daar tijd voor zien, maar dat hoeft niet ten nadele van je rijden te gaan.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 15:29

Ik snap niet zo goed welk punt je hiermee wilt maken. Iedereen komt wel een fase tegen waarop het even moeilijker gaat voor de één is dat de M en voor de ander pas in het Z2.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 15:38

Ik denk dat ik ook wel even ga slikken als ik nog eens in de M beland. Ik hoop ooit punten in de Z te kunnen rijden, wie weet.... Ik vind voorlopig L1 meer mijn niveau waar ik nog lang niet doorheen ben, al gaat het nu de goederichting op!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 16:00

UniferB schreef:
Ik geloof niet dat als je je paard goed voor elkaar hebt hij zich dan gaat vervelen tijdens het rijden als je alleen maar simpele dingen aan het doen bent.


Geen antwoord op de vraag an sich, maar even voortbordurend op bovenstaande opmerking: ik geloof best dat een paard dat M of Z loopt zich kan vervelen in een B- of L-proef, waarin de oefeningen elkaar niet zo snel opvolgen. Dit gaat bijvoorbeeld op als een M/Z-dressuurpaard uitgebracht gaat worden in het SGW (waar je dus op B/L-niveau begint en dus ook B/L-proeven rijdt) of wanneer zo'n paard door een andere ruiter in een lagere klasse uitgebracht wordt. Maar dan heb ik het specifiek over het rijden van proeven. Ik denk dat het bij de training meer een kwestie is van scherp houden, en dan maakt het IMO niet uit of je 'lagere' of 'hogere' oefeningen rijdt. Maar dat kan natuurlijk ook per paard verschillen.

Wat de vraag betreft: zo kun je je net zo goed afvragen waarom sommigen nooit verder komen dan de L (van Levenslang, zoals al eerder is gezegd) of het Z (dus geen ZZ-licht aan kunnen o.i.d.). De ene mens kan ook meer (aan) dan de andere, door interne of externe omstandigheden.

Overigens ben ik zelf ook nooit verder gekomen dan het L, heb in principe die ambitie ook niet, maar als ik ooit een paard te rijden krijg met dressuurtalent, dan zou ik best eens willen kijken wat we er samen uit kunnen rijden.

Verder praat ik zelf liever over 'het M (of Z) bereikt hebben' dan over 'vastgelopen zijn in het M (of Z)'. IMO is het positiever om te kijken naar wat je hebt bereikt dan naar het punt waarop het niet meer wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 16:13

Ik heb om me heen ook heel veel combinaties gezien die bleven hangen in de M. Meestal waren dat combinaties die als een speer de B of L doorgingen.

Ik denk dat er een hoop te wijten is aan de jurering. In de klasse L redt je het nog wel met een paard dat een beetje traag en tegen de hand is. Ik krijg een beetje het idee dat je daar [zeker in de B] vooral scoort wanneer je maar een heel braaf constant beeld neer kunt zetten. Wanneer dergelijke combi's M moeten rijden blijkt dat het paard niet kan verzamelen, geen LB heeft, traag wordt in de contra en in de SB gewoon gaat kreupelen.

Ik heb zelf ervaren dat er vanaf de klasse M veel meer wordt gekeken naar hoe je je paard hebt lopen ipv of je netjes kan figuurzagen. En ik kan me vorostellend at het voor veel ruiters heel frustrerend is om in de B met alle prijzen weg te rijden en dan in de M amper 155 punten weten te scoren.

Het grappige is dat ik daar een jaar terug al eens een discussie over had met Zep over het gat tussen de L en M en het verschil in beoordeling door de jury's en ze had zeker gelijk.

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 16:25

Kom ik ff als nuchtere recreatie-ruiter die van dressuren weinig tot geen kaas heeft gegeten Haha!

Het is in de dressuur toch zo dat je bij 10 punten door moet naar de volgende klasse (ik doe maar net alsof ik het over een endurance-wedstrijd heb Haha! )? Of mag je altijd hors concours in de klasse waarvan je het maximale aantal punten hebt meedoen? Als dat niet mag en iemand MOET door dan kan ik me best wel voorstellen dat iemand in een bepaalde klasse blijft en niet verder komt. Dan is het maximale bereikt, maar die persoon (en het paard) vindt het toch nog gewoon leuk om aan wedstrijden mee te doen ondanks het feit dat ze niet verder komen. Men kan toch gewoon meedoen aan wedstrijden voor de lol? Haha!

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 16:27

Bij 10 winstpunten mag je over en bij 20 moet je. Dus je kunt er voor kiezen om meteen als je mag over te gaan of om door te rijden tot je moet.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 16:30

hmmmm tja die gaat natuurlijk over dressuur, ik ben helemaal geen dressuurpikkie, reed al die jaren lekker in de L, maar nu met deze pony die ik inmiddels bijna 4 jaar heb, heb heel lang in de L rondgehobbeld en haalde alleen nog maar in de 160 punten. ben toen naar de M gegaan, maar dat viel flink tegen, heb nu zo'n 4 a 5 wedstrijdjes gehad en sta nog op 0wp hoor! dus kan er niet zo heel veel van zeggen! ik kan wel in de L blijven rondhangen en dan.....

ik merk hier dat veel kinderen altijd hun pony lopen af te zeiken, ze durven nooit te zeggen dat de fout bij hen zef ligt, erg frustrerend want het enige wat ik zeg dat het domweg mijn eigen fout is, en dat is het ook!

maar mensen denken ook ff snel naar het M springen te kunnen. pony's redden zich in het B en de L er nog wel uit! maar in het M staan ze stil......

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 17:42

Hmm, mijn instructie zei ook altijd: een wedstrijd kost een training. Oftewel, liever thuis dan langer doorrijden en even geen wedstrijden dan maar een half jaar lang elk weekend gaan en alles bij elkaar moeten schrapen. Maar wie doet dat nog tegenwoordig?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 17:56

ik merk ook dat ik al een tijdje in de m zit(inmiddels wel M2 + wp hoor) maar ja t is niet voor niets een 'selectie' voor ze Z en vind dat niet zomaar iedereen in het Z moet komen, dus er is nix mis me, dat de M soms net iets te streng wordt gejureerd(2e met 150 punten is niets vreemds!) maar ja je hebt er ook bij, die ALTIJD onderaan eindigen, in de M1 of de M2, tsja ik denk niet dat die er ooit uitkomen!

de L van levenslang vind ik wel grappig, 2 clubgenoten(rijden puur voor de lol) reden de afgelopen jaren L, nu dus L1 en ze gaan over een tijdje naar de L2 geloof ik, maar ja die rijden puur voor de lol!

de M van Moeizaam vind ik ook een hele goede!!

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 21:24

Ik vind ook de M van Moeizaam zeker een goeie!!!!!
Ik moet zeker zeggen dat de M2 absoluut wel een groot verschil is met de M1. Het niveau bij de pony's in het M is dus ook niet zo hoog vind ik, op enkelen na.
Mijn nieuwe pony heb ik nu 3 1/2 maand, en heb 16 winstpunten gereden.
Won echt werkelijk waar alles, maar terwijl het af en toe helemaal niet zo geweldig ging!! Dat bewijst dus maar net het niveau. Mijn pony is namelijk al 1 1/2 jaar niet meer normaal gereden en moet dus nog weer veel leren --> en ik ook Tong uitsteken . Je ging voor de nieuwe winstpuntenregeling ook inderdaad te makkelijk over naar hogere klasses. Wat dat betreft heeft de regeling toch nog zin...

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 22:00

Ik snap niet waarom je juist de M noemt, want het komt in alle klassen voor. Zo hadden wij ooit iemand op de vereniging rondhobbelen die echt NOOIT een winstpunt haalde in de B, maar die er gewoon ontzettend veel lol aan beleefde. Dat soort ruiters zijn er ook nog, en niet iedereen heeft de ambitie om M of Z of wat dan ook te worden.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 22:52

hey
ligt het niet gewoon aan de combinatie ruiter / paard? Een niet-getalenteerde ruiter die (wedstrijd) rijdt voor z'n plezier met een paard dat ook niet echt aanleg voor dressuur heeft, zal idd altijd wel ergens blijven steken. Of dat nu in de B, L, M of Z is.
Om eerlijk te zijn, ik heb Gigi al 2 jaar. Het eerste jaar heb ikr ecreatief gereden, nooit echt getraind. Ik kom op wedstrijd en haal 44,5%. Nu ben ik reeds een jaar aan het trainen, en haal procenten van ong 56% (in België ligt het anders dan Nederland, hier is wp vanaf 55% en wordt ook minder punten gegeven) Waaraan je dus kunt zien dat het ofwel aan de training / instructie ligt, ofwel aan een niet gemotiveerde ruiter of aan een niet getalenteerd/ niet meewerkend paard ligt. Dat denk ik dus toch zo, iemand aanvullingen?
xxx

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 23:53

ja een meewerkend paard is heel belangrijk Haha! die van mij verlaat weleens uitzichzelf al steigerend de ring, dat helpt niet echt mee voor je wp!

maar ik ben van mening dat iedereen een wp in de B moet kunnen halen als je je best doet! ongeacht de combinatie ruiter/paard en het (gebrek aan)talent van 1 van de 2

maar de M is voor mij de moeilijkste klasse tot nu toe hoor! bij de pony's was het niveau wat lager vond ik, dacht bij de pony's dat ik aardig kon rijden, dat viel wel tegen toen ik bij de paarden ging starten!(met een paard dusnniet met mn pony bij de paarden) al heb ik met mn pony(ook ivm kreupelheden en dus niet goed kunnen trainen) ook best lang over de L gedaan, ook over de B maar ja ik had geen ervaring en mn pony kwam uit duitsland e kon alleen springen, maar toen we t eenmaal doorhadden en goed les kregen, ging het goed hoor!

dus iedereen die zich serieus inzet moet minimaal in de M kunnen komen!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 11:30

Maarten schreef:
Men kan toch gewoon meedoen aan wedstrijden voor de lol? Haha!


Iiieeeeeek...voor de lol??? }> Haha!