Wedstrijd rijden op paard zonder hoefijzers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Wedstrijd rijden op paard zonder hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-03 18:40

Odin staat sinds een poosje zonder hoefijzers (hij had ze alleen voor) en dit gaat op zich heel erg goed. Hij loopt fijner zonder ijzers dan hij voorheen deed met.

Nu vraag ik me af of er meer wedstrijdruiters zijn met een paard dat zonder ijzers loopt. En wat jullie ervaringen zijn met eventueel gladheid van het gras en dergelijke.
Laat het me gauw weten!?

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 18:56

Je kunt ook bij het uitzoeken van je wedstrijden er rekening mee houden.
Zo kun je bv. hier in de buurt starten bij de Dijckhoeve en het Meers Paardencentrum. Die hebben beiden een grote eb- en vloedbodem waarop het prima rijden is zonder ijzers.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 19:06

ik rijd al zowat 8 jaar wedstrijd zonder ijzers!!!
ik heb er nog NOOIT problemen mee gehad, terwijl ik intussen M1 dressuur rijd, M springen en L cross! oke met het springen is het natuurlijk wel eens glad, maar als je hem goed aan het been houd, moet het toch wel gaan!
maar kan het me heus wel voorstellen dat het ook fout kan gaan, zo is een vriendin vorige week onderuit gegaan op springconcours, pony liep alleen voor op ijzers, vriendin heeft haar voet gebroken

maar ik zelf heb er nooit problemen mee gehad. ik praat overigens nu over pony's hoor. naja 2cm verschil op paard dan! ik heb dus geen ervaring met paarden!

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 19:08

Jaike loopt ook zonder ijzers ik merk wel dat ik er zelf
onzekerder van word wat betreft het rijden. Scheve mond

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 19:39

Heb tot ongeveer 4 weken geleden zonder ijzers gereden, ging altijd erg goed. Maar omdat ik afgelopen winter gevallen ben, ben ik best veel vertrouwen verloren. En omdat het best glad kan zijn, hebben we besloten er ijzers onder te zetten, nu kan ik dus altijd schroeven indraaien, en of het veel helpt? Voor mijn vertrouwen heel veel!!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 19:42

Ik rijd ook ijzerloos. Op zich scheelt het misschien dat ik ook altijd in het bos cross, regelmatig als het glad is Lachen Hierdoor heb ik juist heel veel vertrouwen gekregen in mijn paard en tja, aangezien ijzers ook niet echt goed zijn voor het hoefmechanisme komen die er bij mijn paard toch echt niet meer onder.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 20:22

rij ook zonder ijzers. Ook springen.

daan
Berichten: 661
Geregistreerd: 16-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 20:41

Ik rijd ook zonder ijzers maar start wel alleen maar op zandbodems (eigenlijk alleen bij ons op de manege want ik heb geen trailer). Moet wel zeggen dat ik het zelf op gras wel eng vind alhoewel het vast prima zal kunnen.

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 20:51

nou al m'n pony's zijn voor en achter beslagen, Jaquar voor op wedstrijd voor de stiften op het gras, aangezien het altijd op gras is hiero, voel me dan toch wel veiliger. maar hij is ook beslagen omdat we veel over de straat gaan. (naar de les, manege is aan de andere kant van de straat en met de bos op gaan enzo.) en de andere pony's hebben ijzers, omdat ze veel over de straat lopen, zijn betuigd he en anders houden ze geen hoefjes over!

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-03 21:42

cornelie schreef:
en tja, aangezien ijzers ook niet echt goed zijn voor het hoefmechanisme komen die er bij mijn paard toch echt niet meer onder.


Dat is ook één van de redenen waarom ik Odin zonder ijzers heb laten zetten!

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 09:23

Ik reed Muzefee altijd (tot de L2 dress en L springen) zonder ijzers. Toch merkte ik wel dat ze minder ruim liep dan wanneer we op het zand reden.
De eerste keer dat we met ijzers en kalkoenen reden, voelde ik haar even twijfelen en daarna liep ze stukken ruimer en verzekerder.
Dus zonder ijzers op gras starten zal ik niet te vaak meer doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 09:31

Odin, als je de eerste keren toch wat meer grip wilt hebben (voor je eigen gevoel en het vertrouwen opbouwen), dan zou je met je smid kunnen bespreken of hij de zool ietwat hol wil bekappen. Daardoor steunt je paard iets meer op de randjes van de hoef en heeft íe ietsie meer grip.

Gaat verder prima hoor, zonder ijzers. Ik heb heel lang zonder ijzers gereden, heb nu alleen voor ijzers vanwege die klotesteentjes op het erf bij mijn stalhouder. Die dringen in de witte lijn en da's gewoon keislecht voor de hoeven.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 09:38

Laiser heeft ook geen ijzers.
En wat hierboven staat zoals rekening houden waar je start is iets wat je in je achterhoofd kunt houden.
Ik vind het ook fijner om in zandbanen te starten, maar als ik in het gras moet starten doe ik het ook gewoon. Alleen als het veel geregend heeft, houd ik het wat rustiger. Ik kijk tot hoe ver ik kan gaan en dan maar een mattere proef. Veiligheid gaat voor. Ik heb geen zin om met paard en al om te gaan, dat heb ik al meegemaakt en wil ik niet nog een keer Knipoog .

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 10:33

Avalla heeft ook geen ijzers, ook nooit gehad.

Ik heb er nog nooit problemen mee gehad, en mocht ik het idee hebben dat een grasland te glad is dan zeg ik die wedstrijd gewoon af. Maar tot nu toe is dat nog nooit gebeurd. Het scheelt natuurlijk ook of je een paard hebt dat al wat meer in balans loopt of eentje die nog plat door de bochten gaat.

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 11:31

Ik heb een tijd zonder ijzers gereden, nu alleen voor. Het gaat beide prima hoor. Maar misschien dat je op een grasbodem in een moeilijkere proef (volte 10 meter in galop enzo) wel grip hebt met ijzers en kalkoenen. Kijk gewoon of jij het fijn vind. Zonder moet in principe kunnen.

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-03 11:50

Sonja schreef:
Odin, als je de eerste keren toch wat meer grip wilt hebben (voor je eigen gevoel en het vertrouwen opbouwen), dan zou je met je smid kunnen bespreken of hij de zool ietwat hol wil bekappen. Daardoor steunt je paard iets meer op de randjes van de hoef en heeft íe ietsie meer grip.

Gaat verder prima hoor, zonder ijzers. Ik heb heel lang zonder ijzers gereden, heb nu alleen voor ijzers vanwege die stinkmoddersteentjes op het erf bij mijn stalhouder. Die dringen in de witte lijn en da's gewoon keislecht voor de hoeven.


Bedankt voor de tip! Zal ik inderdaad met de smid overleggen!
Ik ben van plan om voor mijn eerste graswedstrijd bij ons in de wei alvast wat te oefenen, zodat ik zelf in ieder geval het vertrouwen heb.

Dat van die steentjes kan ik me helemaal voorstellen! Ik controleer Odin zijn hoeven ook altijd na het longeren of als ik over het harde gelopen heb, en heb al eens een paar keer een steentje in zijn hoeven gevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 11:56

De pest van steentjes in de witte lijn is dat je ze d'r niet meer uitkrijgt. 't zijn een soort van grote gruisjes zeg maar Haha! zelfs met een hoefnagel krijg je ze d'r niet uitgepulkt. Zwaar balen, want ik heb principieel liever geen ijzers onder (mijn smid trouwens ook niet als het niet nodig is).

Ontopic:
Verstandig om eerst wat te oefenen op gras. Meestal gaat het fout doordat de ruiter te krampachtig is vanwege te weinig vertrouwen. De paarden redden het doorgaans makkelijk.
Succes!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 12:18

Jacky stond ook zonder ijzers en liep ook gewoon haar proeven netjes op gras, niets aan de hand. Oftewel, volgens mij kan het best...

ieris

Berichten: 1775
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 13:33

Ha Odin

Ik rijd ook altijd wedstrijden zonder ijzers zomer en winter,en ik heb nog nooit ergens last van gehad!
Het gaat echt heel goed ook op nat gras.
Jordy heeft ook nog nooit van zijn leven ijzers gehad,dus hij is niet anders gewend.

Succes met je wedstrijden zonder ijzers!

Zonnetje81
Berichten: 18674
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 22:25

Mijn paard heeft nog nooit ijzers ondergehad en is nu 7 jaar oud. Ik rijd in het M en alles gaat prima, het is gewoon per paard verschillend of ze last van gladheid hebben ja of nee.

passie

Berichten: 2323
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 15:46

Als je alleen voor ijzers hebt zou ik achter ook doen en dan schroeven gaan draaien. Maar helemaal geen ijzers gaat best maar je moet niet voor wel en achter niet want dan glij je wel uit
Mijn ervring is dat ik me toch zekerder voel met schroeven er onder. Ik ben al een keer onderuitgegaan met een pard dat is toch wel eng hoor maar dat zal wel tussen mijn oren zitten dus het gaat prima zonder

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 15:54

mijn paard loopt niet op ijzers. Ze heeft knetterharde hoeven, nooit problemen gehad. Ik ga alleen niet met supernat weer een buitenwedstrijd rijden. Dan zeg ik af...Ik wil niet onderuit. Maar ach..ik wil ook niet in de stromende regen wedstrijd rijden. Tot nu toe heb ik twee keer afgezegd. Dus het valt reuze mee (in een periode van 2 jaar). En het scheelt veel geld met beslaan...

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 16:40

Citaat:
Als je alleen voor ijzers hebt zou ik achter ook doen en dan schroeven gaan draaien. Maar helemaal geen ijzers gaat best maar je moet niet voor wel en achter niet want dan glij je wel uit

Die ervaring heb ik niet. Mijn paard komt wel vierkant op ijzers, maar staat nu nog alleen voor op ijzers. Ze glijdt niet en loopt met ijzers ruimer dan zonder.

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 20:02

mijn pony's hadden voor ijzers en proppen erin. achter niet, maar ik voelde ze echt wel eens glijden. als ik nu weer op concours zou gaan laat ik ze rondom op ijzers en proppen zetten

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 11:18

Mijne heeft nu geen ijzers meer krijgt binnenkort wel weer maar als het echt super glad is dan glijden die stiften ook weg hoor...
maar tis wel fijn..
En een paard loopt in de natuur toch ook niet met ijzers Knipoog
haha maar ikvind het altijd zon gedoe die stiften in draaien dan is mijn pony beetje nerveus oohh en dan lukt het hmaal niet goed dus..
ach we zien wel *LOL*