veel te nerveus op wedstr.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

veel te nerveus op wedstr.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-03 20:52

hey iedereen
ik rij heel graag dressuur, en wil ook graag wedstrijden rijden. Het laatste jaar heb ik al een aantal wedstrijden gereden, maar steeds ben ik zo nerveus dat dat overzet op mijn paard (die ook al nerveus is) en dat gaat dus niet goed. Hij gaat van de spanning dan verkeerde dingen doen enzo Scheve mond
Nu wou ik vragen of ik er iets aan kan doen om minder nerveus te zijn? Misschien gaat het beter naarmate ik meer wedstrijd rij, ik weet het niet...
Iemand tips?
xxx

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 21:21

Ik ken precies hetzelfde probleem!! Maar, sinds kort gebruik ik dan wat ondersteuning van Bach Rescue Remedie. Deze druppels zijn gewoon bij de drogist te koop en kan je zowel zelf nemen als ook je paard. Binnen 10 minuten werkt het en je wordt er verder niet suf van oid.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 21:32

Dit heb ik geleerd van een sportpsycholoog:

Ademoefeningen

Adem drie seconden in, dan drie seconden uit. Weer 3 seconden in, 6 seconden uit, 3 seconden in 9 seconden uit. Zo ga je door met uitademen: je telt er steeds 3 seconden bij op. Zo ga je je ademhaling controleren en bovendien concentreer je je dan op een bepaald iets.
Let er wel op dat je vanuit je buik ademt. Je kan nml ook vanuit je longen ademen.

Als je het goed doet, kan je uiteindelijk wel tot zo'n 40 seconden uitademen! Maar niet smokkelen met tellen dan he? Knipoog

Je kan ook VOOR je op je paard stapt om je wedstrijd te rijden, eens goed de bak verkennen. Ga rustig in de kantine zitten, of een rustige plek waar je goed overzicht hebt op de bak. Rij in jezelf de proef, letter voor letter. Dus ook met de evt. problemen en moeilijkheden, alsmede je anticipatie en oplossingen. Probeer tijdens deze oefening ook weer aan je ademhaling te denken.

Zorg dat je VOOR de wedstrijd alles al hebt klaarstaan, en dat je tijdig wegrijdt zodat je zoveel mogelijk stress situaties voorkomt.
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 06-04-03 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 21:35

Uhm Tyrza, maar als ik zo ga zitten tellen, ben ik bang dat ik de voorlezer niet meer hoor Knipoog

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 21:38

Duhhh, dat doe je natuurlijk voordat je op je paard gaat zitten, bijdehandje... Knipoog

Je kan het ook tijdens het stappen tussendoor doen.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 22:06

Ik wou dat ik wat wedstrijdstress van jullie over kon nemen, misschien zou ik dan wat meer geconcentreerd zijn bij het rijden van een wedstrijd.....

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-03 22:32

Tyrza, bedankt voor de ademhalingstip! En Cornelie voor die druppels-tip Knipoog
Ik ga eerst die ademhalingsoefeningen een keertje uitproberen.
Het is meestal wel wat rennen op wedstrijd, meestal word ik als een van de eersten ingedeeld (proef begint om 9u 's morgens) en als het op onze manege is, moet ik enkele keren over en weer (aanmelden, en dan terug naar de stal 300 m verderop en dan weer) Op verplaatsing is het nog erger Scheve mond ik ben dan nerveus en dan is mijn paard ook lastiger en kan ik niet eens zijn hoofdstel aandoen Scheve mond
Maar deze keer ga ik me volop voorbereiden en ademhalingsoefeningen doen Knipoog bedankt voor de tips!
xxx

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 22:34

Jasmijn schreef:
Ik wou dat ik wat wedstrijdstress van jullie over kon nemen, misschien zou ik dan wat meer geconcentreerd zijn bij het rijden van een wedstrijd.....


Ook dán kan je de ademhalingsoefeningen doen. Je leert dan nml op 1 punt te concentreren...

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-03 22:35

Jasmijn schreef:
Ik wou dat ik wat wedstrijdstress van jullie over kon nemen, misschien zou ik dan wat meer geconcentreerd zijn bij het rijden van een wedstrijd.....


hey
ik keek even in jouw profiel om te kijken welk niveau je rijdt. Met punten voor het ZZ-licht!! Bloos dan moet je toch wel kunnen concentreren? Lachen
Alleszins prachtig paard en een mooie combinatie hoor! Lachen
xxx
ps: je mag altijd wat van mijn stress komen halen hoor Knipoog

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 22:36

KimS schreef:
Tyrza, bedankt voor de ademhalingstip! En Cornelie voor die druppels-tip Knipoog
Ik ga eerst die ademhalingsoefeningen een keertje uitproberen.
Het is meestal wel wat rennen op wedstrijd, meestal word ik als een van de eersten ingedeeld (proef begint om 9u 's morgens) en als het op onze manege is, moet ik enkele keren over en weer (aanmelden, en dan terug naar de stal 300 m verderop en dan weer) Op verplaatsing is het nog erger Scheve mond ik ben dan nerveus en dan is mijn paard ook lastiger en kan ik niet eens zijn hoofdstel aandoen Scheve mond
Maar deze keer ga ik me volop voorbereiden en ademhalingsoefeningen doen Knipoog bedankt voor de tips!
xxx


Probeer dan bv iemand te charteren die het aanmelden voor je doet, en ook bijhoudt wanneer jede ring in moet. Dan kan jij je volledig concentreren op de wedstrijd en je paard...

Succes en laat je even weten hoe het is gegaan???

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-03 22:39

Mijn ouders komen meestal niet eens kijken Verdrietig op verplaatsing moeten ze wel, want dan moeten ze rijden met de auto. En wanneer ik iemand vraag van mijn vriendinnen om iets te doen, dan moeten ze plots allemaal vlug iets anders gaan doen Boos!
Maar ik ga een keer rondvragen, eventueel moet mijn vader toch maar komen om me aan te melden enzo Knipoog
Ik laat zeker iets weten hoe het gegaan is, het is wel pas op 21 april de volgende keer, dus nog even tijd om te oefenen Lachen
xxx

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 22:41

Heel goed! Je ziet: goede planning is heel belangrijk!
Enne...ik heb ook altijd last van de nodige kriebels hoor! Je bent dus niet de enige!

Marleen_

Berichten: 3576
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 22:56

de zenuwen gieren me altijd door het lichaam, gek wordt ik ervan. ik hoop dat de tips helpen. goh ik leer hier nog eens een boel zeg, best wel nuttig zo'n paardenforum!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 22:58

Nog een tip:

zorgen dat je je proef zó goed geoefend hebt, zodat je je daar eigenlijk helemaal geen zorgen meer over hoeft te maken!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 08:06

En bedenk vooral ook goed dat het je hobby is en dat je het voor je plezier (en die van je paard) doet!! En dat de overige deelnemers in jouw klasse niet voor niks in die klasse rijden. Als ze stukken beter zouden zijn zouden ze wel hoger rijden Knipoog Trainen doe ik zelf niet meer op een wedstrijd, dan rijd ik alleen mijn paard los zodat hij lekker ontspannen is. Hierdoor begint hij ook veel plezier te krijgen in de wedstrijden en is het voor hem ook een uitje. En omdat hij ontspannen is, wordt ik gelukkig ook steeds meer ontspannen en kan ik eindelijk eens meer bewust een proefje gaan rijden. (met hulp van de druppeltjes)

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 08:29


Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-03 19:00

hey
over de proef zelf hoef ik me geen zorgen te maken, ik ken hem uit mijn hoofd. Ik heb ook geen voorlezer, want dat maakt me nog meer nerveus als ze zo 2 keer heel luid staan te roepen dat je een of andere overgang moet rijden Scheve mond
En die anderen in mijn klasse zijn veelal wél stukken beter. De besten rijden ongeveer 60 tot 65 % maar er zijn er ook bij die maar 35% halen, en zo erg is het bij mij niet Knipoog
xxx

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 09:12

Mijn moeder gaf mij toen ik een jaar of 12 en erg zenuwachtig was, een tabletje valium. Ze zei gewoon dat dat hielp en dat geloofde ik dus ging het langzaam beter.
Een ander clubgenootje van mij had altijd een paar van die miniflesjes sterke drank bij zich. Een kwartiertje voordat ze ging opzadelen klokte ze zo'n flesje achterover, anders kon ze niet rijden. Haha!
Maar goed bij mij hielp het omdat ik nog een kind was en die sterke drank is natuurlijk geen echte oplossing. Maar ja, voor haar hielp het wel.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 09:18

Valium??? Bedoel je geen valeriaan???

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 10:30

Tyrza schreef:
Valium??? Bedoel je geen valeriaan???


Ik hoop het wel, een 12 jarige die na een tablet Valium nog een proef kan rijden?
Dan ben je haast een volleerde junk Verward

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 10:33

essie79 schreef:
Een ander clubgenootje van mij had altijd een paar van die miniflesjes sterke drank bij zich. Een kwartiertje voordat ze ging opzadelen klokte ze zo'n flesje achterover, anders kon ze niet rijden. Haha!


vraag me af hoe haar rechte lijnen waren... Haha!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 11:33

volgens mij was het valium, wat is valeriaan dan?, het is erg lang geleden dus ik weet het ook niet meer zeker nu.
Ben geen junkie in elk geval.
En die clubgenoot was een redelijk geoefende drinker volgens mij dus was het meer het idee dat het hielp.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 11:37

valium is een generiek medicijn, bestaande oa. uit opium, dacht ik. Valeriaan is een homeopatisch kalmerend middel.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 11:44

Vraag je eens af waarom je nerveus bent....
Thuis kun je het ook! Voor een jury is het vaak net zo moeilijk om jou goed te beoordelen.
Je probeert je paard zo goed mogelijk te laten zien in een proef. Het maakt niets uit wie er zit en of er iemand zit. En onthou: in een proef zal het nooit zo goed gaan als thuis, dus maak je daar ook geen zorgen om in een proef.
Als je eenmaal inziet dat er geen reden tot zenuwen is, zal het snel beter gaan!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 11:48

Ik ben er ook geen held in hoor. Ik presteer het beste in mn up ( wel met paard uiteraard) zodra er mensen komen kijken vind ik het al moeilijker......Ik weet het het gaat nergens over maargoed ik heb er nou een maal last van. Ik heb dan altijd dat het moet, dan moet ik presteren. Nou en dat moet je nou net in de paardensport hebben.................maargoed ik ben ondertussen al zover dat ik het niet erg vind om voor joker te staan. Als ik maar weet dat het goed zit!