Sporen verplicht...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Sporen verplicht...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-03 10:16

Sporen zijn verplicht op wedstrijden vanaf de klasse M. Ik weet dat het zo is.....maar waarom eigenlijk Verward

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 10:23

Waarschijnlijk omdat er meer gevraagd gaat worden van je paard. Er moet meer verzameling getoont worden en ook de oefeningen zijn zwaarder. Ik kan me voorstellen dat bij het gemiddelde paard een goede verzameling moeilijk te rijden is zonder spoor.
Bovendien zal het ook vanuit esthetisch oogpunt zijn. Sporen staan meer "af "op het totale plaatje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 10:37

Omdat de hulpen zo onzichtbaar mogelijk gegeven dienen te worden en het ruiterbeen stil moet liggen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 10:41

het is ook een zwaardere eis aan de ruiter: kun je met sporen rijden zoals dat ook bedoeld is.

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-03 10:49

Als je netjes rijdt moet je met sporen kunnen rijden, zonder dat je ze gebruikt. Maar mijn pony loopt de M oefeningen zonder sporen en zonder moeite, ook de verzameling......ik vind dat eigenlijk veel "knapper" als je zonder sporen ver komt dan met.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 10:56

dat vind ik zo'n onzin! Als jouw pony dat allemaal keurig doet zonder sporen, is het nog veel knapper als jij er op kunt zitten met sporen aan zonder dat je iets aan dat beeld verstoort.

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-03 11:00

Ja daar heb je gelijk in (maar dat zei ik ook al: Als je netjes rijdt moet je met sporen kunnen rijden, zonder dat je ze gebruikt).

Maar waarom een hulpmiddel gebruiken wat je niet nodig hebt? Of is het dan puur een controle of je je benen netjes stil kan houden?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 11:02

Juist. Net zo goed als de oefeningen voor het paard zwaarder worden, worden er ook meer eisen aan de ruiter gesteld. Die kan dan inderdaad dat hulpmiddel alleen gebruiken als het nodig is.

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-03 11:05

Toch even nieuwsgierig Haha!
Wat vind jij dan van ruiters of amazones die met sporen rijden en hun benen niet stil kunnen houden.....?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 11:06

klungels *LOL*

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-03 11:07

dan zitten we toch op één lijn Knipoog

Zonnetje81
Berichten: 18674
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 12:46

Lielle schreef:
klungels *LOL*


Er zijn mensen zoals ik die het waarschijnlijk nooit leren.........omdat de basis nooit goed gelegd is. Dan nog een paard met veel beweging en tadaaa het is allemaal niet zo makkelijk dan.........
Er zijn mensen die dat gevoel niet hebben voor ritme enzo. Ik kan niet dansen bijvoorbeeld enne ben zo stijf als een hout (altijd geweest).
Moeten wij dan maar stoppen met paardrijden omdat we als klungels worden gezien op wedstrijd????

Mijn paard heeft ze niet nodig en ik rijdt hem altijd zonder sporen behalve op wedstrijd dan. Ik vind dat als ik hem steeds aantik beter zonder kan rijden zodat ik hem niet doodmaak. En daarbij heeft hij ze niet nodig dusse......ik hang ze mooi onder aan mn laars.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 12:52

Of je paard nu wel of geen sporen nodig heeft, de uitdaging blijft en daar gaat het om, toch?

Zonnetje81
Berichten: 18674
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 12:54

Tyrza schreef:
Of je paard nu wel of geen sporen nodig heeft, de uitdaging blijft en daar gaat het om, toch?



De uitdaging is niet zozeer met sporen kunnen rijden maar beter gaan rijden zodat het beeld steeds beter en rustiger wordt. Of dat dat nou met of zonder sporen is.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 13:03

Orionneke, ik heb absoluut geen gevoel voor ritme, kan zeker niet dansen, ben ook stijf en heb OOK moeite om mijn benen stil te houden. Toch ga ik ook gewoon lekker op concours en sch**t aan de rest.

Klungels is dus zeker ook voor mezelf bestemd, en ik sta er wel achter.
Je stompt je paard af op de hulpen als je er iedere pas mee aantikt, maar dat zeg je zelf ook al. Je kiest IMO een prima tijdelijke oplossing, maar het is dus wel een leerpuntje voor jezelf.

Ik heb alleen afgelopen jaar Raimaer een paar keer met sporen gereden om haar wat scherper te maken en verder gebruik ik ze op het moment helemaal niet. Straks met Pablo als we M gaan starten (eerst maar weer eens een comeback in het L2) gaan ze weer aan, maar nodig zijn ze (nog) niet.

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-03 13:09

Maar een jury zou toch gewoon moeten kunnen zien of een ruiter zijn benen stilhoudt......met of zonder sporen?

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 13:13

orionneke"]
[quote="Tyrza schreef:
Of je paard nu wel of geen sporen nodig heeft, de uitdaging blijft en daar gaat het om, toch?



De uitdaging is niet zozeer met sporen kunnen rijden maar beter gaan rijden zodat het beeld steeds beter en rustiger wordt. Of dat dat nou met of zonder sporen is.
[/quote]

Ik denk dat ik dat ook net zei in mijn quote?????

Zonnetje81
Berichten: 18674
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 15:35

Tyrza"]
[quote="orionneke"][quote="Tyrza schreef:
Of je paard nu wel of geen sporen nodig heeft, de uitdaging blijft en daar gaat het om, toch?



De uitdaging is niet zozeer met sporen kunnen rijden maar beter gaan rijden zodat het beeld steeds beter en rustiger wordt. Of dat dat nou met of zonder sporen is.
[/quote]

Ik denk dat ik dat ook net zei in mijn quote?????
[/quote]

hehehe klopt !!!! Sorry niet goed gelezen.....

Zonnetje81
Berichten: 18674
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 15:39

Lielle schreef:
Orionneke, ik heb absoluut geen gevoel voor ritme, kan zeker niet dansen, ben ook stijf en heb OOK moeite om mijn benen stil te houden. Toch ga ik ook gewoon lekker op concours en sch**t aan de rest.

Klungels is dus zeker ook voor mezelf bestemd, en ik sta er wel achter.
Je stompt je paard af op de hulpen als je er iedere pas mee aantikt, maar dat zeg je zelf ook al. Je kiest IMO een prima tijdelijke oplossing, maar het is dus wel een leerpuntje voor jezelf.

Ik heb alleen afgelopen jaar Raimaer een paar keer met sporen gereden om haar wat scherper te maken en verder gebruik ik ze op het moment helemaal niet. Straks met Pablo als we M gaan starten (eerst maar weer eens een comeback in het L2) gaan ze weer aan, maar nodig zijn ze (nog) niet.


Oke dan zijn we het eens...... want anders zouden alleen de mensen meerijden die zeer talentvol zijn en dan zou er alleen nog maar topsport bestaan.
Daarbij voel ik me zeker niet de minste op concours.........zie er die nooit een stap verder komen. Een jaar geleden kon ik amper nog doorzitten en het gaat steeds beter. Hij leert veel bij. Maar dat zitten dat is een probleem dat altijd zal blijven en wat langzamer vooruit gaat dan wat dan ook.
Dus ik doe overal wat langer over..........maar ik heb goede hoop dat ik steeds vooruit ga. En ik heb een super leuk beest. Ook al zouden wel allang Z2 rijden als ik tenminste goed kon zitten.......maar ja dat houdt je altijd. Ik verkoop mijn getalenteerde paardje toch maar voorlopig niet.
Want men vind het schijnbaar eenleuk dier en door dit paard haal ik mijn punten ondanks mijn slechte zit. Want anders snap ik niet hoe ik ooit de L uitgepunt ben........ik wacht altijd tot ik over MOET en dan nog kan ikd evolgende klasse niet aan...........errug vervelend. Maar we gaan lekker verder.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 15:45

Lielle schreef:
dat vind ik zo'n onzin! Als jouw pony dat allemaal keurig doet zonder sporen, is het nog veel knapper als jij er op kunt zitten met sporen aan zonder dat je iets aan dat beeld verstoort.


Dus laten we er maar zoveel mogelijk hulpmiddlen aanhangen om te aten zien dat we ze niet gebruiken Verward

Ik ben absoluut niet tegen het dragen van sporen (in sommige gevallen graag zelfs) maar als je zonder kunt waarom moet je ze er dan omhangen. Een stilliggend been is niet alleen te zien als er een spoor omheen hangt. Een goede jury moet zo ook kunnen zien of het paard voorwaarts reageert op een beenhulp. En een goede ruiter moet zijn been stil kunnen houden, ongeacht of dat stukkie metaal er aan hangt of niet.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 15:48

dat vind ik een strak plan *LOL* Slof erbij, s&t, lange wielsporen, geweldig. Maar ik zie het probleem niet zo, Sjakie. Een goede ruiter kan met sporen rijden zonder ze te gebruiken, laat dat dan maar zien. En ja, dat zie je ook zonder spoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 15:51

Ik ben dus ook niet tegen sporen.
maar ik zou eigenlijk liever de regel zien, onder de M geen sporen, daarboven de keus of je ze wel of niet draagt.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 15:53

ik zou me ook best kunden vinden in een regel:

B-L geen sporen
M toegestaan
Z verplicht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 15:54

juist
dat vind ik een erg mooie regel. Lachen

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 15:58

Lielle, stel het voor in de Ledenraad, want daar luisteren ze zo goed naar hun leden Knipoog