Vinden jullie het verantwoord om ....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Vinden jullie het verantwoord om ....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-03 12:55

op concours te gaan nu er op vele plaatsen (waarschijnlijk) rhino is geconstateerd?
toevallig hoef ik op het moment zelf niet op concours, maar als dat wel zo was zou ik denk ik wel afmelden.
ik zou het mezelf nooit vergeven als straks de hele stal met rhino zit
wat zouden jullie doen?
toedeledoki
gillian

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 13:18

Als mijn paard geen rhino heeft en op stal heerst het niet, op de wedstrijdlokatie heerst het ook niet, waarom dan thuisblijven.
Dan zou je dus nooit weg kunnen.....
Viv

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 13:54

Noi ik hou het wel in de gaten hoor, wij hebben een drachtige merrie op stal en al zijn het maar geruchten dat er ergens rhino heerst dan blijven we dus mooi thuis. Het is wel erg kortzichtig op de denken als je paard het niet heeft en het heerst op de wedstrijd niet dan kun je dus gewoon gaan. Maar ja de vorige schrijver zal wel helderziend zijn of zo. Mijn mening geen paniek schoppen maar alert blijven. Je hebt je paard toch voor de lol en het lijkt mij dat je hem/haar dan niet zomaar aan van alles bloot wil stellen.

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 14:43

Ik heb dit weekend wedstrijd in Leende. Ik heb van diverse mensen gehoord dat in die omgeving rhino zou heersen. Ik heb de veeartsenpraktijk in Leende opgebeld en gevraagd of er gevallen bekend waren... Er waren gevallen bekend, maar niet in Leende, dus er was geen verhoogd risico om in Leende op wedstrijd te gaan...

Ook werd me verteld dat rhino in principe alleen overdraagbaar is wanneer het paard koorts heeft (er zou dan een bepaalde stof vrij komen) en dan nog alleen bij direct contact.

Ik ga het niet opzoeken, heb nu mijn beestjes gezond en zou de rest van de stal ook niet aan willen steken... maar ik ga met een gerust hart op wedstrijd zondag!

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 14:56

Ik ga zondag ook gewoon met een gerust hart op wedstrijd, maar in het noorden zijn dan ook geen gevallen van Rhino bekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 15:31

mijn 2 stalgenoten die voor zondag in Lieshout op gegeven stonden gaan niet.
1 van hun paarden is drachtig.
Dat scheelt natuurlijk wel.

mrnino

Berichten: 995
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Een plaatsjuh bij `t ijsselmeer ENKHUIZEN !

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 16:06

ik woon helemaal in het noorden van noord hollands en daar heerst ook geen rhino dus ik ga gewoon op concour maar ik hou het natuurlijk wel in de gaten.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 16:06

Ik heb een drachtige merrie staan, ik zal dus zeker niet richting A'dam reizen met paarden.
Naar het zuiden/oosten vind ik het geen probleem.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 17:09

beppies schreef:
Noi ik hou het wel in de gaten hoor, wij hebben een drachtige merrie op stal en al zijn het maar geruchten dat er ergens rhino heerst dan blijven we dus mooi thuis. Het is wel erg kortzichtig op de denken als je paard het niet heeft en het heerst op de wedstrijd niet dan kun je dus gewoon gaan. Maar ja de vorige schrijver zal wel helderziend zijn of zo. Mijn mening geen paniek schoppen maar alert blijven. Je hebt je paard toch voor de lol en het lijkt mij dat je hem/haar dan niet zomaar aan van alles bloot wil stellen.


Wat is er kortzichtig aan dan, dit geldt toch voor iedere ziekte (infuenza...)? Sorry maar ik ben meer met mn knol de deur uit dan dat ze op stal staat (maarja die is ook niet drachtig) Bloos . Als ik op ieder gerucht af zou moeten gaan dan zou ik nooit meer weg kunnen.
Mijn paard besmet geen anderen, en als er ergens geen rhino heerst wordt ze ook niet besmet.
Daar hoef je niet helderziend voor te zijn, gewoon kwestie van logisch nadenken en niet alles geloven wat er in de roddelpers komt.
Als er op een manege rhino heerst gaan de deuren nl dicht en worden er geen lessen gegeven of wedstrijden gehouden, dus dan kun je daar zowizo niet naartoe, logisch toch? Lips are sealed

Bovenstaande wil niet zeggen dat ik niet allert ben maar raak ook niet accuut in paniek als er weer een gerucht de ronde doet.
En wil ook niet zeggen dat ik niet zuinig ben op mn paardje, in tegendeel. Lovers

je doet nu net overkomen of ik bewust op stallen ga rijden waar rhino is, das dus niet zo, alleen als er in zuid limburg een vermoeden bestaat van Rhino, wil dat niet zeggen dat ik in ZH de deur niet uit kan.

Als je je paard niet bloot wil stellen aan van alles en nog wat moet hij idd in zijn box blijven en vooral geen stap erbuiten zetten, nee dan heb je lekker veel lol van je paard. Haha!

Oftewel, ik heb reuzeveel lol met mijn knol.

Viv

blancatje

Berichten: 575
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 21:00

Wij gaan nu even niet op wedstrijd. Niet alleen omdat het dicht bij de plaats ligt, maar vooral omdat er paarden van overal komen, en wie weet zijn die besmet, en geven het door aan mijn paardjes,...

Ik ga liever even niet op wedstrijd, en houd mijn paardjes. Lovers Ik heb liever een paardje meer dan een wedstrijd meer! Haha!

Een vriendin van mij ging vorig weekend op wedstrijd, vlakbij Limburg, en gaat dit weekend weer, ik vind haar GEK. Maar ja, wie ben ik om te beslissen over haar paardjes hè,...maar zij springt ook niet alleen voor het plezier, maar vooral om te winnen,...Maar ja, dat is haar keuze hè! Toch blijf ik maar lekker thuis, en mijn paardjes komen nergens anders dan thuis in hun stal, onze stapmolen, in onze wei en in onze piste.

Groetjes,
Eske en de paardjes Haha!

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 23:25

Ik heb er hier nog niks over gehoord dus ga zelf gewoon op wedstijd, maar ik zou er wel heel goed over na denken als er Rhino heerst in de beurt waar je wedstrijd gaat rijden..

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 16:02

Kijk, overal waar je komt loop je een risico dat je paard wat oploopt, en dat hoeft niet altijd aan jou te liggen of aan een ander, thats nature.
Kijk maar naar de vogelpest op dit moment en MKZ in het verleden, kipjes en koetjes gaan niet op concour en toch krijgen ze die vreselijke ziekte, raar maar waar.
Zo zit de natuur nou eenmaal in elkaar.
Ik ga bv niet naar Voorhout of omgeving omdat daar dus een Rhinogeval was en omg purmerend mijd ik ook nog even, maar verder......
Ik ga uit van de expertise van de paardeneigenaren die naar evenementen gaan dat zij weten wat ze doen.

VB: vorig jaar was er bij ons op stal een schimmel-epidemi, de fjorden van mij en mn vriendin waren de enige die er geen last van hadden. Stalgenootjes vonden het "grappig" om hun paarden die onder zaten met die van ons te laten neuzen ed. Terwijl wij ons suf sopten met imaverol ed.
Wij zijn toen ook niet op pad gegaan om besmetting te voorkomen, totdat de veearts ons weer groen licht gaf.

Viv

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 16:12

ik zou het niet doen.
je weet nooit zeker.
en, de andere paarden ( of MENSEN)die komen kunnen de rhino overdragen.
nee, ik zou het dus zeker niet doen.

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 16:23

Vippie,
Het is duidelijk iedereen heeft zijn eigen mening, en dat jij van mening bent dat ik het idee heb dat jij zomaar naar een stal met Rhino zou gaan dan is de doelstelling van mijn verhaal niet goed overgekomen. Voor wat betreft de veiligheid omtrent Rhino daar zijn de meningen wel over verdeeld hoor, ik hoor mij ons in de buurt opmerkingen in de geest van, o is het alleen een vermoeden dat er hier op stal of op de stal waar de wedstrijd is Rhino is dan ga ik toch gewoon en dan denk ik let op jongens je hoeft er zelf geen problemen mee te krijgen maar je kunt er wel een ander mee opzadelen. Mijn paard heeft het ( 5 jaar geleden) gehad, gelukkig waren we er op tijd bij en ging het snel weer goed, maar 2 andere moesten er door afgemaakt worden en denk je dat de manege dit in de openbaarheid heeft gebracht of de DA nee hoor, het bleef vaag en het had veel meer schade kunnen aanrichten. Het is al weer even geleden maar nog kan ik de onzekerheid en het gevoel van onmacht voelen, als je je paard zo ziek ziet staan en je kunt niets anders doen dan dag en nacht erbij blijven en hopen dat hij uit je hand wat wil eten en drinken om toch aub maar aan te sterken, nog kan ik me de lucht voor de geest halen van het infuus dat hij heeft gekregen het duurde maar liefst 6 1/2 uur voor dat er in zat en ik maar staan met mijn paard aan het touwtje in de hoop dat het zou helpen en ik mocht het tegen niemand zeggen want dan zou ik alleen maar iedereen ongerust maken, want het was niet zeker ja me hoela. Het is een heel verhaal maar snap je mijn waarschuwing nu. Groetjes en laten we hopen dat er geen verdere slachtoffers vallen.
Beppies

Icarus
Berichten: 1
Geregistreerd: 04-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 17:27

Iedereen zijn eigen mening maar je moet dan wel van alles op de hoogte zijn. Het blijkt dat een manege helemaal niet verplicht is om te melden dat ze (ws) een paard met Rhino op stal hebben staan en ze kunnen dan gewoon "gezellig" hun concours door laten gaan!!! Echt belachelijk maar zo is het wel!!! Dus nu er de geruchten gaan over sommige manege's bij ons in de buurt, gaan wij daar natuurlijk niet naar toe!!
Ik wil nl nog heel lang genieten van mijn paardje en vind het onzin om dan zomaar risico's te nemen. En dat wil niet zeggen dat ik hem verder als een porseleine beeldje behandel...........