Juries: hoe teugels op maat maken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Juries: hoe teugels op maat maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-03 11:44

Ik heb het altijd zo geleerd (als ruiter en als jury):

ene hand pakt het uiteinde van de teugels en trekt deze door de andere hand heen totdat ze op de juiste lengte zijn. Dan verdeel je de teugels weer over beide handen.

Nu trof ik dit aan op Hippix:
Citaat:
Teugels op maat maken.
Je teugels op maat maken kun je op drie verschillende manieren doen, of een combinatie hiervan.
1) Ouderwets en allang achterhaald is door de teugels met één hand boven de schoft samen te nemen en met de andere hand bij de gesp in de buurt, de teugels door te halen. Je begrijpt dat hierbij de aanleuning verloren zal gaan, om van behoud van nageeflijkheid maar niet te spreken.

2) Een tweede manier is om met de handen zó wijd te rijden dat het stuk tussen je handen op spanning komt. Door je handen voorzichtig nog wijder op te stellen wordt de afstand tussen je hand en de mond van je paard kleiner. Op het laatst doe je je handen weer bij elkaar. Het voordeel hiervan is dat de aanleuning niet verstoord wordt en je onmiddelijk een ophoudinkje kunt maken als dit nodig is. Het 'wijd' rijden met de hand is echter niet wenselijk, omdat de hals nu niet meer opgesloten is.

3) Op dit moment wordt het meest gepropageerd om de teugels verdeeld over beide handen steeds om beurten met de andere hand in te nemen. In vier of vijf keer moeten de teugels hierbij op maat zijn. Door dit thuis te oefenen en rustig uit te voeren wordt het totaal beeld het minst verstoord. Een 9 moet hierbij te halen zijn!


Ik ben dus anderhalf jaar geleden flink gestraft (lees een 3! in het B) toen ik op manier 3 mijn teugels op maat maakte (gebrek aan wedstrijdroutine).

Wat is nu de bedoeling?

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 11:57

Hoi Lielle,
Ik heb het ook altijd op dezelfde manier als jij geleerd.

Alleen bij de laatste 2 jurybijscholingsavonden werd er verteld dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt hoe je de teugels op maat maakt, als het maar netjes gebeurt en het paard weer rustig in de hand gesteld wordt.

Dus de manier waarop is niet zo heel belangrijk meer...
Al geef ik zelf nog steeds de voorkeur voor de eerste manier (en alle manieren die erop lijken...) en doe ik het zelf ook op die manier in mijn proeven..

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-03 11:59

hopelijk weten ook alle juryleden dat dan, want ik vind methode 3 veel prettiger (en logischer!).

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 12:00

Ik doe het zo'n beetje op manier 3 (weet het eigenlijk niet eens precies Haha! ) .
Ik denk dat het het belangrijkst is dat je je paard netjes in aanleuning houdt en rustig weer "bij elkaar raapt", dus zonder verzet teugels netjes op maat en verder rijden. Hoe je die teugels dan weer bij elkaar grabbelt zal dan niet zo heel veel uit maken.

Heb even nagedacht, volgens mij doe ik het zo:
Teugels lang en in 2 handen
Teugels in 1 hand (links in dit voorbeeld, of ik begin met links of rechts weet ik echt niet Haha! )
Rechterteugel ietsjes inhalen met rechterhand
Rechterhand pakt linkerteugel erbij (dus teugels weer even in 1 hand)
Linkerteugels ietsjes inhalen met linkerhand
Linkerhand pakt rechterteugel erbij
Rechterteugel... etc.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 12:03

Lielle, het leuke is dat ik voordat ik de jurycursus had gevolgd nog nooit gehoord had van methode 1.
Ik heb het dus altijd via methode 3 gedaan en ik heb het in de ring nog nooit iemand via methode 1 zien doen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-03 12:06

Haha! Haha!
regionaal verschil wellicht? Alcmaria - Hippix is ook verweggistan (vanuit mijn perspectief dan Knipoog)

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 12:20

of hebben de klassiekere Verward ruiters onder ons het op manier 1 geleerd? (ik wel tenminste) Bloos maar als ik jureer kijk ik niet zo zeer naar de manier waarop maar wel hoe het paard reageert, blijft hij netjes doorlopen of gaat het hoofd een halve meter omhoog, naar beneden of vooruit, ik denk dat het daar ook meer om gaat: hoe reageert het paard op het op maat maken
ps. vreemd trouwens dat het achterhaald is (methode 1) werkt prima hoor! (als je het rustig doet tenminste!)

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 12:25

Wat versta je onder klassieke ruiter? IK heb 30 jr. geleden leren paardrijden, lijkt me wel aardig klassiek Haha!

Even serieus: ik had echt nog nooit van methode 1 gehoord en ben er ook nog nooit op afgerekend omdat ik het niet zo deed.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-03 12:31

ik vind dit echt wel heel grappig, methode 1 is er bij mij echt ingeramd!

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 12:51

Ik heb ook altijd methode 1 geleerd, maar heb het nog nooit zo op wedstrijden gedaan.....denk niet dat er dan veel van de aanleuning overblijft!! Het heeft weleens op mijn coupon gestaan: "teugels door de linkerhand trekken bij op maat maken" In sommige proeven wordt daar zelfs nog een apart cijfer voor gegeven, je rijdt het echter meestal in een van de jury af, dus hoe die dat kan beoordelen??? (kan de hoofd/halshouding wel beoordelen, maar wat jij precies met je handen doet, lijkt me niet goed zichtbaar)

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 12:53

Precies!
methode 1 was volgens de cursus de enige juiste (alweer een jaar of acht geleden dan). Nu inderdaad zolang je het paard niet stoort. En vaak is het in een hoek zodat je de manier toch niet echt goed kunt zien, nu kan je het makkelijker beoordelen. Vooral omdat je er in de B een apart punt voor moet geven.
Ik was er inderdaad ook redelijk streng op, evenals de overgangen progressief rijden (tot en met M1)....... wat nu ook mag, mits goed uitgevoerd!

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 16:16

vreemd.
ik heb ook altijd geleerd dat het alleen via methode 1 mocht. (en dat vond ik niet echt fijn) nooit geweten dat het dus ook anders mocht.

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 16:55

Dat mag dus gewoon, evenals dat je je overgangen niet meer progressief hoeft te rijden (dat moest eerst inderdaad ook, zelfs tot en mét de M1), mits uiteraard goed uitgevoerd.

Zo zie je maar weer, is bokt toch weer ergens goed voor!

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 17:07

Lielle schreef:
ik vind dit echt wel heel grappig, methode 1 is er bij mij echt ingeramd!

ja bij mij dus ook....enne Fitzroy, dat was bij mij ook zo'n ruim 3o jaar geleden hoor! Haha!

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 17:13

Kan ik misschien eens een demonstructie van iemand krijgen hoe dat er uit ziet Knipoog, want inmiddels ben ik wel erg nieuwsgierig, dat snappen jullie.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 17:19

Methode 1 ken ik ook niet Verward
Ik ken alleen methode 3. (overigens ben ik ook erg benieuwd naar hoe methode 2 eruit ziet. Lijkt mij nl erg omslachtig).

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 17:46

Ik heb manier 1 geleerd en op wedstrijden moet ik er echt op letten
Vind manier 3 iets handiger Haha!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-03 19:22

kom maar kijken Fitz, als het veulen er is misschien Haha!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 22:09

Ik heb geleerd dat methode 1 de enige juiste was.
Gelukkig is dit blijkbaar weer achterhaald, want het is me nooit fatsoenlijk gelukt om dit zo uit te voeren.
Als ik het zo lees, dan doe ik tegenwoordig methode 3 (zo ongeveer dan Knipoog ).
Snapt iemand trouwens wat er met methode 2 bedoeld wordt ? Verward
Ook na 4 keer lezen wil het kwartje niet vallen

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 23:03

Ik heb ook altijd geleerd dat methode 1 de enige juiste was tijdens een proef. Maar Thuis deed ik altijd methode 3.
Sinds ik methode 3 ook op wedstrijden deed kreeg ik betere punten voor dat onderdeel en niet meer commentaar er bij geschreven.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 00:03

Lielle schreef:
:D Haha!
regionaal verschil wellicht? Alcmaria - Hippix is ook verweggistan (vanuit mijn perspectief dan Knipoog)


Alcmaria hippix is helemaal niet zo ver weg Schijnheilig

Ik doe het trouwens ook via manier drie, maar ik heb het 8 jaar geleden wel op manier 1 geleerd *LOL* Alleen na een instructiebijscholing kregen we ineens manier 3 op les en die beviel beter Haha! En heb ik er dus maar ingehouden Knipoog
Nog nooit commentaar gehoord trouwens op wedstrijd Verward

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 01:10

Raimaer, schiet op Haha!, ik wil veulie kijken Knipoog en en passant ook nog halsstrekken.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-03 10:07

Als het aan Raimaer lag was het veulen er al een paar weken Haha!

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 10:39

Er is ooit veel commotie geweest toen we als juryleden idd methode 3 moesten gaan aanhouden als de correcte manier. Toen werd al gezegd dat je die manier eigelijk vooral bij NKB ruiters tegenkwam.
Ik heb het wel eens gezien in de baan, maar volgens mij moet je er wel heel handig in zijn, wil je dit er natuurlijk uit laten zien.
Gelukkig mag vanaf 1 april methode 3 ook. Dat deed al 90% van de ruiters hier en ik heb het ook nooit afgestraft (foei, hou ik me dus niet aan de regels Tong uitsteken ).
Methode 2 is een nadenker, ik heb hem nog niet helemaal door denk ik, ik ga het straks eens uitproberen.

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 11:03

Ik doe het alledrie soms apart en soms een combi van het een en ander.
VOor mij is het belangrijk dat je het contact niet verliest terwijl je het uitvoert.
Methode 2 als je iets meer moet aanvragen nadat ie daarvoor iets was gezakt kan je dit makelijk je handen iets van elkaar doen. Door de spanning op het tussenstuk worden je teugels iets korter. Maar dit lukt mij niet totdat ze helemaal op maat zijn. Vandaar dat dit meestal in combi gaat met methode nr 3.