Is dit terecht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tessa_N

Berichten: 759
Geregistreerd: 14-09-01
Woonplaats: Reeuwijk

Is dit terecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-03 12:13

Gister had ik dus mn wedstrijd. en... ik was 1e van de 9!!! Haha!
met 157 punten (als enige een winstpunt) Het was btw een onderlinge wedstrijd hoor.
Maar nu ff mijn vraagje:
Ik heb geen eigen paard dus reed ik L1 manege. lijkt me logisch, maar nu had bijna iedereen, ik ook (op 1 iemand na) 2 strafpunten omdat zijn/haar pony niet aan de teugel liep. Er stond bij het gereden zijn in het algemeen: L1 moet aan de teugel.
Maar ik bedoel, vinden jullie het terecht om met manegepony's te eisen dat je pony aan de teugel loopt? Ik zelf vind dit een beetje raar en Chanick liep naar mijn gevoel hele stukken aardig naar beneden maar doordat hij nogal "bang"voor je hand is gooit hij soms zn hoofd ff omhoog.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 12:42

Ik heb er eigenlijk nog nooit van gehoord, strafpunten omdat ie niet aan de teugel loopt...

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 12:44

Kleintje schreef:
Ik heb er eigenlijk nog nooit van gehoord, strafpunten omdat ie niet aan de teugel loopt...

Hoe bestraffen ze dat dan? Ik neem aan dat je geen Z proef door komt met een niet nagevelijk paard..

Met manege wedstrijden vind ik inderdaad dat ze daar wat soepeler mee mogen zijn..

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 12:45

Ik heb daar ook nog nooit van gehoord, ik denk dat juryleden eerder op bepaalde onderdelen minder punten (misschien zelfs op alle??).

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 12:47

Ook manegepaarden kun je nagevelijk/ aan de teugel rijden. Dat is als je verder komt in de wedstrijdsport nu eenmaal de consequentie.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 12:47

batje"]
[quote="Kleintje schreef:
Ik heb er eigenlijk nog nooit van gehoord, strafpunten omdat ie niet aan de teugel loopt...

Hoe bestraffen ze dat dan? Ik neem aan dat je geen Z proef door komt met een niet nagevelijk paard..

Met manege wedstrijden vind ik inderdaad dat ze daar wat soepeler mee mogen zijn..
[/quote]
Ieder onderdeel een punt waar het paard niet nagevelijk loopt!

En nee... je rijdt wedstrijden. Als je niet streng gepunt wil worden dan moet je geen wedstrijden rijden!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 12:52

Ik neem aan dat je met het paard geoefend hebt ??! Als het goed is, moet hij in die tijd toch wel zoveel vertrouwen in je hebben gekregen dat hij jouw hand "opzoekt". Ik weet niet hoe het in Ned. is, maar volgens mij is L1 geen beginners proef meer! Ik ben van mening dat je hem dus wel aan de teugel had moeten kunnen rijden!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 12:55

Sterre, dat vind ik ook. En anders moet er op ieder onderdeel een punt af waar het paard niet aan de teugel is.
Dus dan word je misschien zwaarder gestraft dan -2, maar dat heb ik echt nog nooit gezien.

Ik vind dus ook dat je gewoon beoordeeld moet worden. Niet lichter omdat je op een manegepaard rijdt. Anders zou je ook Z kunnen starten met veel uitzonderingen omdat het een manegepaard is.
B had je met ieder paard kunnen doen dus als je soepeler behandeld wilt worden moet je gewoon B starten!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 13:01

Nou, als je dat zou doen komen de winaars van de meeste manegerubrieken dus niet boven de 130 punten uit (spreek uit jureerervaring) en de vraag is of je dat wilt. Voor alle duidelijkheid, dit bedoel ik dus voor een onderlinge wedstrijd.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 13:10

Dus Lielle... dan horen ze toch niet thuis in de L1??
Of denk ik zo simpel?

Nog ff en dan denken ze echt L klaar te zijn...

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 13:13

ja, maar het geldt ook voor het B Boos!
Ik heb op zich geen moeite met milder jureren op een manegewedstrijd. Als je de officiele normen hanteert is dat enorm demotiverend, en IMO moet je iedereen de gelegenheid geven om te starten (en zeker onderling).
Het gevaar is idd dat ze denken al echt M te rijden, maar daar kom je vanzelf achter als je een keer officieel start.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 13:15

Dat is het probleem.
Meisje wat ik ken heeft M gereden met onderlinge wedstrijden. Maar om nou te zeggen dat ze op dat niveau rijdt Boos!
Weet niet wat lengtebuiging is, overstappen etc.

Tuurlijk moet je het gemotiveerd houden. Dus leuke prijsjes en een leuk slotwoord als 'leuke combinatie' o.i.d.
Maar om ze echt omhoog te punten vind ik zelf niet reeël.
Vind ik net zoiets als met een kind een spelletje spelen en expres verliezen. Zo leert een kind niet tegen zijn/haar verlies te kunnen.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 13:21

Wees blij! Je bent tenminste op wedstrijdniveau bejureerd. Je hebt nu EERLIJKE informatie gekregen, aan de hand van je punten weet je wat je zou kunnen op een echte wedstrijd. Dat is toch een heel stuk beter dan 'mats-puntjes' omdat het toch niet telt.
Op een wedstrijd moet het dier gewoon aan de teugel gereden worden. Dus eh.. ik zou er nog maar eens flink op gaan oefenen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 13:21

nee, ik heb veel onderling gejureerd en als ik dat officieel had gedaan, had ik vrijwel alleen maar 4-en kunnen uitdelen; dat vind ik echt te streng (en ik ben best hard soms *LOL*) en demotiverend werken. Het hangt ook af van de manege waar je jureert, het niveau kan enorm uiteen lopen.

Die mensen die dan denken dat ze er al helemaal zijn, komen er nog wel eens achter. En laat ze gelukkig zijn met hun "M" klassering. Zoals ik er naar kijk (en de KNHS met mij Haha!) ben je pas M als je op een officiele wedstrijd een wp in het M gereden hebt, simpel.

Tessa_N

Berichten: 759
Geregistreerd: 14-09-01
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-03 13:27

Je krijgt niet op elk onderdeel dat je paard niet aan de teugel loopt minder punten, maar voor het gereden zijn in het algemeen had ik een 7 en dan stond erachter -2, paard moet aan de teugel.
Ik vind het ook niet erg dat ze dit zo streng beoordelen hoor, maar de meeste manegepony's lopen nou niet zo makkelijk nageeflijk. En ik heb in totaal (met inrijden erbij) 3 uur op chanick gereden. (hij is er nog niet zo lang) dus om nou te zeggen dat hij weet dat hij me kan vertrouwen....
Er rijden zooooooooveel kinderen op, dat gaat nou ook weer niet zo 1 2 3.
Maar volgens mij bereikt de jury hiermee alleen maar dat de volgende wedstrijd iedereen zn pony naar beneden rukt (denk ik hoor) want je rijdt gewoon niet genoeg en niet lang genoeg op de pony waarop je wedstrijd moet rijden om een manegepony op een normale manier aan de teugel te krijgen.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 14:02

Tessa_N schreef:
En ik heb in totaal (met inrijden erbij) 3 uur op chanick gereden. (hij is er nog niet zo lang) dus om nou te zeggen dat hij weet dat hij me kan vertrouwen....
Er rijden zooooooooveel kinderen op, dat gaat nou ook weer niet zo 1 2 3.
Maar volgens mij bereikt de jury hiermee alleen maar dat de volgende wedstrijd iedereen zn pony naar beneden rukt (denk ik hoor) want je rijdt gewoon niet genoeg en niet lang genoeg op de pony waarop je wedstrijd moet rijden om een manegepony op een normale manier aan de teugel te krijgen.


"Vertrouwen" heeft niet alleen te maken met het feit of je hem goed/minder goed kent! Het heeft ook te maken met je rijden (onhafhankelijke zit/teugelvoeren).
Mijn instructrice is vorige week voor het eerst op mijn Dikke gestapt. Ik moet erbij zeggen, dat Dikke moeilijk rond te rijden is, alleen al door het feit dat ´ie een korte stevige hals heeft en dikke "ganaschen" (hoe heet dat bij jullie Verward , ik bedoel dáár waar de speekselklieren zitten!). Toch wist zij hem -door haar zit en tegelvoering- zóveel vertrouwen te geven, dat ´ie na 20 min. prachtig aan de teugel liep Party!! ! Zó mooi als hij bij haar liep, loopt ´ie bij mij dus niet Verdrietig !! Fazit: ík ben dus blijkbaar nog niet goed genoeg, dat ík hem dát vertrouwen geef dat ´ie mijn hand op zoekt Clown !!
Tja... wie zegt dat rijden makkelijk is ..... Knipoog ??!

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 14:32

-2 geven omdat een pony niet aan de teugel loopt slaat helemaal nergens op. En zeker niet als daar een 7 aan vooraf gaat voor het rijden in het algemeen. Verder ben ik van mening dat een manege ruiter niet zo gepunt kan worden als een officiele wedstrijd ruiter (natuurlijk zijn er uitzonderingen) maar je mag van een ruiter die 1x per week een uur op een paard zit en dan vaak ook nog op verschillende paarden niet hetzelfde niveau verlangen als een ruiter die een eigen paard ter beschikking heeft en daar 7 dagen op kan trainen. Natuurlijk zijn er ook betere manegepaarden en pony's maar de vraag is hoelang blijven ze zoveel beter dan de rest. En laat die enkeling die denkt dat M met een manegepony tijdens een onderlinge wedstrijd gelijk is aan een M proef officieel (qua beoordeling en punten aantal) lekker gelukkig zijn.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 14:40

Ik ben van mening dat een jury bij een onderlinge wedstrijd ietsiepietsie soepeler mag zijn. Maar vergeet ook niet dat deze wedstrijden een mooie manier is om je paard en jezelf klaar te stomen voor het 'echhie'.
Dus een hele soepele jury die rondstrooit met de punten is naar mijn mening niet goed bezig en maakt zijn/haar leerlingen niet klaar voor het echte gebeuren.

Kunnen ze de paarden niet nageeflijk rijden dan denk ik dat ze beter nog een wedstijdje in de B hadden kunnen rijden. Ik vraag me nl dan af hoe het gaat met wijken en dat soort dingen. Kunnen de manegepaarden dat dan wel?? Verward

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 14:49

Hoi Dimple,
Op de manege die ik ken hebben ze een meestal 4 rubrieken waar in gestart kan worden bij een manege wedstrijd dit is dus voor de pony ruiters nl. de klasse L (licht) dat zijn eigen gemaakte proeven zonder galop. De klasse M licht dat is een officiele B proef en voor de ruiters die net van de L overgestapt zijn, dan de klasse M zwaar dus ook een officiele B proef maar voor de ruiters die al wat meer ervaring hebben, en dan als laatste de klasse Z die rijden een officiele L2 proef maar daarin wordt het achterwaarts niet gepunt dit omdat niet alle ruiters en pony's die beheersen en ze ruk en pluk partijen willen voorkomen. Daarnaast is er voor volwassenen de mogelijkheid op deel te nemen aan een manegewedstrijd zij rijden dan een officiele B, L of M proef net zoals het ze het beste past en natuurlijk door de intructrices aangeraden wordt. Hopelijk heb je hier iets aan. Het jureren gaat duidelijk op een hoger niveau als bij de officiele wedstrijden tenminste zeker voor de pony's. Iedereen krijgt ook een protocol en een strik en de eerste 5 of 6 ook nog een beker.
Groetjes

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 15:00

He Beppies (hoe kom je aan zo'n naam Haha! 0

Jullie delen dus de dingen al heel anders in. Dat is een ander verhaal. Op de manege waar ik voorheen reed werden de 'gewone' proeven gereden en daar dus ook naar gejureerd. Ik weet niet wat bij Tessa het geval is geweest.
Volgens het 'gewone' systeem hadden de ponies bij Tessa idd aan de teugel moeten lopen. Ook het op de letter rijden hoort daarbij. Ik ben benieuwd hoe dat ging!

jumpertje

Berichten: 204
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 15:18

Ik heb gelezen in een boek over paarden proefen dat als je in de B je pony nagevelijk rijd dat je dan pas recht hebt op een winstpunt!! Ik vind dat zelf eerlijk gezegd ook vreemd!! Maar dat is dan wel op officiele wedstrijden met startkaart en meestal wordt dan ook strenger gerekend als op een ondelinge wedstrijd!!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 15:35

De jury had mijns inziens beter een punt per onderdeel af kunnen trekken waar hij echt niet nageeflijk is, dus een 4 of een 5. Wanneer je pony wel nageeflijk is en aan de teugel en de oefening netjes op de letter had je wel een 7 mogen krijgen, vind ik. Misschien iets minder streng als op officiele wedstrijden maar dat kan ik moeilijk inschatten. Zo krijg je iets meer zicht op welk onderdeel nu wel en niet goed is gegaan want op deze manier weet je het ook niet. En dat is toch de bedoeling, zeker voor een onderlinge wedstrijd, dat ter voorbereiding is op het echte werk.
Dat wat jij in je hoofd hebt ook een beetje klopt met het jury onderdeel. -2 voor niet aan de teugel heb ik nog nooit gezien.