hoe bereiden julie je voor?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

hoe bereiden julie je voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-03 20:44

Wat doen julie allemaal wat betreft verzorging voordat je op concours gaat?
Daar was ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar.
Ik ben wat dat betreft verschrikkelijk kieskeurig, ik doe er vanalles aan omze er picobello Pling uit te laten zien, wassen, vlechten, poetsen, kammen, vetten, sprayen, olien, enz. Het maakt voor mij geen verschil hoeveel ik er meeneem.
hoe zit dat bij julie allemaal? doen julie ook zo moeilijk voordat je weg kunt??

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 20:53

Tja, ongeveer dezelfde waslijst Knipoog

Maar ik heb een fjord, en ik hoef dus niet te vlechten Haha!

Ik heb wel een tic met staarten, die moeten uitgekamt, geplozen en nog een keer uitgekamt en dan een lading equistar erin en weer kammen. Gelukkig heeft Saar een hele dikke staart, dus ik kan me lekker uitleven.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 23:18

Ik ben niet zo moelijk meer Bloos Een paar jaar geleden moest alles tip top zijn, maar nu ga ik ook rustig weg als mijn paard een minder verzorgde staart heeft en ik eigenlijk zijn baard nog even had moeten bijknippen...Mijn tuig is altijd in orde dus dat is geen extra werk en laarzen onder de kraan kan er ook nog wel vanaf *LOL*

Wsl het resultaat van een paar seizoenen viertallen Bloos Toen was ik al dat gepoets in één keer zat!
Als ik ga springen maak ik me al helemaal niet zo druk, dan komt hij op het terrein meestal voor het eerst onder het dek vandaan en zit het stro nog in zijn staart Haha! (haal ik er wel uit hoor Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 00:59

Eventjes onder de kraan met Lois, dat doe ik iedere dag al na het rijden en de staart was ik wanneer die vies is. Toiletteren doe ik ook wanneer het nodig is dus niet speciaal voor de wedstrijd. Glimspray gebruik ik niet en hoefjes vetten doe ik nooit. Regelmatig smeer ik de snuit van mijn paard in met uiercreme.
Voor een wedstrijd hoef ik alleen te vlechten Lachen

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 01:57

Hihi in het Z krijg je toch geen punt meer voor verzorging Haha!

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 08:32

Ik was in het begin een stuk kieskeuriger dan ik nu ben. De verzorging en spullen inpakken was een manier om mijn zenuwen de baas te worden. Tegenwoordig doe ik nog wel veel maar iets minder nauwkeurig. Gewoon staart en voetjes wassen, vlechten, anti-klit erin, zadel en hoofdstel poetsen... Ik vind het druk genoeg!

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 08:58

Nou ik ben een dag van te voren al druk bezig met voor bereiden.
Allereerst maak ik mijn zadel en hoofdstel helemaal schoon en olie ik het in.
Ik hang mijn nette pak alvast klaar en zorg dat alles wat ik nodig heb in een grote weekendtas zit.
Dan is het paard aan de beurt.Knippen, borstelen, vlechten, gewoon zorgen dat ze er picobello uit ziet.
Ik vind dat ook gewoon een fijne voorbereiding voor mij en mijn paard.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 09:46

voor dressuur vlecht ik in, toiletteer als het nodig is (meestal niet), en was ik evt witte voetjes even. Mijn zadel maak ik schoon, apart wedstrijdhoofdstel en -laarzen doe ik al meteen na de wedstrijd.

Met springen doe ik het ook wat rustiger (niet invlechten, wel even een doekje over het zadel), net als Gomir.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 10:05

Toen ik nog punten voor de verzorging kreeg was ik een stuk zorgvuldiger met de voorbereiding dan nu.
Ja, wel even een doekje over het zadel en hoofdstel en het paard wordt ingevlochten. Verder is ze eigenlijk altijd wel getoiletteerd, dus hoef ik daar niet veel aan te doen.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 10:26

Ik bereid ook alles dag van te voren voor en besteed veel aandacht aan mijn paard. Anders ga ik niet lekker weg. Ik heb het idee dat als ik dat niet doe en het gaat slecht, dat het aan een slechte voorbereiding ligt.
En het is ook een soort ontspanning hoewel vlechten met een temperatuur van -8 toch niet echt lekker is.

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 12:37

Ik doe bijna niks. Ik was Ro haar dan nog geel/zwarte benen totdat ze weer wit zijn. Haha! en verder vlecht ik in 10 min in. Oh ja ik haal een doekje over mijn laarzen doe een wit shabrak onder mijn zadel en we gaan. Doe dus eigenlijk niet echt veel. Toen ik nog een pony had was ik een hele dag zoet.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 12:40

Ik doe eingelijk naast het vlechten weinig extra's...
Ozep heeft snel last van mok daardoor zijn zijn benen vrijwel altijd al wit,
tuig houdt ik gewoon doordeweeks bij dus dat ziet er altijd netjes uit.
Net als met toiletteren, dat doe ik wanneer nodig en niet specifiek voor een wedstrijd.

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 13:02

Babyoliedoekjes! Werkt super.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 13:22

Ik moet zeggen dat het voor de verzorging van paard en harnachement veeel beter is als ik wedstrijden rijd.
Dat is eigenlijk het enige moment dat ik mijn spullen schoonmaak en mijn paard toiletteer.

Toen ik Fitz 2 weken geleden naar die dressuurstal toebracht, had iemang gevraagd of hij zo uit het land kwam Bloos , zulke lange manen had hij inmiddels.
Ik had hem wel willen toiletteren maar het was mij toen veel te koud om manen te trekken zonder handschoenen aan.

Eerst was ik wel altijd een Pietje Precies voor wedstrijden maar met de jaren gaat dat er vanzelf af.

LMsWinnetou
Berichten: 1613
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 17:29

Ik doe aan springen, dus ik hoef gelukkig niet in te vlechten.
Wel was ik Winnietou's benen voor de wedstrijd, want ik vind t wel mooi als zn voetjes mooi wit zijn. En zn staart was ik. Bij Dobby was ik zn staart ook alleen.
In de zomer was ik ze ook wel eens helemaal.
En ik vet de hoefjes in enzo. De dag van te voren vet ik ook nog even t harnachement in.

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 19:59

ik was Jafet ben Jaquar z'n 4 witte voetjes en z'n staart.
dan vlecht ik hem in, van te voren al equistar in de staart gespoten.
na ut poetsen nog equistar op de hals en kont, staart uitkammen dan weer poetsen. hoefjes vet ik pas in net voordat we vertrekken.
dan nog het harnachment schoonmaken en m'n laarzen etc poetsten.
alles moet er gewoon netjes en verzorgd uitzien! naar mijn mening

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 21:01

ik doe niet veel bijzonders van te voren... Vingers aflikken hij is van zichzelf al mooi Pling Knipoog Tong uitsteken haha... neej gewoon poetsen en vlechten en hij blinkt van zichzelf al genoeg *LOL* ... het tuig is altijd schoon dus ook geen probleem... in het begin werd ik de dag ervoor al hysterisch Scheve mond van het poetsen poetsen poetsen...leer je wel af Lachen

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 21:12

Ik doe alleen springwedstrijden, dus ik vlecht niet in. Mijn paard heeft een rampzalige manenkam, ik mag ze niet trekken van m'n paard Scheve mond Ik zorg gewoon dat mijn wedstrijdspulletjes schoon zijn, en dat mijn paard glimt. Ik was d'r sokjes zodat ze mooi wit zijn, en het enige waar ik echt door ben geobsedeerd ben is haar staart. Ze heeft een hele mooie dikke staart, dus die plus ik uit, en spuit ik equishine in, en doe er dan vlechten in, zodat ze die niet weer onderpoept (het is nogal een viezerik).

tiamo
Berichten: 97
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 21:44

Ik was altijd pietje precies, maar ben later toen ik Z dressuur was wel een heel stuk nonchalanter geworden. Tuig werd niet voor elke wedstrijd meer gepoetst en ik maakte van die grote dressuurknotten dan was ik daar ook lekker snel mee klaar!!!
Over een tijdje ga ik weer opnieuw beginnen in de B dus dan is het weer poetsen geblazen Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 09:12

Als ik een paard heb met minder strakke manen (afkloppen want op het moment heb ik alemaal paarden waarvan de manen strak naar rechts hangen zonder dat er maar 1 haartje op springt) vlecht ik hem ook voor het springen in! Ik heb zo'n hekel aan die onverzorgde combi's die je af en toe ziet rondrijden, het heeft niets meer met wedstrijden te maken.
En zoveel tijd kost het niet, gister moest ik ook 1 van mijn paarden even invlechten, 10 minuutjes... meer kostte het me niet en het zag er supernetjes uit.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 09:57

Wat ben ik blij dat Fab geen witte voeten heeft Haha!
Straks met Terra heb ik meer werk met al dat wit Boos!
De zwarte benen van Fabje hebben alleen even een borstel nodig, maar daarmee kom ik met de vos niet weg helaas.......dat wordt wassen....
Ook die lichte staart zal eerder een sopje nodig hebben dan de zwarte staart van Fab, hoewel ik die voor wedstrijden ook altijd even was.
Maar het paard helemaal wassen voor een wedstrijd zoals ik in het begin deed doe ik al jaren niet meer!

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 09:58

Ik doe er eigenlijk niet zo moeilijk over hoor. Natuurlijk zorg ik wel dat Melano mooie knotjes in heeft en goed gepoetst is maar haar sokken zijn bijvoorbeeld nu wel best lang en dara heb ik gewoon een wedstrijd mee gereden. Ik moet dat al heel lang knippen maar ik ben bang dat ik er van die happen in knip En dat wil ik natuurlijk voorkomen. Maar aan wassen enzo voor een wedstrijd, daar doe ik niet aan.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 10:22

Sjuimpje schreef:
Als ik een paard heb met minder strakke manen vlecht ik hem ook voor het springen in! Ik heb zo'n hekel aan die onverzorgde combi's die je af en toe ziet rondrijden, het heeft niets meer met wedstrijden te maken.


Raimaer heeft van dat soort manen Boos! maar ik vlecht toch echt niet altijd in. Maar wel netjes geborsteld, en alles verder goed verzorgd; dan moeten ze maar door die manen heen kijken *LOL*

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 12:23

Poetsen en wassen. Ik heb een schimmel, dus dat kost wat tijd Haha! Vlechten. En ik haal even een doekje over mijn zadel en hoofdstel. O ja, mijn laarzen vet ik ook netjes in. En dat is het eigenlijk wel. Als ik echt vroeg moet starten dan zorg ik dat ik het hooinet al vol in de trailer heb hangen en doe ik alvast wat spullen in de auto.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-03 00:05

Ik doe ook alleen maar springen, maar doe meestal al mijn paarden invlechten. Da's toch mooi een beetje show. Het engelse woord voor springen op concours zegt het al: showjumping...