koudbloeden en wedstrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 12:10

Grappig, ik rij ook wedstrijden met mijn fjord en ik krijg juist vaak complimentjes van mijn omgeving (en ook van verschillende jury's). Die het dus juist leuk vinden dat ik met een fjord bij de paarden dressuur rijd. Ik krijg vrijwel geen negatieve reacties.

Binnen drie wedstrijden had ik al genoeg punten om over te gaan naar de L1, maar ik heb geen haast ik blijf lekker B starten totdat ik over moet. Saar loopt inmiddels al bijna op M-niveau.

Omdat koudbloeden een aantal beperkingen hebben zoals de middendraf, moet je juist op andere onderdelen zien te scoren. Zorg dat je er netjes uit ziet en dat je je proef netjes op de letter rijd. Het is verbazend om te zien hoeveel combinaties bij de paarden (ongeacht het ras), hun proef afraffelen, de bochten afsnijden, kortom slordig rijden.

Een goede jury hoort overigens een paard te beoordelen op zijn vermogen. Een koudbloed moet in principe dezelfde punten kunnen krijgen voor een middendraf als een dressuurgefokte kwpn-er. De kwpn-er heeft meer vermogen in huis en moet dus meer kunnen laten zien.

Je zou dus bijna kunnen zeggen dat mensen met een dressuurpaard in het nadeel zijn, al bij binnenkomst in de proef wordt gedacht.....dat is een mooi paard, die zal het wel kunnen....als er dan iets fout gaat wordt je daar onmiddelijk op afgestraft. Als ik met mijn fjord binnenkom, dan denken mensen vaak...mmm een fjord.....en dan valt het meestal heel erg mee, de verwachtingen zijn gewoon niet zo hoog.

strak óf kittig htg-kersje :? _O-

:# Z1+1 :#


Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 12:22

Lielle schreef:
Nee dus, absoluut niet! Een goede jury beoordeelt een paard op de mate waarin hij het ideaalbeeld voor dat niveau benadert, ongeacht geslacht, ras, stokmaat, kleur whatever! Dus ook Fjielankers moeten fatsoenlijk strekken voor een voldoende. Denk je dat iedere KWPehner-er hetzelfde vermogen om te strekken heeft? Dacht het niet. Verder ben ik het trouwens wel met je eens over het netjes rijden e.d.

PS Ik was officieel jurylid, weet dus waar ik het over heb.


Sorry, sorry ik bedoelde dat ze een paard moeten beoordelen op zijn vermogen, en niet op het ras. Dus binnen de kwpn zijn er ook paarden met verschillende vermogens...... Knipoog

Wat ik me dan dus afvraag: wat is dan het ideaalbeeld volgens jou? Het blijft een persoonlijke mening van een jury, wat diegene vind dat ideaal is.

Wat zijn Fjielankers....daar heb ik nou nog nooit van gehoord, lijkt me een interessante kruising Haha!

strak óf kittig htg-kersje :? _O-

:# Z1+1 :#

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 12:32

Lielle schreef:
Nee, daarvoor volg je dus een jurycursus zodat je een gezamenlijk ideaalbeeld krijgt. En ik denk dat we allemaal wel weten hoe een goede uitgestrekte draf of schouderbinnenwaarts eruit ziet.

Dus moet een koudbloed voor een nette middendraf ook een acht kunnen krijgen!! Net zoals dat een kwpn-er een acht voor een nette middendraf krijgt.

Maar goed, voordat we een discussie krijgen waar we niet uitkomen....ik ben geen jury Haha!

strak óf kittig htg-kersje :? _O-

:# Z1+1 :#

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 19:28

STELLAlover schreef:
Hartstikke bedankt voor al jullie reacties! Jullie hebben mij helemaal overtuigd dat het zeker de moeite waard is om het eens te proberen! Eerst ga ik nog ff dooroefenen en wat meer conditie opbouwen, en dan van de zomer toch maar eens verder gaan informeren! Als het er van komt, zal ik verslag doen!!!
Groetjes Bety.

Alvast heel veel succes!!! Haha!

strak óf kittig htg-kersje :? _O-

:# Z1+1 :#


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 8 bezoekers