Wie heeft er nog oude dressuurboekjes?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Wie heeft er nog oude dressuurboekjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-03 12:17

Naar aanleiding van dit topic [WD] Moeilijker om de Z te halen? ben ik toch wel heel benieuwd naar de Z-proeven van 'vroeger'.

Zelf kan ik het grijze boekje niet meer vinden, dat is van zo'n beetje 20 jaar geleden, wie heeft het nog wel en wil een Z1 en Z2 proef inscannen?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 12:27

jawel, ik heb het grijze, gele, blauwe en AKy boekje nog. Vanavond zal ik er een paar plaatsen *LOL*

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 12:27

Volgens mij heb ik die thuis nog ergens liggen, zal straks even kijken (zit nu op mijn werk).

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 14:33

Oke komen ze (heb geen scanner dus het wordt het betere tiepwerk Haha! )
uit het boekje van 1979 Bloos
Z1 paarden

1. Bij A binnenkomen in verzamelde galop. Bij G halthouden en groeten. Voorwaarts in arbeidsdraf, bij C op de rechterhand.
2. Bij A verzamelde draf. Bij K schouderbinnenwaarts tot E; bij E volte, daarna arbeidsdraf.
3. Van M naar K van handveranderen in uitgestrekte draf.
4. Bij K verzamelde draf. Bij F schouderbinnenwaarts tot B. Bij B volte, daarna arbeidsdraf.
5. Van H naar F van hand veranderen in uitgestrekte draf. Bij F arbeidsdraf.
6. Bij A stap. Van K naar M van hand veranderen in uitgestrekte stap, bij M verzamelde stap.
7. Bij C afwenden. Bij D keertwending om de achterhand naar links. Bij G keertwending om de achterhand naar rechts. Bij X verzamelde draf. Bij A hoefslag links volgen.
8. Van F appuyeren naar X. Van X tot G middendraf. Bij G verzamelde draf. Bij C op de rechterhand.
9. Van M naar X appuyeren. Van X naar D middendraf. Bij D verzamelde draf. Bij A op de linkerhand.
10. Bij B in verzamelde galop links aanspringen. Bij C slangenvolte met 5 bogen, 2e en 4e boog in contragalop.
11. Van F naar M uitgestrekte galop. Bij M arbeidsgalop.
12. Bij K stap. Bij A afwenden. Bij X in verzamelde galop rechts aanspringen, bij C op de rechterhand.
13. Van M tot F uitgestrekte galop, bij F arbeidsgalop.
14. Bij A afwenden, bij X halthouden, 4 seconden stilstaan; 6 passen achterwaarts, voorwaarts in arbeidsdraf.
15. Bij G halthouden en groeten. Voorwaarts in vrije stap, over C-M-X-K-A de rijbaan verlaten.
16. Impuls
17. Ontspanning en regelmaat der gangen
18. Houding, zit en hulpen


ZII paarden
1. Bij A binnenkomen in verzamelde galop. Bij G halthouden en groeten. Voorwaarts in arbeidsdraf, bij C op de rechterhand.
2. Bij M verzamelde draf, bij B kleine acht; bij A halthouden, 6 passen achterwaarts, daarna in verzamelde draf.
3. Van K naar M van hand veranderen in uitgestrekte draf, bij M verzamelde draf.
4. Van H naar F van hand veranderen in uitgestrekte draf, bij F verzamelde draf.
5. Van K naar X en van X naar H appuyeren.
6. Bij C afwenden, bij A op de linkerhand. Van F naar X en van X naar M appuyeren.
7. Voor C verzamelde stap. Bij C afwenden, bij D keertwending om de achterhand naar links. Bij G keertwending om de achterhand naar rechts. Daarna verzamelde draf.
8. Bij A op de rechterhand in stap. Van K naar M van hand veranderen in uitgestrekte stap. Bij M verzamelde stap.
9. Bij C verzamelde galop links aanspringen. Bij A afwenden. Van D naar E appuyeren. Van E tot H contragalop.
10. Bij H galopwisseling. Van M tot F uitgestrekte galop. Bij F verzamelde galop.
11. Bij A afwenden. Van D naar B appuyeren. Van B tot M contragalop.
12. Bij M galopwisseling.
13. Bij C slangenvolte met 5 bogen, daarbij in de linkergalop blijven.
14. Van F tot M uitgestrekte galop. Bij M verzamelde galop.
15. Bij A afwenden. Bij X halthouden en groeten. Voorwaarts in vrije stap en over C-H-X-F-A de rijbaan verlaten.
16. Impuls
17. Ontspanning en regelmaat der gangen
18. Houding, zit en hulpen

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 14:45

Ziet er erg moeilijk uit Schijnheilig

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 14:47

De eerste dingetjes die me opvallen (zonder boekje erbij en zonder dat ik nog maar één wedstrijd officieel Z gestart ben):


11. Van F naar M uitgestrekte galop. Bij M arbeidsgalop.
Dat zal nu "bij M verzamelde galop" zijn.


14. Bij A afwenden, bij X halthouden, 4 seconden stilstaan; 6 passen achterwaarts, voorwaarts in arbeidsdraf.
Nu niet meer 4 seconden stil staan voor het achterwaarts.

En contragalop slechts op één hand?
En ik mis de travers in beide proeven...

En er wordt ook niet beoordeeld op de verzameling.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 14:49

Er zit nu in de Z1 en Z1 helemaal geen arbeidsdraf in. Ook zijn de lijnen nu volgens mij veel moeilijker. En waar zijn de eenvoudige galopwissels in de oude Z1? Nu hebben we nog een punt er bij de eindcijfers, harmonie etc. Naar mijn idee zijn de proeven nu toch wel een tikkie moelijker.

De Z1 van toen lijkt meer op de M1 van nu...

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 14:52

Er zit één galop-halthouden-overgang in en appuyementen worden niet in de M1 gevraagd. Ook de contragalop is in de M1 veel minder scherp (bijv. gebroken lijntje vijf meter)
Ik zou het eerder een M2 proef vinden...

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 15:00

Kitty schreef:
Er zit één galop-halthouden-overgang in en appuyementen worden niet in de M1 gevraagd. Ook de contragalop is in de M1 veel minder scherp (bijv. gebroken lijntje vijf meter)
Ik zou het eerder een M2 proef vinden...


What ever...Ik heb de Z1 en Z2 proeven van nu wel gereden. De oude dus niet en de oude lijken mij een stuk makkelijker. Zoals ik al zei de lijnen zijn veel lastiger en arbeidsgangen komen in beiden niet meer voor. En idd. er zit nu travers in beide proeven. Eenvoudige wissels zijn galop-stap-galop..

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 15:19

Hmmmm ik heb alleen de blauwe en het Anky boekje nog...
Maar ik vind dat er toch aardig van dingen veranderd zijn en niet alleen in de Z-proefjes.

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 15:28

Citaat:
Eenvoudige wissels zijn galop-stap-galop..

Goh?

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 17:59

Inderdaad, arbeidsdraf zie je nu niet meer terug en de eenvoudige wissels in de Z1 hadden ze toen ook nog niet uitgevonden schijnbaar. Lachen
Wat ik wel erg fijn vind dat er nu niet meer in zit: de keertwendingen op de A/C lijn, dan valt het wel heel erg op dat ze vaak wat aan de grote kant zijn Schijnheilig

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-03 18:12

Allereerst mijn hartelijk dank, Von

Ik heb alleen nog 1 vraagje: zijn deze proeven gebaseerd op 20 x 60 of 20 x 40. Dat maakt voor de moeilijkheidsgraad nog wel uit.
Anders zijn die lijnen om te appuyeren best scherp.

Wat mij idd opvalt is dat je nu al vanaf de Z1 (of is het M2, weet ik zo niet) geen arbeidsgangen meer moet laten zien.
Voor de rest vind ik ze toch wel vergelijkbaar, er zit volgens mij niet zo heel veel verschil in. Appuyeren en dan weg in middendraf lijkt me ook best pittig.

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 18:22

ja inderdaad, de proeven van nu zijn echt een stuk moeilijker!!!
Geen travers, eenvoudige galopwissels, en ook makkelijkere lijnen!
Enne, Fitzroy...... Na een appuyement uitgestrekte draf is niet moeilijk hoor!!

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-03 20:50

Misschien niet, ik heb het alleen nog nooit geprobeerd Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 20:59

De proeven lijken zo kort
of ligt dat aan mij?

prompter

Berichten: 11089
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 21:17

Ik heb hier een Z-proef uit het groene boekje uit 1974:

l. Bij A binnenkomen in verzamelde galop. Bij X halthouden en groeten. Voorwaarts in gewone draf, bij C op de linkerhand.
2. Bij H verzamelde draf. Bij E afwenden, bij X kleine acht (de 1e halve volte dient op de linkerhand te worden gereden). Bij B op de rechter- hand.
3. Bij K schouderbinnenwaarts. Bij E volte, daarna
schouderbinnenwaarts tot H.
4. Van M tot F uitgestrekte draf, bij F gewone draf.
5. Voor A verzamelde draf. Bij A afwenden, van D
naar B appuyeren. (rijbaan 40 x 20 appuyeren van D naar M)
6. Van H tot K uitgestrekte draf. Bij K gewone draf.
7. Bij A verzamelde draf. Bij F schouderbinnenwaarts, bij B volte, daarna schouderbinnenwaarts tot M.
8. Bij A afwenden, van D naar E appuyeren. (rijbaan 40 x 20 appuyeren van D naar H)
9. Bij B in verzamelde galop rechts aanspringen. Bij C slangenvolte met 5 bogen, 2e en 4e boog in contra-galop (rijbaan 20 x 40: slangenvolte met 3 bogen, 2e in contra-galop).
10. Van K naar H uitgestrekte galop, bij H verzamelde galop.
11. Bij C gewone stap. Van M naar K van hand veranderen in uitgestrekte stap.
12. Bij K in gewone stap. Bij A afwenden. Bij D in gewone galop links aanspringen, bij C linkerhand.
13. Van H tot K uitgestrekte galop, bij K verzamelde galop.
14. Bij A afwenden, bij X halthouden, 4 seconden stilstaan, 6 passen achterwaarts, voorwaarts in gewone draf.
15. Bij G halthouden en groeten. Voorwaarts in vrije stap, over H-X-F-A de rijbaan verlaten.


Van arbeidsstap, -draf en -galop was nog geen sprake, dat was nog "gewoon" Haha!

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-03 21:23

Is dit een Z1 of Z2-proef? Ik neem aan Z1??

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 23:03

Waarom staat er niet bij hoe groot de voltes moeten zijn, mag je dat zelf invullen? Haha!
Wel leuk om dit allemaal eens te lezen. In 1974 kon ik nog maar net boven blijven (meestal dan), laat staan een Z proef rijden. Sigaar

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 23:14

Fitzroy schreef:
Allereerst mijn hartelijk dank, Von

Ik heb alleen nog 1 vraagje: zijn deze proeven gebaseerd op 20 x 60 of 20 x 40. Dat maakt voor de moeilijkheidsgraad nog wel uit.
Anders zijn die lijnen om te appuyeren best scherp.



Is zowel voor een 60 als voor een 40 bak (bij een 40 meter bak mag je er 2 minuten korter over doen Haha! ) Het enige wat anders is bij een 40 bak is dat je slangevolte met 3 bogen maakt ipv 5.

Barrie

Berichten: 243
Geregistreerd: 03-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 23:33

Leuk om te lezen, die oude proeven. Ze zijn zo oud, dat ik bij lange na nog niet eens geboren was (vooral die van 1974, maar ook die van 1979). Het valt mij inderdaad ook op dat de travers en de eenvoudige wissels missen in de Z1.
Dat van die 'gewone' draf etc. vind ik trouwens ook erg grappig staan.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 00:17

Wat was het leven vroeger toch simpel hè, 'gewone draf'... *LOL*

Ik heb zelf het laatste jaar van het gele boekje meegemaakt, verder terug in de tijd ga ik niet. Leuk om die oude proeven zo te lezen, zou er best wel eens filmopnames van willen zien. Kijken hoe zo'n proef destijds werd gereden vergeleken met de proeven van nu.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-03 00:23

Ik heb nog een B-proef uit 1983 Haha! op zo'n ouderwets filmpje.
Maar ja dat was B-pony's dus niet echt representatief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 01:08

Karin, ik heb nog oude jaargangen van De Hoefslag en daar staan wel foto's in van bijvoorbeeld Z-combinaties uit die tijd (vroege jaren 70). Dat ziet er eventjes iets anders uit dan nu.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 01:23

Ja idd, bij Mickey op stal hangen ook foto's van iemand die in die tijd internationale proeven reed (toch, Mickey?). Sowieso die witte koordsingels deden al vrij nostalgisch aan, jammer is het dan dat foto's zo statisch zijn...