A.s. zondag selectie, maar ik kan niet denk ik ;(

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 17:34

Bij ons is gisteren nog de DA geweest om te enten, en aangezien wij Rhino-neuroten zijn doordat we het 1x meegemaakt hebben op stal, vragen we altijd standaard of er al weer wat rondzwerft.
Meestal maart en oktober, maar dit jaar is het al vroeg begonnen.
Maar volgens de DA heeft elk paard inmiddels wel de verkoudsheidsvorm van rhino (latent) bij zich, en was er nog geen sprake van een uitbarsting hier in de buurt van de andere vorm. En het zijn echte paarden arsten, dus komen dit soort dingen snel genoeg aan de weet.
Wij hebben 2 drachtige merries op stal, dus zijn extra allert, maar voor zover ik weet kan ik zondag gewoon op wedstrijd hoor. (Wel fijn dat ik niet meer de enige wedstrijdruiter op stal ben, anders was ik waarschijnlijk ook niet gegaan voor alle zekerheid, maar als het andere paard ook van het erf gaat kan ik net zo goed ook. Knipoog )
En op wedstrijden moet je denk ik altijd rekening houden met evt. virusjes, dus ik zet mijn paard nooit ergens aan vast, alleen aan de trailer, maar niet waar ook andere paarden komen, zoals een balk in een binnenbak ofzo, ik laat mijn paard nooit snuffelen met een ander paard, en ook als ze me heel graag als jury willen wordt er vaak aangeboden dat ik mijn paard zolang wel in een box daar kan zetten, zodat ik daarvoor of daarna nog zelf kan starten, maar dat doe ik dus ook nooit.
Zo kan je ook op wedstrijd het risico van een besmetting kleiner maken.

Navragen is beter dan afvragen.


Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 19:32

Ik heb net voor alle zekerheid even het wedstrijdsecr. gebeld van de wedstrijd waar ik zondag ga starten, en die zitten er ook volop achteraan.
Ze hebben daar namelijk zelf 90 paarden en enkele drachtige merries, dus zijn super voorzichtig.
Ze staan in contact met andere verenigingen en hun DA praktijk zou de boel ook heel goed in de gaten houden.
Er schijn idd in de Beemster op een fokstal een geval van Rhino te zijn, maar aangezien dit een fokstal is, komen die paarden niet van het erf af. (Zo zie je maar weer dat thuis blijven ook geen garantie is!)
Verder zijn er geen gevallen bekend, voorlopig gaat de wedstrijd dus door, maar ze blijven dagelijks informeren, en als er een geval bekend wordt op een stal waar de paarden wel van het erf komen, wordt de wedstrijd meteen afgelast.
Ik wacht het dus rustig af, zal mijn eigen DA zaterdag ook nog even bellen voor alle zekerheid.
En ik ben ook niet zozeer bang voor mijn eigen paard hoor, hij is kerngezond en wordt goed geënt ook tegen Rhino, maar we hebben wel 2 drachtige merries en een jaarling op stal, dus ben ik echt wel heel voorzichtig.
En voor alle duidelijkheid, ik weet ook wel dat het feit dat mijn paard gezond en geënt is, dat geen garantie is dat hij niet ziek zal worden, maar voor de veulens is het risico veel groter.

Navragen is beter dan afvragen.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 20:00

Laat je het ons dan ook even weten Barb?
Nog even en aanvulling op mijn bericht van net, ze waren op de stal waar de wedstrijd zondag is, ook gebeld door hun eigen DA, dat er geruchten gingen dat er bij hun ook Rhino was Verward Hij vroeg zich af of er misschien een andere DA geweest was die dat vastgesteld had, maar dat is absoluut niet het geval!
Zo zie je maar weer dat er zoveel geruchten rond gaan die niet kloppen. Ik wil niets baggetaliseren hoor, ik ben diegene die zijn selectiewedstrijd heeft afgezegd omdat er kans op ijzel was, dus wedstrijden zijn mij absoluut niet heilig en ik zal er dan ook geen risico voor gaan lopen, maar we moeten ook opletten dat we elkaar niet allemaal gek laten maken.
Goed kontakt houden met betrouwbare mensen en niet teveel naar het roddelcircuit luisteren.

Navragen is beter dan afvragen.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 10:48

Ook ik ben het helemaal met FlairS eens. Er wordt vreselijk geheimzinnig over gedaan, alsof het een schande is als het op je erf heerst!! En daardoor krijg je het roddelcircuit die alles nog even aandikt, en is het allemaal helemaal niet meer te overzien.
Nu weet iedereen dat het een fokstal in de Beemster is, maar schijnbaar mag niemand weten welke precies, waarom niet? Wij hebben het een aantal jaren geleden op stal gehad, 2 dode paarden en een heleboel zieke. Er heerste toen echt zo'n MKZ klimaat, overal ontsmettingsbakken en overals om aan te trekken. Er kwam elke dag iemand speciaal voor de drachtige merries, die gelukkig apart stonden, en die deed dan ook alleen deze en ging dan meteen weer naar huis, via de ontsmettingsbakken natuurlijk.
Maar de impact van het 2x per dag alle paarden tempen, en dan 3 minuten (waren nog kwikthermometers) moeten wachten, 3 ellelange minuten waarin je staat te bidden of het paard alsjeblieft geen koorts heeft of dat het in ieder geval niet gestegen is, je wiltecht niet weten hoe zwaar het is.
Maar de staleigenaresse is wel heel open geweest naar de omgeving en borden op het hek gehangen. Je kan er niets aan doen als je het virus op stal krijgt, dus waarom zou je je dan moeten schamen ofzo, het is al erg genoeg.
Dus ik pleit ook voor openheid en duidelijkheid (jeetje lijk wel een politicus) zodat je weet waar je aan toe bent, waar je absoluut uit de buurt moet blijven, en worden niet besmette bedrijven veel minder als verdacht gezien. Alleen door duidelijk te zijn kan je de roddels een beetje indammen.

Navragen is beter dan afvragen.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 19:49

Er is net bekend geworden dat in Diemen 2 dode paarden zijn door Rhino en in Hoofddorp ook weer een uitbraak. Dit zijn mededelingen die door de dierenartsen van de stal waar ik wedstrijd zou hebben gegeven zijn, dus erg betrouwbaar.
Mijn wedstrijd is dan ook afgelast, en het andere meisje bij ons op stal gaat in ieder geval niet, of die wedstrijd nu doorgaat of niet.
Hopelijk kiezen ze een andere wedstrijd uit voor de selectie, want het is wel erg sneu als je om deze reden niet heen kan, en ze laten de wedstrijd wel doorgaan. Maar ik vermoed dat alles nu wel afgezegd gaat worden.

Navragen is beter dan afvragen.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 02:11

Ik vind nog steeds een officiele waarschuwing van een dierenarts wel betrouwbaar, ook al is schijnbaar inmiddels gebleken dat de verdachte stal toch (gelukkig!!!) rhino vrij is.
Zeker als je het vergelijkt met het roddelcircuit dat hevig de ronde doet. Of ik daar nu ook aan mee doe? Ik vind van niet omdat ik me baseer op feiten uit de dierenartsen praktijken en expres niet langs andere kanalen.
Je moet op een moment beslissen of je een wedstrijd door laat gaan of niet, en kan daar niet oneindig mee wachten.
Schijnbaar zijn veel verenigingen het met me eens en hebben ze op basis van dit advies de wedstrijden afgelast.
Er zat bij mij trouwens maar 1 via tussen Pling

Navragen is beter dan afvragen.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 02:32

Volgens mij is het horen van het wedstrijdsecretariaat, die het rechtstreeks van de DA heeft, maar 1 via en niet 3?
Of dat ook de behandelende arts is van Diemen weet ik niet, waarschijnlijk niet, maar als we informatie die DA onderling uitwisselen ook al niet meer vertrouwen??
Verder ben ik alleen maar blij dat het loos alarm schijnt te zijn, hopelijk blijft het hier ook bij.

Navragen is beter dan afvragen.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 13:07

Nog even voor Lovely, toen het virus bij ons op stal was, waren ook alle bloedproeven negatief!!!
Pas toen ze autopsie hadden gedaan en in het ruggemerg en de hersenen zochten, bleek dat het idd rhino geweest was.
Dus hoewel de paarden alle symptonen, was tot de autopsie niet duidelijk wat de oorzaak was, al waren de verschijnselen zo overtuigend dat wij het allang wisten, maar bloedonderzoek zegt dus beslist niet alles.
Bovendien wordt er (gelukkig) vaak geënt, en is het zo wie zo moeilijk om het bloed te beoordelen, want anti-stoffen hebben ze dan allemaal.

Navragen is beter dan afvragen.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 00:27

Mijn laatste reactie, want verder discusseren heeft toch geen zin.
Uit mijn bovenstaande reactie blijkt dat bloedonderzoek heel erg misleidend kan zijn.
Alleen als bij het dode paard autopsie gedaan is, en de doodsoorzaak met volle zekerheid is vastgesteld en het blijkt geen rhino te zijn, kan ik en velen met mij weer opgelucht ademhalen.

Navragen is beter dan afvragen.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 09:31

Ik zou me niet meer in deze discussie mengen, maar als mij zinloze verdachtmakerij in de schoenen geschoven wordt.............
Ik weet genoeg uit de praktijk, dus hoef me hier niets van aan te trekken en ga dat dan niet doen ook.

Navragen is beter dan afvragen.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 19:33

Ik ben blij dat jij zo goed weet wie ik allemaal ken en waar ik allemaal kom. Verward Slapen
Verder heb ik nergens namen genoemd, en ik ben echt blij als er weer ergens rhino (schijnt) te heersen, ik heb er zelf namelijk hele fijne ervaringen mee!!!! The time of your life om dat een keer mee te mogen maken.
Verder distancieer ik me van jouw uitspraken, ik neem aan dat er bokkers genoeg zijn die wel weten hoe ik in elkaar steek en dat als het om roddels zou gaan, ik het heel erg ver ga afleggen tegen sommige andere personen.
En dit was echt mijn laatste reactie op dit topic, ik wens de mensen die met rhino te maken krijgen op wat voor manier dan ook, heel veel sterkte.
(Ook al wil er schijnbaar iemand iets anders doen denken! )

Navragen is beter dan afvragen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 bezoekers