Jeetje doe ik het dan zo anders...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Jeetje doe ik het dan zo anders...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-03 23:40

Ik zit dit topic al een tijdje te lezen [WD] Hoe lang over het traject van B tot en met Z? .
Maar dan schrik ik toch wel een beetje. Doe ik het dan zo verkeerd...

Ik heb Laiser nu twee jaar en wij rijden nu L1. Maar het paard dat ik thuis onder het zadel heb, is heel anders dan op wedstrijd. Met als gevolg dat ons rijden op wedstrijd minder goed uit de verf komt dan gewoon thuis.

Als ik zo de reacties lees lijkt het wel, dat een hoop bokkers door de B, L en M heen zijn gevlogen en binnen een mum van tijd in de Z zitten. Ik heb Laiser expres regelmatig in de B gestart om hem ervaring op te laten doen op wedstrijden. Nu heb ik twee proeven gereden in de L, maar nog geen winst gereden. Hebben anderen hun paard dan al zo ver thuis doorgereden dat ze thuis meer dan één niveau hoger rijden dan op wedstrijd?
Of doen wij het niet zo slecht en zijn er gewoon een heleboel mensen die er net als wij veel langer over doen?

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 00:02

ach joh, doe lekker rustig aan! Ben ik ook van plan hoor
De Z zullen we misschien wel nooit halen, ik rij ook niet iedere
maand wedstrijd. Vorig jaar heb ik er 3 gereden, inmiddels
wel 5 winstpunten maar we zijn nog niet klaar voor de L1
voor mijn gevoel (we kunnen nog niet eens wijken Bloos Huilen )

Vanaf zaterdag les van een andere instructrice, hoop dat
dat goed resultaat heeft en daarna zien we wel weer verder!

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 00:11

Maak je geen zorgen. Ik hobbel al twee jaar met beide paarden in de L1. Heb nu genoeg winstpunten om over te gaan naar de L2. Maar heb geen haast hoor. Als ik met Indi de M haal mag ik al in mijn handjes klappen en Homi is een geval apart. Heeft wel de capaciteiten om hoog te komen, maar of mij dat lukt, ik weet het niet. Ze is nogal een driftkikkertje. De ene keer vlamt ze en heb ik rond de 170 punten. De volgende keer mag ik blij zijn dat het geen verliespunt is. Maar ik heb de tijd en hou de lol er in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 01:14

Joh, de keren dat ik per jaar op wedstrijd ga zijn al jarenlang op een hand te tellen, de jaartjes vliegen aan me voorbij en iedere keer denk ik weer 'verdorie weer niet elke maand 2 keer geweest en tig winstpunten gereden', ik heb in 4 jaar tijd gereden wat een ander in minder dan een jaar aan proeven verslijt. Omdat we zo weinig proeven rijden, zijn we nou niet bepaald winstpunt-kanonnen, dat laat ik met liefde aan anderen over, ik heb namelijk een hele andere motivatie om met mijn paard bezig te zijn dan alleen maar prestatie.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 10:49

Ik merk ook wel heel veel verschil met de eerste de keer dat ik wedstrijden ging rijden. Ik ben als 13 jarige met Trammelant begonnen in het B en we moesten het alletwee nog helemaal leren. Ik heb altijd heel veel met hem gestart en er toch erg lang (= vele jaren) over gedaan om uiteindelijk Z2 te worden. Nu is het 10 jaar later en ben ik met andere paarden opnieuw begonnen, dat gaat aanzienlijk sneller. Ik heb veel meer wedstrijdervaring, rijd beter dan 20 jaar geleden en het gaat gewoon handiger. Pablo was in no time door het B en L1 heen, maar staat inmiddels al weer een jaar stil door blessures; Raimaer heeft het B overgeslagen en liep direct winstpunten in het L1. Maar die heb ik dan ook lang thuis gehouden, en had zelfs al winstpunten met springen voordat ik dressuur startte.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 11:00

Tja, ligt helemaal aan het soort paard lijkt me.
Ik ken een paard dat door een zeer ervaren amazone thuis eerst alles werd aangeleerd tot en met M-dressuur.
Pas daarna zijn ze begonnen met starten, en ze vlogen natuurlijk in eerste instantie overal doorheen.

Ook zijn er ruiters die 'alleen maar' verenigingsles kunnen/willen betalen, en redelijk goed les krijgen maar niet echt top zeg maar, en ook niet zo uitgebreid thuis trainen.
Die gaan wel minder hard dan wanneer ze elke week fanatiek priveles krijgen van een topper en zelf ook dagelijks in een grote binnenbak fanatiek kunnen trainen.

Als je dan kijkt naar een meisje dat ik ken, die heeft wel les 1x per week maar kan het geleerde thuis niet in praktijk brengen omdat de buitenbak maar 5 maanden per jaar bruikbaar is... en dan nog een slechte bodem.
Trailer heeft ze niet dus binnenbak zit er niet in.
Dan baal je goed! Maar jah, ze is al blij dat ze uberhaubt kan lessen en verder buitenritten he.
Toch zou het enorm schelen als ze een betere accomodatie had!

Ook ken ik nog iemand die wel een goede accomodatie had, en een goed springpaard. Ze zijn echter nooit snel gegaan naar de M of zo omdat zijzelf heel snel erg moe is, en erg veel ziek.
Daarbij moest ze vaak op zondagen werken dus veel wedstrijden vielen al af... kortom... er was altijd wel wat.

Het is dus maar net hoe je mogelijkheden zijn.
Hoe zijn de lessen die je krijgt?
Kun je goed trainen buiten de lessen om?
Heb je goed vervoer naar wedstrijden (rijd je zelf of ben je afhankelijk van een chauffeur!)
Worden er veel wedstrijden georganiseerd in je omgeving? (Dit verschilt nogal eens, sommigen hebben eens in de 2 maanden een thuiswedstrijd, bij ons op de vereniging maar 2x per jaar!) Scheve mond
Hoe is je prive-situatie? (moet je kinderoppas regelen, kun je zelf autorijden/trailer rijden of moet een ander het doen, hoe zit het met je werk/studie, enz.)

Ja er zijn mensen die hebben een goed paard dat snel leert en toevallig verder niet 'kijkerig is' of snel kreupel wordt (ook zoiets Haha! ).
Met een beetje goede priveles doen ze er dan niet te lang over, over het traject laten we maar zeggen. Knipoog

Niet iedereen heeft het allemaal 'zo voor elkaar'.
En de vraag is:
zou je het WILLEN? *LOL*

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 11:01

Ik heb Imker nu in Maart twee jaar en ik ben eigenlijk heel snel door de B gegaan, en zit nu sinds juni 2002 in het L1. We hebben nu 3 winstpunten gehaald, dat was in juni of juli, en sindsdien heb ik maar 3 wedstrijden gereden o.i.d., door omstandigheden met mijn gezondheid en die van Imker. Ik hang dus ook al bijna een jaar (oké, ¾ jaar) in de L1. Ik vind het niet erg en rijd de hele L1 gewoon uit.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 11:47

Ach ja... Je moet ook niet vergeten dat veel mensen het ook heerlijk vinden om met dat onderwerp te overdrijven of op te scheppen.

Ook ik heb het altijd lekker kalm aangedaan, en ik denk ook dat m'n zusje het met mijn paardje kalmpjes aan gaat doen. (Ze MOET zelfs! Ik vind dat veel beter voor het dier zelf!).

Van groen naar Z? Volgens mij heb je daar minimaal 4 jaar voor nodig als je het goed, en eerlijk tegenover je paard wilt doen.

Tja, als je een of ander super paard koopt, dat al bij 5 ruiters in de ZZ is geweest, dan is 4 jaar lang. Dan moet het inderdaad makkelijk kunnen binnen 2 jaar.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 12:04

Je moet helemaal niet naar anderen kijken,
gewoon je eigen gevoel volgen en lekker genieten van het rijden.
Als je liever het B uitrijdt moet je dat gewoon doen (of je moet een prijzenrijder zijn die per proef altijd minstens 2 wp scoort Knipoog )

carola schreef:
Van groen naar Z? Volgens mij heb je daar minimaal 4 jaar voor nodig als je het goed, en eerlijk tegenover je paard wilt doen.

Daar ben ik het dus helemaal niet mee eens,
ik heb mijn paard nog geen 2 jaar en hij is Z startgerechtigd, heeft nog geen punten maar hij zou zijn proeven nu asoluut winstpuntwaardig kunnen lopen.
Ik heb hem toch echt groen gekregen en ik heb hem absoluut niet overvraagd, ik heb veel periodes gehad waarbij hij langere tijd heeft stil gestaan omdat ik uit de roulatie was maar ook omdat hij een zware mokinfectie heeft gehad bijv. In de periodes dat we wel verder konden waren de weken waarbij hij meer als 3 keer in de week echt dressuurmatig in de bak liep echt een uitzondering.
Ik heb niet eens een heel apart paard, wel een goede maar echt geen uitzonderlijke.

Verder hoef ik er niet over te liegen,
mijn verslagen staan vanaf zijn eerste B wedstrijd op Bokt en ik wil ook wel mijn combinatie nr geven zodat het gecontroleerd kan worden *LOL*


Maar nogmaals, als je er meer tijd voor nodig hebt of er voor uit wil trekken is dat toch helemaal geen schande?

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 12:26

Afgelopen september reed ik 2 jaar wedstrijden met Risco. Ben in de B begonnen en 2 jaar later begon ik in de M1. Ik ga wel regelmatig op wedstrijd. Risco is al wat ouder en heeft veel energie. Maar het is niet zo dat ik perse moet.. Ik vind het gewoon erg leuk om op wedstrijd te gaan en daar zo goed mogelijk mijn best te doen. Ook start ik vaak om beter een proef te leren rijden..
Bij mij is het wel zo: alles of niets. Of wedstrijden en goed oefenen of een keer per week recreatie. Maar ik heb veel slechte wedstrijden gereden, toch heb ik alle klasses zo goed als mogelijk uitgereden. Vind ik wel belangrijk.. Heb zelf namelijk weinig ervaring.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 12:27

Ach joh ik heb 2 jaar gestart met een manegepony die ik ingereden had en 1 keer in de week reed. We waren allebei zo groen als gras en we hadden in 2 jaar wel 1 winstpunt *LOL*.
Als je maar lol hebt!
Wat maakt dat uit als je er langer over doet. Met paardrijden hoef je niet met je 40e te stoppen hoor.

cherrie
Berichten: 119
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 12:44

Ik heb mijn pony nou 2.5 jaar en nu eindelijk kunnen we rustig galoperen. En ja ik heb goede prive les gehad enz. Maar ze is gewoon super snel en alhelemaal op een vreemd terrein, dan is alles leuk en alles nog leuker om van te verschieten en vervolgens met mij er uit te peren en geloof me dan heb ik er echt niks meer over te zeggen. Ik heb twee B gereden en nu rijd in L1 wat veel beter gaat omdat ze nu veel meer moet opletten en niet zo veel tijd heeft om op alle andere leuke dinegn te letten Haha! Ik vond het altijd wel heel moeilijk omdat ik al zoveel gedult had gehad en ze maar gewoon nie rustig kon lopen Huilen Maar ik heb voor me zelf altijd gezegt dat ik liever een pony heb die staks een Z proef ontspannen kan rijden dan dat je helemaal kort lopen en zo hun proefje lopen want dit zie je gewoon heel veel en dit wil ik niet met mijn pony!!!!!!
duzzzzzz neem lekker je tijd!!!!!! Haha!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 13:26

nee hoor gewoon lekker doen wat je zelf wilt Haha!
Lodewijk pakte heel fijn aan na het inrijden en starte ik na 2 manaden voor het eerst idd 2 wp voor 1 proef toen heb ik 'm de winter weggezet en ben pas in april weer begonnen met wedstrijden 2 keer gestart en toen ie ie weer 6 weken het land op gegaan ik had 7 punten en ben in Oktober L gaan starten.
Op onze 10de wedstrijd hadden we 14 punten in de L en starte ik voor het eerst M1 vanwege de MKZ heb ik bijna een jaar over de M1 gedaan (en ook toen heeft ie 2 x 4 weken op het land gestaan)Volgende maand start ik voor het eerst Z1 en afgelopen september is het 3 jaar geleden dat ik mijn eerste wedstrijdje reed.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 13:39

Tja wat maakt het uit, het ligt idd ook aan het talent van het paard, maar ook aan je eigen instelling.
Sommigen gaan elke weekend 2 keer naar een wedstrijd, nou super, maar mij niet gezien.
Ik laat me niet opjagen door anderen en ik ben zelf ook nog maar een "beginner", maar het paard waar ik het op ga leren heeft wel ervaring.
We zien wel hoe het uitpakt, ik maak me daar niet zo druk over.

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 13:40

[quote="Mickey"]Ik zit dit topic al een tijdje te lezen [WD] Hoe lang over het traject van B tot en met Z? .
Maar dan schrik ik toch wel een beetje. Doe ik het dan zo verkeerd...

Ik heb Laiser nu twee jaar en wij rijden nu L1. Maar het paard dat ik thuis onder het zadel heb, is heel anders dan op wedstrijd. Met als gevolg dat ons rijden op wedstrijd minder goed uit de verf komt dan gewoon thuis.

Daar heb ik nu ook last van, wanneer Gamble alleen loopt is hij zijn hele houvast kwijt en die zoekt hij dan niet bij mij. Ik ben nu meer aan het oefenen, rij een les met z'n 4en en zelf daar heeft hij wat problemen mee. En ik wil van het voorjaar (je kan niet alles tegelijk) meer alleen met hem gaan trainen. De vorige eigenaar heeft in November een wedstrijd gereden bij het losrijden geen probleem, zelfs wat fris en hij kakt dus in op het moment dat hij alleen de bak in komt om zijn proef te lopen.
Iemand hier een oplossing/verklaring voor??
Groetjes Gamble

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 13:55

IK heb Ro nu bijna een jaar en we zijn nog niet gestart. Ik wilde allang, maar helaas wegens blessures niet mogelijk. Februari gaan wij ons debuut maken en april is dat weer afgelopen ivm de dracht. Haha! Ze is 'al' 5 jaar en ben dus nog nooit gestart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 14:45

Ik heb over elke klasse in de Dresuur een jaar gedaan.
Nu 4 jaar later zijn we dan ook Z. (L2 was er toen nog niet)
In die tijd heeft nog wel de mkz gezeten en heeft Kawa eruit gelegen met spit.
Ik start ook niet elke week en maar zelden 2 proeven.
Dus dan gaat het niet zo snel.
En alle klasses uitgereden.
Maar nog altijd meer dan snel genoeg.
Vooral omdat Kawa geen dressuurpaard is en we samen lang genoeg moeten oefenen om alles een beetje netjes voor elkaar te hebben.

Maar met springen ging het wel veel sneller.
Als 4 jarige in de B begonnen en als 5 jarige liep hij M
Tussentijds is nog varkenspest geweest en heb ik hem nog bewust 3 maanden tussendoor op de wei gegooit omdat het te snel ging.

Dus daar kun je dan ook aanzien dat als een paard ergens aanleg in heeft dat dat dan ook erg snel gaat.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 14:48

Een paard dat normaal in zijn hoofd is moet redelijk gemakkelijk doro kunnen lopen naar het Z. Alle oefeningen tot en met het Z zinn vrij goed spelender wijs te leren.
Maar het ligt er natuurlijk ook aan hoevaak je naar concours gaat en hoe snel je door gaat naar de volgende klasse. Ik blijf persoonlijk in de dresuur niet in een klasse hangen als ik de punten al heb: je moet toch weer in de volgende klasse groeien, dus kun je daar maar beter meteen mee beginnen.
Het verschil tussen alle klasse is per stapje vrij weinig.
Maar zoals ik al zei: het ligt aan een heleboel factoren!

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 16:59

Ach joh, wat maakt het nou uit.
Ik was binnen 10 maanden M2 startgerechtigd, heb vervolgens een jaar niet gestart en nu pas 2x M2, de laatste keer een half jaar geleden. Ik maak me er niet druk meer om.
Ik heb nu een 5 jarige, die net zadelmak is, waarvan ik hem nog niet B waardig vindt, maar de rest bij mij op stal niet snapt waarom ik nog niet op concours ben gegaan. Ik vind het gewoon nooit goed genoeg.
Gewoon je eigen weg volgen.....

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 19:33

Ik ga in Februarie starten in de B en ben voorderest geen L klaar ofzo, ik verwacht niet dat ik er doorheen schiet ofzo, dat leer ik ondertussen wel (middendraf op de hele diogonaal i.p.v een paar passen, wijken, en wat van die dingetjes)
Maar het maakt toch niet uit dat je nog geen Z bent (bewijs van spreken) Als je zelf vind dat het zo goed gaat, ga zo door zou ik zeggen! Je moet niet gaan overhaasten omdat andere sneller gaan ofzo terwijl je zelf vind dat het prima gaat.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 21:15

nee maak je idd geen zorgen, ik heb 1 jaar B gesprongen
en zo'n kleine 2,5 jaar L
en nu dus M(5x gestart) mag al wel Z maar dat doe ik heus niet
en met dressuur ging het net zo! start dus nu ook net M1(4x ofzo)
en dan moest ik het mijn pony nog aanleren(springen,had ie nog nooit gedaan)
nou ik hoef echt niet zo rap hoor, dan weet ik toch al dat ik in een bepaalde klasse strand!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-03 21:56

Dank jullie wel voor jullie reacties! Lachen

Ik doe het ook op ons tempo en ik zal wel zien waar we eindigen, voorlopig maar eens kijken hoe de L1 gaat. Zelf oefen ik thuis ook altijd al onderdelen die in de volgende categorie gevraagd worden. En Laiser en ik moeten ook samen nog een aantal dingen leren.
Ik heb ook een lieve pb gehad van een bokker waarin mij werd verteld dat ik al heel goed op weg ben met mijn paard. We hebben al een hoop bereikt in 2 jaar. Knipoog Die pb en ook jullie reacties luchten me toch wel op. Er zijn weldegelijk nog meer bokkers die niet door alle klassen heen vliegen...

Als ik alles welbeschouwd ga kijken heb ik in totaal ook maar iets van een jaar echt wedstrijden gereden ivm de MKZ en de blessure van Laiser waar we 5 maanden met hebben lopen sukkelen.

Misschien nog wel leuk om te vertellen een stalgenootje (heeft zelf met een vorig paard al Z gereden) vroeg afgelopen week aan mij wanneer ik L2 ging starten, want ze vond Laiser echt al klaar voor de L2 Lachen . Toen ik vertelde dat ik nog geen winstpunten had in de L1 en dar het dus nog wel eventjes zou duren. Zei zij ook al, nou die zullen vast wel komen. Het gaat er nu echt al heel leuk uit zien.
Dus wie weet...
... we zullen de 25ste wel zien hoe het ons vergaat op wedstrijd...

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 22:02

sorry voor de late reactie..

maar idd ben ik met mn paard ook heel hard gegaan. Wat daar de reden voor is weet ik eigenlijk ook niet.
Het is gewoon zo gelopen.

Maar toen ik nog met mijn pony wedstrijden reed ging het echt niet zo hard hoor!!
Ik heb die pony 4 jaar gehad, hebben vrijwel vanaf het begin wedstrijden gereden en ben niet verder dan L gekomen. L1 was er toen nog niet..

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 23:57

Ik hoop dat ik met Ionica snel door de B heen ben. Maar daarna heb ik alle tijd van de wereld Lachen

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 19:22

Je hebt mijn reactie daar denk ik ook wel gelezen, was wel snel door de B heen(paard was al M1 klaar en startgerechtigd toen ik he kocht) en de L gijg ook leuk, heb ze wel uitgereden tot ik overmoest en start niet vaak, toen heeeeeeeeel lang M1 en de M2 daar zit ik nog wel ff! wil voorjaar 2004 Z1 starten(winterseizoen werkt toch niet ivm paard dat vreemde binnenbakken haat)dus komende zomer(en t liefst toch dit winterseizoen ook)mn winstpunten halen voor de Z1 dan winterseizoen thuis goed trainen voor de Z1 en op wedstrijd paar keer M2 starten, wie weet wordt ie ooit nog braaf, en dan dus 2004 pas naar de Z1, en dan heb ik hem toch echt al bijna 5 jaar!(nu heb ik hem dus ruim 3,5 jaar)

als het mssr leuk is en je voor jezelf het idee hebt dat je thuis steeds beter wordt, dan gaan de wedstrijden ook steeds wat beter, en t hoeft toch allemaal niet zo snel?