SGW-mensen, vraag aan jullie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

SGW-mensen, vraag aan jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-03 09:07

Zoals de meesten weten heb ik een trakhener merrie, Cerise genaamd.
Haar vader liep internationaal millitary en ze is dan ook dol op crossen en bossen. Haha!

Jammer genoeg heb ik kanker en kan niet met haar sgw gaan rijden, is gewoon te vermoeiend. Echter we genieten enorm van onze buitenritten!

Vraag aan mensen die sgw rijden:
Komen jullie veel of weinig trakheners tegen in de sport, of weet je het eigenlijk niet?
Zijn hier mensen op Bokt die met een trakkie of half-trak sgw starten?

Ben zeer benieuwd hoe de trakheners het hier in Nederland doen op dit gebied, want als er over dit ras gepraat wordt is het meestal dressuur (Anky bijv.) en de sgw wordt natuurlijk veel minder beoefend in ons kleine kikkerlandje waar niet zoveel ruimte is. Knipoog

Wie weet dat ik ooit wel ga springen met mijn paard, maar dan wel 'gewoon' springwedstrijden omdat mijn conditie nooit meer 'top' zal worden.
Echter ik ga wel met haar naar andere gebieden in de toekomst als dat kan: een ander Boktpaard meeten en dan samen grote buitenrit met cross! *LOL*

Heel veel succes iedereen op sgw gebied! Lachen

Belker

Berichten: 15305
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 10:20

Dorine, ook met trainingen of oefencrossjes kun je al veel plezier hebben. Ik reed Gaija veel in het bos en die kon daardoor zo met de SGW-trainingen meedoen. Op haar eerste SGW-wedstrijd was ze gelijk 2de. Ze had alleen in het afsluitende springen een balk eraf op de eerste hindernis. Alleen omdat Katja zo nodig op stijl wilde rijden.
Een oefencross is leuk. Leuker nog dan een normale springwedstrijd. Niet zo hoog, lekker het buitenrijden gevoel met af en toe een hindernis, maar daar mag je ook omheen. Maarja, ik ben ook bosruiter.

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 10:31

Hoi,
Ik heb een KWPN-er die wel half Trakhener is (van moeders kant) en ik wil in mei SGW gaan rijden. Maar ik ga eerst oefenen. Jolly Jumper kan wel goed springen (bij de vorige eigenaar ZZ geweest) maar ik heb het geloof ik 15 jaar niet meer gedaan... Ik denk dat er eigenlijk best wel veel paarden met in ieder geval gedeeltelijk Trakhener bloed in de SGW rondlopen. Als ik jou was zou ik eens ergens op een oefenterein gaan rijden. Kun je stoppen wanneer je moe word en toch de kick meemaken van het crossen. Op veel oefentereinen kun je ook begeleiding krijgen. Ik vind het leuke van SGW juist de combinatie van alles. Ik vind dressuur best leuk maar niet iedere dag, ik rijd heel graag buiten en springen vind ik ook gaaf dus dat kan ik nou mooi combineren.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-03 10:38

Klinkt prachtig Belker!

Helaas is het voor mij al erg vermoeiend om alleen al de reis te maken, hoewel hier in de buurt (Achterhoek en ik geloof ook Laag-Soeren) wel eens wat is, en in Ede deed een vriendin mee aan de oefencross. Ik hoop ooit te gaan kijken als ik beter ben! Lachen

Maar nu is het voor mij nog niet mogelijk om alleen al een lesje te volgen: pijn en vermoeidheid nog.
Echter als de volgende chemo wel aanslaat en ik deze zomer begin op te knappen...
Wie weet wat voor gekke dingen ik dan nog doe in de oefencross! *LOL*

Nu moet ik wel op het moment uitkijken met rijden:
niet vallen en iets breken.
Want mijn lichaam is erg zwak tijdens chemo, en je hebt dan grote kans dat een gebroken bot niet goed heelt, en daar zit je later dan ook mee... Bloos

Dus voorzichtig paardrijden en wat springen betreft: dat gaat Cerise eerst maar eens leren. We zijn nog niet verder geweest dan 80 cm dus ach. Tong uitsteken

Ben benieuwd trouwens of er veel 'sgw-beginners' zijn hier op Bokt?
Een oefencross wil ik heus wel eens proberen maar uh... zal wel over een jaar of 2, 3 worden op voorwaarde dat er 'niets meer gebeurd'... Haha!

Ach ja, leve de dromerij! Party!!

Belker

Berichten: 15305
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 12:47

Eigenlijk ben ik SGW-beginner. Gaija werd door mijn instructrice gestart. Ik deed het basis conditiewerk en reed de trainingen soms. Soms reed zij de trainingen. Het belangrijkste leer je ze op buitenritten. Dat is gewoon aan alles laten wennen, omgewaaide bomen springen en vooral lekker doorgaloperen. Als je dat kunt kun je ook zo een oefencross rijden. Deze is namelijk niet hoger dan 80cm. Ik geloof dat de hoogte van een B-cross tussen de 80 en 90 cm. is. Je ziet, volgens mij voldoe je al aan de basis voor het crossen.

Ik wil dit jaar de trainingen op het federatiecentrum gaan volgen. Dat wilde ik 2 jaar geleden al maar toen kwam de MKZ ertussen. Daar leer je echt de basis van het crossen. Misschien leuk om eens te gaan kijken en gewoon te luisteren naar de informatie?

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 15:05

ai,

Ieder paard kan een cross lopen. De meeste basis paarden kunnen zelfs het M nog wel lopen. Dus zo'n oefencrossje puur voor je lol moet zeker weten kunnen!
Ik hoor niet zo veel van trakheners int sgw, maardat wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Sommigen hebben er prima bloed voor.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 21:05

ik rijd ook sgw met mijn boerenknol!hihi
ik rijd L SGW
je mot niet denken aan de hoogte omdat dit toch allemaal 10 cm lager staat als bij een springwedstrijd! een oefencross is zeker te doen voor je paard! echt waar!
ik rijd overigens niet extreem veel sgw, aangezien ik in de kop van NH woon en het voor mij veel reizen is! maar zoals Ede is erg leuk!!!!

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 22:59

hey
net als jij, ben ik ook aan het dromen om sgw's te gaan rijden Lachen Alleen mag ik op de moment niet springen met mijn paardje omwille van verkeerd bekapt te zijn. nu is het gecorrigeerd en zou het weer in orde moeten zijn, maar ik wacht op advies van de dierenarts (komt zaterdag Lachen )

Ik denk dat als je met haar 80cm kan springen en wandelingen in het bos ook heel goed gaan, dat een oefencrossje wel moet lukken. Ik hoop dat je volgende chemokuur goed aanslaat en je kan gaan crossen Lachen

Bij mij is het alleen nog af te wachten of mijn paard nog wel mag springen Scheve mond maja.
Veel beterschap en veel komend crossplezier Knipoog
xxx