Wanneer starten/overgaan naar nieuwe klasse

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Wanneer starten/overgaan naar nieuwe klasse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-03 21:22

Ik zit er over te denken om over een jaartje met Amadeus te gaan starten, maar ik wil eerst Amadeus (Fries dus) op (goed) L niveau kunnen rijden voordat ik ga starten. Dit had ik overigens ook met Jacky, die wel normaal warmbloed type is. Hoe staan jullie daar tegenover. Op wat voor niveau wil je je paard hebben lopen voordat je gaat starten, of, stel dat je B start wil je je paard dan eerst L2 niveau hebben enz. voordat je overgaat naar de L1? (Dat is namelijk ook mijn planning, om steeds een klasse voor te lopen)

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 21:51

Ik ga met Netty gewoon starten in de B, niet dat ze er geheel klaar voor is, maar meer omdat ik haar wil laten wennen aan dit.
Misschien niet slim, maar mocht het niet gaan, dan stop ik alsnog en train ik verder. Zoiezo doe ik het op een laag pitje in het begin. Maar ik wil iig mijn eerste wedstrijd gaan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 22:04

Ik denk niet zo zeer in klasses, zie de opleiding meer als een vloeiend geheel en het is niet zo dat als je de oefeningetjes kunt doen, je de klasse ''beheerst'' (integendeel meestal!)

Ik wil mijn paard op z'n minst fatsoenlijk door de proef kunnen loodsen, dus daarvoor rijd ik hem thuis een keertje door. Het liefst wil ik de proef ook kunnen winnen, dus zorg ik dat ik thuis makkelijk door (een stukje van) die proef kom.

En intussen mag ik de B overslaan en dat doe ik met liefde...

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 22:35

Als ie een proef kan lopen ga ik starten zeker in de B of L1 maakt het me niet uit of de proef winstpuntwaardig is vooral met jonge paarden is het toch maar hoe ze reageren

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-03 22:38

Ik kan Amadeus met 12 niet jong noemen... Maar ik wil hem eerst geod aan mijn hulpen hebben, nog beter aan mijn been en consequent nageeflijk als ik het vraag. Dan moet het wijken er toch ook in zitten... En aangezien ik niet van plan ben voor een half jaar een startkaart aan te vragen, wordt het dus januari volgend jaar...

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 22:48

ach ik ben gewoon begonnen in de B,1e 2e wedstrijden was dat nog niet zo,daarna ging het beter,heb het gewoon aangekeken, rijd sinds kort M1, de oefeningen zitten er al in,op wedtsrijd komt het er nog niet uit

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 00:48

Ik ben gewoon in de B begonnen en mijn paard was er nog niet klaar voor(heb ook een hele tijd geen punten gereden *LOL* ), maar hij kon wel mooi aan het reizen en de vreemde terreinen wennen.
Het scheelt wel dat ik ook sprong op wedstrijd en dat wel heel goed ging! Anders zou ik me de reis misschien wel besparen Haha! (we mochten eerder L-springen en L-SGW starten dan dat ik mijn punten in de B-dressuur had, nu nog eentje *LOL* )

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 10:27

Tja,
beginnen deed ik met deze toen hij genoeg aan de hulpen stond,
ik overigens altijd gelijk over als ik mijn punten heb, in de training loopt hij vaak al een stukje voor wb zijn wedstrijdniveau.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 10:50

Als het paard dat ik nu rij de witte hekjes niet eng vindt, dan moet het goed gaan.
IN feite is ze er klaar voor. MEnsen dachten laatst dat ik er al L mee was met winstpunten. Nee, dat was met een ander paard Haha!
Het enige probleem waaar ik me zorgen om maak is de wat zwakke achterhand en de bijbehorende piephak die het extra duidelijk maakt. Het paard heeft rhino gehad en helaas zijn de sporen daarvan zichtbaar, een trage spieropbouw (geen atactie) en ze heeft ook een slechtte stap. In de B en de L zal dat niet het probleem zijn, maar in de M wel verwacht ik. Tja, of tegen die tijd is ze zoveel sterker geworden dat het meevalt, dit hoop ik dan ook.

Ik wilde eerst nooit starten, ook niet onderling, vond er een paard nooit klaar voor. Totdat ik een aantal privelessen van een jurylid kon krijgen in ruil voor hulp met de computer. Zij zei toen dat het paard er al lang klaar voor was. Dat ik zo in de M zou zitten, en pas daar tegen problemen op zou lopen. Ze vroeg me een keer mee te gaan om te schrijven. En inderdaad, je ziet in de B en in de L1 veel fouten en toch winstpunten.
Helaas heb ik dit paard nooit kunnen starten, rij er nog steeds op, en zelfs de vliegende wissel zit er in Haha!

Later ben ik met een paard gestart dat er nog niet klaar voor was, wel voor de B, maar het wijken nog niet eens kon. Met aanspringen in galop moest ik m'n stem gebruiken, anders kreeg ik een bok. De eigenaar wilde graag dat ik begon. En na 4 wedstrijden had ik een wp, ik heb er een half jaar wedstrijden mee gereden tot L1+wp. Maar dit paard liep dus nooit voor qua trainingsniveau en toch ondervond ik geen problemen. Als ik 172 punten haalde ofzo dan wist ik dat ze de volgende klasse moest kunnen en hup direct in de L1 was het wp.

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 19:33

Toen ik (na zeker anderhalf jaar ploeteren) onderling op de manege met Estor een winstpuntje in de L had, heb ik een startkaart aangevraagd. Toen ging ik vervolgens als een speer door de B heen en zelfs in de L haalde ik redelijk snel mijn eerste winstpuntje. Het jaar daarop werd het systeem omgegooid en kwam ik redelijk snel aan de benodigde puntjes in de L1 om L2 te mogen starten. Helaas heb ik dat maar 1 keer met hem kunnen doen, want toen ging zijn gezondheid te hard achteruit.
Met Duvel heb ik mijn startkaart aangevraagd zodra zijn papieren (paspoort) in orde waren, dat was in maart vorig jaar. Toen reed ik hem een half jaartje, maar hij liep al wel heel lekker, onderling al drie punten in het L2. Inmiddels heb ik met hem iets van 10 wedstrijden gereden en ben nu L2 met 3 winstpunten (ben in de B begonnen). Dat ging allemaal heel soepel. Voordat ik nu M ga starten, wil ik wel eerst zelf alle oefeningen goed beheersen, dus ik denk niet dat ik met 5 winstpunten al over ga, wat ik dus naar de L1 en naar de L2 wel heb gedaan.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 13:16

Ik ga gewoon een klasse hoger als het mag, zowiezo kan ik tot de l2 wel een normale (niet winstpuntwaardige) proef rijden denk ik. Maar onderling moet ik ook een klasse hoger starten, dus dan is dat al een goede oefening.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 14:11

ik ben eigenlijk altijd meteen B gestart ook al kon ik thuis nog geen fatsoenlijke proef rijden, zag het gewoon als een leuk dagje weg en wat extra ervaring opdoen

ik ga wel pas een klasse hoger rijden als ik over moet, niet meteen zodra ik hoger mag starten.
ik reed op wedstrijden nog L of net M1 toen ik tijdens mn les onderdelen van een Z proef aan het oefenen was.
bij mij zijn de oefeningen geen probleem, meer de algehele gehoorzaamheid!

ben nu 3x M2 gestart, maar zeker in een vreemde binnenbak vertrikt hij het om te lopen!het losrijden gaat dan zo goed, en de proef is compleet op de binnenhoefslag gereden, met een zo goed als onbestuurbaar paard....moet het echt van de buitenconcoursen hebben!!

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 14:19

Ik ben eigenlijk helemaal geen wedstrijdruiter maar ik zou als ik wedstrijden ging rijden eerst een paar onderlinge wedstrijden rijden in de B. Als dat goed gaat officieel starten in de B, pas als ik bijna het maximale aantal winstpunten heb overstappen naar de L1, idem met de L2, etc. Mocht mijn paard naar mijn idee er nog niet aan toe zijn om een hogere klasse te starten (en ik zit al bijna aan de max. punten) dan maar een paar weken/maanden niet starten en thuis goed oefenen Lachen Maar goed, ik heb een Tinker dus veel verder dan de L1 zal ik niet komen mocht ik uberhaupt dus al gaan starten Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 12:22

Ik ga pas over wanneer ik vind dat mijn paard daar aan toe is en ik dus zeker een wp moet kunnen halen. Dit zi'm niet zo vast op de oefenignen maar wel op het gevoel dat mijn paard daarbij geeft. Ik wil toch goed bevestigd voor de dag komen. Op een wedsrijd presteer je nl. altijdminder dan thuis in de training.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 15:39

Jippie schreef:
Ik ga pas over wanneer ik vind dat mijn paard daar aan toe is en ik dus zeker een wp moet kunnen halen. Dit zi'm niet zo vast op de oefenignen maar wel op het gevoel dat mijn paard daarbij geeft. Ik wil toch goed bevestigd voor de dag komen. Op een wedsrijd presteer je nl. altijdminder dan thuis in de training.


Zo denk ik er ook over. Thuis moeten ze in iedergeval ruim een wp lopen. Ik train ook altijd een klasse hoger dan dat ik start.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 18:35

sjakie schreef:
Ik train ook altijd een klasse hoger dan dat ik start.


Dat is dus een redenering die ik niet begrijp. Verward

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 21:50

Zep"]
[quote="sjakie schreef:
Ik train ook altijd een klasse hoger dan dat ik start.


Dat is dus een redenering die ik niet begrijp. Verward
[/quote]

Het is altijd handig voor de doorgang van de discussie wat je er niet aan begrijpt!!! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 01:23

Hoe je nou precies een klasse hoger kunt trainen dan je start. Waar baseer je dat op?

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 22:30

Zep schreef:
Hoe je nou precies een klasse hoger kunt trainen dan je start. Waar baseer je dat op?


Misschien moet je niet zo zwart wit zien als het er staat. Ik bedoel ermee te zeggen dat je in je training net wat verder bent dan als je niveau van rijden.

Waar je het aan kunt zien is hoe afgewerkt je oefeningen op huidig wedstrijd niveu zijn en welke oefeningen je uit hogere klassen beheerst.
Bijv. Ik start nu L2 maar ben met de voor berijding van de M1 bezig. En op de oefeningen die het toelaten op M2 niveau.

Zo wat duidelijker wat mijn redenatie er achter is?????? Knipoog