met een D-pony bij de paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stacy S

Berichten: 1211
Geregistreerd: 24-12-01
Woonplaats: Drachten City!

met een D-pony bij de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-02 14:36

wie rijd er met een D-pony bij de paarden?

Komend jaar wordt mijn laatste jaar bij de pony's, ik ben nu al bezig met volgend jaar of ik met Stacy wel of niet naar de paarden zal gaan.
Aan de ene kant denk ik: schijt aan al die mensen die je uit lachen als je met een d-pony aan komt, maar aan de andere kant denk ik: als je nou bijna geen punten kan halen omdat je met een d-pony rijd, dan vind ik het zonde om een startkaart aan tevragen en elke keer op wedstrijd te gaan.

is het nu echt zo dat je minder punten krijgt enzo?
en de gangen van een pony zijn toch echt niet zo anders dan die van de paarden.
die van haflingers, tinkers, fjorden en de friezen zijn toch veel anderser dan die van de paarden?
Waarom worden die dan veel liever in de ring gezien?

[Edit] titel ietsje duidelijker gemaakt [/edit]

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 14:39

mijn zus en ik starten wel eens Dpony's tussen de paarden, en hebben meestal nooit problemen kwa punten. Je moet gewoon doen waar je zin in hebt Haha! Dan gaat het altijd goed. Veel succes alvast!

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 14:58

Heb geen ervaring maar de meeste pony's hebben toch wel hele andere gangen als paarden. Ik kan met mijn impuls (rijd M1) niet tippen met iemand van de paarden. Terwijl ik meestel toch wel goede punten voor mijn impuls heb.
Maar je kan het proberen. Succes

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 15:00

tsja als ik met een stinker kan starten, moet jij dat toch zeker met een d-tje kunnen

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 15:18

bij ons op stal reed iemand een pony van 1.48 tussen de paarden... en ik vond het er persoonlijk veel mooier uitzien dan die "grote logge" paarden... (bedoel ik niet beledigend voor de grote paardeneigenaren)...

Blijkbaar vondt de jury het ook want ze had beide proeven 2 winstpunten (M2).....

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 16:00

Het zegt helemaal niets hoe groot het paard of de pony is. Je heby pony's met paardengangen en uitstraling en paarden met ponygangen en uitstraling. Als je zelf denkt dat je met de grote paarden kan concurrenen moet je gewoon gaan starten. Bij ons in de kring rijdt er een D-maat in het Z bij de paarden en ook nog een paar in de M.

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 18:08

Een vriendin van mijn instructrice heeft met een arabiertje van net 1.49 (dus nét een e) grand-prix gereden, dus tussen de paarden. Ze stond regelmatig eerste of 2e. Ik ga waarschijnlijk zelf ook met mijn d pony naar de paarden, waarom niet?

Vivian
Berichten: 2827
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Ijsselmonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 18:15

Dit onderwerp stond eerst in de Bit.

Ik weet niet of je daar lid van ben?
Anders wil ik het wel typen en mailen naar je.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 18:18

Destinietje schreef:
Een vriendin van mijn instructrice heeft met een arabiertje van net 1.49 (dus nét een e) grand-prix gereden, dus tussen de paarden.


Hooo wacht ff, volgens mij kan dit niet... Als je ZZ-licht of hoger wilt starten, moet je paard minimaal 1.60 zijn.

On topic: kijk ook eens naar de reacties in [WD] welke klasse dressuur bij paarden met een Epony?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 18:25

het ligt er maar net aan hoe de combinatie is, er rijdt hier in de buurt een vrij stevige vrouw op een smalle D-pony en ze komt met haar voeten ook aardig onder de buik uit, ja ze rijdt wel M geloof ik, maar sorry dat ziet er niet uit!
is ook al best een oude pony geloof ik, beestje loopt wel leuk, maar voor een ponyconcours!met een kind erop!niet tussen de paarden met een volwassene op zn rug!

maar als jullie een leuke combinatie zijn, en je pony loopt gewoon een leuke nette proef met wat uitstraling, dan is er toch nix mis mee?

o ja nog ff iets: soms zie ik een klein paard of een pony met een vrij lang persoon erop en dan daarna iemand die zelf vrij klein is op een groot paard, dan vind ik de 1e combinatie er beter uitzien, dan een klein iemand, op een groot paard, dat de voeten net halverwege de buik komen(net onder t zadel uit, bij wijze van...)

dus als de combinatie er goed uitziet, en je rijdt gewoon netjes, is er nix mis mee om met een pony bij de paarden te rijden!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 19:03

Karin"]
[quote="Destinietje schreef:
Een vriendin van mijn instructrice heeft met een arabiertje van net 1.49 (dus nét een e) grand-prix gereden, dus tussen de paarden.


Hooo wacht ff, volgens mij kan dit niet... Als je ZZ-licht of hoger wilt starten, moet je paard minimaal 1.60 zijn.

On topic: kijk ook eens naar de reacties in [WD] welke klasse dressuur bij paarden met een Epony?
[/quote]

Dat wou ik zeggen Verward

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 20:18

Nee, het is echt zo, het was een arabiertje van 1.49. Ik zal nog eens navragen hoe het precies zat, maar zo heb ik het meegekregen!:)
Maar misschien heb ik het wel verkeerd begrepen?
Ik zal het maandag even navragen!:)

geartsje17

Berichten: 1456
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: stiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 21:01

Ik ga in januari ook met mijn haffie van 1.43m starten bij de paarden..Dus al ik jou was zou ik het gewoon doen..

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 15:06

Je kunt het altijd een jaartje proberen toch? Als het niet gaat kun je altijd nog stoppen, maar ik denk dat het best mee valt. Ik vind jou zeker een leuke combi met Stacy, zou voor jou denk ik ook wel wennen zijn op een paard Haha!

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 19:00

Ik ken nog iemand hier uit Drachten die met een (grote) D pony wedstrijden rijdt op M1 niveau bij de paarden. Op zich is dat best te doen, al zul je het op wedstrijden vaak wel moeilijk(er) hebben, maar als jij gewoon goed presteerd, is er veelal helemaal niets aan de hand.

Stacy S

Berichten: 1211
Geregistreerd: 24-12-01
Woonplaats: Drachten City!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-02 19:45

haha ja, ik zie mezelf nog niet echt op een paard rijden, ik ben ook niet echt groot (1,60).

Bedoel je Manon, Honeybee?

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 01:03

Karin"]
[quote="Destinietje schreef:
Een vriendin van mijn instructrice heeft met een arabiertje van net 1.49 (dus nét een e) grand-prix gereden, dus tussen de paarden.


Hooo wacht ff, volgens mij kan dit niet... Als je ZZ-licht of hoger wilt starten, moet je paard minimaal 1.60 zijn.

On topic: kijk ook eens naar de reacties in [WD] welke klasse dressuur bij paarden met een Epony?
[/quote]

Dat vind ik nou zo'n discriminatie he! Er zijn zoveel mooie sportpony's die volgens mij heel goed mee kunnen komen op een hoger niveau dan Z. Is dat een Nederlandse regel? Want als ik me niet vergis reed dat duitse meisje Kuhn (die ook Europees pony kampioen is geweest) met haar pony Prix St George bij de paarden. Ook hier lopen er ponies op hoog niveau, zelfs Grand Prix. Alleen ze mogen niet internationaal uitkomen, dan moeten ze minimaal paardenmaat zijn.

Weet je zeker dat deze regel in NL niet alleen geldt voor Internationaal? Want als ik het me goed herinner liep de arabische hengst Gomel ook NVDR wedstrijden en hij was 1.56 geloof ik.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 01:06


Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 08:52

Ik rij met mn Dtje (1.40) bij de paarden en dat gaat prima. Oke tijdens het losrijden heb je een beetje het shetlander gevoel tussen die grote WPN-ers, hihii.
Heb in die 2 wedstrijden die ik gereden heb nog niet gemerkt dat ik minder punten kreeg omdat ik op een pony reed.
Viv

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 15:13

Pril"]
[quote="Karin"][quote="Destinietje schreef:
Een vriendin van mijn instructrice heeft met een arabiertje van net 1.49 (dus nét een e) grand-prix gereden, dus tussen de paarden.


Hooo wacht ff, volgens mij kan dit niet... Als je ZZ-licht of hoger wilt starten, moet je paard minimaal 1.60 zijn.

On topic: kijk ook eens naar de reacties in [WD] welke klasse dressuur bij paarden met een Epony?
[/quote]

Dat vind ik nou zo'n discriminatie he! Er zijn zoveel mooie sportpony's die volgens mij heel goed mee kunnen komen op een hoger niveau dan Z. Is dat een Nederlandse regel? Want als ik me niet vergis reed dat duitse meisje Kuhn (die ook Europees pony kampioen is geweest) met haar pony Prix St George bij de paarden. Ook hier lopen er ponies op hoog niveau, zelfs Grand Prix. Alleen ze mogen niet internationaal uitkomen, dan moeten ze minimaal paardenmaat zijn.

Weet je zeker dat deze regel in NL niet alleen geldt voor Internationaal? Want als ik het me goed herinner liep de arabische hengst Gomel ook NVDR wedstrijden en hij was 1.56 geloof ik.
[/quote]

Bij mijn weten is het dus vanaf 1.57 want dan is het officieel een paard.
In het buitenland kennen ze de E maat namelijk niet he.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 13:10


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 21:49

De reden dat de overgang van het rijden bij de pony's naar paarden zo zwaar is, is omdat er bij de paarden nu eenmaal strenger wordt gejureerd.
Als je met een pony bij de paarden mee doet wordt je in principe gelijk beoordeeld met de andere paarden. Veel pony's kunnen geen correcte uitgestrekte gangen laten zien of komen te kort op verzameling en lengtebuiging. En die laatste punten kom je vooral tegen bij Haflingers, Fjorden en Thinkers. Dat is de reden waarom het zo moeilijk is om met die pony's tussen de paarden te rijden.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 03:28

Jippie schreef:
\Als je met een pony bij de paarden mee doet wordt je in principe gelijk beoordeeld met de andere paarden. Veel pony's kunnen geen correcte uitgestrekte gangen laten zien of komen te kort op verzameling en lengtebuiging. En die laatste punten kom je vooral tegen bij Haflingers, Fjorden en Thinkers. Dat is de reden waarom het zo moeilijk is om met die pony's tussen de paarden te rijden.


Tinkers horen niet echt in het rijtje thuis omdat een groot deel van de Tinkers een paardenmaat heeft. Die van mij is 1.64m. en ik heb al meerdere malen gehoord dat we moeten gaan starten omdat hij er goed genoeg voor kan lopen. En zo'n Haflinger als besproken wordt in een hier aangehaald topic zal ook geen probelemen hebben tussen de paarden, dat blijkt.
Er zijn ook genoeg paarden die het ontbreekt aan bovenstaande kwaliteiten maar die mogen wel meedoen omdat ze de vereiste maat hebben? Ik vind het behoorlijk krom.

Waar ik ook een probleem mee heb (maar dat komt omdat ik hier zelf mee benadeeld wordt) zijn de proeven van de pony's. A en B pony's lopen gemakkelijker proeven dan C en D pony's. Ik vind het idoot dat er naar de ponymaat gekeken wordt. Beter zou het zijn als er naar de leeftijd van het kind gekeken werd. Kinderen van 9 hebben nu eenmaal nog wat minder feeling over het algemeen dan kinderen van 12. Ik word daar mee geconfronteerd omdat ik een D-pony voor mijn dochter heb gekocht zonder van deze regeling af te weten. Zij mag nu geen proeven zonder galop laten zien zoals haar vriendinnetje met haar B-pony en kan eigenlijk niet meedoen want ze zal een modderfiguur slaan als net 9-jarige tussen kinderen van rond de 12 wat niet erg motiverend voor haar zal zijn.

Ik ga geen fantastisch lieve en brave pony nu inruilen om haar wedstrijden te kunnen laten rijden, dat zou ze zelf ook niet willen maar jammer is het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 16:20

ik heb zelfs tot mijn 18de een C-pony gestart!! mensen langs de kant stonden ook altijd te zeiken. en al helemaal als ze gezien hadden dat ik daarvoor 2 pony's in het D/M en D/Z gereden had. dan werd er altijd gezegd. da meiske komt alleen maar voor de prijzen. ja dhuuu jullie zelf ook anders deden jullie niet zo moeilijk!!

dus ik vind percy dat je een beetje kortzichtig bent. ik ken kinderen van 9 genoeg die al een M nummer rijden.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 16:58

Zelf vind ik niet dat ik kortzichtig ben, ik denk in dit geval even in mijn eigen straatje maar dat had ik er ook bij geschreven.

Ik heb het hier ook over de ABCD-proeven, proeven die er voor bedoeld zijn om kinderen rustig aan kennis te laten maken met de dressuursport. En in dat geval is het jammer dan een negenjarige zich niet kan meten met leeftijdsgenoten omdat haar pony groter is.
Mijn dochter is (nog) niet fanatiek genoeg voor de reguliere wedstrijden, net als vele andere kinderen van die leeftijd. Juist voor die kinderen zijn die andere proefjes zo leuk omdat ze zich toch een beetje kunnen meten en iets hebben om naar toe te werken.

Je zou kunnen stellen dat een grotere pony meteen leuker toont maar een beetje jury zou daar toch doorheen moeten kijken en beoordelen hoe het kind de pony rijdt.

Natuurlijk kan ik een B-pony voor haar gaan kopen of haar op de pony van haar vriendin laten starten maar zij is gek op haar pony en wil geen andere en ik vind het prima want mij gaat het er om dat ze plezier heeft. Het was alleen leuker geweest als ze wel had kunnen beginnen met proefjes zonder galop.