L-spring debuut met E-pony bij paarden wie heeft ervaring ??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rayo

L-spring debuut met E-pony bij paarden wie heeft ervaring ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 07:22

Ik moet aanstaande zaterdag voor het eerst L springen bij de paarden met Rayo, mijn E-pony. We zijn erg bang dat hij het niet gaat halen in de dubbels. De hoogte is voor hem echt geen probleem, maar met name het uitkomen met ze passen is erg moeilijk.....
Wie heeft hier ervaring mee??

__Nathalie__

Re: L-spring debuut met E-pony bij paarden wie heeft ervarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:18

Ik heb zelf met mijn paard gefokte e pony bij de paarden gesprongen (op officiele wedstrijden bij de ponys en thuis bij de paarden omdat het anders te laag was voor mij) Doordat mijn pony eigenlijk paardgefokt was had ze voor een pony een hele ruime galop. Ik probeerde altijd redelijk dicht op de eerste van de dubbel te komen zodat hij er verderweg van land en dan kom je op de 2e een beetje ruim. Als je op de eerste al ruim komt heb je bij de 2e een probleem.

rayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 12:47

Hij is voor zo ver wij weten niet paard gefokt en zijn dus idd bang dat de dubbels een probleem gaan geven.
En ja, als hij het echt niet gaat redden, ga ik mischien maar een nieuw baasje voor m zoeken die m bij de pony´s gaat springen, hji is al ZZ geweest, dus de hoogte is het punt niet.....

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 13:36

ik zou ook doen wat breitling zegt , aangezien je dan ruimte hebt om nog een pasje ‘gas’ te geven in de dubbel !! Dus probeer dicht eronder te springen!!

g0otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 13:41

ik heb met een newforest E-pony succesvol bij de Lpaarden gesprongen!! Dit was goed te doen, alleen het basistempo wat hoger rijden dan bij de ponys.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 17:40

Dat dicht eronder rijden op de eerste vind ik juist helemaal niet slim. Dan gaan ze juist remmen en meer omhoog springen ipv naar voren.
Gewoon mooi ritme houden en eventueel in de landing van de eerste iets been geven, maar misschien is dat wel niet eens nodig (als je teveel met been komt krijg je weer een fout op de uitsprong als het tegenzit)

Hoe gaat het thuis en hoe ging het in het B? Als het in het B past past het in het L ook, afstanden veranderen zelden

Ik ga van de winter met mijn E-pony ook de overstap naar het L maken, heb helemaal niet het idee dat dat niet gaat passen

Ik zou het trouwens niet aanraden om in Middenmeer over te stappen naar een hogere klasse. Daar bouwen ze meestal wel flink aan de maat en mooi technisch. Ik vind het altijd heel fijn rijden daar(jammer genoeg is het altijd op zaterdag en dan werk ik en om nou weer vrij te nemen ), maar zou er zelf niet de overstap maken

Hoe ging Gorssel eigenlijk?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 18:12

je moet hem er ook niet te dicht onder rijden maar wel zorgen dat hij dicht komt want als je groot komt land je veel minder ver als dat je dicht komt.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 18:57

Mijn ervaring is dat dat juist niet zo is. Als een paard iets groot komt zal hij namelijk meer naar voren gaan springen en minder omhoog. Je landt dan echt niet dichter bij de sprong dan wanneer je wat dichter rijdt.

Ik zou juist niet gaan proberen een specifieke afstand te rijden op de dubbel(tenzij je instructeur dat gezegd heeft). Als je gaat mikken is de kans groot dat je terug gaat rijden en dus impuls verliest, dan kom je juist in de problemen.
Gewoon ritme houden en niet terug gaan werken(tenzij het natuurlijk echt niet anders kan natuurlijk).

Als het een keer echt te ver weg staat zijn ze handig zat om een pasje/krabbel bij te maken als je zelf blijft wachten.
Heb het met mijn KWPN-er van 1.65 ook weleens gehad toen steil-steil op 8,50 meter stond(indoor!). Kwam iets dicht onder de insprong en hij sprong heel simpel over het steiltje, maakt vervolgens twee kleine galopsprongen (iets aan de hand gehouden, rijden was niet meer gelukt) en springt er vervolgens net zo simpel weer uit

Maar een dubbel op normale afstand moet echt geen probleem zijn hoor

Kelloriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 18:59

Ik zou wel ritme houden en proberen dicht dr onder te rijden. Zo komt hij omhoog en land ver, zodat je op de tweede goed uitkomt. Heel veel succes!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 19:46

als je kort onder een sprong rijdt, zal hij er juist dicht achter landen omdat de afzet al steiler verloopt. Ik denk dat gomir het al erg duidelijk heeft uitgelegd.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 20:02

ja idd niet echt een goed idee om zo te rijden!! een paard wat je dichter onder de sprong rijd, valt dus terug in tempo terug en zal omhoog gaan springen(waardoor een enkele oxer al moeilijk genoeg wordt!) een dubbel zal echt problemen gaan geven!

ik mocht met mijn E-pony(1.54m) Z paarden springen. ik had geen problemen qua afstanden! gewoon een goed ritme houden! als jij nu al gata twijfelen of het wel lukt, zal je het ook over brengen op die pony!

rayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 20:23

Ik ga het gewoon proberen. Ga eerst een rondje in de B en als dat naar wens gaat Lhc. En j, ik ga wel naar middenmeer zaterdag. En het is ook weer de eerst binnenwedstrijd, we zien we waar het schip strand!!

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 20:34

succes...ben nu wel benieuwd wie je bent
wie bouwt er zaterdag?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 20:58

Bij de pony's bouwt Ton iig, paarden weet ik niet Meestal Wim of Cor toch? (of Ton moet ook de paarden doen dit keer?)

rayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 21:04

Je zal me mischien we eens gezien hebben in de B-springen in noord-holland. Rayo is een witte E-pony dus hij valt wel op tussen de grote paarden! Als je bij Ton ton molenaar bedoelt hoop ik dat hij bouwt, hij is van onze club en zijn parcoursen gaan bij mij meestal goed!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 21:22

Die bedoel ik ja, maar ik weet niet of die ook de paarden bouwt

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 21:48

felle pony?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 22:18

ik denk dat jullie me verkeerd begrijpen, ik zeg ook niet dat je geen ritme moet houden tuurlijk moet je niet te veel terug rijden, maar als je afstand kan zien dan kun je en ritme houden en zorgen dat je pony niet te groot springt. Ik bedoel ook niet dat je er heel dicht onder moet komen maar gewoon zorgen dat je er netjes dicht op komt en niet heel groot en gewoon je ritme houden. Mijn pony sprong er zo prima door heen en had geen enkele moeite met de 2e van de dubbel.
Toen ik net ging starten kon ik absoluut geen afstand zien, als ik dat veel te ruim op de eerste kwam dan ging de 2e ook veel te ruim. En naarmate ik wat dichter reed kwam ik ook veel beter uit op de 2e

rayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 07:26

viewtopic.php?f=10&t=422481&hilit=

In deze link staan 2 foto´s van ons aan het springen in schoorl.
Hij is in principe wel vel, maar loopt erg kort. In de B kom ik soms in de problemen in de dubbel, maar dat lost hij altijd zelf wel op, al word de 2e dan soms wel een echt `noodsprong´om het zo maar te noemen, maar we wachten af hoe het gaat!

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 08:00

Teugels kort, been eraan en gewoon voorwaarts houden!!
Als ik het goed begrijp, heb je bij de pony's ZZ gesprongen?? Dan kan hij zich waarschijnlijk prima redden! (Het staat immers een stuk lager)
Zoals al genoemd is, probeer niet te dicht bij de eerste te komen. Mocht dit wel gebeuren, geef dan na de eerste flink been.

Ik had eerder met mijn E-pony altijd meer problemen met de afstand in de dubbel bij de pony's dan bij de paarden. Maar dit was dan ook een paard-gefokte E-pony met een grote galop.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 08:57

suepergirl: ik had een E van 1.54m, niet paardgefokt, maar ruime galop. ik had dus ook moeite bij de pony's! ik moest altijd zo rustig inkomen, en dan nog kwam ik te dicht onder de 2e. was blij dat hij zo super liep bij de paarden! dan bleef ik tenminste in een goed ritme!

rayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 11:29

ik heb m niet zelf in het ZZ gereden hoor, dat heeft zijn vorige eigenarsse gedaan en hij past omgekeerd zoals die van jullie beter bij de pony´s dan de paarden.........

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 13:51

rayo schreef:
ik heb m niet zelf in het ZZ gereden hoor, dat heeft zijn vorige eigenarsse gedaan en hij past omgekeerd zoals die van jullie beter bij de pony´s dan de paarden.........

Nou, proberen kan altijd zeg ik dan maar. Dat je pony de hoogte makkelijk aan kan, is zeker wel in je voordeel! Maar het kan natuurlijk zo zijn dat je na een paar wedstrijden erachter komt dat het niet lukt. Je kunt veel trainen, maar een grotere galop erin krijgen is bijna niet mogelijk.

Mijn advies: probeer het gewoon! Wil het niet, ga dan niet eindeloos zitten klooien tot je pony niet meer durft, en jij het ook niet meer ziet zitten. Zoek dan een leuk baasje voor je pony, en ga zelf verder op een paard.

Voor aankomende zaterdag: Ga lekker pittig en voorwaarts (niet gaan jagen) het parcours in, geef na de eerste van de dubbel even wat extra been (en dat mag best wel flink zijn, zodat je pony doorheeft dat hij wat extra op moet letten) en voor je het weet ben je door de dubbel heen!

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 14:28

ik kom misschien...heel misschien wel even langs. ze willen een nieuwe hindernis inwijden ofzo!?! maar volgens mij gebruiken ze daar het logo voor wat ik heb ontworpen...

rayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 20:34

Oh dat is leuk ja dat gaan ze smiddags doen heb ik op de site gelezen ,maar ik denk dat ik sochtends moet, zit op de startlijst te wachten.
suepergirl: het is idd de bedoeling we gaan het proberen, gaat het niet zoeke we een ponyruiter die hem wil kopen.