Galop in het inrijden of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BONxFIRE

Galop in het inrijden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 18:17

Ten eerste, ik heb hier net een topic gelezen over inrijden, waarbij in de reacties ook de galop aan bod kwamen,
ik heb dan ook alles gelezen maar vond geen antwoord op mijn "vraag", omdat mijn probleem anders is dan dat van de topicstarter.

Ik heb in 2 weken mijn eerste wedstrijd van dit jaar,
nu rijd ik ook de B2 met mijn pony, vroeger reed ik enkel B1
in de B1 zit nog geen galop maar in de B2 dus wel,

Mijn pony gaat dikwijls te snel (vooral problemen met middendraf en -stap), en als ik eerst eens gegaloppeerd heb, gaat ze gelijk in galop als ik gewoon een figuur moet draven.

Nu is mijn vraag :
in het inrijden, al galopperen om haar 'rustiger' te maken, zodat ze niet galoppeerd op momenten dat dat niet nodig is? Of zal ze daarom net weer méér galopperen in mijn proef?

edit : ik ben belg, dus sorry als ik een vreemd woordgebruik heb xD

Storm

Re: Galop in het inrijden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:20

Ik denk dat je warmrijden bedoelt, dus het warm rijden voor je proefje.

Dat je pony in galop gaat tijdens je middendraf is fout die je veel in de B ziet, de ruiters drijven de pony's aan, pony word van voor losgelaten en denk 'Jippie, ik mag'. Daar ligt dus je fout, niet in het galopperen voor je proefje.
Ik denk dat je beter aan de gang kunt gaan tijdens je les en daar je probleem op moet gaan zoeken. Leer hoe je een goede middendraf rijd en rij je proefje ook meerdere keren van te voor.
Veel succes

clairetJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:21

je kunt haar wss het beste heel erg moe maken met losrijden,
want je moet na het onderdeel galop ook nog draf en stap oefeningen doen, en als je met losrijden niet galop hebt gedaan zullen die stap en draf oefeningen in de proef niet gaan lukken

Splendit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:24

Jij kent je pony het beste, vraag het anders een aan je instructeur wat die ervan zegt.
Als je pony telkens in galop wil als die in galop is geweest zou ik eerst proberen dat er wat uit te krijgen voordat je op wedstrijd gaat.

BONxFIRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 18:27

Storm76 schreef:
Ik denk dat je warmrijden bedoelt, dus het warm rijden voor je proefje.

Dat je pony in galop gaat tijdens je middendraf is fout die je veel in de B ziet, de ruiters drijven de pony's aan, pony word van voor losgelaten en denk 'Jippie, ik mag'. Daar ligt dus je fout, niet in het galopperen voor je proefje.
Ik denk dat je beter aan de gang kunt gaan tijdens je les en daar je probleem op moet gaan zoeken. Leer hoe je een goede middendraf rijd en rij je proefje ook meerdere keren van te voor.
Veel succes

Ja.

Ik heb inderdaad uitleg gevraagd aan mijn instructrice over hoe ik de middendraf juist kon rijden, ze zei
"Sneller gaan en grotere passen nemen", dus ik spoorde aan, toen zei ze dat ik juist zat, ik was zelf niet tevreden omdat ik toch wel de indruk had van een gewone versnelde arbeidsdraf, en ik weet dat een middendraf meer inhoudt.

Het probleem ligt niet alleen in de middendraf, ook in de galop is ze vaak te snel en moeilijk (op tijd) te stoppen.
Mijn pony heeft altijd energie teveel omdat ze maar 1 keer per week, 1 uurtje wordt bereden. Ze is niet snel moe, (daarom kan ze soms ook vrij koppig zijn) dan gaat ze vaak ook sneller gaan. Probeer ik dikwijls haar tegen te houden, maar wil ook niet teveel trekken in de mond...

Bedankt voor de reactie(s)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:28

Waarom wordt ze maar 1 keer per week bereden dan?!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:29

Nog niet gaan starten als het thuis al niet in orde is!
Pas als je al de "knoppen" weet te vinden en het paard al een etappe verder is dan je wil gaan rijden op een wedstrijd ben je er klaar voor!
Met andere woorden jou instructrice weet niet zo best hoe het moet!!!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:32

PS..vraag me af wat je instructrice aan ervaring heeft met paarden??
Ik denk dat het een meisje is van, pak hem beet, een jaar of 16, die wel denkt te weten hoe het allemaal moet??
Zit ik er ver naast????

helenahof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:34

Ik niet dat je ook een B1 en B2 in belgie had..

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:34

1 uur per week is ech veel te weinig beweging voor een pony. Staat ze verder wel buiten?

Ik denk dat dáár het probleem ook ligt. Waarom kan je niet vaker rijden op je pony, dan kun je oefenen en komt je pony er ook meer uit. Dan zal je veel sneller nieuwe dingen kunnen leren.

Zoals het nu gaat, zou ik ook niet meer gaan starten. Dat werkt gewoon niet, je moet minimaal 3 a 4 keer per week rijden om een net proefje neer te kunnen zetten :)

BONxFIRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 18:35

aerdenhout1 schreef:
PS..vraag me af wat je instructrice aan ervaring heeft met paarden??
Ik denk dat het een meisje is van, pak hem beet, een jaar of 16, die wel denkt te weten hoe het allemaal moet??
Zit ik er ver naast????

Mijn instructrice is nu ong. 32 jaar denk ik, grof geschat, en had haar eerst pony op haar 5de (ongeveer).
Ze heeft best wel veel ervaring, maar persoonlijk vind ik ook dat ze niet goed lesgeeft, als je het haar zelf niet vraagt mag je ook geen uitleg verwachten.

Sommige vriendinnen van mij zijn van manege veranderd, maar dat kan ik moeilijk doen omdat ten eerste, mijn verzorgpony staat daar, en ten tweede, het is familie van mij...

@ kimmey :

De eigenares is te groot om er zelf mee te rijden en heeft teveel werk met haar andere paarden, en de manege ligt 25 km verder, (mag maar een keer per week gaan van mijn ouders, met de fiets vind ik persoonlijk te ver, zeker als ik mijn box, zadeldoek etc. moet meesleuren)
de pony is geen manegepony en omdat ik familie ben van de eigenares van de manege en de eigenares van mijn pony, mag enkel ik ermee rijden,

zou geen bezwaar hebben moest er nog iemand mee rijden, maar die beslissing ligt niet in mijn handen.

____

Ja, gisteren was de eerste keer dat ze terug in de wei stond (na de winter dus...), als ze in de wei heeft gestaan is ze inderdaad veel rustiger, ook buiten rijden gaat altijd veel beter.

En ik rijd de B1 en de B2, de wedstrijden zijn binnen de manege dus het geeft niet echt als ik het "verpest", heb nog eerder wedstrijden gereden met deze pony, alleen was het dan de B1 proef, ook nog viertallen gereden met haar, toen werden we clubkampioen.
Laatst bijgewerkt door BONxFIRE op 11-04-10 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:37

Ik zou dan vragen of jouw pony iedere dag een uurtje in de les mee kan lopen. Dat is beter voor je pony en ook de manege heeft er dan nog iets aan.

BONxFIRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 18:39

Storm76 schreef:
Ik zou dan vragen of jouw pony iedere dag een uurtje in de les mee kan lopen. Dat is beter voor je pony en ook de manege heeft er dan nog iets aan.

Maar mijn pony is niet van de manege, die is van de zus van de instructrice, en staat op privé-eigendom. Zoals ik al zei, die beslissing ligt niet in mijn handen, ik moet voor alles i.v.m. mijn pony en stal toestemming vragen aan haar eigenares. Haar vader zegt ook dat mijn pony meer beweging nodig heeft, en moest ik kunnen ik ging elke dag..

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:41

Ik snap dat jij niet elke dag kan, maar is het dan een idee om een meisje te vragen die wel in de buurt van de manege woont om je pony bij te rijden?
Iedere paardenliefhebber weer dat een pony iedere dag zijn box uit moet komen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:42

Storm76 schreef:

Inderdaad..

1 uur per week is echt veel te weinig. Niet alleen kan je niet goed oefenen voor een proefje, het is ook sneu voor je pony. Staat ze buiten of op stal?

Edit: Desnoods zoek je een plekje voor je poetskist en dekje, dan kan je gewoon fietsen :)

BONxFIRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 18:45

Storm76 schreef:
Ik snap dat jij niet elke dag kan, maar is het dan een idee om een meisje te vragen die wel in de buurt van de manege woont om je pony bij te rijden?
Iedere paardenliefhebber weer dat een pony iedere dag zijn box uit moet komen :)

Ik mag niet zomaar anderen laten rijden met mijn pony, en, eerlijk, ik ken niemand op de manege die "degelijk" kan rijden en die "klein genoeg" is om op mijn verzorgpony te laten rijden... (Ik ben 14 en 1m56, vrij klein voor mijn leeftijd)

Vroeger reed nog een ander meisje met haar, een uur voor mij, maar die werd dan ook te groot dus rijd ik er nu al 3 jaar ongeveer alleen mee.

Ze zit minstens een keer per week in de wei, als het mooi weer is praktisch elke dag.

edit: sorry als ik "tegendraads" ben o.i.d. , maar mijn mogelijkheden zijn gewoon beperkt.
Laatst bijgewerkt door BONxFIRE op 11-04-10 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:47

Geweldige instructrice dan, als die de pony maar 1 keer per week laat lopen! Dan ook nog eens wedstrijden wil gaan rijden met haar ( met jou op z'n rug dan) en dan ook nog verbaast is als dat niet gaat lukken!
IK zou...zus of niet..haar toch echt even duidelijk hebben gemaakt dat dat niet kan!

BONxFIRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 18:49

aerdenhout1 schreef:
Geweldige instructrice dan, als die de pony maar 1 keer per week laat lopen! Dan ook nog eens wedstrijden wil gaan rijden met haar ( met jou op z'n rug dan) en dan ook nog verbaast is als dat niet gaat lukken!
IK zou...zus of niet..haar toch echt even duidelijk hebben gemaakt dat dat niet kan!

Ze zit maar 1 keer per week in de wei als het koud/ slecht weer is,
ze heeft geen deken, ben daarvoor zelf aan het sparen, maar heb ook totaal geen idee van die "maten", zal dan eens informeren in de paardenwinkel in de buurt...

En het is niet háár pony (die van haar zus), dus kan zij praktisch ook niet veel mee doen.
Heb er nog wedstrijden mee gereden, zoals ik al zij, enkel B1, die ging prima. Wil nu "vooruitkomen" (kan niet eeuwig de B1 blijven rijden), zal misschien minder goed lukken, maar ben zeker dat het wel zal meevallen.
Laatst bijgewerkt door BONxFIRE op 11-04-10 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:50

Hmmm tja waar een wil is, is een weg.

Maar als ik jou zo hoor is de wil er ook niet echt :)
Ik denk dat als je zou willen, je best een plek kan vinden op de manege voor je poetskist en dekje. Of alleen je dekje , dan neem je 2 borstels (ros en harde) en een hoevenkrabber mee. Je dekje kan je ook opgerold op je bagagedrager vastzetten.

Dan kan je gewoon fietsen :)
Als je echt graag dat proefje wilt rijden, dan zal je vaker moeten rijden. Dat betekend dus een aantal keer in de week door de zure appel heen bijten en 25 km fietsen. Ja dat is een pokke-end, ik weet het.

BONxFIRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 18:55

Kimmey schreef:
Hmmm tja waar een wil is, is een weg.

Maar als ik jou zo hoor is de wil er ook niet echt :)
Ik denk dat als je zou willen, je best een plek kan vinden op de manege voor je poetskist en dekje. Of alleen je dekje , dan neem je 2 borstels (ros en harde) en een hoevenkrabber mee. Je dekje kan je ook opgerold op je bagagedrager vastzetten.

Dan kan je gewoon fietsen :)
Als je echt graag dat proefje wilt rijden, dan zal je vaker moeten rijden. Dat betekend dus een aantal keer in de week door de zure appel heen bijten en 25 km fietsen. Ja dat is een pokke-end, ik weet het.

Ik heb er geen probleem mee om mijn poetskist en dekje daar te laten hoor :p
maar 25 km is inderdaad een heel eind... zeker als je bedenkt dat ik tijdens schooldagen maar thuis ben om half zeven en dan nog moet eten, is dat praktisch onmogelijk. Woensdagen zouden eventueel wel kunnen (als ik niet teveel schoolwerk heb), en dan nog het geldprobleem ;

Ook moet ik al véél moeite doen, om mijn pa te overtuigen te betalen voor een springles of training (die duurder is, nl. 15 euro, mag ik gemiddeld 1 keer per maand, trainingen mag ik zoveel als nodig is, anders rijd ik gewone groepslessen)

Zou er geen problemen mee hebben met mijn eigen geld (zakgeld) te betalen, maar ik krijg maar 15 euro per maand, daar kan ik dus 1 training of 2 groepslessen mee betalen, waar ik ook niet echt mee vooruitkom denk ik, misschien inderdaad eens een woensdag.

Kan ook geen bijbaantje zoeken nu, ben nog maar 14 en zou waarschijnlijk nog niet mogen van mijn ouders,
deze zomer doe ik dat waarschijnlijk wel.

Ik snap je als je zegt dat "de wil er niet is", maar als de wil van andere kanten ook meer zou komen, zou het voor mij ook al veel gemakkelijker gaan.
Laatst bijgewerkt door BONxFIRE op 11-04-10 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:59

BONxFIRE schreef:
Ik heb er geen probleem mee om mijn poetskist en dekje daar te laten hoor :p
maar 25 km is inderdaad een heel eind...

Ook moet ik al véél moeite doen, om mijn pa te overtuigen te betalen voor een springles of training (die duurder is, nl. 15 euro, mag ik gemiddeld 1 keer per maand, trainingen mag ik zoveel als nodig is, anders rijd ik gewone groepslessen)

Zou er geen problemen mee hebben met mijn eigen geld (zakgeld) te betalen, maar ik krijg maar 15 euro per maand, daar kan ik dus 1 training of 2 groepslessen mee betalen, waar ik ook niet echt mee vooruitkom vind ik.

Kan ook geen bijbaantje zoeken nu, ben nog maar 14 en zou waarschijnlijk nog niet mogen van mijn ouders,
deze zomer doe ik dat waarschijnlijk wel.

Ik snap je als je zegt dat "de wil er niet is", maar als de wil van andere kanten ook meer zou komen, zou het voor mij ook al veel gemakkelijker gaan.

Je hoeft toch ook niet perse meerdere keren per week les?
Je kan ook na de les dooroefenen op wat je hebt geleerd, zodat je met de volgende les weer verder kan :)

BONxFIRE schreef:
de manege ligt 25 km verder, (mag maar een keer per week gaan van mijn ouders, met de fiets vind ik persoonlijk te ver, zeker als ik mijn box, zadeldoek etc. moet meesleuren)

Hierdoor kreeg ik de indruk dat je niet zo goed wist wat je dan aanmoest met je dekje en poetskist ;)

BONxFIRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 19:03

Kimmey schreef:
Je hoeft toch ook niet perse meerdere keren per week les?
Je kan ook na de les dooroefenen op wat je hebt geleerd, zodat je met de volgende les weer verder kan :)

Wat bedoel je met "dooroefenen" ?
Gaat het nu over mijn proef dan?

Kimmey schreef:
Hierdoor kreeg ik de indruk dat je niet zo goed wist wat je dan aanmoest met je dekje en poetskist ;)

Snap ik, bedoelde het niet zo, maar het was wel iets wat erbij kwam. Heb er ook al aan gedacht mijn "grootste bagage" eventueel in de nieuwe zadelkamer te laten liggen. (Gewoon een kamertje met zo'n 10 zadels, komt nooit iemand behalve eigenares en ik)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:06

In je les krijg je een hoop informatie mee waar je later zelf mee aan de slag kunt.
Zo kan je de overgangen gaan oefenen en de middendraf.
Wat Kim schrijft is dus dat je niet altijd les nodig hebt, je kunt ook gaan vrij-rijden en je eigen dingen oefenen die je moeilijk vind.

BONxFIRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 19:08

Storm76 schreef:
In je les krijg je een hoop informatie mee waar je later zelf mee aan de slag kunt.
Zo kan je de overgangen gaan oefenen en de middendraf.
Wat Kim schrijft is dus dat je niet altijd les nodig hebt, je kunt ook gaan vrij-rijden en je eigen dingen oefenen die je moeilijk vind.

Waar zou ik dan vrij-rijden? :p

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:34

Gewoon in de rijbak :)