boomloos nou wel of niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

spocky

boomloos nou wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 13:48

Hoi iedereen

ik heb een barefoot zadel chyenne vanuit barefoot zeggen dat je ermee mag starten , maar bij mij op de manege zeggen ze nan niet , op de knhs site kan ik het niet vinden waarop dat staat

wie kan mij helpen

alvast bedanktt

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: boomloos nou wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 21:00

Even contact opnemen met de KNHS, dan weet je het zeker (en doe het niet telefonisch maar schriftelijk, als je er dan problemen mee krijgt heb je het zwart op wit staan).

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:33

idd, even aan de knhs bellen..
op de site kun je ook al veel vinden Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:36

Je mag er gewoon mee starten, als er maar engelse beugels en beugelriemen aan zitten Knipoog
In de hogere klassen mag je volgens mij niet met de cheyenne rijden, maar heb je een dressuurmodel nodig.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 11:00

Ja je mag met de Cheyenne starten, er is voor zover mij bekend geen klasse waarin hij niet meer is toegestaan maar kan zo bedenken dat men in het Z liever de London ziet.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 11:16

Ik heb nog even zitten sneupen, want ik ben toch wel erg benieuwd hoe het nu zit. In het regelement dressuur van de KNHS staat:

Het paard/de pony dient te zijn opgetoomd met een deugdelijk, goed passend en in
behoorlijke staat van onderhoud verkerend engels, of hierop lijkend, (dressuur)zadel,
hoofdstel en bit. Het rijden met een westernzadel is niet toegestaan.

Het probleem hiermee is, wat verstaat met onder "hierop lijkend"...... Inderdaad, wat iemand hier zegt, heb je best kans dat als je er engelse beugels en riemen aanhangt, het misschien wel mag. Maar als ik het persoonlijk bekijk, vind ik het eerder een soort westernzadel dan een engels zadel.... En als de jury dat met mij eens is, dan mag het dus niet.

Ik ben dus erg benieuwd of je inmiddels contact hebt gehad met de KNHS en wat zij er van zeggen. Want wedstrijden rijden word een beetje lastig als je bij de ene jury wél mag starten, en bij de ander niet Haha!

Laat je ons dus even weten wat het KNHS zei?

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 08:41

Een westernzadel heeft een knop en fenders en daar lijkt de cheyenne dus geen geval op. Een cheyenne valt onder de VZ modellen, de Arizona onder de westernzadels en de London onder de dresuurmodellen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 08:52

Citaat:
Een westernzadel heeft een knop en fenders en daar lijkt de cheyenne dus geen geval op. Een cheyenne valt onder de VZ modellen, de Arizona onder de westernzadels en de London onder de dresuurmodellen

Juist, maar dat is dus precies wat ik bedoel. Jij vind dat de cheyene niet op een western lijkt, en misschien dat de fabrikant het zo bedoelt heeft zoals jij schrijft, maar ik vind dat hij wel op een western zadel lijkt.. In elk geval meer dan op een Engels zadel. Dus wat is "erop lijkend"????
Want als dat ter beoordeling aan de jury is, krijg je dus precies deze toestanden!! Het is namelijk niet iets wat je vastelt, maar een mening. En als de ene jury dan van mening is dat hij op een engels zadel lijkt, en een andere jury vind dat hij op een westernzadel lijkt, mag je bij de een dus wel starten en bij de ander niet.....

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 08:57

Je mag gewoon starten met je Barefoot, alleen in de hogere klassen kan je beter overstappen naar de London. Dat jouw manege het niet toelaat slaat nergens op. Zelfs op de site van Barefoot staat dat je er officieel mee mag starten, waarom maken hun daar een probleem van?
Bij ons op de vereniging starten aardig wat mensen met hun Barefoot.
En Laldidan een Barefoot Cheyenne is GEEN westernzadel. Meer een soort van Endurancezadel als je het echt wil vergelijken maar dan moet je er wel de fenders aan doen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:51

Als mensen hun mening hierover geven, willen ze dan misschien even uitleggen hoe ze aan die wijsheid komen? Zoals iedereen kan lezen basseerde ik mijn mening op het regelement van het KNHS voor zover ik dat kon vinden. Vippie beweerde doodleuk dat je gewoon mag starten, omdat het geen westernzadel is. Maar verder geen onderbouwing. Als ik daar dan op reageer dat ik betwijfel of dat ook werkelijk zo is, krijg ik boze PB's van haar, dat ik moet ophouden mensen op het verkeerde been te zetten. Want je mocht gewoon starten met zo'n zadel en dat ik het op een westernzadel vond lijken was fout.
Nadat ik daarop (ook enigzins kortaf, ik zal het eerlijk toegeven want ik baalde behoorlijk van haar berichtje) reageerde dat het mijn mening was, en dat het voor zover ik kon nagaan een kwestie van de mening van de jury was of er wel of niet mee gestart mocht worden, kwam er een nog bozer berichtje dat het KNHS had aangegeven dat het mocht en dat ze zelf jury was.

Het mag duidelijk zijn dat de verhouding tusse Vippie en mij aardig verstoord is, maar dit soort dingen kunnen voorkomen worden als mensen er gewoon neerzetten waarom ze denken/weten dat iets zo is.

Naar blijkt heeft het KNHS zelf aangegeven dat je met dit zadel mag starten, en dat het dus geen kwestie van mening is of het wel of niet op een engels zadel lijkt. Aldus de woorden van Vippie, waardoor dit topic eindelijk een sluitend antwoord heeft.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:56

2 stalgenoten van mij starten allebei met hun barefoot cheyenne. Ook ik zou ermee starten, maar door omstandigheden ben ik er niet mee doorgegaan. Een van die stalgenoten had het gevraagd aan dr instructrice, zij zei dat het (weet niet meer zeker) tm L2 mocht. Daarna moet je echt de London nemen of een gewoon dressuurzadel. Ook staat het ergens op de website van Barefoot

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 18:39

Lalidan schreef:
Als mensen hun mening hierover geven, willen ze dan misschien even uitleggen hoe ze aan die wijsheid komen? Zoals iedereen kan lezen basseerde ik mijn mening op het regelement van het KNHS voor zover ik dat kon vinden. Vippie beweerde doodleuk dat je gewoon mag starten, omdat het geen westernzadel is. Maar verder geen onderbouwing. Als ik daar dan op reageer dat ik betwijfel of dat ook werkelijk zo is, krijg ik boze PB's van haar, dat ik moet ophouden mensen op het verkeerde been te zetten. Want je mocht gewoon starten met zo'n zadel en dat ik het op een westernzadel vond lijken was fout.
Nadat ik daarop (ook enigzins kortaf, ik zal het eerlijk toegeven want ik baalde behoorlijk van haar berichtje) reageerde dat het mijn mening was, en dat het voor zover ik kon nagaan een kwestie van de mening van de jury was of er wel of niet mee gestart mocht worden, kwam er een nog bozer berichtje dat het KNHS had aangegeven dat het mocht en dat ze zelf jury was.

Het mag duidelijk zijn dat de verhouding tusse Vippie en mij aardig verstoord is, maar dit soort dingen kunnen voorkomen worden als mensen er gewoon neerzetten waarom ze denken/weten dat iets zo is.

Naar blijkt heeft het KNHS zelf aangegeven dat je met dit zadel mag starten, en dat het dus geen kwestie van mening is of het wel of niet op een engels zadel lijkt. Aldus de woorden van Vippie, waardoor dit topic eindelijk een sluitend antwoord heeft.

Sorry maar van mij heb je geen boze PB gekregen hoor. Erg jammer dat je mij zo afschildert hier (en er gaat ook zeker een melding naar de Mod). Ik heb je alleen uitgelegd wat het verschil tussen een dressuur en een westernzadel wad.
En een boos gezicht?????? Sorry maar weet niet waar je die wijsheid vandaan haalt.
Mijn "verhouding" met jou is niet verstoord hoor, dat maka je er zelf van.

Maar genoeg over deze kinderachtige reactie van jouw kant, ik ga taggen.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 22:42

IndianLady schreef:
Je mag gewoon starten met je Barefoot, alleen in de hogere klassen kan je beter overstappen naar de London. Dat jouw manege het niet toelaat slaat nergens op. Zelfs op de site van Barefoot staat dat je er officieel mee mag starten, waarom maken hun daar een probleem van?
Bij ons op de vereniging starten aardig wat mensen met hun Barefoot.
En Laldidan een Barefoot Cheyenne is GEEN westernzadel. Meer een soort van Endurancezadel als je het echt wil vergelijken maar dan moet je er wel de fenders aan doen.

ik vind het geen endurance zadel, daar is de drukverdeling vaak te slecht voor, zijn veel paarden die er niet goed op reageren en drukplekken van krijgen. Ik persoonlijk vind het gewoon een 'nomaal' zadel wat iets is aangepast kwa vorm omdat er geen boom meer in zit. Ik heb een softbalance zadel gehad en die noemden ze ook een veelzijdigheids zadel

Carlien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 14:30

Ik heb zelf net een Cheyenne gekocht en in de informatie daarbij staat dat je tot en met klase M2 gewoon mag starten met dit zadel. Dit is volgens de officiele KNHS regels dus.