Topic voor onze oudjes!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kaatje77

Berichten: 10431
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 13:21

Hennos, veel sterkte en wat een mooie laatste foto van Tenessee :+:

Qua korstjes oid kijk eens op de site van Monique van paardenkriebels, die heeft zelf al heel veel meegemaakt en kan je advies geven bij de behandeling van een probleem.

Ik stuur zelf veel klanten aan haar door en alleen maar positieve reacties :o

Edit linkje https://www.paardenkriebels.nl/

Siers83

Berichten: 7354
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 15:54

Ik heb vanmorgen de hoefsmid ff laten kijken. Ze vond het er rustig uitzien dus lekker niks meer doen was haar advies. Er groeit tenslotte alweer haar onder.

Richard leuk een nieuw paardje, geloof dat ik ook iets voorbij zag komen idd. Wel weer een verzorg toch?

Celebi lastig he. Heb geen tips, had Marissa altijd wat te zwaar omdat ze toch altijd buiten staat. Nu ben ik al blij als ze redelijk op gewicht blijft en niet verder afvalt

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 16:33

Nee dit keer geen verzorg/bijrijdpaard. Ik heb nu mijn allereerste eigen paard gekocht. <3

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 16:35

Ik heb ook jsnge tijd alleen maar ruwvoer vervangers gevoerd. En het was het net niet.
Geef nu bietenpulp brok, luzerne brok, agrobs myo protein flakes en daar dus nu gewoon een onderhouds brok door en de kilo's zijn er aan gevlogen. En veel smakelijker vind mevr.

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 16:37

Siers83 ik verwacht dat het komt door de verharing. Zoveel mogelijk weg plukken, zodat er weer lucht bij kan komen.

Siers83

Berichten: 7354
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 17:41

Bagheera_206 schreef:
Nee dit keer geen verzorg/bijrijdpaard. Ik heb nu mijn allereerste eigen paard gekocht. <3

Oh echt! Wat leuk! Gefeliciteerd

Es_ther

Berichten: 18711
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 20:16

Bagheera_206 schreef:
Nee dit keer geen verzorg/bijrijdpaard. Ik heb nu mijn allereerste eigen paard gekocht. <3

Ach wat leuk, gefeliciteerd *\o/*

Celebi
Berichten: 3670
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 20:36

Ohh gefeliciteerd! Wat onwijs leuk!

Hier vandaag echt volop genoten. Bijna 24 en dan zo fanatiek nog 15,5 km lopen. En hij heeft in het water gespeeld. Was de eerste lange rit weer van dit jaar. <3

Afbeelding

Es_ther

Berichten: 18711
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 20:53

Heerlijke foto zeg <3

Celebi
Berichten: 3670
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 11:30

Voor degene hier die de Horseflex Jointpower gebruiken.. Verkiezen jullie die met hyaluronzuur of die zonder? Ben even nieuwsgierig!

Tancreda4

Berichten: 24049
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 12:03

@ Akshay, fijn dat ze weer zijn gecheckt door de osteopaat!

Hier komt volgende week vrijdag weer een voor mijn oudje. Ergens twijfel ik of ik het moet blijven doen, ik vind het zo dubbel. Ene kant helpt het haar losser te worden, omdat ik dat niet meer rijdend of met training kan onderhouden. Anderzijds ben ik bang dat het juist weer meer laat opspelen, omdat ze nu haar lichaam zo (vast)zet om een en ander te compenseren en dat met losmaken het wellicht weer erger maakt? De laatste keer vond ik iig dat ze daarna wel echt een tijd wat minder lekker liep. Zo lastige afwegingen dit.

@ Siers, ziet er raar uit zeg. Ik zou het zelf wassen met betadine.

@ Ellepel, ja, met dat mooiere weer komen die vliegjes weer. Merk ook dat ze daar weer aan moeten wennen!

@ hagelslag, die blik van Layka spreekt boekdelen, niet mee eens := :=

@ Celebi, af laten vallen is ook altijd lastig. Mijn merrie mag ook nog wel wat kwijt. Nu ze geweekt hooi (ipv voordroog) krijgt, gaat er wel iets af nu. Maar het schiet niet heel erg op ;)
Wat een heerlijke oortjes foto, echt heerlijk dat jullie nog zulke ritten kunnen doen samen!

Ik geef degene met hyaluronzuur. Helaas loopt mijn pony momenteel weer minder. Ik wil haar weer een
injectie laten geven bij de kliniek, maar ik wacht aankomende vrijdag nog even af. Dan komt de TA. Vorige keer zat een kies los en even een extra check hoe dat er nu bij staat...

@ Bagheera, wat leuk dat je nu een eigen paard hebt <3

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 17:04

Wat leuk Richard gefeliciteerd
Tancreda wat merk jij bij artrose dan aan het minder goed lopen?

Hier vandaag weer de halfjaarlijkse gebitscontrole overleefd. Snijtanden zagen er goed en rustig uit, diastemas rustig, geen kiezen of snijtanden los dus helemaal top! Nu alleen nog vrijdag de artrose ellende overleven.

ellepel

Berichten: 47351
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 19:57

ja ik doe daar verder niks aan, ook geen osteopaten ofzo.
tandarts moet weer,maar die van ons heeft een ongelukje gehad met een stuk kaas,dus even wachten tot die weer volledig aan het werk is :j

foto’s vandaag
ze is iets afgevallen, we hebben kort fijn hooi en ze wil,dat eten.
maar dat kan ze helemaal niet en is dus mega aan het proppen en helaas eet ze dan toch minder slobber.
nou ja, ze is in elk geval wel happy,komt ook heel mooi door de verharing heen.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


lekker gras eten, ik ga vanaf vandaag haar elke dag even laten voorgrazen dan kan ze er met een paar weken op de wei

Tancreda4

Berichten: 24049
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 20:16

Queelens schreef:
Wat leuk Richard gefeliciteerd
Tancreda wat merk jij bij artrose dan aan het minder goed lopen?

Hier vandaag weer de halfjaarlijkse gebitscontrole overleefd. Snijtanden zagen er goed en rustig uit, diastemas rustig, geen kiezen of snijtanden los dus helemaal top! Nu alleen nog vrijdag de artrose ellende overleven.


Onregelmatige passen. Eerste passen draf uit de paddock soms stok kreupel de dag nadat we hadden gemend (en toen zag ik ook af en toe een pasje). Na het liggen erg stijf en ook wat kreupel. En met voetje geven m recht geven en moeilijker buigen bij d'r knietje.

Fijn dat jullie gebit goed was! Hier de vorige keer ontsteking is diastase en een losse kies. Eigenlijk wil ik die kies er gewoon uit want dit getrut met 'is het weer ellende of nu beter' vind ik ook lastig. Aan m'n pony merk ik niet of het erg is of niet...

Heerlijk zo op t gras!!
Ongeluk met een stuk kaas klinkt bijzonder :=

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 22:21

Ongeluk met kaas? := ziet er wel lekker uit zo oo de wei!

Interessant hoe de jouwe dat dan heeft tancreda maar klinkt indd duidelijk als artrose. Die van jou in de knieën dus? Bij Peri merk je ook (in de voeten) minder flexibiliteit inderdaad.

Ja losse kies is hier wel vaak trekken. Welke kies is het? Wellicht als het een halverwege is en hij er geen last van heeft snap ik de overweging wel hem te laten zitten. Vaak is het bij oudjes ook wel zo min mogelijk doen als het verder allemaal goed functioneert.

Tancreda4

Berichten: 24049
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 23:33

Idd in een voorknie. De da vond het niet super heftig en twijfelde of daar de kreupelheid vandaan kwam maar na t inspuiten heeft ze best een tijdje goed gelopen, dus denk toch dat het de artrose was.

Het is een laatste, bovenste kies. Niet heel makkelijk te trekken. Het is ook een shet, dus mog minder ruimte. Januari heeft de TA een en ander gedaan in de hoop dat hij weer wat rustiger wordt. Maar vind het wel vervelend zo'n tikkende tijdbom. Maar ja, eruit heeft ook wel weer risico's.

Mn pony is nog niet zo oud, 19 dit jaar. Haar eerste kies ging er op d'r 12e uit.

ellepel

Berichten: 47351
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 08:46

queelens, precies weet ik het niet maar hij wilde een stuk kaas afsnijden,schoot uit en sneed toen in een pees van de vinger…hij is wel al aan het werk,maar niet alles lukt nog.
en kelly moet persé verdoofd worden dus wil ik alleen een tandarts er bij die ook dierenarts is en die zijn er niet veel en hebben sowieso al best een wachtlijst.

Celebi
Berichten: 3670
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 09:14

Zoiets had mijn zadelpasser geloof ik ook een keer. Alleen dan niet perse met kaas dacht ik. Dat je met zoiets onbenulligs zo uit de roulatie kan vallen hè?

Tancreda4

Berichten: 24049
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 09:15

Auw.....

En groot gelijk dat je een DA wilt als ze verdoofd moet zijn. Hier ook alleen een TA die ook DA is, en ik moet wel echt maanden van te voren inplannen elk jaar. Nu zit ik tussendoor bij een andere - ook DA - die komt een aantal keer per jaar bij ons op stal voor anderen, dus kan ik makkelijker aansluiten.

Celebi
Berichten: 3670
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 09:25

Jeetje wat heb ik dan mazzel met mijn dierenarts. Die heeft altijd wel ergens een plekje voor me. En ze is echt heel kundig met de tanden. :j

ellepel

Berichten: 47351
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 09:28

ja dat is wel handig dan!

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 10:25

Ohj dat is lastig ellepel dat er zo weinig zijn. Hier wel veel goede in de buurt. Voor controle wel 1 maand van tevoren afspraak maken maar als er echt wat moet gebeuren dan kan je vaak binnen een week terecht. Ben wat dat betreft wel blij met het systeem wat ik nu heb bedacht. Eens per halfjaar komt Marco van smdc voor monitoring en als het nodig is 2e lijns of toch naar smdc bij Marco of naar Wouter in België. Dat zijn beide twee vaktoppers die ook dierenarts zijn en erg betrokken.

Tancreda4

Berichten: 24049
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 11:00

Mocht de kies er bij m'n pony uitmeten wil ik d'r ook t liefst naar Marco brengen. Het is alleen zo'n eind weg :=

hagelslag
Berichten: 9045
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 10:05

Ohoh... ik ken een klein monster wat opvoeding nodig is _O- _O-
Helaas het eerste stukje niet gefilmd. Toen was ze echt zo extreem aan het racen _O-
Zelfs nog even haar kont naar layka toedraaien en layka dacht jajaa.... tuurlijk....

https://www.instagram.com/reel/C5p1yiNiMiv/?igsh=bm80anZmMmd2aHlt

Ik ben toch ergens best blij dat wij qua artrose en losse tanden nog geen ervaring hebben....
Maar daarintegen hebben we ervaring met andere niet handige dingen....
Zo'n iris.... hoefbevangenheid etc

Britta31

Berichten: 13145
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 16:29

Hoeveel Senior Priores voeren jullie?Mijn ruin is 1,64 en te mager.Hij goed gras en hooi.Ik dacht zelf aan 1 voerschep in de ochtend en 1 voerschep in de avond.