[VOLG] Wachten op de nieuwe pup

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VogeltjeM

Berichten: 3760
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 16:24

Ik herken de behoefte om jezelf te willen verdedigen. Ook wij krijgen commentaar op hoe we met onze hond omgaan (zie eerder bericht). Want nu met het juiste management lijkt het net een normale hond :') wat sielugh dat we niet met hem wandelen en dat hij niet bij ons binnen "mag".

Je komt superbetrokken over, en als jij jezelf in de spiegel kan kijken en weet dat je alles binnen je macht gedaan hebt, dan is het goed zo. Niet alles is maakbaar, ook een hond niet. Je roeit met de riemen die je hebt. Hopelijk gaat het resultaat geven!

kiwiwitje

Berichten: 20136
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 16:29

VenoSnorlax schreef:
Dat heb ik nog niet benoemd dus dat is een goede. We hebben dit ook bij de puppy curses gehoord en op basis daarvan 3 weken prikkelarm getest en na elke vorm van prikkels minimaal een uur in de bench met de deken erover. Dit resulteerde in meer bijten, meer springen buiten en meer blaffen. Hij heeft dus de stimulans wel echt nodig

Maar dit zie ik eigenlijk niet echt als uberhaupt werkende optie. Aangezien hij de bench sowieso niet als rustplek ziet.

Misschien totaal overbodig maar wat word er specifiek gedaan aan werken aan ontspanning?
Niet als aanval. Echt gewoon als oprechte vraag.
Ik lees heel veel over mentale stimulatie en uitdaging maar eigenlink niets, zo op t oog, aan daadwerkelijk leren ontspannen.

Lukasje
Berichten: 11349
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] Wachten op de nieuwe pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 18:45

Ik vind het erg knap dat je hier je problemen neerzet. Anderzijds ook erg voor je want dit kan niet zijn zoals je je het had voorgesteld.

Mss krijg ik nu ook veel tegenreactie maar zou een castratie kunnen helpen? Heb je dat al eens besproken met je DA?

Little_Gift
Berichten: 1788
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Wachten op de nieuwe pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:50

Dier is 4 maanden, überhaupt nog niet begonnen aan zijn hormonen dus hoezo zou castratie om die hormonen weg te nemen, dan een goede optie zijn?

Niet aanvallend bedoeld trouwens hé... Maar hormonen zijn nu nog niet in het spel.

Dit dier klinkt als verkeerde aanpak en enerzijds teveel prikkels maar niet de juiste en anderzijds te weinig juiste prikkels.
Ook de rustmomenten die verplicht in de bench aangereikt worden, zijn niet de juiste rustmomenten voor deze hond, dat laat hij duidelijk merken dus als hij niet de juiste rustmomenten krijgt, dan blijft hij inderdaad altijd aan staan.

mavantos

Berichten: 3624
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 20:31

Little_Gift schreef:
Dier is 4 maanden, überhaupt nog niet begonnen aan zijn hormonen dus hoezo zou castratie om die hormonen weg te nemen, dan een goede optie zijn?

Niet aanvallend bedoeld trouwens hé... Maar hormonen zijn nu nog niet in het spel.

Dit dier klinkt als verkeerde aanpak en enerzijds teveel prikkels maar niet de juiste en anderzijds te weinig juiste prikkels.
Ook de rustmomenten die verplicht in de bench aangereikt worden, zijn niet de juiste rustmomenten voor deze hond, dat laat hij duidelijk merken dus als hij niet de juiste rustmomenten krijgt, dan blijft hij inderdaad altijd aan staan.


Hij is bijna zes maanden. Al denk ik niet dat castratie hier de oplossing is, maar wel iets wat je in je achterhoofd kan houden als optie over een tijdje.

Wij hebben onze hond ook jong laten castreren. Hij was heel gefrustreerd en was oprecht zielig. Hij kon nog geen 2 minuten spelen met een andere hond. Ging alleen maar erop rijden (maakte niet uit wat voor geslacht het was := ). Zelfs mensen die tegen castreren zijn zeggen dat die van ons er toch wel heel erg van opgeknapt is.

Desalniettemin ben ik zeker niet voor castreren. Het gedrag kan ook veel slechter/angstiger worden. Daarnaast is het voor de gezondheid ook niet bevorderlijk.

Gewoon doorzetten! Het wordt echt beter en volgens mij doe je er alles aan om het in goede banen te leiden.

Lukasje
Berichten: 11349
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 20:43

Little_Gift schreef:
Dier is 4 maanden, überhaupt nog niet begonnen aan zijn hormonen dus hoezo zou castratie om die hormonen weg te nemen, dan een goede optie zijn?

Niet aanvallend bedoeld trouwens hé... Maar hormonen zijn nu nog niet in het spel.

Dit dier klinkt als verkeerde aanpak en enerzijds teveel prikkels maar niet de juiste en anderzijds te weinig juiste prikkels.
Ook de rustmomenten die verplicht in de bench aangereikt worden, zijn niet de juiste rustmomenten voor deze hond, dat laat hij duidelijk merken dus als hij niet de juiste rustmomenten krijgt, dan blijft hij inderdaad altijd aan staan.


De reu is 6 maanden en dan kunnen hormonen al wel spelen hoor. Nu denk ik niet dat hier dé knoop ligt maar het kan mss wel wat rust brengen.

VenoSnorlax

Berichten: 4527
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: [VOLG] Wachten op de nieuwe pup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-23 13:07

Weer een reactie van mijn kant, heb niet alle namen maar probeer alle vragen te beantwoorden.

Chiropractor fysio werd afgeraden op jonge leeftijd door de DA. Hier hebben we niet actief naar gevraagd maar werd aangegeven omdat ze dit in de omgeving vaak mis zagen gaan. Hierdoor zijn wij hier niet dieper ingedoken. Beweging in " stap" " draf" is wel gecontroleerd bij de eerste enting en bij de 16 weken enting op stand van pootjes en lgevoeligheid. Dit is iets wat ze standaard deden.

Actief ontspanning zoeken heb ik op meerdere manieren geprobeerd. Het aanleren van plaats op een apart kussen. Dit kan hij als " trukje" maar bij te hoog in de energie zie je dat het vasthouden echt fysieke druk " vereist" Echt het stukje spanningsboog pup. Hij kent plaats, hij weet tot ik vrij hoor moet ik erop blijven liggen met mijn volledige lichaam maar sprint bij vrij er ook echt af. Hoe ik m in die combinatie kan laten ontspannen, heb ik nog niet gevonden.

Het aan de riem bij je houden heb ik ook geprobeerd. Hier raakt ie gefrustreerd van en dit heeft ons meerdere riemen gekost (van verschillende materialen) Het knagen op de riem corrigeren zorgde eigenlijk voor alleen maar meer spanning.

Iroh heeft al wel hormonen, hierin zie ik wel een verandering. Echter lijkt dit nog geen grote effecten te hebben. Casteren liever niet gezien de dubbele vacht en de verandering die daar vaak op resulteert. Dit is ook een actief advies van de fokker en de vereniging. Krijgt hij last van zijn hormomen op latere leeftijd bespreek ik dit wel. Mijn standpunt is nu, niet voor anderhalf jaar.

Pippa13

Berichten: 367
Geregistreerd: 01-05-13
Woonplaats: Maarsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 16:35

Ik stuit toevallig op je topic. En heb nu net even je laatste reactie gelezen.
Ruim 2 jaar geleden zaten wij in precies dezelfde situatie. Een hysterische, onhandelbare pup die flink beet (met 6 maanden nog steeds) en die geen rust kon vinden. Alles hadden we al geprobeerd. Supplementen, trainingen, meer uitdaging, meer hersenwerk, negeren etc etc. We zijn zelfs bij ene hondenfluisteraar geweest die met honden kon praten, want we zaten met ons handen in het haar. Uiteindelijk hebben we hem door de medische molen gehaald en bleek hij onderliggende darmproblemen te hebben. Daardoor kon hij weinig tot geen voedingsstoffen opnemen die hij om kon zetten in het slaap/rusthormoon en had hij constant buikpijn. Daarnaast bleek hij ook Giardia te hebben. We hebben hem toen op vers vlees gezet en zijn volledig op zijn darmgezondheid gaan focussen. De groepstraining hebben we toen ook stilgezet, dat gaf alleen maar frustratie voor zowel ons als de hond. Hij kon niks meer opslaan in zijn drukke koppie. We wilden ons volledig focussen op een fijne rustige huishond en zijn vanuit daar verder gaan bouwen. Het was een hele zure appel om doorheen te bijten. Maar zodra hij weer gezond was merkten we echt een ontzettend groot verschil. Hij ging uit zichzelf in zijn mandje slapen, nou dat was nog nooit gebeurd! Inmiddels zijn we dus 2 jaar verder en hebben we een ontzettend fijne hond.
Ik hoop heel erg dat jullie de oorzaak kunnen vinden en dat jullie hondje ook zijn rust zal gaan vinden.

Stuur me gerust een pb als je eens je ei kwijt moet of als je nog vragen hebt.

kiwiwitje

Berichten: 20136
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 16:51

VenoSnorlax schreef:
Weer een reactie van mijn kant, heb niet alle namen maar probeer alle vragen te beantwoorden.

Chiropractor fysio werd afgeraden op jonge leeftijd door de DA. Hier hebben we niet actief naar gevraagd maar werd aangegeven omdat ze dit in de omgeving vaak mis zagen gaan. Hierdoor zijn wij hier niet dieper ingedoken. Beweging in " stap" " draf" is wel gecontroleerd bij de eerste enting en bij de 16 weken enting op stand van pootjes en lgevoeligheid. Dit is iets wat ze standaard deden.

Actief ontspanning zoeken heb ik op meerdere manieren geprobeerd. Het aanleren van plaats op een apart kussen. Dit kan hij als " trukje" maar bij te hoog in de energie zie je dat het vasthouden echt fysieke druk " vereist" Echt het stukje spanningsboog pup. Hij kent plaats, hij weet tot ik vrij hoor moet ik erop blijven liggen met mijn volledige lichaam maar sprint bij vrij er ook echt af. Hoe ik m in die combinatie kan laten ontspannen, heb ik nog niet gevonden.

Het aan de riem bij je houden heb ik ook geprobeerd. Hier raakt ie gefrustreerd van en dit heeft ons meerdere riemen gekost (van verschillende materialen) Het knagen op de riem corrigeren zorgde eigenlijk voor alleen maar meer spanning.

Iroh heeft al wel hormonen, hierin zie ik wel een verandering. Echter lijkt dit nog geen grote effecten te hebben. Casteren liever niet gezien de dubbele vacht en de verandering die daar vaak op resulteert. Dit is ook een actief advies van de fokker en de vereniging. Krijgt hij last van zijn hormomen op latere leeftijd bespreek ik dit wel. Mijn standpunt is nu, niet voor anderhalf jaar.


Maar eigenlijk blijkt hieruit dat hij nog steeds niet geleerd heeft rust te pakken/ ontspannen. Krijgt hij kauwsnacks en zo ja welke? wanneer?

Ik durf hierop echt in te zetten dat hij teveel aan staat, te weinig rust pakt en te weinig slaapt.

sasja0705
Berichten: 2062
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 17:24

VenoSnorlax schreef:
anca schreef:
Ik vraag mij serieus af wat voor gedrag trainer je er bij hebt gehaald.

Ik snap niet dat je een pup al aan de rust gevende middelen kan zetten.

En niet op de bank want hoger en dus de baas ? Eerst zelf eten en dan pas de pup?
Wat vreselijk ouderwetse ideeën.

Hanteer de 3r regel en neem de tijd. Ja opvoeden kost meer dan een jaar structueel bezig zijn en dan nog.
Sterkte


Ik denk dat je mijn post niet goed hebt begrepen. Dit zijn niet de ideeën die die trainer heeft. Dit was van de puppy begeleiding. Ik had dit soort reacties ook verwacht en dat is okee, iedereen zijn of haar mening.

Echter hebben wij een 5 maanden oud kanon in huis. We lopen met m, half uurtje (want leeftijd) hij mag snuffelen wat hij wilt, rennen met honden voor een half uur. Hij komt thuis en krijgt voer in zijn slowfeeder, kong of snuffelmat samen met een varkensoor. Wij gaan de bank op, rustig lezen. Hij is uit spanning 10 a 15 minuten op zijn kussen rijden, kauwt op handen, gaat de confrontatie aan voor spullen die niet van hem zijn. Gaar ie na het wandelen en eten in de bench? Dan kan ie nog uren piepen en schreeuwen. Niet omdat ie de bench eng vind maar het lukt hem niet om te slapen. Dat vind ik minder diervriendelijk dan een pup onder begeleiding 3 maanden op kalmerende middelen te zetten zodat na die 3 maanden hij wel het dutje kan doen.

Fokker nog niet op de hoogte gebracht. Komt hier naartoe om zijn stamboom te brengen eind deze maand. Er is een stukje schaamte en een stukje angst voor de reactie op dit moment


Volgens mij heb je gewoon een hondje met een hoog energie level en hij is dus niet op zijn level "moe" en dat uit zich dan in de verschillende gedragingen.


Dat met de tijden zou ik gewoon vergeten.

Voorbeeld : mijn puber kwam met 12 weken uit Frankrijk naar de Fokker waar ik haar met 12 maanden vandaan heb.
Daar is zij verder opgegroeid in een roedel, overdag geheel vrij op 2,5 hectare ( met bos,vijver, speeltuin en noem het maar op) en niemand heeft met haar 30 min wandelen, 30 min spelen, enz gedaan.
Nee, in beweging, spelen ,rennen tussendoor moe en dan snurken.
Avonds komen daar alle 13 (!) Honden in huis en rust is in de tent.
Bij ons moest zij zeer wennen ( want gewoon alledagse leven) en zij heeft naast het gewone uitlaten gewoon veel beweging en spel nodig.
Betekend bij ons : vroeg even poep en plasronde, om 9 uur naar de paarden, vrij rennen en spelen met onze teef (en soms visite honden) voor ca 2 uur. Naar huis ... daar slaapt ze dan tot een uur of 2-3 dan gaan wij een half uur/uur het hondenbos in, rennen,heuvel op heuvel af, enz.
Af en toe even mee naar dorp, of welkoop, enz

Thuis dan na het eten , ca half 7 nog een poep en plasronde van zo 20 mon waar ik dan ook met haar commandos oefen
Dat vrije opgroeien heeft dan het naadeel dat zij dus helemaal niets kent, haha, maar zij leert snel.
En die 20 min zijn ook genoeg voor haar koppie.
Half 11 dan de laatste ronde.
Zij en onze oude teef mogen gerust op de bank, maar accepteren ook als het even niet gewenst is.
Eten ? Er staat een bak droogvoer de gehele dag en half uur/uur voordat wij gaan eten krijgen hun een beetje brok met blikvoer (omdat ons oudje anders haar glucosamine niet eet)
Tijdens ons eten is dan gewoon rust.

Wat kouwen op de hand betreft... ik zal wel een dierenbeul zijn mij op zo een moment krijgt dan een pup of hond simpel een korte maar krachtige klets met een korte NE.
Bedenk : onderelkaar zou hij definitiv ook een knauw krijgen als hij dat bij een andere hond doet, die er niet van gedient is.


Ik dacht, dat ik met mijn puberdame ook even naar cursus moest (basis voor volwassene en pubers) - hemel, ik ben er na 5 lessen echt afgehaakt.
Want hier werd dus alleen maar met snoepjes en "aah" en "ooh" gewerkt... zover zo goed maar als ik 6 grote honden zie, allemaal totaal hyper EN dan nog met tuig zodat hun baasjes alle kanten van het veld gesleurd worden en een instructeur die daar niets van zegt, twijfel ik aan de kennis van instructeur.
Zo is het bij veel van die cursussen en nog veel meer bij gedragsdeskundigen...simpel geldklopperij.
Nu heb ik uiteraard ook niet de wijsheid in pacht, maar mijn advies is : ga eens (zonder jouw hond) naar een hondenspelveld en observeer.
Daar kun je immens veel bij leren.
En : wacht niet met contact met jouw fokker.
Als goede fokker, kan hij/zij jouw advies geven.
Ten slotte : schaamte is nergens voor nodig, iederen moet leren en maakt fouten.
Jouw pup is absoluut nog niet verpest!
Succes

Edit : een jonge hond op kalmerende middelen is per definitie verpwerpelijk als er geen medische reden hiervoor is!
Bench ? In de bench (als überhaupt nodig) dan pas als hij moe en rustig genoeg is, anders blijft het piepen en janken en vernielen...

VenoSnorlax

Berichten: 4527
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: [VOLG] Wachten op de nieuwe pup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-23 17:43

Hij krijgt kauwsnacks, hierin varieren wij veel. Onder toezicht de witte botjes met gedroogd vlees erom, hertenbot. Omdat hij netjes alles opkauwd ipv half doorslikt krijgt hij ook op sommige momenten zonder toezicht runderlong en varkensoor. Afhankelijk van wat ik gekocht heb wisselt dit nu soms. Omdat ie met kauwen vaker even ligt, zitten we denk ik op 2 kauw dingen per dag..

Die minuten ga ik niet loslaten, ik sta open voor veel dingen maar dat risico wil ik niet lopen. Ook omdat de verhalen nog steeds teveel verschillen

Het hondenveld en observeren heb ik veel gedaan, hier kwam juist zijn gedrag naar ons ook weer in terug. Als hij iets wilt, ziet hij het al als " van hem" Natuurlijk zijn we veel bezig met ervaringen goed houden met honden maar zoals altijd kan gebeuren, waren 2 honden in aparte situaties niet zo geduldig. Zondag als voorbeeld: Hond 1 was al wat nerveus buiten het veld. Betrof een zwerver uit spanje nog niet zo lang in nederland. Hond komt los in het veld, Iroh komt rustig aanlopen andere hond word getriggerd door een hond die langsliep. Begint te jagen, zet iroh klem, pakt zijn nek en schud. Uiteraard gelijk ingegrepen hond er vanaf gehaald geen schade. Ik heb gelukkig iroh gelijk uit het veld getilt want hij wilde weer op die hond af.

Dit doet hij zonder tekenen van aggressie. Staart is ontspannen, spieren zijn los, oren naar voren niet gepind. Dit is een extreem voorbeeld, ook bij afsnauwen zie je dat hij elke keer terug gaat.

Voorbeeld van vrijdag met ons. Hij wilde mijn scrunchie, leuk pakken enz. Mag niet is van mij, hij blijft volhouden met wegsturen, blokkeren. Duurt het hem te lang? Dan gaat ie ook zijn tanden gebruiken (als het uiteindelijk uit frustratie is, niet aggressief wel als " correctie" naar ons) geef je m dan een tik? Dan komt ie net zo hard terug in dezelfde emotie waar die eerder in zat (dus of al de frustratie, of " vrolijk) Die " knauw" van zowel mens als hond pakt ie dus helemaal niet op

Tuurlijk dat moment laten we niet gebeuren met andere honden. Dat is voor beide partijen onveilig en onnodige stress. Maar laat wel zien dat er 0 kwaad in zit, alleen dat lampje brand niet ofzo. Hij haakt niet af. Gedrag van honden ken ik vanuit voorheen, dit betrof wel een heel ander kaliber hond nooit in een huiselijke situatie. Maar gedrag is gedrag en dit wijkt af alleen met wat toen wel of niet wenselijk/problematisch was verschilt natuurlijk eveneens aanpak. Eurasiers kan je niet aanpakken zoals je met herders doet. Dan breek je ze volledig.

VenoSnorlax

Berichten: 4527
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-23 17:44

Pippa13 schreef:
Ik stuit toevallig op je topic. En heb nu net even je laatste reactie gelezen.
Ruim 2 jaar geleden zaten wij in precies dezelfde situatie. Een hysterische, onhandelbare pup die flink beet (met 6 maanden nog steeds) en die geen rust kon vinden. Alles hadden we al geprobeerd. Supplementen, trainingen, meer uitdaging, meer hersenwerk, negeren etc etc. We zijn zelfs bij ene hondenfluisteraar geweest die met honden kon praten, want we zaten met ons handen in het haar. Uiteindelijk hebben we hem door de medische molen gehaald en bleek hij onderliggende darmproblemen te hebben. Daardoor kon hij weinig tot geen voedingsstoffen opnemen die hij om kon zetten in het slaap/rusthormoon en had hij constant buikpijn. Daarnaast bleek hij ook Giardia te hebben. We hebben hem toen op vers vlees gezet en zijn volledig op zijn darmgezondheid gaan focussen. De groepstraining hebben we toen ook stilgezet, dat gaf alleen maar frustratie voor zowel ons als de hond. Hij kon niks meer opslaan in zijn drukke koppie. We wilden ons volledig focussen op een fijne rustige huishond en zijn vanuit daar verder gaan bouwen. Het was een hele zure appel om doorheen te bijten. Maar zodra hij weer gezond was merkten we echt een ontzettend groot verschil. Hij ging uit zichzelf in zijn mandje slapen, nou dat was nog nooit gebeurd! Inmiddels zijn we dus 2 jaar verder en hebben we een ontzettend fijne hond.
Ik hoop heel erg dat jullie de oorzaak kunnen vinden en dat jullie hondje ook zijn rust zal gaan vinden.

Stuur me gerust een pb als je eens je ei kwijt moet of als je nog vragen hebt.


EDIT: Oeps moest in PB :+

kiwiwitje

Berichten: 20136
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 17:58

VenoSnorlax schreef:
Hij krijgt kauwsnacks, hierin varieren wij veel. Onder toezicht de witte botjes met gedroogd vlees erom, hertenbot. Omdat hij netjes alles opkauwd ipv half doorslikt krijgt hij ook op sommige momenten zonder toezicht runderlong en varkensoor. Afhankelijk van wat ik gekocht heb wisselt dit nu soms. Omdat ie met kauwen vaker even ligt, zitten we denk ik op 2 kauw dingen per dag..
.

Hoelang kauwt hij dan gemiddeld? Wat is een hertenbot? Met long is hij vast snel klaar, en ik gok varkensoor ook. Ik zou vooral kiezen voor snacks waar hij langer mee bezig is.
Valt hij ook gewoon in slaap in dezelfde ruimte als jullie? Misschien kun je het kauwen beperken tot een bencht/ren. Kun je observeren hoe hij dit doet als jullie van huis zijn? Kauwen, slapen?
Slaapt hij na het kauwen?

Ik ben echt bang dat hij te weinig slaapt en het “rust pakken” eigenlijk niet goed is aangeleerd.

sasja0705
Berichten: 2062
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 18:02

Citaat :
Die minuten ga ik niet loslaten, ik sta open voor veel dingen maar dat risico wil ik niet lopen. Ook omdat de verhalen nog steeds teveel verschillen


Wat bedoel je hiermee ? Welk risico?
En welke verhalen verschillen ?

Als jou pup medisch werkelijk in orde is - zie de post hierboven van Pippa13, dan vraag ik mij af, welk risico je neemt als je van de "minuten" afstapten gewoon probeerd om hem zelf moe te laten worden en zijn rust te pakken ipv het hem "opleggen"

En dat bedoek ik niet verkeerd hoor, alleen echte intresse

akishino
Berichten: 1880
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: [VOLG] Wachten op de nieuwe pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 19:25

Ik zet even een stipje. Morgen zal ik uitgebreid reageren. Zo uit je berichten lees ik een hond die overprikkeld is en ik vraag me af of er genoeg begrenzing en duidelijkheid is voor hem. Mijn huidige akita was als pup en vroege puber ook snel overprikkeld en dit hebben we er goed uit weten te trainen en opvoeden.

welmoedz

Berichten: 1584
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 19:37

Ik denk dat je de goede stappen neemt TS :)! Ik zou toch wel echt de fokker op de hoogte stellen en om tips vragen, lijkt mij voor de fokker ook erg belangrijk om zsm te weten ivm vervolgnestjes maar ook zodat hij/zij je kan helpen. Misschien is er met broertjes of zusjes wel hetzelfde aan de hand. Anders de rasvereniging op de hoogte brengen en vragen of er misschien iemand mee kan kijken. Ookal heb je al hulp, mensen met verstand van eurasiers lijken mij handig in deze. Succes iig!!

Little_Gift
Berichten: 1788
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 21:07

Waarom als hij van jullie geen begrenzing aanvaard en geen correcties aanneemt, til je hem dan in hemelsnaam uit de groep als hij eindelijk eens door een andere hond wel duidelijk met de grens rond de oren gekletterd wordt?

Lijkt mij een gemiste kans...
Maakt wel heel veel duidelijk van waarom dit gedrag...
Pup heeft dus geen bijtrem of überhaupt rem geleerd in het nest...

En als een andere volwassen hond hem die rem wil aanleren (en ja dat kan hardhandig lijken maar aangezien er geen verwondingen waren, was dat dus niet heus zo) dan wordt hij opgetild en boven de grens verheven...

Tja, zo creëer je inderdaad dit probleem...
Pup zou deugd hebben eens in een groep stabiele volwassen honden gedompeld te worden die heel haarfijn en duidelijk tonen wat de grenzen zijn en hem de duidelijke taal leren.

Veel meer deugd van zo'n groep dan van die medische drogeermiddelen

maras

Berichten: 2348
Geregistreerd: 04-06-06

Re: [VOLG] Wachten op de nieuwe pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 21:32

Ik herken je frustratie en ellende, mijn pup had soortgelijk gedrag en ik zat met mijn handen in het haar want niets hielp om hem rustig te krijgen totdat ik ten einde raad ( en omdat ik hem compleet zat was) hem een paar dagen in de week naar een dag opvang bracht waar hij in een roedel liep........binnen een paar weken had ik een normale pup. Hij is nu bijna 2 en gaat nog wekelijks 1 of 2 dagen naar de opvang. Inmiddels is het een super fijne goed gehoorzame hond waarmee ik uren kan wandelen maar niets geeft hem zoveel rust en ontspanning als die dagen in de opvang!

sasja0705
Berichten: 2062
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 22:49

Little_Gift schreef:
Waarom als hij van jullie geen begrenzing aanvaard en geen correcties aanneemt, til je hem dan in hemelsnaam uit de groep als hij eindelijk eens door een andere hond wel duidelijk met de grens rond de oren gekletterd wordt?

Lijkt mij een gemiste kans...
Maakt wel heel veel duidelijk van waarom dit gedrag...
Pup heeft dus geen bijtrem of überhaupt rem geleerd in het nest...

En als een andere volwassen hond hem die rem wil aanleren (en ja dat kan hardhandig lijken maar aangezien er geen verwondingen waren, was dat dus niet heus zo) dan wordt hij opgetild en boven de grens verheven...

Tja, zo creëer je inderdaad dit probleem...
Pup zou deugd hebben eens in een groep stabiele volwassen honden gedompeld te worden die heel haarfijn en duidelijk tonen wat de grenzen zijn en hem de duidelijke taal leren.

Veel meer deugd van zo'n groep dan van die medische drogeermiddelen


Amen! Top verwoord. En juist een " Spaanse Zwerver" heeft dus hoogstwaarschijnlijk heel goede socialisatie wat honden betreft - anders had die het als zwerver niet overleeft...


Maar waar mij dan echt de broek van afzakt is de zin van TS
Citaat :
Eurasiers kan je niet aanpakken zoals je met herders doet. Dan breek je ze volledig.

Of nu Eurasier,de Spaanse zwerver Chihuahua, Poedel, Bulli, Cane Korso of wat zo ever :
Allemaal zijn het honden.

Weliswaar met verschillend gefokt uiterlijk en (hoofd-) karaktereigenschappen maar nog steeds honden en een puur rasspezifisch trainen/opvoeden is dus extreem kortzichtig en gewoon onzin
-dan zou bvb iedere eigenaar van een Border Collie ook meteen een kudde schapen moeten hebben, haha.
Maar serieus:

Iedere hond heeft duidelijkheid en consequentie en ook grenzen nodig ongeacht het ras of het formaat.

Een een Eurasier is daar geen uitzondering - en helemaal als je je erin verdiept uit welke rassen de Eurasier onstaan is... Nog de Chow Chouw nog de Samojed komen uit Landen waar "zachtzinnig " met honden wordt omgegaan en de Wolfsspitz ( of Keeshond) is ook een uroud-ras die als waak en erfhond gebruikt werd...

Lukasje
Berichten: 11349
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] Wachten op de nieuwe pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 23:02

Gelukkig ben ik nog niet geconfronteerd met de problemen waar TS nu tegenaan loopt, maar ik ga wel mee in wat sasja0705zegt : een hond is een hond.
Ik ging niet anders om met mijn uiterst gevoelig italiaans windhondje dat ik van iemand overgenomen had en die een hele rugzak bij zich had dan dat ik nu met mijn waak/politie/erfhond omga.

VenoSnorlax

Berichten: 4527
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: [VOLG] Wachten op de nieuwe pup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 09:13

Rust pakken niet goed aangeleerd kan heel goed kloppen. Heb ik misschien aan het begin te weinig bij stil gestaan omdat dat in het werk maar ook met het kleine hondje bij mn ouders nooit nodig was. Hertenbot is zo'n grote poot met restjes vlees eraan. Daar kan ie dagen mee doen maar past niet in de bench. Zo'n grote rol huid doet ie een uur of 5 mee. Lang meegaande snacks zijn van harte welkom als tips ook eveneens het alsnog aanleren van rust.

Over die minuten. Binnen ons nest zitten ook veel mensen die meerdere eurasiers al hebben gehad. Ook de fokkers zelf. Meerdere hebben ondanks heel geselecteerd fokken, problemen met de heupen gekregen. Ook tijdens het lopen op straat hoor ik veel mensen die die ervaring hebben. Ik weet van mijzelf dat als ik dit nu los laat en hij krijgt daar last van, dat ik mij dat enorm kwalijk ga nemen. Het komt veel voor in de ervaringen van eurasier eigenaren en dat wil ik echt niet risceren.

Ik heb hem bij die hond weg getilt door het schudden. Het pinnen en flink corrigeren van de pup heb ik geen moeite mee, dat is nodig. De nek grijpen en schudden niet. Dat is, icm jagen op de pup, geen correctie gedrag en kan flinke schade geven. Overigens eruit tillen, het hek ging open meneer is inmiddels 23 kilo dus heb hem uit het veld geleid. Ik heb dat rottig verwoord

Mijn zin moet ik denk ik iets aanpassen. De eurasier kan je niet aanpakken zoals wij dat met herders deden. Ik heb in de werkhonden gezeten, dit was van pup tot een jaar of anderhalf. Sommige honden waren er langer of voor " eigen gebruik" Dat viel allemaal onder de oude stempel. Allemaal zijn het honden en duidelijkheid en concequenties horen er bij. Maar de manier waarop die duidelijkheid gegeven word kan nog al eens verschillen. Ik ben er niet trots op hoe dat toen ging, echter wist ik ook niet beter in die wereld op dat moment. Ecollars werden gebruikt voor terugroepen. Een bal gooien hond met sliplijn om en niet optijd reageren gaf een enorme klap in de nek. Maar ook de echt flinke tikken die honden kregen bij iets happen of het handig gebruiken van de sliplijn en flinke rukken aan geven.

ChowChow staat ook op alle plekken als een hond die respect moet krijgen alvoor hij het geeft. De samojeed (en de kees) kunnen soms wat onzeker en gevoelig zijn. Een overmatige energie in correctie maakt ze onzeker. Tuurlijk, correcties kunnen en krijgt iroh ook wel. Maar hij op 50 en ik concequent op 100 corrigeren gaat hem niet helpen, ook niet in de band tussen ons

kiwiwitje

Berichten: 20136
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: [VOLG] Wachten op de nieuwe pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 09:44

Botten zou ik sowieso niet geven. Dat is slecht voor de tanden en kunnen splinteren.
Kauwt ie dan 5 uur achter elkaar? Zonder te slapen?
Hier eentje die vaak slecht rust pakt als we bezoek hebben. Haar leg ik aangelijnd op haar plek/mand/bench/deurmat waardoor ze de rust heeft omdat het een taak is, en dan gewoon gaat slapen of lekker rustig liggen. T is iets wat je kan proberen. Maar zoiets zou ik verder met een kundige trainer aanpakken. Kalmeringssupplementen/medicatie zijn wat mij betreft niet aan de orde. Zn hele gedrag komt voort uit geen rust pakken en continu aan staan. Als hij de rust gaat leren pakken en gaat slapen heb je een volledig andere hond. Medicatie/supplementen gaan dat niet doen want hij heeft geleerd om altijd aan te staan. Een supplement leert niet om uit te gaan.

VenoSnorlax

Berichten: 4527
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 09:57

kiwiwitje schreef:
Botten zou ik sowieso niet geven. Dat is slecht voor de tanden en kunnen splinteren.
Kauwt ie dan 5 uur achter elkaar? Zonder te slapen?
Hier eentje die vaak slecht rust pakt als we bezoek hebben. Haar leg ik aangelijnd op haar plek/mand/bench/deurmat waardoor ze de rust heeft omdat het een taak is, en dan gewoon gaat slapen of lekker rustig liggen. T is iets wat je kan proberen. Maar zoiets zou ik verder met een kundige trainer aanpakken. Kalmeringssupplementen/medicatie zijn wat mij betreft niet aan de orde. Zn hele gedrag komt voort uit geen rust pakken en continu aan staan. Als hij de rust gaat leren pakken en gaat slapen heb je een volledig andere hond. Medicatie/supplementen gaan dat niet doen want hij heeft geleerd om altijd aan te staan. Een supplement leert niet om uit te gaan.


Hij kauwt inderdaad voor 5 uur zonder tussendoor te slapen als wij hem niet tussendoor naar de bench brengen. Eventuele onderbrekingen voor hem kan wel het gooien met zijn botje zijn en het rijden op zijn kussen. De riem kauwt hij dus stuk met het vastleggen, dit lijkt echt uit frustratie op zo'n moment. De riem die het langst meeging was een leren riem, heeft hij in anderhalf uur doorgekauwd. Corrigeren op het bijten in de riem lijd tot meer frustratie en helpt dus niet met dat bijten

sasja0705
Berichten: 2062
Geregistreerd: 03-08-10

Re: [VOLG] Wachten op de nieuwe pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 10:00

Ts, ik heb nu nog eens alle berichten alleen van jouw doorgelezen en nu gooi ik het even eens over een heel andere boeg.
Vooraf nog eens : ik heb niet de wijsheid in pacht - alleen sinds bijna 40 jaar verschillende soorten hond, eerste vanaf pup de laatste 3( en half ,als men het broertje van mij mixje een paar jaar geleden mee teld, die is met een jaar in t asiel beland en heb ik toen opgehaald)

Niemand is heilig en iedereen maakt fouten.
Na alle "normale" honden was mijn laatste Tervueren angst-trauma hond, dus een volledig andere aanpak dan mijn vorige honden.
Is goed gelukt en wij hadden nog super jaren. Zijn vriendinnetje kwam met 7 - een onopgevoed dominant projectiel - ook weer andere aanpak en van aggressie of dominant gedrag geen sprake meer.

Nu dus mijn puber : zoals ik schreef, bij de 2e fokker vrij opgegroeid in een roedel.
Supersociaal naar andere honden maar compleet vreemd met het alledagse leven, en daarmee bedoel ik dus alles wat in het alledagse leven zo gebeurt : van auto's of weerkaatsende lichten (boom, autolampen) geluiden , pannen op het aanrecht, lampen aan en uit, noem het maar op.
De eerste paar dagen had ik dus een angstige, bibberende hoopje ellende hier in huis en ik dacht echt : oh oliebol, weer een schichtige, angstige Tervueren.
4 weken op de bank geslapen, zij om de paar uur wakker. Overdag ook overal spoken en ons oude teef ( de rust zelfe inmiddels) was ook geen hulp.
Snoep ,positief belonen, niets hielp.
Verschillende instructeurs benaderd en ook hun tips hielpen niet...
Buiten ? Alleen met sleeplijn en altijd bang dat ze wegschiet, want mensen, fietsen, waaiende bladeren - alles ook eng.

Zo... toen de fokker gebeld... en die hielt mij een spiegel voor, en wel deftig.
Die maakte mij attend erop, dat Toots een spiegel van mij is en dat ik dus het feeling van echte angst (en dus mogen troosten) en onwenigheid volledig kwijt was.
Doordat altijd op Tootsie te letten en vooral te verwachten, dat zij angstig reageert, bouwde ik DE spanning op... dit voelde zij dus en daarmee stond zij ook altijd "aan" en onder spanning.
Kettingreactie.
Ook durfte ik haar daarom niet bij ongewenst gedrag te corrigeren- bang om haat nog banger te maken...
Ach, dan maar mijn pet naar de knoppen, de nieuwe schoenen, enz

Dus fokker vroeg mij : waar ben JIJ gebleven? Waar is het zelfverzekerde vrouwtje gebleven, die hier bij ons mee liep met het roedel?
Doe gewoon je ding en laat Toots zien dat zij op jouw kan vertrouwen...

En bingo, dat was het dan ook, daadwerkelijk.
Het duurde een paar dagen totdat ik mij echt weer bij elkaar gepakt had maar vanaf die dag heb ik nu dus een vrolijke jong-vokwassene, die alles leuk en gewoon vind- zolang ik het ook doe.

Nu komt haar ware karakter na voren en wij hebben een hoop lol.
Ook kan ik haar corrigeren en commandos aanleren.
Het alledagse leven is gewoon weer alledags en
De sleeplijn hangt in de kast te verstoffen, haha.

Nu naar Iroh : misschien let je ook TE veel op wat hij doet en gaat jouw spanning over op hem.
En heb je TE veel prikkels (speeltjes /botjes) voor hem om hem "af te lijden"


In 99 van de 100% is ongewenst (dus ook zoals in mijn geval angstige)gedrag van een hond het resultaat van het gedrag van de "baas"

Dus ik blijf erbij : de vrije beweging / wandelen... vind ik nog steeds te weinig... maar misschien is het een idee om "thuis" dan gewoon je ding te doen en niet meer op hem te letten en van alles uit de kast te halen om hem te laten rusten - je ziet ja dat dat niet werkt.
En ik bedoel niet, dat je Iroh dan volledig moet negeren... maar gewoon je eigen ding doen en niet constant verwachten, dat er iets gebeurt.
Speeltje ? Een.
Botje? Een.


En laat aub de "subtile" dingen achterwege van wegen oogcontact, negeren, enz...
Als mij hond ( en dan maakt het niet uit of pup of volwassen) mij bijt (af zoals jij het noemt,op de hand kauwt) of iets wat niet mag, niet meer afgeeft... dan krijgt ie een klets om de oren met een korte ,krachtige NE (zonder emotie)
DAT gebeurt namelijk ook bij honden
onder elkaar. Ze corrigeren elkaar en als kleine signalen niet opgemerkt worsen, dan even kort en heftig...

akishino
Berichten: 1880
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 14:59

Ts, geef niet op en laat je niet gek maken door je eigen gedachten!
Ik heb nog even al je berichten terug gelezen en hoe moeilijk het ook is zonder beelden krijg ik de indruk dat hij consequente begrenzing en duidelijkheid mist. Hij lijkt totaal overprikkeld.

Ik ken de zelfstandige rassen en ook de adviezen die daarbij horen: geef ze respect dan krijg je respect, niet opvoeden met harde hand enz. Geef ze respect is in mijn ogen: geef ze duidelijkheid en consequente grenzen waardoor ze weten wat er wordt verwacht (gewoonten) en niet: behandel ze als prins(es) en laat maar gaan.
Niet met harde hand opvoeden betekent niet dat je niet mag of zelfs moet corrigeren. In sommige gevallen moeten ze juist gecorrigeerd worden. Slecht gedrag negeren kan niet altijd en vooral de zelfstandige rassen kunnen makkelijk hun eigen weg gaan. Dat betekent niet dat je ze af moet slaan, maar op het juiste moment een krachtige zelfverzekerde correctie geven. Een hond die bijt moet gecorrigeerd worden, dat kun je niet negeren.
Blijven volhouden, als ik wil dat mijn hond op zijn mat blijft dan zorg ik dat hij daar blijft. Al duurt het bij wijze van spreken de hele dag. Blijft hij op de mat en ontspant hij dan is dat de beloning voor beide partijen.
Hoe zelfverzekerder en consequent jij bent hoe, hoe beter het zal gaan.

Ik zag je ergens praten over castratie. Een gedragsprobleem verhelp je in de meeste gevallen niet door het overhoop gooien van hormonen, maar door een goede opvoeding en training.