nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LieveLoes

Berichten: 1690
Geregistreerd: 09-07-12
Woonplaats: Brabant omgeving Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 15:14

Indy_Mouse_9 schreef:
LieveLoes, ik moest even denken, maar als ik het goed begrijp waren de koninginnen die je zag uitkomen, geen koninginnen maar darren?
Als je geen aflegger wilt, zou je de ramen ook weer terug bij elkaar in de kast kunnen stoppen, lijkt me. Ze zijn nog niet lang uit elkaar :) Maar als je het prima vind, dat zouden beide helften inderdaad een nieuwe koningin moeten kunnen optrekken uit aanwezige eitjes/larfjes.

Ik heb beide volken toch een voerraam gegeven, voelde me toch geruster toen die er in zat. Beide volken zijn lekker actief aan het vliegen. Ik zie de hele komende week weer betere tempraturen, dus deze week weer een controle inplannen!



Ja het waren inderdaad darren :( gewoon uit een soort primaire “paniek” gedacht: dit zijn 2 Q’s. oliebol. En nu?
Les is in elk geval wel de volgende keer eerst even nadenken ipv gelijk panieken :')

Century

Berichten: 6000
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 16:30

Sowieso nooit overhaasten bij bijen. :j goede tip voor volgende keer!

Ik heb net gecontroleerd. Kleine kast (aflegger) vliegt ook, er is genoeg activiteit. Heb het niet opengemaakt omdat ik evt. doppen niet kapot wil maken in dit stadium.
Grote kast is erg vol en is vooral veel aan het halen. Ook de BK zit gedeeltelijk vol met honing. HK is al flink aan het vullen. Daar zet ik komend weekend een extra HK op.
Paar ramen gecontroleerd maar nog steeds geen doppen, het volk lijkt echt niet bezig te zijn met zwermen.

Century

Berichten: 6000
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 18:55

Gisteren heb ik de voortuin gemaaid, en daar waren wat (wilde) bloemen waar veel bijen op zaten (zag ik pas toen ik daar met de maaier was). De bijen waren niet blij met mijn grasmaaier en er is één die me achtervolgen bleef. Uiteindelijk heb ik het maaien afgemaakt rond 21:00 uur, toen mocht het weer van deze bij. De bloemen heb ik natuurlijk laten staan.

Vandaag dus een korte controle gedaan. En nu weer, één bij die me achtervolgen blijft. Ik ben niet meer bij de kast in de buurt geweest, maar ook aan de andere kant van het huis of de achtertuin weet ie me te vinden. Het lijkt echt één bij te zijn.
Hoe kom ik van deze waakbij af? Ik wil graag nog wat in de tuin doen, en het is niet de bedoeling dat ik helemaal niet meer in de tuin bezig kan zijn omdat de bijen dan te agressief worden. Ik gok dat deze bij alleen zo doet vanwege de grasmaaier gisteren en de controle vandaag, want normaal heb ik hier geen last van. Ik vind wel vaker een losse bij in de tuin, maar die zijn meestal met zichzelf bezig en niet met mij. Deze bij vindt me wel erg leuk...
Hebben jullie hier ervaring mee? Ik hoop dat ik de bijen niet hoef te verplaatsen...

tamary

Berichten: 29211
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 19:02

Heb jij deo op of is die grasmaaier op benzine? Chemische luchtjes worden bijen wel eens agressief van.
Of trillingen doen het ook goed om ze boos te krijgen, al is maar 1 nog mild.

Century

Berichten: 6000
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 19:11

Het is er echt maar één volgens mij. Ik heb geen deo opgedaan vandaag, en de grasmaaier is elektrisch. Maar die snap ik wel, is toch trillingen dichtbij de kas (alhoewel dit vorige jaren gewoon goed ging).
Ik heb wel redelijk gezweet met dit weer en fysiek bezig zijn, dus misschien vinden ze mijn geur niet fijn ofzo. Of ze zijn gewoon gepikeerd omdat ik in de kast bezig ben geweest. Ze hebben vrij veel honing. En er komt ook onweer aan (morgen dacht ik?), wie weet is het allemaal een samenloop van dingen.

Ga zo eens kijken of ik weer naar buiten mag :P

Indy_Mouse_9

Berichten: 2129
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 19:14

Ik heb het ook wel eens gehad, inderdaad 1 bij, die vroeg op de dag tegen m’n hoofd vloog en vast kwam te zitten in m’n haar. Los gekregen en ze vloog weer weg. Maar de hele rest vd dag een bij die semi-agressief rondjes over het terras kwam doen.
We zaten er toen met de hele familie incl kleine kinderen. We hebben toen die ene toch doodgeslagen. Niet heel aardig maar het moet wel leuk blijven.

Daarna was het ook over, dus het was er idd echt eentje.

Century

Berichten: 6000
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 19:17

Ja, echt tegen je hoofd aan vliegen doen ze he! Niet perse steken, maar je proberen te intimideren.
Dat snap ik als ik naast de kast sta. Niet als ik zand sta te scheppen aan de andere kant van het huis >;)
Ik heb er aan gedacht haar dood te slaan, maar vind dat ook wel sneu... Met bezoek en/of kleine kinderen snap ik dat zeker :j
Ik hoop dat ze gewoon weer tot rust komt komende dagen.

Marcella

Berichten: 36811
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 19:56

Die ene die in mijn hoofd gestoken had was ook super aanwezig/agressief was niet bezig met de bijen. Later nog een keer gehad en kwam de schuur gewoon niet uit. Deze heb ik toen dood geslagen.

Tot op heden nergens meer last van gehad.

Century

Berichten: 6000
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 15:50

De bij heeft me uiteindelijk ook met rust gelaten gelukkig :)

Vandaag een extra HK op de grote kast gezet, met vooral al uitgebouwde (lege) ramen. Even in de HK die erop zat gespiekt, maar daar is al veel verzegeld :wow: De middelste ramen zijn al oogstbaar.

Ik denk eraan met hemelvaart / komend weekend de volle ramen te oogsten (en na geslingerd te hebben terug te geven), zodat ze ruimte genoeg hebben voor hun honing en niet de BK teveel vullen en dan vinden dat ze te weinig ruimte hebben. Ze zijn erg actief met halen...

Is oogsten niet erg vroeg zo in mei? Wat denken jullie?

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 21:16

Soms zit het mee...
Als je fruit bloesem hebt, heb je ook een mooie oogst nu.

Laurora

Berichten: 2652
Geregistreerd: 19-07-14

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-24 23:22

Nou, de bijen willen blijkbaar dat we toch nog even doorgaan met imkeren, want er is wéér een zwerm in onze kast geland :')
Afbeelding

Century

Berichten: 6000
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 23:32

Blijkbaar een goede plek :D

Marcella

Berichten: 36811
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 23:44

Lief van ze dat ze denken aan je. :+

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 06:55

Wat bijzonder dat jullie zo makkelijk zwermen aantrekken in je lege kast...
En er zit een imker in de buurt dus ook niet echt op te letten

Indy_Mouse_9

Berichten: 2129
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 07:39

Haha, lekker makkelijk zo Laurora! Heb je een idee waar ze vandaan komen?

Mijn volken zagen er goed uit van de week, mooie volle kasten. Op de ene kast heb ik een 2e HK gezet, niet omdat de eerste al vol honing zag maar vooral voor de ruimte. Ze kwamen gretig omhoog, een dag later zag het er vanaf boven alweer bomvol uit :')
Geen zwerm indicatie gezien bij mijn volken, maar voor de zekerheid een kast neergezet op de plek waar vorige jaren de zwermen meestal heen gingen. Hopelijk lok ik ze als ze er onverhoopt toch vandoor gaan.

Marcella

Berichten: 36811
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 09:23

Gisteren met spieken door deksel zag ik wildbouw dus maar even controleren.

Laurora

Berichten: 2652
Geregistreerd: 19-07-14

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-24 18:36

Geen idee waar ze vandaan komen, ik weet ook om eerlijk te zijn niet precies hoeveel en welke imkers er hier in de buurt zitten, maar voor het tweede jaar achter elkaar vind ik het wel frappant :+
We gaan morgen even de kast in, nieuwe bodem eronder, even wat oude raampjes vervangen en algehele check.
Toch wel enthousiast over deze freebees <3

Century

Berichten: 6000
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 15:11

Freebees :D
Hier blijft er één waakbij vervelend, gelukkig wel voornamelijk als ik in de kast geweest bent lijkt het.
Ik heb vandaag zes ramen geoogst :D heel mooi verzegeld allemaal.

Afbeelding

Century

Berichten: 6000
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 23:16

Het was bijna 6kg in totaal!

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 23:36

Wauw!! Mooie eerste oogst!!
Ik ga zondag in het meest productieve volk kijken

Century

Berichten: 6000
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 23:48

Ben benieuwd hoe het bij jou staat!

De buitenste twee ramen aan elke kant waren nog niet klaar, of nog niet gevuld of maar gedeeltelijk verzegeld. Maar die kan ik vast ook nog wel oogsten dit voorjaar :) Ben benieuwd hoeveel ze de tweede HK gaan vullen.

Ze waren niet superhappy met me (en had weer een hardnekkige waakbij achter me aan) maar het viel me ook wel weer mee. Wel veel gedoe altijd, slingeren, alles plakt := en het geeft veel troep om op te ruimen.

Morpheus81
Berichten: 571
Geregistreerd: 23-07-12

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 08:19

wauw, mooie ramen Century!

Ik heb dit weekend ook wat geslingerd. Had 2 volken waar voldoende in zat om er wat uit te halen, bij elkaar zo'n 12 kilo. Viel me alles mee gezien het weer van dit voorjaar.

Verder 2 schudzwermen gemaakt voor 2 nieuwe F1'tjes die - als het goed is - morgen komen. En alle andere volken gecheckt. Ze gaan mooi! In de afleggers - op 1 na, maar die heeft nog even - allemaal nieuwe leggende koninginnen *\o/* en de al rijpe koninginnen die tevoorschijn kwamen toen ik doppen ging breken en die ik in de apidea's heb gedaan, zijn ook al aan de leg. Zijn echt 2 prachtige grote koninginnen. Die heb ik nu over, dus even kijken wat we daarmee gaan doen (F2 Buckfast).

Al met al super tevreden!