Molossers

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Molossers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:31

Rijden hoeft niet direct hormonen oid te zijn he
Puur (over) enthousiasme doet ook al een hoop ;)

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Molossers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:36

Idd. Maar kan een baasje zijn, je schreef ook dat je al paar kleine dominantie dingetjes had, hij is er wel erg vroeg bij dan. Mocht je willen castreren is het verstandig om te wachten tot ie beetje volgroeid is. Is die van mij had enorme voorhuidontstekingen, die heb ik toen hij een jaar was een implantaat laten geven tot ie twee was en toen castratie. Sindsdien gelukkig nooit meer ontstekingen

loez

Berichten: 11076
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:39

Is geen stress? Zenna doet t wel eens als ze echt even 'moet ontladen'.

Airborn

Berichten: 2814
Geregistreerd: 04-11-06

Re: Molossers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 16:45

Hmmm, Beide keren was tijdens spel met een grotere (jong) volwassen hond. De eerste een 2jarige golden dus dacht "jeej je speelt leuk door!" en vanmorgen een volwassen australian, die vrolijk op milo ging rijden in reactie zodat ze beide doorspeelden met wisselend op elkaar rijden... Bij het op de rug liggen gaf milo zich wel keurig over maar als hij dan weer aan het spelen is ging hij toch weer ff rijden. Dus misschien idd enthausiastme?

Het andere dominantie dingetje is dat hij 2 keer heeft bedacht om op mij te rijden als ik op de grond zat voor iets. Niet in spel situatie en geloof ook niet dat er veel stress was. Enige wat hij verder doet is graag op schoot zitten maar dat is imo meer ivm de warmte en lichaamscontact dan dominantie. Hoewel ik atm wel aan het opletten ben dat ik ook afentoe zorg dat ik echt een arm op hem leg oid zonder dat hij die meteen af schud.

Als het idd dominantie is, is het wel een heel zelfverzekerde rustige variant, ik heb echt nog 0.0 agressie gezien, zelfs niet met die aussie vanmorgen die vrolijk ook op hem ging rijden.

Ik ga overigens wel optijd castreren, hij gaat mee in de auto als ik werk, wat betekend dat hij veel op erfen, boerderijen en maneges etc komt en dan is een intacte reu bij je hebben gewoon niet handig. zat te denken aan op 6 maand castreren, of chemisch, ff kijken, plan was gewoon castreren, maar misschien dat eerst chemisch geen slecht idee is.

Cheytjuh

Berichten: 4028
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Re: Molossers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 17:09

Olaf begint het nu ook af en toe te krijgen, bij selectieve honden. Voornamelijk bij reutjes, teefjes heeft hij nog geen interesse in naast gewoon snuffelen

Denk er wel aan hem chemisch te laten helpen aangezien ze bij de oppas ook 2 honden hebben

briitje

Berichten: 3712
Geregistreerd: 22-10-07

Re: Molossers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-17 17:49

Denken jullie dat dominantie zijn een karakter eigenschap is ? Dominant is een gedraging tegenover andere hond. Maar dat is toch niet iets wat een hond altijd is ?

Afbeelding
Afbeelding

briitje

Berichten: 3712
Geregistreerd: 22-10-07

Re: Molossers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-17 17:50

@ airborn pas aub op met zo vroeg castreren voordat ze uitgegroeid zijn. Ook geestelijk

Airborn

Berichten: 2814
Geregistreerd: 04-11-06

Re: Molossers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 19:22

Eens, dominantie is een gedrag/sociale status, maar, het ene dier vertoont dat gedrag of komt makkelijker in die status dan het andere dier. Hier in huis is hij ook echt niet de baas, dan zou dat uit meer gedrag moeten blijken.

Wat zou het risico zijn voor vroeg castreren?

Cheytjuh

Berichten: 4028
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Re: Molossers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 19:55

Ja ik ben er ook huiverig voor, daarom misschien beter om hem chemisch te laten helpen. Het liefst laat ik hem helemaal niet helpen, maar als hij straks op elke hond gaat rijden vind ik het wat minder grappig :)

briitje

Berichten: 3712
Geregistreerd: 22-10-07

Re: Molossers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-17 21:23

Het was trouwens een vraag hoe jullie erover dachten. Doelde nergens op. Kwam misschien zo over.

Te vroeg castreren kan negatief meedragen in de ontwikkeling van lichaam en geest. Je haalt hormonen weg. Hiervan kan een hond ook juist onzeker worden. Vooral als ze zo jong zijn, hebben ze dat nog nodig

lor1_1984

Berichten: 12056
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Molossers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 21:28

Volgens mij heeft vroegcastratie ook een nadelig effect op de gewrichten enzo, iets waar ik met dit type honden (groot en zwaarder gebouwd) zeker huiverig voor zou zijn.
Ik zou me iig heel goed gaan inlezen hierover, op het hondenforum staat er ook wel een en ander over als ik me niet vergis.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 07:12

Vroeg castratie is idd nadelig voor gewrichten. Schijnt dat kans op hd en ed ook groter is. Bij mij zijn alle heren nog gecastreerd maar wel dus pas op hun tweede jaar. Ik heb een uitlaatservice en zit niet op gedoe te wachten,in de groep gaat een ongecastreerde reu 9 vd 10 x niet goed doordat ze vnml erg opdringerig gedrag vertonen naar de teven waardoor er veel onrust komt. Neemt niet weg dat het bij het baasje vask wel prima gaat hoor omdat deze de hond dan niet continu in vaste roedel loopt en hij kan sturen in z'n gedrag. Mijn rottie die ik nu heb is als hoofdreden geholpen vanwege de voorhuid ontstekingen. Maar ik heb dus wel eerst een implantaat gedaan. Is de nieuwe veiligere versie van chemisch castreren. Is half jaar of jaar werkend. Ik lees vaak dat gecastreerde reuen meer kans op aandoeningen hebben maar ik zie toch ook heel veel om heen dat ongecastreerde reuen op wat latere leeftijd regelmatig last van de prostaat krijgen, paar gezien waarbij alsnog op oudere leeftijd gecastreerd moesten worden en bij andere de dood tot gevolg vanwege prostaat kanker. Ik denk dat in mijn uitlaatservice meer dan 90% gecastreerd is maat niets merk van onderdanig of angstig gedrag erna. Mijn ervaring is dat de honden stuk speelser worden omdat ze niet continu met de hormonen bezig zijn. Wat ik hiermee wil zeggen is dat er aan beide voordelen en nadelen kleven. Ik vind zes maanden wel erg jong hoor om te zien wat de hond z'n uiteindelijke karakter word en dan wel of niet castratie.

loez

Berichten: 11076
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: Molossers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 10:14

Nelson hebben we net na zijn eerste jaar laten castreren. Hadden er idd liever langer mee gewacht, maar hij kreeg er zo veel last van dat we in overleg met de fokkers toch zijn gaan castreren.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - Belgiƫ

Re: Molossers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:08

Heel interessante discussie. Ik heb zelf geen ervaring met reuen, maar had altijd in mijn hoofd zitten dat als er een reu komt, die asap gecastreerd zou worden. Blijkbaar iets om toch even wat langer bij stil te staan dus :)

Hoe doen bokkers met teven het trouwens? En waarom?

En is HD bij honden vergelijkbaar met HD bij mensen?

loez

Berichten: 11076
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: Molossers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:21

Bij onze vorige reu Beast hebben we gezegd zolang hij zich goed gedraagt en geen last van heeft mag hij volle reu blijven. Dit was ook prima bij hem! Zenna is geholpen dus thuis nooit gelazer. Ook op straat met wandelen oid nooit.

Bij Nel hadden we zoiezo de castratieplicht dan, maar hij had er ook echt last van. Op Zenna willen rijden en zelfs op Jack af en toe proberen. Hij had er echt last van.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Molossers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:33

Teef word hier sws gecastreerd ivm baarmoeder en mamma tumoren
na de eerste loopsheid

DenK4ever

Berichten: 3284
Geregistreerd: 30-12-05
Woonplaats: Almere city

Re: Molossers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:58

Hier is het ook afhankelijk van hoe hij zich ontwikkeld of hij z'n ballen mag houden of niet.... Mag hoe dan ook zal hij voor zijn eerste verjaardag niet gecastreerd worden.

Dat was met onze vorige reu ook het geval. Die is gecastreerd bij 16 maanden omdat hij zichtbaar in de knoop zat door de hormonen en niet meer te handelen was voor mij...

Cheytjuh

Berichten: 4028
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Re: Molossers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 12:52

Maar iemand die meer ervaring heeft met chemisch castreren ? Heeft dat hetzelfde effect als de normale castratie mbt de ontwikkeling van gewrichten etc ? Of niet ?

Ik wil namelijk geen risico's lopen, dan maar half jaartje even wat meer oppassen bij de oppas.

Het is mij voornamelijk te doen om zijn rijgedrag wat hij nu ondertussen ontwikkeld en de teef daar is niet geholpen en een 8 jaar oude husky. Lijkt me niet een geweldige combinatie ;)

Cheytjuh

Berichten: 4028
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 12:58

Olaf zijn vriendje Loki (de zwarte kat ) is gisteren aangereden door de vuilniswagen. Gelukkig lijkt hij er redelijk vanaf te zijn gekomen met enkel een tijdelijke zenuwbeschadiging, maar even 8 dagen rustig aan doen en afwachten.

Olaf past wel goed op hem nu <3

Afbeelding

DenK4ever

Berichten: 3284
Geregistreerd: 30-12-05
Woonplaats: Almere city

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 12:58

Chemisch castreren heb ik toen wel maar gevraagd maar was niet intressant voor mij omdat er zoveel van nodig was (Sky woog toen 80 kg) dat ik dan qua kosten net zo hoog kwam als de operatie....

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 13:06

Cheytjuh schreef:
Maar iemand die meer ervaring heeft met chemisch castreren ? Heeft dat hetzelfde effect als de normale castratie mbt de ontwikkeling van gewrichten etc ? Of niet ?

Ik wil namelijk geen risico's lopen, dan maar half jaartje even wat meer oppassen bij de oppas.

Het is mij voornamelijk te doen om zijn rijgedrag wat hij nu ondertussen ontwikkeld en de teef daar is niet geholpen en een 8 jaar oude husky. Lijkt me niet een geweldige combinatie ;)

Hier zijn de reu en de teef beide nog compleet
Dikke pret toen ze loops was, maar wel te handelen (alleen jammer dat de kennel niet bruikbaar was )
Als Sygin goed is op foto's etc dan blijft ze in tact om fokklaar te maken en gaan we er eventueel een nestje mee fokken

Eyck is al fokklaar, maar die is heel selectief beschikbaar voor de fok(alleen als ik er van overtuigt ben dat degene die hem wil gebruiken echt! Weet waar ze mee bezig zijn en. De teef in kwestie echt! Een goede combi zou zijn
Op lichamelijk vlak, maar bijna nog belangrijker , qua karakter (en dan ook van de achterliggende lijnen)

Mocht Sygin niet geschikt blijken voor de fok dan word ze direct gecastreerd
Maar dan wel na de tweede loopsheid op zijn vroegst

Eyck is op zich een gentleman met de dames (hij heeft ook echt hele flinke fanclub onder de teven hier in het dorp :+
Echt bizar . Ik kom soms langs huizen met voor ons bekende hondjes tijden het wandelen en dan hoor ik serieus geloei en hysterische gedoe van de dame des huizes )
Maar mocht hij echt vervelend worden of er echt lastvvan krijgen
Dan is hij ook zo gecastreerD


Chemisch castreren:
Eyck heeft een implantaat gehad van 6 maanden(wilde eigenlijk 12 maanden , maara blijkbaar een miscommunicatie op de praktijk en toen zat hij er al in)

Hij was toen... anderhalf denk ik?
Hij is met 2,5 op de foto geweest voor de raad van beheer en is HD en ED vrij met norbergwaarde 40(perfect dus eigenlijk)
Hij heeft wel een kruisband gescheurd gehad maar dat was echt een sport trauma(op 1 achterpoot omdraaien, daar zit een grens aan)
Achterpoten en onderrug zijn vorig jaar nog op de foto geweest ter controle
En die zagen er perfect uit op minimale aantasting in de knie (artrose) welke compleet verklaarbaar is door die kruisband

Dus hier voor zover we kunnen zien/controleren geen nadelen ondervonden van het implantaat

(Inmiddels is er ook sperma onderzoek gedaan on te kijken of hij zwemmers of drijvers had, maar dat zwemt allemaal prima )
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 09-02-17 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 13:07

Mijne is heeft dus een implantaat gehad. Is wat anders dan chemisch castreren. DK heeft vanaf dat hij een maand of acht is al atrose in z'n elle bogen. Heeft dus niets met implantaat te maken want die had hij toen niet. Wat me wel opviel is dat hij ren tijde vh implantaat z'n reuen uiterlijk gewoon behield en na castratie werd z'n kaken en borst toch wat smaller.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Molossers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 13:09

Overigens is z'n atrose niet erger geworden.

Cheytjuh

Berichten: 4028
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Re: Molossers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 13:11

Oke en zo'n implantaat. Wat gebeurd er dan eigenlijk ? Ze doen een implantaat in die het testosteron remt of ? (Sorry ben er even een leek in, de laatste keer dat wij een reu hadden thuis was alles nog hakkie takkie weg ist zakkie :+ )

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Molossers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 14:12