Beginnen met kippen houden

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 10:46

NenaC schreef:
ze gaan waarschijnlijk toch allemaal in 1 legnest leggen, hoeveel je er ook in bouwt. Als 1 kip besloten heeft dat, dat een goede plek is om te leggen volgen ze, is ook logisch want er is meestal maar 1 kip broeds en die broed dan meteen alle eieren van de kudde, om maar zo te zeggen.
Wij hebben de water- en voerbakken op een verhoging staan, dat kan ook gewoon een baksteen zijn bijvoorbeeld, of je koopt een waterbak op pootjes.

grit kun je zien aan de eierschaal, die moet eigenlijk mooi glad zijn, zo niet, hebben ze grit nodig.


Maar dan zet je grit gelijk aan kalk, maar dat zijn twee verschillende dingen toch?

Kalk (schelp) voor de eierschaal en steentjes (grit) voor in de spiermaag.

Ik heb overigens altijd een nep-ei in het legnest liggen. En vraag me niet waarom, maar als een kip al 2 weken in hetzelfde legnest legt, en het nep-ei is er niet meer dan is het weer zoeken naar een geschikt plekje. Een nep-ei vanaf het begin in het legnest leggen helpt enorm als ze uiteindelijk aan de leg gaan in het zoeken naar een goed leg-plekje.

Mijn twee hennen leggen op twee plekken: eentje zit graag hoger dus die legt op een kast, en de ander legt gewoon in het legnest dat bij het hokje hoort.

Zaagsel stoft vrij erg, en stro is moeilijker schoon te houden. Ik heb overal hennepvezel van de welkoop, dat stoft minder, en je schept met een kattenbakschepje de poepjes er zo uit. Dat is met stro lastiger.

Qua leghokken maakt 3 kippen niet uit, ze leggen toch niet op hetzelfde moment, maar twee kippen is wel gevoeliger, als er eentje wegvalt heb je er direct nog maar 1. Dat heb ik de afgelopen weken gehad en is zeer lastig, dan moet je met spoed een vriendje erbij zoeken.

En (nog wel belangrijker denk ik) je hebt kippen die nogal van streek raken als ze alleen achter blijven al is het maar voor even. Dus als er eentje ligt te leggen (kan makkelijk uren duren) of broeds wordt, zit de ander alleen. Kan een hoop gekrijs opleveren.

Mri

Berichten: 15313
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 21:16

Wij hebben 2 leghokken voor 3 kippen. De dames wisselen af van hik.

Ik heb wel zaagsel in het nachthok. Mijn dames gaan niet op stok maar liggen in het zaagsel. We hebben er dus een flinke dikke laag in liggen. Hier komt het vaak voor dat 1 op het nest zit, eentje in onze tuin Is en de ander in de tuin van de buren zit.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:49

Oke dan ga ik binnenkort het voer halen (waarschijnlijk in mei, want heb voor april al meer dan genoeg uitgegeven hahaha) en dan haal ik 5kg meel en 5kg korrel. Dit wil ik gemengd gaan aanbieden. Daarnaast haal ik 5 kg muesli voor het lekkere af en toe. En dan 1,5 kg grit. Dit kan ik dan strooien in het hok, eventueel samen met een handje muesli voor het pikken te bevorderen. Volgens schatting moet ik dan met mijn eigen menging van totaal 10 kg een dikke, 1,5 tot 2 maanden doen. Muesli wil ik minimaal 2 maanden mee doen. Grit is even aankijken hoe lang ik ermee doe.

5kg zakken zijn wel flink duurder dan de eigen merk 20 kg zaken. Maar als ik dan ga mengen heb ik 2 zakken van 20 kg liggen, dus 40 kg. Ik heb geen idee of ik dit minimaal een half jaar goed hou.

Opslag drinken wordt gewoon een toren, misschien 2. Voer ga ik ook aanbieden in een toren en hier ook 2. Zal beide wat verhoogd gaan aanbieden.

Stro komt er in de legkast. Zaagsel of hennep kan ik gaan uit proberen zodra de kippen hier zijn.



Mocht iemand een adresje hebben waar ze legkippen hebben, stil ras en makkelijk handtam te krijgen/zijn, normale maat, en vooral eieren maakt dan hoor ik het graag.

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 10:07

Waar woon je? Ik heb mijn Amrocks uit Bingelrade, die zijn lekker rustig en handtam en ik vind ze prachtig!

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 10:20

Lelystad ;)
En ik merk alweer dat het kennelijk toch een uithoek is....

klaas30

Berichten: 368
Geregistreerd: 12-12-14
Woonplaats: Wezemaal, België

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 10:27

Zo een zak voer is gemakkelijk een half jaar houdbaar hoor.

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:11

Ik heb gisteren mijn mini-broedmachine besteld, met meteen een thermometer en hygrometer erbij om te testen hoe nauwkeurig het ding is, en dan ben ik erg benieuwd :D
Als je zelf eieren uit gaat broeden, eieren die allemaal bevrucht zijn, kun je er dan vanuit gaan dat ze ook allemaal uitkomen als je een goede machine hebt? Of is er altijd een percentage wat gewoon niet uitkomt?

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:30

Er is altijd wel een percentage dat gewoon niet bevrucht is en er is een percentage dat wel bevrucht is maar gewoon niet verder komt als een bepaald stadium. 100% uitkomst is volgens mij vrij bijzonder.

Ik schouw altijd na een dag of 5 en dan is duidelijk te zien welke eitjes in ieder geval bevrcht zijn en een begin maken, en welke niets gaan worden.

Leuk hoor broeden! echt leuk!

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:39

Ik zou het liefst twee of drie hennetjes uitbroeden.. en als ik er dan van uit ga dat er ook altijd een paar haantjes tussen zitten, zou ik dan goed zitten met een stuk of 6 eieren?

Het lijkt me inderdaad erg leuk om ze zelf uit te broeden <3 Worden ze ook zo heerlijk tam van! We hebben ooit een huiskip gehad die het liefst bij je op schoot lag <3

Mri

Berichten: 15313
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 21:30

olang je het voer droog bewaard is er niks aan de hand. Lekker een voerton kopen, voer erin en wegzetten maar. Dan kan je kilo per kilo mengen.

Blijft echt heeeeeel lang goed, zolang er maar geen ongedierte in kan komen (en met gedroogde pitten en zaden hetzelfde, gewoon droog bewaren)

Oehlala
Berichten: 4319
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:42

ja klopt in principe is grit en kalk ook hetzelfde. Mijn grit is gebroken schelpjes en daar halen ze de kalk uit die ze nodig hebben voor de eierschalen.

voer kun je makkelijk enkele weken, zoniet maanden goed houden, als je het maar droog kan bewaren en uit de buurt van ongedierte.

Annemiek, met 6 eieren denk ik niet dat je 3 hennen krijgt, dat zou wel heel toevallig zijn. Meestal moet je toch rekenen dat niet alles uitkomt of bevrucht is, en om dan uit de resterende eieren ook nog 3 hennen te krijgen moet je wel veel geluk hebben.

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 17:37

Drie hennen is ook niet nodig, twee vind ik genoeg :j Ik wil ook niet te veel kuikens uitbroeden. Ik heb plek voor twee hanen, maar bij meer hanen zou ik er een moeten verkopen en dat doe ik ook liever niet.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 18:28

Ik weet niet of ik het kan maken maar ik had het laatst met m'n vader over hanenoverschot bij broeden. En hoe daar vanaf te komen zonder dat je een hakblok nodig hebt zogezegd. Omdat ik nu voor het eerst een haantje heb zou ik een hennetje kuikens kunnen laten uitbroeden. Maarja... Wat met de haantjes die niemand wilt... Was een nogal lugubere brainstorm sessie...

Mri

Berichten: 15313
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 21:32

Soep?

Lukasje
Berichten: 11354
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 23:16

Dat is altijd het lastige ! Tot nu toe heb ik steeds geluk gehad. Mijn laatste broed bv. had ik 2 haantjes op 6 eieren (dus ja, alle 6 bevrucht, alle 6 uitgekomen en maar 2 haantjes). Eentje kunnen verkopen en tegen de tijd nr. 2 een aantal maanden oud was, stierf mijn eigen haan dus mocht hij blijven. Nu zit mijn hen opnieuw halsstarig te broeden en alhoewel het erg kriebelt, weerhoudt het idee aan hanen-overschot me om broedeieren te gaan halen ... Maar kuikentjes zijn zoooo leuk <3 .

Lukasje
Berichten: 11354
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 23:22

Wat ik nou ook zo stom vind, is dat een hen broedt op niet-bevruchte eieren! Wat een energieverspilling |o .
Daar hebben ze toch een lesje gemist over "the birds and the bees". Waarom weet zo'n beest nou niet instinctief dat de eieren niet bevrucht zijn ? Foutje van moeder natuur ??

tamary

Berichten: 29242
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 00:39

Lukasje schreef:
Wat ik nou ook zo stom vind, is dat een hen broedt op niet-bevruchte eieren! Wat een energieverspilling |o .
Daar hebben ze toch een lesje gemist over "the birds and the bees". Waarom weet zo'n beest nou niet instinctief dat de eieren niet bevrucht zijn ? Foutje van moeder natuur ??

Niet nodig, normaal is er altijd een haan bij en zijn de eieren dus bevrucht. Verschil weten of deel ontwikkeling ei laten afhangen van aanwezigheid sperma is niet nodig. Dat wij nu ze zonder haan houden veranderd daar niks aan.

Spetter

Berichten: 1885
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Hoogezand-Sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 10:10

Een van onze kipjes is laatst dood gegaan en nu zoeken we er 1 bij. Alleen wordt er niet veel soeps aangeboden. Nu hoop gevestigd op onze hen dat ze gaat broeden. Ze wordt elk jaar vlak voor de vakantie broeds dus niet handig. Nu laten we eerst eieren liggen in de hoop dat ze gaat bedenken dat het nu ook wel kan. Ze heeft al eens succesvol 100% uitgebroed. We zullen zien of ze zo gestimuleerd wordt.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 09:37

Pff mijn "oude" hen wordt echt geterroriseerd door de 3 hanen en zelfs brahma hen doet me e(dus vroeg me even af of ze wel een hen was) Maar ik ga vanavond 2 hanen apart zetten. Vind het te sneu voor de hen.

Nu even denken wat ik met die 2 hanen ga doen. Ik wilde ze eerst in de pan doen tijdens een re-enactment weekend, maar dat betekend wel dat ik ze erg lang apart moet houden.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 10:05

Invriezen?

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 10:12

Ik kom hier na lange tijd weer eens binnenvallen.
Door verhuizing heb ik straks een nieuw kippenhok nodig. Ik schrik me rot wat ze kosten en hoe klein ze zijn.
Denk dat het zelf bouwen wordt . Hekwerk heb ik genoeg ,panelen van 1 bij bijna 2 meter.
maar totaal inspiratieloos. Wie heeft er een goed plan? Het is voor ongeveer 20 kippen.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 10:24

Amaris schreef:
Invriezen?

Dat kan wel, maar vind het zoveel werk :o

Erg hé... maar goed, misschien dat het ik het wel in mijn vakantie ga doen.

Oehlala
Berichten: 4319
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 10:28

kohtje schreef:
Ik kom hier na lange tijd weer eens binnenvallen.
Door verhuizing heb ik straks een nieuw kippenhok nodig. Ik schrik me rot wat ze kosten en hoe klein ze zijn.
Denk dat het zelf bouwen wordt . Hekwerk heb ik genoeg ,panelen van 1 bij bijna 2 meter.
maar totaal inspiratieloos. Wie heeft er een goed plan? Het is voor ongeveer 20 kippen.



het kan heel simpel met 4 muren en een dak, legnesten en stokken kun je er later inhangen. Of je googled op plaatjes van google en bouwt iets na. Wij hebben een aantal huisjes ook zelf gebouwd, maar een keer van onze kippen zitten in een oude, afgeschreven paardentrailer, ook erg handig, nog verrijdbaar, waterdicht en voor dat geld konden wij geen huisje knutselen.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 11:31

Wil eigenlijk geen oude spullen straks op mijn erf. Wil het netjes houden

Lukasje
Berichten: 11354
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:01

Een 2e hands speelhuisje ?

Wij hebben ons hok ook zelf gebouwd, om die redenen die jij ook opsomt. Is een rechttoe-rechtaan hok met 2 planken zodat er een verdieping is en onderaan legstokken. Als legnesten heb ik houten wijnkratten met stro gevuld.