Beginnen met kippen houden

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 10:07

Ik had zo'n broedmachine en bij mij werkte het prima!

Oehlala
Berichten: 4319
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 11:17

wij zijn gestart met eentje voor 20 eieren, wel volledig automatisch, want als je vocht niet klopt, of je vergeet een keer te draaien dan is dat zeer bepalend voor je uitkomst, en vooral wat er later als kwaliteit uitkomt. Maar je kunt het gewoon proberen! Het kost niet zo heel veel.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 11:23

Zucht, heb een oproepje gedaan op MP voor een hen. Maar iedereen zit veel te ver weg.

Oehlala
Berichten: 4319
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 13:25

wat voor iets zoek je dan?

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 13:44

Brahma groot... Kleur maakt me niet eens uit. Maar ben wel van de correcte kleuren :)

En zoek omgeving Nijmegen (en ga ook regelmatig naar tiel, dus ergens daartussen kan ook)
Laatst bijgewerkt door Riddershow op 03-04-17 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 13:47

Wat voor hok /ren hebben de bokkers met grote kippen? Wij willen orpingtons nemen maar die passen in bijna geen enkel kippenhok :')

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 13:50

Ik heb een hele tijd terug een oud geitenhok omgebouwd voor de kippen. De voerbak werden legbakken en kieren (dus grote kieren) rat-dicht gezet. En natuurlijk zitstokken in gemonteerd.

De voorkant was geheel open en daar heb ik een dubbele deur in gezet met een kleine opening met loopbruggetje voor de kippen. Ik had voor mijn krielkippen toenmalig een "kleine" opening gemaakt en met mijn huidige brahma's wilde ik hem wel groter maken .Maar zelfs de grote brahma hanen proppen er zich met groot gemak doorheen.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 13:53

mijn fietsenschuur is een gedeelte voor de kippies. Daar pasten mijn orpingtons wel in haha. En anders groter hok voor meer kippen en dan toegangetje wat groter maken.

Cheytjuh

Berichten: 4037
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 13:53

Wij hebben een 7 bij 2 meter ren en een 3 bij 2 bij 2 meter leghok :) Daar zitten dan de 5 Orpingtons in , de 4 krieltjes en de 2 konijnen.

Hier gaan binnenkort de wyandotjes weg :) Kameraad zijn moeder is kiploos en zij wonen mooi buitenaf, dan is het geschreeuw niet zo'n probleem. Zij gelukkig, onze buren ook weer gelukkig :)

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 14:12

Ik heb een tijdje niks van mij laten horen omdat ik druk aan het regelen was voor het verblijf van mijn toekomstige kipjes. Eerst was er sprake van zelf een hok maken. Ik had zelf al een plattegrond inclusief maten enz. en was aan het kijken welk hout ik het beste kon gebruiken en hoe ik het nog moest behandelen. Echter was ik vandaag bij de Intratuin en deze hadden een best groot hok (227 bij 95 bij 150) voor slechts 245 euro staan. Vergelijkbare hokken op internet kosten minimaal 400 euro. Dus gelijk meegenomen. Bleek ook nog eens de laatste te zijn en daarom ging er nog eens 50 euro af. Dus uiteindelijk bij de kassa 200 euro betaald.

Dit is hem ongeveer, waar hier 1 door in het nachthok zit, zitten er bij mij 2 deuren en ik heb die rare opening niet bovenin.
http://www.zodiakbv.nl/prd_img/8712695114901.jpg

(EDIT; ik ben van plan in de toekomst dit hok dan nog verder uit te breiden)


Ik heb hem nog niet in elkaar gezet (wel al de plek met stoepkrijt uitgemeten en getekend) maar ik wil eerst even alle overige spullen bij elkaar krijgen voordat ik dat hok al in weer en wind zet. En ik wil het hout toch nog een behandeling geven zodat die nog beter weer en wind kan weerstaan.


Maar wat nu? Welk voer moeten kippen hebben, welke bodem bedekking, wat voor voer en waterbak systeem, waar je deze goedkoop kopen (eventueel bereid in bulk te kopen en dat jullie helpen met opmaken ;) ) moeten ze nog bepaalde medicatie of iets dergelijks hebben eens in de zoveeltijd (wormenkuren, antivlo middelen ofzo)

En dan kan ik natuurlijk via marktplaats aan kipjes komen maar is dat wel safe?
En wat zijn echte stille kippen (buren op 9 meter van het hok) die makkelijk handtam te maken zijn?

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 14:19

marktplaats is absoluut safe. Broodfok bij kippen vind je niet snel, en je ziet op foto's snel genoeg of ze een beetje leuk gehouden worden. Ik zou eigenlijk niet weten waar je anders dan mp kipjes vandaan moet halen als je nog geen kippennetwerkje hebt opgebouwd.

Voer: tot aan het leggen kuiken/jonge kippenvoer (staat op de verpakking)
Vanaf leggen: legvoer. Heb je in soort minibrokjes, dat eten die van mij niet, en in meelvorm, dat eten ze vaak beter.
Als bodembedekking in het hok heb ik hennepvezel. Ruikt lekker.
Als water en voerbak heb ik van die silo's die ik om de zoveel dagen bijvul (en schoonmaak in geval van water)

Wormenkuur wordt afgeraden om preventief te geven, maar er zijn ook veel mensen die dat toch doen, dat is even beetje bekijken hoe je daar zelf in staat.
Tegen ongedierte hoef je alleen te behandelen als het er is, behalve bloedluis, daarvoor zou ik preventief het hok behandelen met bijv finecto+. Zeker beginnen voor het echt warm wordt.

Hier kun je veel vinden:
https://www.kippenhuis.nl/

maar ik doe mijn boodschappen eigenlijk altijd bij de Boerenbond/welkoop.

Oehlala
Berichten: 4319
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 14:29

Marktplaats is een goede plek om dieren vandaan te halen, zijn veel hobbyfokkers (wij ook) met kwalitatief goede dieren voor een nette prijs. Rustige dieren die niet teveel kabaal maken, zijn over het algemeen de grotere rassen, de krielen zijn vaak wel luidruchtiger.

Qua bodembedekking hebben wij stro, vinden ze leuk, pikken ze nog wat in rond, voor de kuikens hebben wij krullen.

Wij voeren legkorrel, eten ze goed en minder verspilling dan bij legmeel. Jonge dieren krijgen zo lang mogelijk kuikenvoer, en kort voor het leggen gaan wij mengen met legkorrel, dat ze daar wel vast aan wennen en niet direct een overschakeling hebben. Tijdens het leggen krijgen ze per dag een voerschep gemengde granen erbij.

preventief ontwormen doen wij niet, daar wek je alleen gewenning en resistentie mee. Ontluizen doen wij af en toe, maar dan eigenlijk alleen bij de kuifhoenders. Dit is gewoon een eigen mengseltje met water en groene zeep. Werkt prima.

Bloedluis hebben wij niet, gewoon 1x in de zoveel tijd met kokend water de zitstokken af doen en dan is alles weer dood. Met een goede hygiene voorkom je veel ellende.

Wij hebben trouwens een 2- paards paardentrailer als kippenhok. Deze staat aan een ren van ik denk zo'n 200 m2, en daar zitten een stuk of 17 kippen in. Vinden ze hartstikke leuk, legnesten erin en ze zitten op de scheidingswand.

Qua watervoorziening hebben wij watersilo's. Die vul je eens in de zoveel dagen. Je kunt eens kijken bij Junai.nl, dat is een webshop met spulletjes voor de kippen (ook voer), ze zijn prijstechnisch heel o.k. hebben goede service en zijn snel met verzenden.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 14:56

Ik ben alleen totaal geen handige harry dus een hok zelf maken zie ik mezelf niet zo snel doen :')

Ik vind het erg moeilijk om blauw gezoomde orpington hennen te vinden bij mij in de buurt, buff etc. wel, maar het oog wilt ook wat. Ik ben echt verliefd op de blauw gezoomde kleur <3

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 15:22

Minoes is helemaal niet moeilijk zelf een hok maken.

Ik heb 2 marans kippen van 2 en 3 jaar, gekregen van stiefvaders die moest in korten. Deze kippen zijn geen show kippen, eentje heeft sporen en de ander is de staartinplant verkeerd, maar goede leggers. Heb ze half november gekregen, in de rui, en in december had ik de eerste eitjes al! Dacht dat ik tot het voorjaar moest wachten, maar de dames voelden zich goed thuis blijkbaar :D
Ik heb ook gekeken naar kant en klare hokken -O- Voor dames van dit formaat allemaal te klein voor mijn gevoel.

Ik heb gekozen om van schuttingen een hok te bouwen, hebben ze nu een ruimte van 1.80 bij 1.80 en 1.80 hoog. Dak er op en gaas aan de voorkant met deur. En als binnen hok een kinderledikantje :D
Ledikantje gaat nog 50 cm. omhoog zodat de dames meer ruimte hebben. Overigens lopen ze met droog weer op mijn grasveld als ik thuis ben.

Afbeelding
Er ligt nu meer speelzand in die ik elke maand zeef om het een beetje schoon te houden van poepjes en voer. De dames houden wel van een zandbad.

Afbeelding
Het grootste gedeelte heeft nu zaagsel ipv stro en een zitstok.

Afbeelding
De dames Ka (zwarte) en To.

Ceetje_bokt
Berichten: 5189
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 18:19

Onze kippen komen uit Hoeven van de Broederij. Heel aardige jonge vent, die met heel veel plezier entrots zijn hele bedrijf laat zien. Supergezonde kippen. Hij denkt ook mee over wat voor soort kippen je het beste kan nemen.

Kinke

Berichten: 20576
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 18:36

Ik kom dit net tegen op Marktplaats :D

Daan de haan is nog geen jaar oud.
Hij zoekt een nieuw huis met een aantal chickies...
Geen nieuwe functie in de culinaire sector

_O-

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 19:24

hahah, dat is lef hebben. Maar om eerlijk te zijn, mijn kipjes gaan vroeg of laat (liever laat) de culinaire sector in...

Kinke

Berichten: 20576
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 19:44

Ja, die van ons ook.
Als je zeker wilt zijn dat het niet gebeurt moet je ze niet weg doen.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 20:08

Hoe zouden jullie dit inrichten? Op de stenen komt ons tuinhuisje.
De kale grond eromheen mag helemaal besteed worden aan de kippen, dus een ren/hok. Er komen 3 grote orpingtong hennen.

Wat is wijsheid, moeten we een afgesloten ren nemen ivm eventuele roofdieren of niet?

Afbeelding
Afbeelding


Edit: wat mij betreft mag de ruimte nog oneindig veel groter, daarom mogen de kippen los in de tuin als wij thuis zijn. Onze tuin is 35m bij 15m dus dan hebben ze ruimte genoeg.

Mri

Berichten: 15313
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 20:52

afgesloten ren zou ik niet doen. Lekker open laten en evt een stuk overdekken met een doorzichtige golfplaat.
Vliegen zullen Orpington's niet echt doen. waar ik woon is het niet nodig om de kippen" op te sluiten" voor roofdieren. Mijn Australorps jagen de ongewenste huisdieren van buurtgenoten weg (ze vallen katten en grote vogels als eksters ongeveer aan).

Let wel dat kippen echt een bende maken van je tuin. k heb mij daar in het begin op verkeken. Wij hebben dus wel een ren zodat as we gaan BBQen de kippen niet los in de tuin lopen :+

Edit: en onze ren is overdekt omdat wij van de winter een vogelgriep hadden hier in de regio. Kippies hadden uit voorzorg een dak boven hun hoofd

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 22:44

Bedankt mri!
Denk dat we de ren dan inderdaad niet overdekken? En als ik het niet vertrouw omdat ik snachts gerommel oid in de tuin hoor kan ik er altijd nog een net overheen doen.


Edit; we gaan waarschijnlijk de helft van het tuinhuisje omtoveren tot kippenhok en de andere helft voor de tuin spullen. Dus moeten een schot in het midden gaan maken. :D
Laatst bijgewerkt door Minoes op 03-04-17 22:47, in het totaal 2 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29242
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 22:46

chamion schreef:
Ik heb hem nog niet in elkaar gezet (wel al de plek met stoepkrijt uitgemeten en getekend) maar ik wil eerst even alle overige spullen bij elkaar krijgen voordat ik dat hok al in weer en wind zet. En ik wil het hout toch nog een behandeling geven zodat die nog beter weer en wind kan weerstaan.

Maar wat nu? Welk voer moeten kippen hebben, welke bodem bedekking, wat voor voer en waterbak systeem, waar je deze goedkoop kopen (eventueel bereid in bulk te kopen en dat jullie helpen met opmaken ;) ) moeten ze nog bepaalde medicatie of iets dergelijks hebben eens in de zoveeltijd (wormenkuren, antivlo middelen ofzo)

En dan kan ik natuurlijk via marktplaats aan kipjes komen maar is dat wel safe?
En wat zijn echte stille kippen (buren op 9 meter van het hok) die makkelijk handtam te maken zijn?

Binnenkant hok in de witkalk zetten (wit moet het toch en witkalk is meteen ook anti bloedluis), lepel witkalk door de bodembedekking helpt ook en droogt de poep sneller in (minder stank en het plakt niet aan je kippen). Neem een gehakselde bodembedekking als hennep/vlas/etc. stro neemt bar slecht vocht op.
Altijd ter beschikking : schoon drinkwater, voer, maagkiezel en zeker als ze gaan leggen grit voor de kalk (ook al zit er altijd kalk in je legkorrel). Kies een watersysteem dat ze niet vies kunnen maken, want als kippen ergens goed in zijn is het wel water bevuilen. Iets met drinknippels of een paar konijnendrinkflessen werken ook voor kippen.
Wat graan en meelwormen voor lekkers om naar te scharrelen als bezigheidstherapie en beweging. Overdekte ren (=droog) en er komen geen roofdieren/ratten in (want die krijg je vrijwel zeker met kippen), zorg dus dat het voer niet bereikbaar is voor ze, want dan kom je er nooit meer van af. Niet overdekken kan, maar wat je ook kiest, zorg voor een deel dat altijd toegankelijk is, veilig voor roofdieren (dus van onder, zij en bovenkant dicht) en droog.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 08:12

Bedankt voor de tips tamary

Het hok is al geverfd, kan witkalk daar gewoon overheen?
Ik zat gisteren te kijken voor strokorrel als bodem bedekker, maar is dit een beetje geschikt voor kippen? Of zal ik het toch op zaagsel houden en stro in de leghokken?

En nu zag ik dat je qua volledig voer kan kiezen tussen korrel, meel of mix. Is de mix tussen die 2 ook beter of kan je beter zelf mixen of gewoon een bakje met korrel en meel?

Hoe kan je zien dat grit (??) nodig hebben omdat ze gaan leggen? Of moet je dit standaard aanbieden als je leg kippen hebt?

Ik denk dat ik mijn spullen bij de welkoop ga halen, er zit er 1tje in dronten en 1tje in harderwijk. Die laatste kom ik vandaag nog langs dus ik kan even kijken wat ze hebben. Die ander moet ik dan speciaal naar toe rijden.

Dus qua water aanbieden is een konijnenwaterflesje ook goed? Snappen ze dat direct? Want dan zou ik minimaal 3 flesjes kunnen ophangen.

Bij de intratuin raden ze aan om gelijk minimaal 3 kippen in het hok te zetten ondanks dat er maar 2 leghokken in zaten ivm rangorde. Maar als ik 2 kipjes neem aan hetzelfde huis zal dat toch wel mee vallen? Ik wil niet te veel kippen in het hok hebben, zolang ik nog geen extra ren heb die ik kan laten aansluiten om het huidige hok (die nog gebouwd moet worden) Maar of ik de intratuin medewerker nu op zijn woord moet geloven...nee het zijn meer tuinmannen dan diermannen.

De gehele ren is nu overdekt (zoals je kon zien op de foto in mijn vorige reactie)
Maar om ongedierte weg te houden (al zijn alle muizen nu dood en ratten nog nooit gezien) vrees ik dat de gaten iets te groot zijn. Zou het helpen als ik kippengaas aan de buitenkant overheen leg (dus dat ik het zo vast zet dat de gaten kleiner worden)

En wat kan ik doen aan de onderkant. Ik zet liever niet het hok direct op de grond omdat mijn ervaring met houten dierenhokken toch wel is dat die onderrand snel wegrot. Gewoon metalen strips bevestigen of op stenen zetten? Stenen heb ik wel. Maar of dat voldoende is? Want het zijn geen grote stenen (sierbestrating) met hier en daar een baksteen. Nu heb ik ook nog grote houten palen liggen (waar de gemeente hun bomen mee afzetten om te voorkomen dat er tegen aan komt met je auto) maar deze hebben 30 jaar in de grond gezeten en 1 kant is dus zachter. Deze zou ik kunnen gebruiken? Of gaan de kippen pikken in de zachte hout om insecten erin te zoeken? Zal eens meten of ik voldoende heb liggen om het zachte eraf te zagen (moet ik even een buurman inschakelen)



Sorry voor alle vragen maar ik begin liever goed voorbereid aan nieuwe "huis"dieren dan dat ik ze hier heb en er totaal niet voor kan zorgen of gewoon de verkeerde spullen in huis heb.

Oehlala
Berichten: 4319
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 09:47

ze gaan waarschijnlijk toch allemaal in 1 legnest leggen, hoeveel je er ook in bouwt. Als 1 kip besloten heeft dat, dat een goede plek is om te leggen volgen ze, is ook logisch want er is meestal maar 1 kip broeds en die broed dan meteen alle eieren van de kudde, om maar zo te zeggen.
Wij hebben de water- en voerbakken op een verhoging staan, dat kan ook gewoon een baksteen zijn bijvoorbeeld, of je koopt een waterbak op pootjes.

grit kun je zien aan de eierschaal, die moet eigenlijk mooi glad zijn, zo niet, hebben ze grit nodig.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 10:36

Hier zit er grit in mijn graanmengsel. Als ik ze dus graan voer (wat een extraatje is) kunnen de dames naar behoefte grit meepakken. Tot nu toe was dat ook altijd voldoende. Nooit problemen gehad met de eieren.