Beginnen met kippen houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tamary

Berichten: 29198
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 21:05

chamion schreef:
De ren voor op de volkstuin is bijna klaar. Heb al een tekening liggen voor de vorm enz. En nu heb ik misschien ook al een hok. Dit is een ouder hok wat gratis wordt aangeboden. Hok is al een keer uitgebreid (onder verdieping eraan gemaakt) moet flink worden opgeknapt, maar nogmaals met hout ben ik best handig en ik heb hier ook nog wel wat verf staan. Nu eens kijken of het inderdaad wat is...

Zet dat hok aan de binnenkant flink in de witkalk (groene zak poeder bij welkoop, aanmaken met beetje water) ipv verf, want je loopt anders kans op meteen een bloedluis explosie als daar nieuwe kippen in gaan.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 09:22

chamion schreef:
pff dat is niet grappig. Het is natuurlijk wel overeen te komen, maar als je rekent op een bepaald aantal hennen is het pokke als er een haan tussen zit

Zo komen er wel heel weinig eitjes :D

Oehlala
Berichten: 4313
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 13:00

ik kan je wel wat eitjes sturen hoor ;) ;)

zelf zou ik nooit tweedehands kippenspullen of hokken kopen, omdat ik als de d**d ben voor bloedluis. Ik heb het tot nu toe altijd buiten de deur kunnen houden. Aangekochte fokhanen gaan ook eerst in quarantaine, worden gewassen en behandeld voor ik ze in mijn koppel doe. :=

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 16:11

Is bloedluis dermate ernstig? Ik heb nog geen kippen - ook geen hok- en wil graag de juiste keuze maken..

Weet iemand overigens ook een plaats waar je grote kippen zoals de Wyandotte, Amrock en de Rhode Island Red kan kopen? Op marktplaats zie ik altijd alleen maar de kriel-versies te koop staan..

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 16:25

Ik heb zelf in de 12 jaar dat ik kippen heb, 1 keer bloedluis gehad. Met een spuitbus van de Welkoop heb ik toen het hok en de kippen goed behandeld, gelukkig is het nooit meer teruggekomen.

Hebben jullie ervaring met Drentse krielkipjes? Ik heb altijd grote kippen gehad en heb nu sinds kort een drents krielkipje van de vogelopvang geadopteerd. Maar wat een kabaal maakt dat kleine kipje! Mijn grote kippen hoor je bijna niet maar dat kleintje kan krijssen, niet normaal. Is dat normaal voor (drenste) krielkipjes of heb ik er toevallig eentje die overal commentaar op lijkt te hebben?

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 16:46

Ik heb dat met een aantal rassen wel meegemaakt. Er lijkt er altijd eentje tussen te zitten die belachelijk krijst.

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 18:35

Nachtlampje schreef:
Is bloedluis dermate ernstig? Ik heb nog geen kippen - ook geen hok- en wil graag de juiste keuze maken..

Weet iemand overigens ook een plaats waar je grote kippen zoals de Wyandotte, Amrock en de Rhode Island Red kan kopen? Op marktplaats zie ik altijd alleen maar de kriel-versies te koop staan..


Wij hebben australorps ( <3 )
Ook lekker groot en vliegt niet.
Wij hebben ze bij een lokale dierhandel vandaan

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 19:31

Ik heb mijn Amrocks van een fokker in zuid-limburg.
Het zijn echt prachtige kippen <3

Oehlala
Berichten: 4313
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 21:45

Je kunt bij fokverenigingen kijken en dan fokkers van de grote rassen benaderen of ze dieren te koop hebben. Dan heb je vaak wel heel mooi spul.

Ik vind bloedluis best link ja, ze kunnen in vrije korte tijd je kip leegzuigen en het is vaak een drama om er weer vanaf te komen.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:55

Het hok gaat niet door. Niet alleen om jullie waarschuwing betreft bloedluis, maar ook omdat diegene die het aanbood niet vermeld had dat het bijna 2 uur rijden was om het hok op te halen. Zit er nu over te denken om zelf iets in elkaar te timmeren. Ik kan het hok dan op 2 plekken kwijt. Zal binnenkort (lees wanneer het niet meer regent) een paar foto's maken en bewerken om het idee nog duidelijker te maken.

Eerste plek;
gedeeltelijk onder het afdak van mijn hout opslag waarbij in de houten wand (dicht getimmerde pallet achtig iets) een gat maak waar de kippen naar buiten kunnen. In die hoek bij het gat komt dan een een ren. Deze ren kan dan 1,5 meter diep worden en zo lang als ik wil (al wordt hij wel wat smaller naar mate hij dichter richting de achterdeur gaat. Anders moet ik eroverheen springen om bij mijn schuur, hout en kippen te komen.

Tweede plek;
waar bij idee 1 het ren komt komt er een groot hok (van minimaal 2 bij 2 bij 2 meter) dit wordt een vast hok. Aangezien er niet meer dan 3 kippen komen is dit groot genoeg. Met een buitenren en een ren onder het verhoogde hok. Daarnaast komt een losse ren die ik kan verplaatsen en overal neer kan zetten in de tuin.


edit; waarom niet los in de tuin? Omdat mijn tuin niet volledig is afgezet. Ik heb tussen mijn favo buurtje geen hek of niks omdat nu onze tuinen 2x zo groot lijken te zijn. Aan de andere kant zit wel een schutting maar die is gemaakt in 1981! Hoef jullie niet te vertellen hoe deze erbij staat/hangt. Daarnaast is deze buurt vergeven van de katten die door alle tuinen "wandelen" en ik vind dit nogal gezellig. Alleen minder gezellig als ze dan een kippie grijpen. In een ren kunnen ze er niet bij.

Nivada

Berichten: 1682
Geregistreerd: 08-07-08
Woonplaats: In een huis :)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:59

Klinkt als een leuk project! Ben benieuwd!

En kipjes los in je tuin is ook niks.. ze slopen alles en overal liggen poepjes :+

Oehlala
Berichten: 4313
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:01

hahaha ja vooral die poepjes zijn best irritant. :P

Op zich als je grote kippen neemt, zullen de katten daar niet snel aangaan. tenminste bij ons op de boerderij heb ik altijd een koppel loslopen, en dat heeft de kat 1x geprobeerd, toen kreeg ie een 7 kilo zware haan erachteraan, en was het klaar. Zelfde als met de hond trouwens hahaha. Don´t mess with Rambo :)
Ik ben wel benieuwd naar je huisje straks!

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:03

ik heb ook mnog nooit meegemaakt dat de kat een kip greep of ook maar ene poging deed. de kat ging wel altijd gezellig in het kippenhok liggen. ze negeerde elkaar volkomen. wel ideal tegen de muizen ookal vrat omze brahma haan ook muizen.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:12

Tja, het zijn echt nog ideeen dat hok. heb nog niet echt plannen. Ben wel al aan het rondkijken op internet voor "bouwplannen" maar diegene die ik vind zijn gelijk halve kastelen. Ook een beetje overdreven.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 13:04

katten en kippen hier ook geen probleem. Zelfs seramakuikens kon ik zonder mankeren los laten lopen. De katten weten het gewoon: die horen erbij.

Het mooie is dan als er een duif in de ren zit (en die zijn groter dan de serama's) dan wordt daar wel volle patrol op "gejaagd". Maar loopt er een serama voor ze langs dan draaien de katten zich weg.

Ik heb de kippen ook los gehad, maar vooral in de zomer wilde ik graag op blote voeten lopen, en ik blééf poepjes opruimen. Nu hebben ze hun eigen hoek (de rest is nu ook betegeld trouwens) en ik heb de rest van de tuin. Mijn "kippenhok" is overigens de tuinschuur met een gat in de muur gemaakt. In de schuur heb ik een stukje afgezet, daar mogen ze komen. De rest is voor rommel en kliko en fiets ed.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 13:51

Leuk al die kippenplannen!

Hier doen de kippen het goed! Iedere dag 2 eitjes. De zwarte zijn super mak, de bruine zijn bangepoepers >;)
De hond kan nu ook bij de kippen komen zonder dat hij ze op vreet *\o/*

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 13:53

No_No schreef:
Leuk al die kippenplannen!

Hier doen de kippen het goed! Iedere dag 2 eitjes. De zwarte zijn super mak, de bruine zijn bangepoepers >;)
De hond kan nu ook bij de kippen komen zonder dat hij ze op vreet *\o/*


Dat is altijd mooi meegenomen :')

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 13:55

Wij zijn nu op de Orpington gevallen
.. wat een lieve bolle billen <3
We weten nog niet of ze echt ergens te krijgen zijn.

Het zijn ook flinke kippen naar wat we weten, dus lekker lage omheining is ook mogelijk :D

SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:02

Onze kat is eergisteren voor het eerst samen met de kippen los in de tuin geweest, maar zij ging er dus mooi wel op jagen.. Ik weet niet of ze ze echt zou pakken (zover heb ik het niet laten komen natuurlijk :+ ), maar ik vertrouw het niet echt zo los samen. Overigens heb ik krieltjes, maar die zijn blijkbaar klein genoeg voor onze (toch vrij kleine) poes :P

Ik heb ook nog een vraagje. Ik heb nog altijd 1 hen te veel, dus eentje gaat nog weg. Nu zag ik laatst dat 1 kip (de moeder) een andere pikte toen zij ergens bij wilde waar die andere zat. Niks ernstigs, maar gewoon gevalletje hoger/lager in pikorde. Zou ik dan het beste 1 van deze 2 weg kunnen doen? Bij de anderen is me nog niks opgevallen qua pikorde. En dan juist de pikker of de gepikte weg?

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:52

Even een haan nemen, heeft de kat zo respect voor kippen :Y) Zowel met mijn kriel als grote kippen heb ik nooit last gehad van dat de kat op de kippen jaagt. Ik heb altijd de kuikens in de gaten gehouden, maar zelfs daar bleven de katten vanaf.

En onze kat jaagt verder op alles wat los en vast zit. Als ik de kippen restje geef probeert ze ook wat er tussen weg te kapen (maar wordt vaak weggejaagd)

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:20

Dit is idee 1 grof getekend.
Het huisje gedeeltelijk onder mij hout afdak. Hier kan 3 kuub hout. Dat is voor mij alleen te veel. Dus ik kan dan 1 kuub hout nemen en de ruimte die overblijft gebruikt voor het hok. Echter is dan niet het hele hok beschermt tegen de elementen. Want het afdakje stopt eerder.
De ren komt dan volledig buiten te staan.

Het hok;
Afbeelding

de uitgang naar de ren
Afbeelding

En de ren
Afbeelding

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:01

Kuikens zouden echt niet veilig zijn voor mijn ene kat, ze krijgen bij mij ook vers vlees, dus die zien die kuikens echt aan voor voer, geen goed idee :') :n. Zo is er ook al een keer een putputkuiken verdwenen, die heeft ze zo opgevreten. Hoewel ik toen wel zodanig kwaad ben geworden, dat ze vervolgens niet meer in de buurt durfde te komen, dus wie weet valt het mee. De egel blijft ze ook vanaf, maarja, die heeft stekels, geen fluffy pluisjes :')

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:34

Onze vorige kat kreeg ook ééndagkuikens, maar wist toch van de echte kuikens af te blijven :) Dat gold trouwens ook voor de hond. Dus zo is elk dier verschillend :)

Kinke

Berichten: 20546
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 18:43

Nachtlampje schreef:
Wij zijn nu op de Orpington gevallen
.. wat een lieve bolle billen <3
We weten nog niet of ze echt ergens te krijgen zijn.

Het zijn ook flinke kippen naar wat we weten, dus lekker lage omheining is ook mogelijk :D


Heb wel een haan voor je, van midden oktober 2016 :D

Oehlala
Berichten: 4313
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 18:59

orpington is leuk! Heb eventueel een trio voor je in de kleur buff.