Zelfreinigende kattenbak - ervaringen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tatjanaa

Berichten: 2986
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Groningen

Zelfreinigende kattenbak - ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-24 11:47

Beste bokkers,

Zoveel mensen hier, vast iemand die een zelfreinigende kattenbak (heeft) gebruikt. Er zijn diverse merken en modellen, met daarbij de bijbehorende prijskaartjes.

Wij hebben 2 Britten thuis, wegen tussen 6-7kg (grote kat). Momenteel een open XXL bak waar ze prima hun behoefte op doen. Ze kiezen ondanks de 2 bakken altijd voor dezelfde. Nu zijn wij soms een nachtje weg en overwegen de optie van een automatische bak zodat ze altijd een schone bak hebben.

Wat is een fijn model? Hoe reageren de katten erop? Wat vind je er zelf van? Ondervind je nadelen?

Ann_moi

Berichten: 3854
Geregistreerd: 11-04-06

Re: Zelfreinigende kattenbak - ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 12:04

Wij hebben een litter robot 2 of 3, op dit moment ruim 4 jaar oud. Het bevalt enorm goed want met 2 katten die nogal kunnen stinken waren we altijd druk met scheppen. Nu is het vooral zaak om elke 4-5 dagen de zak met drollen en geklonterde urine te vervangen, en hebben we minder stank overlast.

We zien wel dat na 4 jaar de wifi connectie niet meer werkt en hij dus ook niet meer Connect met de app. Ook geeft hij soms aan vol te zitten terwijl dat niet zo is omdat de sensor geblokt is. Dan moet je met het knopje zelf doorspoelen. (Vind ik altijd minder erg dan scheppen) de bijbehorende zakken zijn erg duur maar uiteindelijk hebben we goed passende zakken in de supermarkt gevonden, maar heb je soms wel een iets geblokte sensor. Altijd als ik zie dat de bak zelf niet gedraaid heeft spoel ik hem door waardoor de katten alsnog een veel schonere bak hebben dan wanneer je 1 keer per dag zelf schept.
Ook is het erg belangrijk dat je kattengrit echt goed klontert. Laatst hebben we een ander merk geprobeerd waarbij we na 3 weken alles uit elkaar hebben moeten halen om te reinigen omdat de bak vast liep doordat het niet snel genoeg klonterde, erg goor. Een klein beetje technisch inzicht is bij deze bak sowieso wel handig omdat je hem wel eens in de zoveel tijd echt even goed schoon moet maken van binnen.

Wel zijn de katten er erg blij mee, gebruiken we minder kattengrit, en hebben we zo minder werk aan de katten en minder geur overlast. Als deze er helemaal mee op zou houden in de toekomst willen we zeker weer een nieuwe!

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Zelfreinigende kattenbak - ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 17:44

Wij hebben er ook een. De ene kat vindt het helemaal prima de ander gaat liever naar buiten.
Het werkt prima; je hebt veel minder grit nodig, de geur wordt weggeioniseerd met wat wisselend succes. ik vind het wel een crime om hem echt schoon te maken. zo eens in de zoveel tijd wil ik die draaiende trommel toch even echt schoon maken maar daar heb ik nog geen goede manier voor gevonden. Er blijft toch altijd wat grit achter.
Het heeft zeker gebruiksgemak maar ik vind het wel een heel duur product waar ik toch wel iets meer van had verwacht voor dat geld.

Kinke

Berichten: 20540
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Zelfreinigende kattenbak - ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 21:14

toevallig had ik recent wat reviews bekeken en de Litter Robot 4 kwam er als beste uit. Schijnt ook echt beter te zijn dan het vorige model

Niqui

Berichten: 2178
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 19:39

Wij hebben nu 2 jaar de Litter Robot 3 en die bevalt ons heel goed. De voordelen zijn hierboven al geschetst: onze 3 katten hebben altijd een schone bak en het dagelijkse onderhoud van de bak kost veel minder tijd. Plus, je hebt inderdaad een stuk minder grit nodig.

Nadelen zijn er ook: zoals hierboven al geschreven, is er wel af en toe een grote schoonmaak nodig. Dat doen wij met zijn tweeën in de tuin met een sopje met biotex en een borstel. Kost je een kwartiertje en dan ben je klaar.
Maar goed, dat heb je ook met een gewone kattenbak en dan veel vaker. En die stinkt een stuk meer dan de Litter Robot.

Storingen: in het begin hebben we een storing gehad, die met het installeren van een nieuwe printplaat was opgelost. Daarna hebben we geen problemen meer gehad. Met het juiste klonterende grit werkt hij prima. De kattenbakzakken van de Action passen er prima in, zijn goedkoop en geven geen problemen met de sensor.

De Litter Robots zijn alleen nogal prijzig. En zeker de nieuwe versie, de 4. Of je dat ervoor over hebt is een overweging die je zelf moet
maken. Wij zijn er in ieder geval tevreden over.

Onze Birmanen (van 3.5, 5 en 6 kg) waren er trouwens heel snel aan gewend.
Laatst bijgewerkt door Niqui op 21-04-24 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

wisja

Berichten: 698
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: Delft

Re: Zelfreinigende kattenbak - ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 19:53

Ik heb de litter robot 4 nu een jaar ongeveer. Ik ben er erg tevreden over, maar niet al mijn katten gebruiken hem. Mijn grootste kat (6.5 kg ongeveer) gaat er wel zonder problemen op. Maar ik heb 6 katten en vaak nog een lading opvang kittens, dus altijd ook nog normale bakken staan. Vooral qua geur scheelt het zoveel, alsook het niet meer de hele dag door te hoeven scheppen. Bij mij gaat er zoiezo nog wel 1 bijkomen.

future_vet
Berichten: 2618
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Zelfreinigende kattenbak - ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 20:11

Ik heb de litter robot 4 sinds juni vorig jaar en kan niet anders zeggen dat het echt een top ding is.
Ik heb 3 grote katten (2 mainecoons en een ragamuffin) en die passen er echt prima op.
1 van m’n coons poepte vroeger wel eens naast de bakken (er stonden er 3). Sinds de robot is dit probleem eindelijk na 4 jaar opgelost. Ze wil gewoon echt altijd een schone bak hebben en wacht dus na het plassen en cyclus af voor ze gaat poepen.

Schoonmaken gaat heel prima met een spray en keukenpapier. Eens in de 2 maanden even deepcleanen.
Filter en zakken zijn wel prijzig maar in verhouding gebruik je veel minder gritt dus dat heft elkaar weer op.

Kinke

Berichten: 20540
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Zelfreinigende kattenbak - ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 08:30

ik ben ook eindelijk gezwicht. Al vaker over zitten dubben en toen katlief deze week naast de kattenbak plaste (gelukkig heb ik er een mat onder) was ik er klaar mee. Rib uit m'n lijf maar hij zal het vast waard zijn :)

Tatjanaa

Berichten: 2986
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Groningen

Re: Zelfreinigende kattenbak - ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-24 11:34

Allemaal positieve berichten dus :)

Hoe vaak moeten jullie de opvangbak legen? Is dat elke dag?

Ann_moi

Berichten: 3854
Geregistreerd: 11-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 13:22

Tatjanaa schreef:
Allemaal positieve berichten dus :)

Hoe vaak moeten jullie de opvangbak legen? Is dat elke dag?


Bij ons is het 1 keer in de 5 dagen, wel elke dag even schudden zodat het mooi plat onderin ligt.

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: Zelfreinigende kattenbak - ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 14:50

Hier ook sinds een paar weken een Litter Robot 4. Bij de Welkoop gekocht met een 20% korting actie.

Heeel erg tevreden mee.
Twee jonge katten die nu de voorkeur geven aan de litter robot. Er staat nog een klassieke bak naast, maar die gebruiken ze maar zelden. Die gaat dan ook binnenkort opgeruimd worden.

1 keer per 6 a 7 dagen afvalzak weggooien en even bijvullen. Geen geur meer, altijd schone bak...
En hij weegt ook iedere keer de katten, dus ik kan zien welke kat hoe vaak de bak gebruikt en wat ze wegen. Super handig.
Ik zou niet meer anders willen.

future_vet
Berichten: 2618
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Zelfreinigende kattenbak - ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 17:34

1x per 6 dagen met 3 grote katten. :)

SassyMoon
Berichten: 293
Geregistreerd: 31-12-10
Woonplaats: Lelystad

Re: Zelfreinigende kattenbak - ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 08:25

Ik heb inmiddels ruim 4 jaar geleden de litter robot uitgeprobeerd, maar toch retour gedaan (kon hem toen 90 dagen uitproberen). Ik vond hem nogal veel lawaai maken en dit was nog het model zonder WiFi. Dus als hij in de storing ging tijdens je weekendje weg, kon je hem geen zetje geven. Naar aanleiding van dit topic ben ik toch wel weer geïnteresseerd. Want verder werkte het goed en de katten vonden het een reuze grappig ding. Alleen inderdaad een onhandig bakbeest om eens goed schoon te maken en die prijs, 900 euro, vind ik ook nogal heftig. Heeft er nog iemand ervaring met een ander merk?

maitestar23

Berichten: 660
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 09:06


Niqui

Berichten: 2178
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 09:11

@SassyMoon: ik heb geen ervaring met een ander merk dan Litter Robot. Maar je kan wel heel veel reviews van allerlei merken vinden op YouTube. En ook vergelijkingen tussen verschillende merken.

Laurievc

Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Zelfreinigende kattenbak - ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 10:15

Die Trixie is wel een stukje leuker geprijsd. Waaraan ligt dat gigantische prijsverschil met een Litter Robot dan? Zit dat enkel in die app?

Foaly

Berichten: 4885
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Zelfreinigende kattenbak - ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 10:21

900 euro voor een kattenbak... ik ga zelf wel scheppen hoor, joe :')

Yv_
Berichten: 19120
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 10:22

Ik had de Petlux gezien in de dierenwinkel, maar vond de binnenkant echt te klein. De andere merken met (ongeveer) hetzelfde uiterlijk geldt voor mij hetzelfde voor. Zag toen inderdaad ook de Litter Robot, maar die vind ik écht heel duur. Ik stond ingeschreven bij Petlux voor updates en zij komen van de zomer met de V3 Maine Coon uit; ongeveer hetzelfde model/formaat als de Litter Robot.

Deze heb ik gekocht. Als je 'm in de pre-order koopt, krijg je mooie kortingen.
Kan het op de website niet vinden, dus heb even de link vanuit mijn mail doorgeklikt.
Hoop dat jullie deze gewoon kunnen zien zonder dat je moet inloggen via mail?
Ik had nog de oude prijs (en minder korting) en bonnen voor mijn verjaardag, dus heb er uiteindelijk niets voor betaald, maar volgens mij kwam ik in maart met de korting erbij op ongeveer 325€ ?

https://petlux.nl/products/automatische ... _-w.UvJimv

Niqui

Berichten: 2178
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 10:39


Niqui

Berichten: 2178
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Zelfreinigende kattenbak - ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 12:58


Stampeltje
Berichten: 388
Geregistreerd: 18-05-15

Re: Zelfreinigende kattenbak - ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 13:59

Nu we helemaal enthousiast zijn over automatische voerbakken, heb ik mijn zinnen gezet op een automatische kattenbak.. ik werd al helemaal enthousiast over de litter robot 4, met name door de geur. Dat vind ik nu het meest storend.. maar die prijs. Ik ben nog even aan het bijkomen haha

MyChoice

Berichten: 2196
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Zelfreinigende kattenbak - ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 14:10

https://petree.nl/

Ik heb deze! Ben er heel blij mee! Beide katten gaan er prima in. Ze vinden het altijd een schone bak hebben wel erg fijn lijkt :)

Met 2 katten doe ik 5-7 dagen met de opvangbak. Mijn katten komen niet echt buiten, alleen in de tuin, piesen en kakken daar sporadisch. Ze staan voor de deur te miauwen en rennen dan de trap op naar de bak.

Verder geen last meer van stank, en met een grove korrel grit ook amper uitloop meer met de bijgeleverde mat die je ervoor legt. De bak geeft op tijd aan wanneer hij vol is. Ik check het wel met regelmaat, want als ie vol is gaat ie niet meer schoonmaken totdat je hem geleegd hebt.

Ik heb jaren getwijfeld over zo'n bak, maar had dit jaren eerder moeten aanschaffen.

Niqui

Berichten: 2178
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Zelfreinigende kattenbak - ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 14:20

Je moet alleen geen grote katten hebben met die petree. De opening lijkt niet zo groot.

MyChoice

Berichten: 2196
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Zelfreinigende kattenbak - ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 14:22

Mwah, heb een kater van 8 kilo. Past er prima in.

SassyMoon
Berichten: 293
Geregistreerd: 31-12-10
Woonplaats: Lelystad

Re: Zelfreinigende kattenbak - ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 10:40

Leuk om hier te lezen dat er ook goede ervaringen met andere merken dan de litter robot zijn!