Wie helpt mij met het geslacht van dit kitten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Labiesch
Berichten: 172
Geregistreerd: 14-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-24 23:15

Labiesch schreef:
[ [url=m/PCoMeW.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ik ben wel blij dat er meer twijfelen en er wel 50/50 gedacht is. Elke keer als ik het bekeek denk ik weer wat anders. Ik heb dat nog niet eerder gehad. Ook dacht ik nog, misschien toch een mannetje maar moeten de balletjes meer indalen?

gelato

Berichten: 39
Geregistreerd: 10-10-23

Re: Wie helpt mij met het geslacht van dit kitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 23:20

Ik denk zelf dat het een poes is :)

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 23:21

Labiesch schreef:
Ja dat weet ik, en ook toen ik daar over na ging denken bedacht ik me dat wellicht de combinatie van de rode kater, en onze prachtige schildpad poes ervoor gezorgd heeft toch een rode dame te kunnen krijgen.


Ja hoor, dat kan.

Mijn lapjespoes met her en der een rood lapje
werd ooit gedekt door een buurman (geen idee wie precies, maar wij spreken, naar Annie M. G. Schmidt van 'De Rode van de Overkant')
en het nestje bestond uit twee (!) cypers rode dames en een lapjespoes (wit met her en der wat lapjes in cypers bruin en cypers rood).

Labiesch
Berichten: 172
Geregistreerd: 14-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-24 23:27

Janneke2 schreef:
Labiesch schreef:
Ja dat weet ik, en ook toen ik daar over na ging denken bedacht ik me dat wellicht de combinatie van de rode kater, en onze prachtige schildpad poes ervoor gezorgd heeft toch een rode dame te kunnen krijgen.


Ja hoor, dat kan.

Mijn lapjespoes met her en der een rood lapje
werd ooit gedekt door een buurman (geen idee wie precies, maar wij spreken, naar Annie M. G. Schmidt van 'De Rode van de Overkant')
en het nestje bestond uit twee (!) cypers rode dames en een lapjespoes (wit met her en der wat lapjes in cypers bruin en cypers rood).


Moet hier wel even om lachen. Exact dit ging door mijn hoofd toen ik me bedacht dat vaders wel rood was en moeders natuurlijk ook deels omdat ze schildpadkleurig is.

Furst
Berichten: 606
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 23:38

Labiesch schreef:
[ [url=m/PCoMeW.jpg]Afbeelding[/url] ]


Bij deze zou ik zeggen een kattin. Je kan ook altijd even afwachten. Wat mij helpt als ze wat ouder zijn. Je kan dan tussen de anus en de piemel bijna een vingerdikte zien. Dan dus een kater. Bij vrouwtjes zie je dat het dichter is. En wat daar opmerkelijk is is dat je bij de vagina echt een streepje ziet en bij de mannetjes echt gewoon een stipje/gaatje.

Labiesch
Berichten: 172
Geregistreerd: 14-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-24 00:32

Furst schreef:
Labiesch schreef:
[ [url=m/PCoMeW.jpg]Afbeelding[/url] ]


Bij deze zou ik zeggen een kattin. Je kan ook altijd even afwachten. Wat mij helpt als ze wat ouder zijn. Je kan dan tussen de anus en de piemel bijna een vingerdikte zien. Dan dus een kater. Bij vrouwtjes zie je dat het dichter is. En wat daar opmerkelijk is is dat je bij de vagina echt een streepje ziet en bij de mannetjes echt gewoon een stipje/gaatje.


Ik denk dat je gelijk hebt. Hoe groter ze worden in deze paar dagen tijd, hoe meer ik geloof dat het een vrouwtje is. Hierdoor twijfelt deze poezenpeetmoeder nu opeens aan alle katjes hun geslacht

Furst
Berichten: 606
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Wie helpt mij met het geslacht van dit kitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 00:41

Jep, had ik ook. Mijn eerste nestje papfles kittens van 2022, heb ik ze dus bewust geen namen gegeven tot ze zeker een week of 4-5 waren en ik dan zekerheid had. Toen twijfel gehad van 1, maar ik zat helemaal juist :D Was toen een nestje van 3 meisjes en 2 jongens <3

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Wie helpt mij met het geslacht van dit kitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 00:49

Het lijkt nu een meisje .
Meestal zijn geheel rode katers, maar uitzondering bestaat
Innemen enkel geval zijn er ook lapjes katers .

Lente
Berichten: 27788
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 08:31

Zinzi_jewel schreef:
Het lijkt nu een meisje .
Meestal zijn geheel rode katers, maar uitzondering bestaat
Innemen enkel geval zijn er ook lapjes katers .


Dat is genetisch niet mogelijk toch? Kleur zit op het X chromosoom. De dames hebben er twee, daarom kunnen ze ook tweekleurig zijn.

Heren hebben er maar een en zijn dus altijd óf rood, óf zwart.

Maar dat kan ik goed mis hebben hoor :j

Koper

Berichten: 30271
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 08:41

Labiesch schreef:
Ja dat weet ik, en ook toen ik daar over na ging denken bedacht ik me dat wellicht de combinatie van de rode kater, en onze prachtige schildpad poes ervoor gezorgd heeft toch een rode dame te kunnen krijgen. Maar wellicht is dat te ver gezocht en is het toch gewoon een mannetje zoals mijn eerste ingeving hoor.

Een poes kan alleen rood zijn wanneer ze van beide ouders rood mee krijgt. Dus een rode vader en een tortie(schildpad/lapje) of rode moeder. In dit geval kan het dus een poesje zijn.
Katers hebben maar 1 X-chromosoom (het chromosoom waar bij katten de kleurinformatie op ligt) en krijgen dat chromosoom van hun moeder. Dus ook rode katers hebben een tortie of rode moeder. De vader kan bij rode katers elke kleur zijn, die geven geen kleurinformatie door aan hun zonen. Daarom zijn er meer rode katers dan rode poezen.

Voor dit specifieke kitten denk ik dat je gewoon even geduld moet hebben. Je kunt het (nu) niet zien, en dat geeft niet. Het lijkt me voor de kitten fijner als hij of zij niet steeds wordt opgepakt en in een houding wordt gehouden voor een foto van de achterkant. Over een week of wat zal het vast duidelijk zichtbaar zijn.

Overigens bestaan er ook driekleur katers maar die zijn heel zeldzaam. Het zijn XXY-katers: katers die per ongeluk twee X-chromosomen hebben. Ze hebben dus een genetisch afwijkinkje, maar wel mannelijke geslachtskenmerken.

Melzazu
Berichten: 1785
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Wie helpt mij met het geslacht van dit kitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 08:56

Ik blijf voorlopig nog steeds team poes