KVV of gekookt of toch brok?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Century

Berichten: 5970
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: KVV of gekookt of toch brok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 18:13

Bij mij kreeg ik juist erg slechte ontlasting van in één keer overstappen. Zou dat niet zomaar doen eigenlijk.

lucifertje

Berichten: 5609
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 18:42

Fosco schreef:
Als je er een keertje op googlet kun je daar al heel veel informatie over vinden. Uiteraard wel belangrijk even de bron te checken. Je kunt het wel combineren maar niet binnen dezelfde maaltijd en niet iedere hond reageert dus goed op de combinatie van brok met vlees samen. Als je het combineert wordt er aangeraden te kiezen voor vers- en brokdagen (dus de ene dag vers, de andere dag brok) of in elk geval minstens 8 uur tussen de brok en de vers maaltijden te laten zitten.

Er zijn honden waarbij dit gewoon goed gaat hoor, maar honden met een gevoelige spijsvertering kunnen echt negatief reageren op de combinatie van brok gemengd met vlees.


Ik weet dat je dit kan googlen, ik vraag alleen waar jij dit gelezen heb. Dus je bron.

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-24 20:01

Tot nu toe tevreden over gekookt vlees,geen diaree en tot nu toe nog niet overgegeven dus zou mooi zijn als dat zo blijft ook heb ik haar nog geen gras zien eten.
Als alles goed blijft gaan wil ik tzt over op versvlees kijken hoe dat gaat en dan de ander ook erop zodat ze gewoon het zelfde kunnen eten.

Ze lijkt ook veel actiever maar dat zou ook heel goed kunnen komen door het weer,daar reageren die van mij altijd wel erger op.

Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 20:06

lucifertje schreef:
Fosco schreef:
Als je er een keertje op googlet kun je daar al heel veel informatie over vinden. Uiteraard wel belangrijk even de bron te checken. Je kunt het wel combineren maar niet binnen dezelfde maaltijd en niet iedere hond reageert dus goed op de combinatie van brok met vlees samen. Als je het combineert wordt er aangeraden te kiezen voor vers- en brokdagen (dus de ene dag vers, de andere dag brok) of in elk geval minstens 8 uur tussen de brok en de vers maaltijden te laten zitten.

Er zijn honden waarbij dit gewoon goed gaat hoor, maar honden met een gevoelige spijsvertering kunnen echt negatief reageren op de combinatie van brok gemengd met vlees.


Ik weet dat je dit kan googlen, ik vraag alleen waar jij dit gelezen heb. Dus je bron.

https://degroeneos.nl/combineren-van-ho ... ers-vlees/

https://www.voerwijzer.com/veel-gestelde-vragen-kvv/

Google volgende keer ook zelf naar de bron

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 20:28

lucifertje schreef:
Fosco schreef:
Overstappen naar vers vlees kun je het beste gewoon in een keer doen. Dat werkt namelijk net wat anders als van brok naar een ander merk brok omdat het op een hele andere manier verteerd =)


Ik heb juist geleerd dat je dat niet moet doen omdat de PH waarde zich moet aanpassen. Ben benieuwd waar je deze info gevonden hebt, dan kan ik dat eens lezen voor mijn eigen kennis.


KVV waar geen gemalen bot in zit kun je wel ineens overstappen, maagzuur past zich dan wel aan. Bot heeft zuur maagzuur nodig om te verteren, daarom niet ineens overstappen op kvv met bot omdat het bot dan niet verteerd. Vooral bij kleinere honden kan dat problemen geven in de vorm van verstoppingen.
Daarom adviseren ze vaak om een paar dagen pens te geven, al dan niet gemengd met brok, voordat je overstapt naar kvv, maar kvv zonder bot kan dus ook.

Brok en kvv kun je gewoon mengen in een maaltijd, de spijsvertering weet daarmee om te gaan, het is een heel ingenieuze keten van processen.

lucifertje

Berichten: 5609
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 16:59

Dagahra schreef:


Nee, dat ga ik niet doen. Als er iets beweerd is het niet aan mij om die bewering te onderbouwen. Daarbij geven beide bronnen geen antwoord op de bewering. Dus nogmaals, waar komt die specifieke info vandaan want ik kan het zelf echt niet vinden.

De link van de groene os stelt zelf:
‘Het zijn deze zetmelen die de pH in de maag doen stijgen en dat is niet wenselijk omdat die lage zuurgraad nodig is voor het veilig verteren van rauw dierlijk materiaal’. Ik concludeer daar uit dat je juist niet in 1x moet overschakelen omdat de maag het bot in de KVV niet goed kan verteren vanwege de te hoge zuurgraad.

Voedingswijzer schrijft alleen wat over het combineren van brok en KVV.

idylle
Berichten: 5798
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: KVV of gekookt of toch brok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 14:20

Ik kom even volgen. Ik ben nieuw in de kvv wereld. Welke merken raden jullie aan? En geeft je nog iets van groente of fruit of andere dingen bij je kvv?

Lukasje
Berichten: 11262
Geregistreerd: 06-01-15

Re: KVV of gekookt of toch brok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 14:52

Wat ik concludeer uit het artikel van De Groene Os is dat je best geen brokken met vers vlees combineert wanneer:
1) de hond een gevoelig spijsverteringsstelsel heeft (dunne ontlasting hebben of regelmatig misselijk zijn), of
2) wanneer je vleesbotten geeft.

Nyaleti

Berichten: 6153
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 15:25

idylle schreef:
Ik kom even volgen. Ik ben nieuw in de kvv wereld. Welke merken raden jullie aan? En geeft je nog iets van groente of fruit of andere dingen bij je kvv?


Complete kvv kopen dan hoeft er in principe niks bij om volledig te voeren. Maar het is wel leuk en goed om dat te doen. Zoek eens op het likmatten en voerpuzzels topic. (Zoekbalk Sodapup dan kom je er wel bij uit?

Lukasje
Berichten: 11262
Geregistreerd: 06-01-15

Re: KVV of gekookt of toch brok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 22:19


idylle
Berichten: 5798
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: KVV of gekookt of toch brok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 06:02

Die ben ik tegen gekomen! Dank je wel!

fnpetter1990

Berichten: 37
Geregistreerd: 27-01-23
Woonplaats: Ergens in het mooie Friesland

Re: KVV of gekookt of toch brok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 06:18

Wij zijn na jaaaren modderen met slechte ontlasting, spugen, gras eten etc juist gestopt met KVV. We hebben een heel strict eliminatiedieet geprobeerd maar dat kon ook niet baten. We hebben uiteraard verschillende merken geprobeerd, supplementen, etc.

We zijn naar koudgeperste brok van Darf overgestapt en na 4 jaar zijn alle problemen weg. We hebben ook ineens een stuk minder los haar in huis, hun vacht en humeur is verbeterd.

Koudgeperste brok is anders dan normale brok; het valt uit elkaar in de maag. We zijn in 1 keer overgestapt zonder problemen.

Ik had altijd in mijn hoofd dat KVV het beste en puurste was, maar voor onze honden was het niet ideaal. En dat we nu brok voeren scheelt ook een hoop gerotzooi met een aparte vriezer gebruiken/aanrecht en handen ontsmetten, bakken continu wassen, etc.