5 jaar met mijn IJslandse draak

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

5 jaar met mijn IJslandse draak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 12:44

Vandaag precies 5 jaar geleden werd mijn nieuwe aanwinst goedgekeurd: een 6-jarige IJslandermerrie. Precies wat ik zocht: jong, ingereden maar nog niet bevestigd, merrie, prima afstamming, nuchter, maar met een eigenzinnig karakter. Ze is opgegroeid op IJsland, kan heel goed voor zichzelf zorgen en heeft daar geen mensen voor nodig. Soms vraag ik me af waarom ik destijds zo graag een merrie wilde... Maar ze is zó leuk!

Een overzichtje van de afgelopen 5 jaar in foto's en een paar filmpjes!

December 2010
Afbeelding
1. Ons tweede proefritje, nog op haar oude stal

Hier alle foto's van toen ze er net was [ITP] Nieuwe aanwinst voor het eerst ITP!

2011
In de eerste maanden hebben we vooral vanaf de grond gewerkt om bespiering op te bouwen.

Afbeelding
2. Zo trainden we regelmatig aan de lange teugel

En ging ze mee als handpaard

Buitenrijden vindt ze het allerleukst om te doen. In de bak werken vond ze destijds vooral Heel Erg Stom. Daar kwam haar eigenwijze karakter meteen naar boven. Staken, omdraaien, voeten in het zand verankeren en doen alsof ze niet thuis was... Dat vergde een creatieve aanpak; ik maakte de bak leuker met hindernisjes en oefeningen en hield het vooral erg kort. Zo kwam ik erachter dat de witte draak gek is op slalommen, balkjes draven en andere dingen.

Afbeelding
3. Spelen met TREC-hindernissen

Daarnaast maakten we vooral
Afbeelding
4. Heel veel buitenritjes

2012

Selfie!

In de zomer van 2012 ging ze in training om ingetölt te worden. In september gingen we ineens töltend over straat! Weer iets nieuws om mee te werken en om samen uit te bouwen.

Afbeelding
5. December 2012 met Jonas in de sneeuw


6. Los balkjes draven in de binnenbak

2013
In maart deden we iets nieuws: dressuurlessen bij een westerinstructeur! Voor ons nieuw, maar voor hem was zo'n gangenpaard ook wennen. Ik wilde graag een instructeur die de focus had op de achterhand ipv de voorkant en die creatief kon omgaan met onze werkpunten. Leuk en leerzaam.

In juni gingen we samen op cursus van Master Trainer Eyjolfur Isolfsson uit IJsland. De cursus sloot goed aan bij de lessen van Colin. Sæunn vond het vooral erg vermoeiend.
Afbeelding
7.

In september ging ze mee naar de merriekeuring. Met een schimmel betekent dat natuurlijk wassen, wassen en nog een keer wassen... Bij de keuring lopen de paarden eerst los door de baan, daarna worden ze opgesteld en beoordeeld door de juryleden.

Afbeelding
8.

Het hele topic vind je hier [ITP] Eigenwijslander Sæunn op de merriekeuring

2014

Afbeelding
9. We beginnen het jaar met sneeuw!

Wat we het liefste doen, zonder of met anderen, zoals hier met Berdien en Flynn!

Afbeelding
10. In augustus moest ik helaas afscheid nemen van Jónas. Dit is de laatste foto van mijn gezellige duo samen.

In oktober gingen we samen naar de bijscholing voor Centered Riding instructeurs. Vier dagen samen met andere CR-instructeurs hard werken en veel leren.

2015

Het jaar begon nogal waardeloos. Omdat ik tijdelijk fulltime werkte stond Sæunn 's nachts op stal, zodat ik 's avonds niet in het donker met haar langs de weg hoefde om bij de bak te kunnen komen. Zo kon ik in de wintermaanden gewoon doorrijden. Helaas liep dat anders. In de kerstvakantie ontdekte ik een wondje onder het zadel. Dat werd snel groter. De DA dacht aan schimmel, maar behandeling met imaverol deed niks. Sterker nog, het werd alleen maar erger. Ze had overal op haar rug kale plekken en vooral heel veel jeuk. Na scheren, regelmatig wassen met betadineshampoo en veel antibiotica leek het over. Helaas kwam het nog een keer terug. Uiteindelijk zat ik er in maart pas weer voor het eerst op.

Afbeelding
11. Een paar weken later deden we een TREC-training bij Wendy

Hele topic: [TEN-ITP] Lol met je eigenwijslander: PTV-training van TREC-noord!

In mei gingen we weer een weekend op cursus bij een trainer uit IJsland, dit keer bij Trausti þor Gudmundsson. Trausti is de grondlegger van nieuwe wedstrijdvorm Tölt in Harmony, die dressuurmatig wat meer verlangt van de combinatie dan tijdens andere IJslanderwedstrijden, precies waar ik ook mee bezig ben. In één woord ge-wel-dig! Heel hard werken, keihard gewezen worden op je fouten, veel lol en vooral heel inspirerend! Zo inspirerend dat we in oktober weer een lesdag van hem hebben gedaan en ook voor de weekendcursus in het voorjaar van 2016 heb ik me al opgegeven! :D

Afbeelding
12. In de les bij Trausti

Buitenritje tijdens zonsondergang

In november deden we een fotosessie in de mist. Daar zijn echt prachtige foto's uit gekomen! Wil je ze allemaal zien, kijk dan vooral hier: [ITP] Knappe witte IJslander in de herfstmist - door IsaCalixa

Afbeelding
13. <3

Wedstrijden rijden doen we (nog) niet, maar deze maand doen we wel voor het derde jaar op rij mee aan de videowedstrijd van de ijslandervereniging, waarbij je thuis een filmpje opneemt en tölt en 1 andere gang naar keuze laat zien. Tölten is nog niet ons sterkste punt, maar het gaat volgens de jury wel elk jaar een stukje beter. Ik ben benieuwd wat we voor punten gaan krijgen. Tölt gaat tegenwoordig zo


14.

Afbeelding
15. Afgelopen weekend! De kleine witte maakt het me niet altijd even makkelijk, maar ik geniet volop van dit eigenwijze ding! Op naar de volgende vijf jaar, vol nieuwe avonturen!
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 19-12-15 11:59, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Overmatige opmaak uit titel verwijderd

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Re: 5 jaar met mijn IJslandse draak <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:48

God wat een knapperd is het toch, zo'n leuk overzichtje! veel geluk nog samen :D

daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:50

Leuk overzichtje ! IJsjes zijn gewoon het leukste :D

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 13:19

Leuk overzicht Imre! Je hebt een erg mooie en leuke merrie en jullie groeien als combi. De tölt gaat een stuk beter dan vorig jaar ( wat ik me herinner van jullie filmpje voor de Thuis tölt wedstrijd 2014) en ik vind dat je er ook netter op zit. Veel plezier met Saeunn in 2016!

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: 5 jaar met mijn IJslandse draak <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 13:21

Ze wordt wit! Leuk overzicht en erg leuke merrie :j

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 13:29

Wat een leukerd, heel veelzijdige merrie ook zo te zien :) die zwarte beentjes zijn geweldig.

Zo'n merriekeuring, kan je daar met elke leeftijd aan mee doen? Ik heb sinds enkele dagen ook een ijslandermerrie, wie weet nog wel leuk om te doen (voor de lol)

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 13:36

Wat een leuk verslag Imre! Zo leuk ook om te zien wat je allemaal onderneemt met je knappe witje.
Er komt vast nog veel meer leuks op jullie pad :)

Nadia_dc

Berichten: 75
Geregistreerd: 06-08-14
Woonplaats: Zuidland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 13:43

Wat een knappert! en die foto van die fotosessie wauw! <3

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 13:43

Witter, maar nog steeds haar zwarte laarzen, heel stylish :D Leuk om het overzicht te zien, vind ook zeker dat jullie gegroeid zijn in die tijd :j

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 14:49

Bedankt allemaal! :)

Sol, staat jouw merrie ingeschreven bij het Belgische of Nederlandse stamboek? In NL kunnen merries van alle leeftijden meedoen, maar ik weet niet hoe de regels in België zijn.

Askja schreef:
Leuk overzicht Imre! Je hebt een erg mooie en leuke merrie en jullie groeien als combi. De tölt gaat een stuk beter dan vorig jaar ( wat ik me herinner van jullie filmpje voor de Thuis tölt wedstrijd 2014) en ik vind dat je er ook netter op zit. Veel plezier met Saeunn in 2016!


Bedankt Marieke! We werken er hard aan! :j

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: 5 jaar met mijn IJslandse draak <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 14:58

Imre: goeie vraag! Ik denk het Belgische stamboek aangezien ze in België geboren is en ook nooit de grens over gegaan is. Eens navragen bij de verkoper :)

Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Re: 5 jaar met mijn IJslandse draak <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 15:02

Leuk overzicht Imre, ik vind Sæunn nog steeds een erg leuk paard om te zien! En jullie zijn duidelijk vooruit gegaan :D

RavenIris

Berichten: 769
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Scherpenheuvel, België

Re: 5 jaar met mijn IJslandse draak <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 15:37

Leuk overzicht, Imre! Wat is het toch een veelzijdig paard!
Je tolt ziet er zeker al netjes uit :D
Op naar de volgende 5 topjaren! *\o/*

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: 5 jaar met mijn IJslandse draak <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 15:50

Jaaa mooi overzicht hoor! Zo gek, vijf jaar alweer! :oo Ik weet nog goed dat je terug kwam vol verhalen over je proefritje :D Moet je jullie nu eens zien!

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 16:07

Leuk trouwens dat je dit jaar weer meedoet met de Thuis tölt videowedstrijd, ik ben benieuwd naar jullie filmpje. En dan volgend jaar een töltproef op de baan?

Het zou trouwens leuk zijn als de Tölt in Harmony, het concept van Trausti waar je het over hebt in je overzicht, hier ook eens als wedstrijdvorm uitgeschreven zou worden. Vooral als daarbij ook in de beoordeling wat meer aandacht zou gaan naar harmonie, combinatievorming en geredenheid, en iets minder naar actie en show, zoals toch vaak wel het geval is met de baanproeven. Wie weet.

Tot morgen in Noordsleen ;)

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: 5 jaar met mijn IJslandse draak <3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 16:12

Er is al weleens iets met TiH georganiseerd in Nederland afgelopen jaar. Een demo geloof ik. Voor zover ik weet zijn er hier nog geen juryleden, maar ik vind het concept erg interessant! :j

Tot morgen!

jokari

Berichten: 8763
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: 5 jaar met mijn IJslandse draak <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 17:21

5 jaar al !

Leuk overzicht zo. :)

Die TiH klinkt idd wel interessant.

BleikjA

Berichten: 1372
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Drunen

Re: 5 jaar met mijn IJslandse draak <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 18:25

Wat een leuk overzicht! De tijd vliegt voorbij :D

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: 5 jaar met mijn IJslandse draak <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 00:50

Heel leuk om al die jaren zo in een overzicht te zien :D
Jullie zijn echt mooie combinatie en groeien nog steeds!

Cchanny

Berichten: 8843
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Re: 5 jaar met mijn IJslandse draak <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 02:22

Leuk dat ze zo wit is geworden behalve haar beentjes :)

Heel veel plezier met haar!

01San

Berichten: 18751
Geregistreerd: 08-07-10
Woonplaats: Voorne-putten

Re: 5 jaar met mijn IJslandse draak <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 22:03

Wat een knapperd wauw!!!

love_juliet

Berichten: 120
Geregistreerd: 05-08-11
Woonplaats: 't Gooi

Re: 5 jaar met mijn IJslandse draak <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 01:26

Leuke pony hoor!

Ben jij zo veel afgevallen trouwens in die jaren?! :)

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 07:04

Wat een mooi overzicht van je knappe schimmeldame! Echt leuk hoe afwisselend jullie bezig zijn!

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: 5 jaar met mijn IJslandse draak <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 07:59

Wat een gaaf dier :D

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15112
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: 5 jaar met mijn IJslandse draak <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 09:06

<3 Witje!

Ze is echt zoooo knap en leuk! Bedankt dat ik haar een tijdje mocht lastigvallen, hopelijk kun je zelf ook nog lang van d'r genieten.