Zorro goes Natural

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxdomiixx

Zorro goes Natural

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 20:28

Eerdere topics van/over Zorro.
Zorro, mijn allereerste eigen paard
Natural Horsemanship met Zorro - Topic van verzorger/bijrijder
Zorro een halfjaar verder

Korte samenvatting voordat het avontuur begon:
In december 2012 ontmoette ik deze knappe 21-jarige charmante heer van onbekende afkomst (vermoeden koudbloedxarabier), toen een jongeman van 18 jaar. Hij was een lespaardje bij de vereniging waar ik wilde starten met lessen. Al gauw was hij mijn lieveling en wilde ik hem leasen. In 2014 ging ik verhuizen waardoor ik niet meer bij deze vereniging kon lessen en afscheid moest nemen van mijn maatje. Verschillende pogingen om bezig te zijn met paardrijden volgden maar het was nooit het zelfde. Bovendien sprak het "normale" rijden mij niet aan, ik wilde meer dan rijden en dus volgde ik Natural Horsemanship lessen met een verzorgpaardje. In februari kreeg ik van mijn vorige instructrice te horen dat Zorro, mijn maatje, verkocht moest worden. De gedachte dat hij bij iemand anders zou komen was ondragelijk en toen was het duidelijk wat ik wilde: Zorro hoort bij mij (of ik hoor bij Zorro)! In sneltrein vaart ging ik berekenen of het überhaupt haalbaar was en wat ik allemaal moest regelen. Toen ik dat allemaal op een rijtje had werd het tijd om naar een stalling te kijken. Via mijn NH instructrice had ik een stalling gevonden en toen was het definitief. Op 1 maart 2015 reisde ik samen met Zorro van Sambeek naar Lunteren.

1. Zorro in de trailer

Aangekomen bij zijn nieuwe stal ging hij in de bak direct rollen en kennismaken met zijn nieuwe maatjes die in de aangrenzende wei stonden.

2. Kennismaking met de nieuwe kudde

Eerst reden we nog maar dat heb ik toen gestopt omdat hij echt flink moest bijkomen en hij had er niet heel veel plezier in.

3. Afbeelding

4. Afbeelding

Dus in plaats van rijden gingen we met grondwerk aan de slag en lekker samen zijn.

5. http://i68.tinypic.com/wu07c3.jpg

April 2015
Zorro werd steeds energieker doordat ik hem bijvoerde. Aankomen was het plan, Casanova Zorro dacht daar anders over en ging achter de vrouwtjes aan. Ook liet hij een ruin van de kudde niet met rust (opjagen en bijten). Ik ben hem toen hormoonbalans gaan geven, helaas weinig effect.

Juni 2015
Zorro moest naar een andere stalling. Op korte termijn. Dus ik was weer opzoek naar een plek voor hem. Ik had nog de lijst met stallingen maar geen van allen voldeed aan de eisen die ik had voor Zorro. Wederom kwam mijn NH instructrice met een mooi plekje.

Juli 2015
Zorro is verhuisd, niet veel verder maar het is toch weer een verhuizing en hij kijkt en roept nog regelmatig naar zijn oude kudde (een paar honderd meter verderop). Een aantal wandelingen langs zijn oude plek zorgt ervoor dat hij weet dat we daar niet meer heen gaan en sindsdien wordt hij met de dag rustiger op zijn nieuwe plek. Eind deze maand ben ik - door een stomme fout van mij - van Zorro afgevallen (dieptepunt van 2015), waardoor het rijden en het vertrouwen minder werd. Hier een foto waar we nog wel vertrouwen hadden.

5. Afbeelding
6. nog een rijfoto met BBP
7. en nog een om het af te leren

Augustus 2015 (NH-cursus)
De nieuwe plek geeft Zorro veel rust, de kilo's vliegen er nu aan. Ook stond deze maand een meerdaagse NH-cursus gepland waar ik aan de slag wilde met het vertrouwen terug te krijgen wanneer ik er op zat (en natuurlijk nieuwe dingen leren). Dit doel is behaald en na die 3 dagen draafden we met barebackpad de wei door (helaas geen foto van).

8. Figure-8
9. Afbeelding
10. nog een foto na de sprong
11. na lange tijd weer erop!
12. Afbeelding
13. Afbeelding

Doelen na de meerdaagse NH-cursus:
- ontspanning terug bij Zorro en mij > november, ontspanning in stap en draf
- ontspannen buitenwandelen > oktober, meerdere ontspannen wandelingen gemaakt
- een buitenrit > eerste buiten uitstap rit gemaakt op 4 november

Oktober 2015
We hebben veel gewandeld en BoomloosZadelPasservice (Teteltee op Bokt) om het westernzadel (boomloos natuurlijk) te passen. Nu kon ik het rijden weer meer op gaan pakken, met barebackpad is niet ideaal als je meer wilt gaan rijden. Het wandelen gaat goed, Zorro raakt steeds meer gewend en ik kan soms helemaal achteraan lopen. Hij krijgt de tijd wanneer hij iets spannend vind en neemt zelf de beslissing om weer door te lopen als het "gevaar" geweken is. Midden/eind oktober worden er veranderingen aangebracht op stal, er komt een andere pensionstal eigenaar. Dilemma: blijven of niet? Zorro is al te vaak verhuisd vind ik, dus ik besloot om te kijken wat de veranderingen zouden brengen en nog te blijven staan zolang het voor Zorro goed is.

Op deze foto is nog goed de spanning te zien die we hadden voordat hij begin november echt ging ontspannen.
14. Afbeelding
15. Lekker rennen in de wei

November 2015
Zorro krijgt meer energie ondanks zijn teddyberen vacht (zweten tijdens het trainen), hij wil weer galopperen en veel. Dit hebben we een halfjaar niet gedaan, omdat hij dit niet leuk vond. Zorro wil steeds zelf aangalopperen en dan ook niet meer terug, voltes rijden heeft geen nut en hoe meer ik aan zijn hoofd zit hoe erger het werd. Dus teugels los en echt proberen met zit proberen van hand veranderen zodat hij niet in de galop kan blijven. Na 3 dagen oefenen was de controle terug. Toen het weekend daarna reed de verzorger/bijrijder na lange tijd weer, hij werd toen tegendraads en ging steeds in de hoek stil staan/niet de hoek om willen. Hier weer een aantal dagen in gestoken en er zitten weer relaxte galopjes tussen en de hoek is nu weer een normale hoek. Helaas heel weinig tijd gehad in de laatste weken om echt iets met hem te doen. Voor mijzelf ook 2x deze maand een sessie ingepland om alleen maar te zitten en aan mijn houding/balans te werken (niet dat ik er af kukel maar mijn houding is wel om te huilen), zo lekker om weer even alleen met "niks doen" bezig te zijn.

16. Afbeelding

Hier een foto waar de spanning (die in oktober nog te zien was) nu omgezet is naar ontspanning.
17. Afbeelding
18. Afbeelding

Zorro voelt zich verder helemaal super op de "nieuwe" stalling, dus we blijven. Hij poept zelfs (bijna) niet meer in zijn stal. Overdag staat hij op de wei en kan hij zelf kiezen of hij in zijn stal gaat en 's avonds staat hij in de paddock met zijn stal waar een heerlijk bedje is gemaakt.

Voor de komende tijd, hoop ik dat ik weer meer tijd kan vrij maken om te werken aan het buitenrijden. Bedankt voor het lezen en een reactie vinden wij (lees: ik) altijd leuk :)

:wave:

Maaikevdk

Re: Zorro goes Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 21:22

Wat zijn jullie een leuke combinatie! Vind het leuk om te zien hoe jullie bezig zijn, heel inspirerend :j

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 21:36

Maaikevdk schreef:
Wat zijn jullie een leuke combinatie! Vind het leuk om te zien hoe jullie bezig zijn, heel inspirerend :j

Wat een gaaf compliment, dank :D je wel

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 21:55

Leuk topic Domi!! Lekker doorgaan, jullie zijn toppers!

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 09:51

Papilio schreef:
Leuk topic Domi!! Lekker doorgaan, jullie zijn toppers!

Dank je wel Papi :)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 15:29

Zorro is zo'n eind bijgetrokken. Goed werk!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 16:03

Hij is flink opgeknapt zeg :j Een mooie pony! Nog veel plezier samen!

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 18:48

JudithO schreef:

Het heeft even geduurd maar dan is het resultaat er ook (beetje té goed bij getrokken := )

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 19:41

Solleke_Noah schreef:
Hij is flink opgeknapt zeg :j Een mooie pony! Nog veel plezier samen!

*\o/* dankjewel

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 10:38

xxdomiixx schreef:
JudithO schreef:

Het heeft even geduurd maar dan is het resultaat er ook (beetje té goed bij getrokken := )

Iets buikig ja, maar dat geeft niks als je ziet waar hij vandaan komt. Beetje vetjes voor de winter kan geen kwaad!

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 10:56

Wat leuk om te zien hoe jullie deze verandering hebben doorgemaakt. Hij is ook goed bijgetrokken :)

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 11:08

De vooruitgangen zijn zeker te zien! Goed dat je ondanks tegenslagen gemotiveerd blijft om samen te zoeken naar de beste weg :)

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 13:54

Netam89 schreef:
Wat leuk om te zien hoe jullie deze verandering hebben doorgemaakt. Hij is ook goed bijgetrokken :)

NoorW schreef:
De vooruitgangen zijn zeker te zien! Goed dat je ondanks tegenslagen gemotiveerd blijft om samen te zoeken naar de beste weg :)

Dankjewel, het was soms best lastig. Af en toe dacht ik echt waarom ben ik met hem begonnen aan NH het was veel makkelijker geweest om verder te gaan zoals hij gewend was. Maar dan dacht ik ook direct: makkelijker ja, maar is dat ook beter voor hem. Dat heeft mij er wel echt doorheen gesleept en ook dat hij inderdaad zo veranderde is echt een ongelofelijke drijfveer.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 20:17

JudithO schreef:
Iets buikig ja, maar dat geeft niks als je ziet waar hij vandaan komt. Beetje vetjes voor de winter kan geen kwaad!

Reactie helemaal niet opgemerkt :oo Ja als je het vergelijkt met toen hij net bij mij kwam :) en inderdaad meer vetjes betekend meer paard om van te houden :o

En even een update: Tegenwoordig maken we ook buitenritjes *\o/* zowel alleen als met gezelschap (lopend of te paard)

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 20:19

Echt zo leuk om te zien hoe jullie blijven groeien! En geweldig die buitenritjes! Hopelijk daar snel ook een topic van? Of een topic als jullie weer aan het werk zijn. :D Ik kijk er naar uit!

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 20:26

misschien wel allebei: buitenrit topic, werk topic (als we dat eindelijk een keer oppakken haha). In ieder geval een voor en na topic wil ik sowieso, zodat het verschil het heel duidelijk is :)

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 20:29

xxdomiixx schreef:
misschien wel allebei: buitenrit topic, werk topic (als we dat eindelijk een keer oppakken haha). In ieder geval een voor en na topic wil ik sowieso, zodat het verschil het heel duidelijk is :)

Ik kan echt niet wachten! Ben heel benieuwd hoe hij nu loopt!! Filmpjes zijn ook altijd welkom haha!

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 20:29

Die is goed bijgetrokken. Mag je trost op zijn.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 20:30

Papilio schreef:
xxdomiixx schreef:

Ik kan echt niet wachten! Ben heel benieuwd hoe hij nu loopt!! Filmpjes zijn ook altijd welkom haha!

Zal kijken of ik vriendlief een keer mee kan nemen, zit ook steeds te wachten tot ik weer een filmpje heb om te reflecteren op mijn houding etc. haha :+

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 20:35

alice0cullen schreef:
Die is goed bijgetrokken. Mag je trost op zijn.

Dankje, ik ben ook heel erg benieuwd hoe hij deze winter doorkomt en of hij wat sneller uit zijn winter vacht komt