Is het nu zó moeilijk om even te lezen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Is het nu zó moeilijk om even te lezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:16

Wat me vaak opvalt: een aantal bokkers leest niet eerst een paar pagina's van een topic door, maar kwakt direct hun mening neer. Ik merk dat ik me daar aan erger. Sommigen lezen (blijkbaar) zelfs alleen maar de topictitel en reageren daarop, zonder zelfs maar de openingspost te lezen.

Ik kan me voorstellen dat je graag in een bepaald topic mee wilt praten, maar in een discussietopic zou het echt fijn zijn als iemand de laatste 2 pagina's even leest, en dan pas reageert. In een discussie lijkt het mij redelijk normaal om ook even te kijken en te lezen wat je gesprekspartners nu eigenlijk te zeggen hebben Lachen Dan kun je een discussie voeren die ook nog ergens op slaat Lachen

Is dat nu zó moeilijk? Ik kan begrijpen dat je in een topic van 20 pagina's niet het hele topic door gaat lezen.... dat kost idd enorm veel tijd.
Maar in een topic van 1 of 2 pagina's begrijp ik dat niet. Echt niet. Ook posts die een paar alinea's bevatten, worden gewoon domweg overgeslagen, vervolgens wordt er een bericht neergezet waarin diezelfde vraag (waarop in de vorige post uitgebreid antwoord wordt gegeven) opnieuw wordt gesteld. Slapen

Voorbeeldje? Kijk eens in het "slaan tussen de oren?" topic. Daar werd een heel leuke discussie gevoerd, waarin iedereen ook leerde van elkaar, en elkaars standpunten respecteerde. Maar om de zoveel pagina's kwamen er een aantal berichten als: "Slaan is sielugh" en "dierenmishandeling" en dat soort dingen.... Boos!
Ik heb mezelf in een bepaald topic 2 keer gequote geloof ik, omdat ik geen zin had dezelfde (uitgebreide) uitleg 4 keer te typen. Ja, ja, ik weet ook wel dat ik dat niet mag Knipoog

Ik hou van leuke discussies, ik heb me ooit op Bokt aangemeld, juist om die discussies, om wat te kunnen leren van elkaar. Maar... het lijkt tegenwoordig moeilijk om een goede, inhoudelijke discussie te voeren. Want om de zoveel posts komt er weer een persoon die duidelijk zich niet ingelezen heeft, en een domme, ongefundeerde mening neerkwakt....

Ik heb besloten dat ik voortaan op zulke berichten ga TEMmen. Ik zal er ook niet meer op reageren, maar ieder bericht in die trant wat ik tegenkom TEM ik.

Maar: ik wil iedereen ook vragen: alsjeblieft, lees voordat je post. Het maakt het praten met elkaar zoveel prettiger. Bokt zou zó veel leuker zijn (wat zeg ik? de maatschappij zou zó veel leuker zijn) als gebruikers ook echt naar elkaar luisteren. Je hoeft niet altijd overal een mening over te hebben... vragen is óók goed.

Lees even.
Neem er gewoon even een minuut of 10 voor, kost wat tijd, maar het is de moeite wel waard, toch?
En reageer dan pas.

Dan kunnen we Bokt echt veel leuker maken Ja

Kahawa

Re: Is het nu zó moeilijk om even te lezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:22

Bij een groter topic lees ik altijd de eerste pagina en de laatste 2/3, want dan weet je ook waar het op dat moment over gaat en kan je evt. (ik post niet zoveel) er ook echt met de discussie mee doen. Ik ben het helemaal met je eens Yamcha, zeker omdat het maar weinig extra moeite kost en bovendien lever je dan ook nog een beetje een bijdrage. Ipv die ontzettend nutteloze posts waar toch niemand meer op in gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:46

Nou wat een toeval...Wilde dr net een topic over openen...
Ik kan em hier ook behoorlijk aan storen. Moet bekennen dat ik
dr ook wel eens overheen lees hoor, maar zet dat er altijd wel even bij,
dat ik er naast kan zitten of dr perongelijk overheen heb gelezen...En anders..
wijzen ze me dr maar op dan biedt ik mn excuses aan.

Is zelf een woord voor; "meeuwenflatsen fenomeen"

Schijt je antwoord maar neer om dr vervolgens in het ergste geval niet eens
meer naar om te kijken.....Kom je IRL toch ook tegen, welke mensen zijn
nu nog écht geinteresseerd in zijn medemens...dat zijn dr toch nog maar weinig.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:55

Ik irriteer mij hier ook wel eens aan ja...
Ik vrees alleen dat er zo vreselijk weinig aan te doen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 22:00

@ Chiqa: Klopt hoor Lachen

Je krijgt dat zinloze welles-nietes gesprekken, antwoord onderbouwen is niet meer nodig Scheve mond

Waarom zou je het ook doen als je gesprekspartner tóch niet luistert? En ik merk dat de kwaliteit van de discussies op NM en op RT-D erg achteruit gaat door zulke dingen.

Ik ben een tijdje helemaal niet meer op RT-D geweest door zulke dingen, maar ik vind een goede discussie erg leuk... ik kan het grondig oneens zijn met iemand, maar het is wel fijn als ik dan wéét waarom die ander het niet met mij eens is, of waarom ik het niet met een ander eens ben Lachen

Waar ik me dan idd het meest aan erger is dat de antwoorden ook nog dóm zijn...
Voorbeelden:
"Slaan is sielugh"
"Een slof is slecht"
"Sporen zijn dierenmishandeling".

En je kunt er ook niet over in discussie, want zodra je er tegenin gaat, ben je zelf ook een dierenmishandelaar... uiteraard zonder dat dat onderbouwd wordt.

Ik wil daar echt iets aan doen, ik wil ook dat anderen wat aan hun eigen gedrag doen.
Ik lees veel... meer dan ik post, probeer altijd inhoudelijk in te gaan op dingen, en als ik iets niet weet, lees ik en post niet. Ik verwacht dat ook van anderen.

Ook dat "stipje"...
Abonneren kun je ook in de linkerbovenhoek, ook daar is geen bericht voor nodig Lachen
stipjes berichten zijn zó ergerlijk...

@ Mas: volgens mij is er wel wat aan te doen... eerst lezen, dan bedenken of je iets te melden hebt dat wat toevoegt, en dan kiezen om wel of niet te posten.
Vogens mij kan iedereen dat... als iedereen dat nu nog doet ook, is er wat aan gedaan, toch? Lachen

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 22:02

Yamcha goed gezegt! Ook ik kan me er af en toe aan ergeren!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 22:13

Yamcha schreef:
@ Mas: volgens mij is er wel wat aan te doen... eerst lezen, dan bedenken of je iets te melden hebt dat wat toevoegt, en dan kiezen om wel of niet te posten.
Vogens mij kan iedereen dat... als iedereen dat nu nog doet ook, is er wat aan gedaan, toch? Lachen

Ben het eerste gedeelte met je eens hoor, mensen moeten ook denken voor ze posten.
Ik doelde meer te zeggen dat het heel moeilijk is mensen ook daadwerkelijk zo ver te krijgen,
want je zult (helaas) áltijd mensen houden die niet lezen en hun mening neerkwakken en ik denk
dat je hen niet zo snel verandert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 22:18

Daar ben ik ook bang voor, Mas.
Maar goed, ik vond dat ik me kon ergeren, maar imo is dat vrij zinloos Lachen

Ik doe het toch, zoals je merkt Bloos

Maar ik dacht dat ik ook wel een poging kon doen om mensen even wakker te schudden.... of het helpt is vers 2, maar niet geschoten is altijd mis Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 22:39

Denk dat dit een gevecht is wat je alleen maar zal frustreren Yamcha...Doe je jammerlijk niets aan.
Vaak voelen dat soort mensen die een opmerking plaatsen als "Veel plezier met je hondje" terwijl dit al 3 pagina's geleden overleden is nog aangevallen ook.....Uitzonderingen daar gelaten.
Doe je echt niets aan.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 01:21

Ik lees alleen het bericht van de TS zelf, en als ik dan nog niet weet hoe ik daar op moet reageren zeg ik ook verder niks

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 01:41

Kwam vanavond weer langs zo'n topic. Meisje vroeg hoe ze iets moest aanpakken, inmiddels was dat al lang gebeurd, en dan komen er nog 10 posts met tips hoe ze het moest aanpakken. Daar erger ik me inderdaad aan, omdat ik dan wel de moeite heb genomen om helemaal bij te lezen. Ik merk dat ik met regelmaat wel de neiging heb om te quoten en er een opmerking over te maken, maar soms heb ik daar ook helemaal geen zin in. Het zou in elk geval een hoop schelen als iedereen alle berichten van een TS zou lezen, dus niet de openingspost.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 04:04

Ik stoor me er eerlijk gezegd niet zo aan,ik sla die dubbele posts gewoon over, en soms staan er naast al uitgesproken tips, toch ook weer nieuwe bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 07:26

Chiqa schreef:
Denk dat dit een gevecht is wat je alleen maar zal frustreren Yamcha...Doe je jammerlijk niets aan.
Vaak voelen dat soort mensen die een opmerking plaatsen als "Veel plezier met je hondje" terwijl dit al 3 pagina's geleden overleden is nog aangevallen ook.....Uitzonderingen daar gelaten.
Doe je echt niets aan.

Ik ben bang dat je gelijk hebt... Knipoog Ach gut

Ach, ik ben iig mijn frustratie erover even kwijt.... Cool

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 08:31

Skygirl schreef:
Bij een groter topic lees ik altijd de eerste pagina en de laatste 2/3, want dan weet je ook waar het op dat moment over gaat en kan je evt. (ik post niet zoveel) er ook echt met de discussie mee doen. Ik ben het helemaal met je eens Yamcha, zeker omdat het maar weinig extra moeite kost en bovendien lever je dan ook nog een beetje een bijdrage. Ipv die ontzettend nutteloze posts waar toch niemand meer op in gaat.

Yups, zelf lees ik bij grote topics de eerste 5 en de laatste 5 pagina's door Ja

Daarnaast probeer ik het goed te beargumenteren, daar schiet de rest ook mee op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 08:35

Dat is echt fijn als je dat doet Lachen
Het kost ff tijd, weet ik ook wel, maar je levert een zinvolle bijdrage. En idd, je zegje even onderbouwen is fijn, dan kunnen anderen wat van jou leren en jij van hen Lachen

Lein87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 08:45

Yamcha schreef:
@ Chiqa: Klopt hoor Lachen

En je kunt er ook niet over in discussie, want zodra je er tegenin gaat, ben je zelf ook een dierenmishandelaar... uiteraard zonder dat dat onderbouwd wordt.

Ik wil daar echt iets aan doen, ik wil ook dat anderen wat aan hun eigen gedrag doen.
Ik lees veel... meer dan ik post, probeer altijd inhoudelijk in te gaan op dingen, en als ik iets niet weet, lees ik en post niet. Ik verwacht dat ook van anderen.

Ik vind dat je helemaal gelijk hebt! (net zoals mijn voorgangers in dit topic Knipoog jaja ik heb gelezen Tong uitsteken)
Ik probeer ook altijd zo veel mogelijk te lezen voordat ik reageer en soms besluit ik dan om maar helemaal niet te reageren omdat ik al precies weet wat voor reacties er op gaan komen!

Ik vind het altijd leuk om mensen hun reacties te lezen op bepaalde discussies en verschillende invalshoeken te bekijken op een bepaald standpunt. Ik leer er veel van en inderdaad, als andere mensen het zouden lezen zouden ze er ook wat van kunnen leren! Maar helaas.. veel mensen lezen niet en geven daarom zulke zinloze antwoorden dat het afbreuk doet aan de discussie!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 08:53

je hebt helemaal gelijk!!ik betrap mijzelf er ook weleens op,vooral als ik erg veel pagina's moet doorlezen en graag m'n ei kwijt wil....maar goed,de laatste pagina's doorlezen helpt al een stuk.
Over de one-liners sielugh..dierenmishandeling enzo...niet vergeten dat er op bokt ook kinderen van 13 zitten,die kunnen ook gewoon reageren,en meestal is dat niet onderbouwd...ik lees daar gewoon overheen.
Ik ben een keer de discussie aangegaan met een dertienjarige over het gebruik van een slof,dat doe ik niet meer..zonde van mijn energie!!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 08:56

geerke, dat heb ik op een ander forum eens geprobeert. Erg zonde van je energie idd Huilen van het lachen

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 09:03

kan me er ook ontzettend aan storen al lees ik zelf ook niet altijd de laatste 3 pagina's. In ieder geval 1 pagina en als ik dan niet snap welke kant ze op zijn gegaan lees ik of nog een eindje terug of ik reageer gewoon niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 09:07

geerke schreef:
je hebt helemaal gelijk!!ik betrap mijzelf er ook weleens op,vooral als ik erg veel pagina's moet doorlezen en graag m'n ei kwijt wil....maar goed,de laatste pagina's doorlezen helpt al een stuk.
Over de one-liners sielugh..dierenmishandeling enzo...niet vergeten dat er op bokt ook kinderen van 13 zitten,die kunnen ook gewoon reageren,en meestal is dat niet onderbouwd...ik lees daar gewoon overheen.
Ik ben een keer de discussie aangegaan met een dertienjarige over het gebruik van een slof,dat doe ik niet meer..zonde van mijn energie!!

Haha! Haha! Haha! Whahaha, zo kan ik me een topic herinneren, dat ging over een elastiek... meisje had advies gevraagd of een stiek een goeie manier was om je paard aan de teugel te leren lopen... Verward

Moet zeggen dat bij mij dan altijd al de haren in mijn nek overeind gaan staan... maar goed.
Meisje uitgelegd dat het niet zo'n goed idee is om een stiek aan een paard te hangen, maar het kind wou niet luisteren (wilde dus ook geen advies, maar een klappend publiek Haha! Haha! ) en sleepte haar halve vriendenclub erbij.... Rolleyes

Dat doe ik ook niet zo meer. Behalve als het me te gortig wordt, dan schiet ik uit mijn slof Haha! en sja... had je maar niet op het volwassenengedeelte van Bokt moeten gaan zitten Duivel
Kan me ook niet voorstellen dat een kind van 13 IRL ook zo tegen een volwassene zou praten (al heb je er figuren bijzitten... Knipoog )

Hoe dan ook, het was een uitermate vermoeiende discussie, en een volkomen zinloze ook nog, want de stukken waarin een en ander rustig werd uitgelegd las de lieve dame niet eens Rolleyes

Maar goed, ik denk dan wel, er is voor die kids niet voor niets een Jeugdhonk gemaakt... maak er dan ook gebruik van, daar is het voor. Het niveau is gewoon zó verschillend, dan kún je niet eens een zinvolle discussie voeren...

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 09:32

Echt ergeren doe ik me er niet aan, maar het valt idd wel op dat sommige berichten er echt gewoon 'neergekwakt' worden en totaal niet aansluiten bij het discussiepunt waar het in dat gedeelte over gaat.
Ik ben zelf meer een meelezer in discussies, topics worden dus per definitie doorgespit. Niet alleen omdat ik geinteresseerd ben in de mening van anderen maar ook omdat het soms gewoon leuk is om de loop van een discussie te volgen of omdat ik het onderwerp interessant vind. Pas als ik denk dat mijn reactie, hopelijk, iets toevoegt aan een discussie 'kwak' ik er wat tussen...

Btw jeugd van om en nabij 13 kan idd heel eigenwijs zijn...Zo ben ik erachter gekomen dat ik op een Fjord met lange manen rijd. Ik had wel de discussie aan kunnen gaan (dat niet elke Fjord geel met zwart/witte manen is en dat dat een kleur is ipv een raskenmerk, ik had er zelfs de stamboek papieren bij kunnen halen) maar dat was me de moeite gewoon niet waard. In dit geval maakte het verder niets uit voor het welzijn van het paardje, het zal haar worst wezen hoe ze genoemd wordt, denk ik, dus dan heb ik niet zoveel moeite om zo'n kind gelijk te geven.
Oja, het dier in kwestie was eigenlijk een wildkleurige Quarter Horse...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 09:39

Dat heb ik ook hoor, ik kan topics best uitgebreid doorspitten. Idd vooral als het onderwerp interessant is (al kan ik ook genieten van een reltopic) Haha!

Niet te geloven, dat kind dan Bloos!
Maar dat ze dan ook het verschil niet ziet tussen een Quarter en een Fjord... dat is écht heel erg.
Ik geef zo'n kind nooit gelijk, ik zeg meestal iets in de trant van :"geloof wat je geloven wil..."

*pluizebolpum, ik heb ff gespiekt in je profiel, maar kan bij de Quarters (bij alle 4 niet Bloos! ) ook maar enige overeenkomst met een Fjord ontdekken Haha!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 09:52

Yamcha schreef:
Ik geef zo'n kind nooit gelijk, ik zeg meestal iets in de trant van :"geloof wat je geloven wil..."
- Dat dacht ik dus Knipoog . Je kunt wel blijven uitleggen (ik begin altijd vriendelijk en netjes) maar als het zeker weet dat het gelijk heeft, ach, dan gun ik ze hun pleziertje wel.
*pluizebolpum, ik heb ff gespiekt in je profiel, maar kan bij de Quarters (bij alle 4 niet Bloos! ) ook maar enige overeenkomst met een Fjord ontdekken Haha!

Jawel joh, kijk eens bij Sparkling Yellow Jackie, das toch net een Fjord? Haha! (de kleur dan - ze heeft wit tussen haar donkere manen)

Ach, zowel de eigenaar als ik hebben er naderhand heerlijk om gelachen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:42

De gelijkenis is bij nader inzien idd treffend Clown Haha! Haha!

Ach ja, dat uitleggen heeft toch geen zin, ze zullen werkelijk nóoit, maar dan ook nóóit toegeven dat ze ongelijk hebben... bedenken liever de meest krankjoreme redeneringen, dan dat ze dat toegeven.... Gestoord

Maar ik vertik het om zo'n kind met verstandsverbijstering gelijk te geven... maar als ze dat nu persé geloven willen, moeten ze dat vooral doen..... ik zal ze niet tegenhouden Haha!

Maar met zoiets... kan me voorstellen dat je goed gelachen hebt ja Ja Ja Haha!

Ik word alleen altijd wel wat.... ehh.... minder aardig als het om dingen als hulpteugels gaat, of als zo'n kind bij een pony die met de mond wagenwijd open loopt omdat hij zo'n last heeft van het bit, beweert dat het bit prima past "want er zijn 3 rimpels te zien". Rolleyes

En ik hóóp, ik hóóp dan, dat er een engel is, die ze tot rede zal brengen, als de chaos in hun lijf en in hun hoofd weer wat geordend wordt.... en dat ze anders voor eeuwig nooit dichter dan 2 km bij een paard in de buurt zullen komen, en zich gepassioneerd toeleggen op het dammen.... Sigaar

Helaas, dat zal wel altijd een zoete (zeer zoete) droom blijven Pling

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:54

Niet alleen het niet even doorlezen van een topic.
Ook het openen van topics met dezelfde vragen, vaak zelfs nog op dezelfde pagina..

Heeft volgens mij te maken dat men zichzelf zo belangrijk vindt, dat men geen tijd heeft om
naar anderen te luisteren/even te lezen/even te zoeken