Nieuw systeem voor EA - wat zijn jullie wensen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eline

Nieuw systeem voor EA - wat zijn jullie wensen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 22:16

Een nieuw systeem voor Eenmaal Andermaal (dus de advertenties uit het forum halen) staat al jarenlang op de planning, op dit moment willen we ook echt tijd voor gaan maken om één en ander aan te pakken. Maar daar hebben we wel de hulp voor nodig van de mensen die gebruik maken van EA, jullie dus.

Als jullie mee zouden willen denken over de volgende vragen, heel graag!

- Wat zijn op dit moment de grootste minpunten van de EA fora?
- Wat is er goed aan en moeten we zeker houden in een nieuw systeem?
- Wat zijn jullie wensen en 'eisen' voor een nieuw systeem? Welke mogelijkheden zouden jullie er graag in willen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

MariekeVol

Re: Nieuw systeem voor EA - wat zijn jullie wensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:59

Goed dat jullie ermee bezig zijn! Haha!
Wat er goed aan is:
- Het gaat allemaal heel netjes.
- Er worden veel verschillende dingen aangeboden.

Wat ik graag zou willen (en dus ook de minpunten):
- Een mogelijkheid om de woonplaats van TS te zien, nu moet je eerst alle topics openen en dan nog staat het er soms niet in
- Pony's en paarden apart
- Een betere zoekfunctie

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:15

Gaat het dan een soort marktplaatssysteem worden als ik het goed begrijp? Pling

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:35

Het liefst zou ik zien dat er een soort formulier komt waarbij alles ingevuld moet worden, wanneer dat niet gebeurd kan de advertentie ook niet geplaatst worden.
Zelf zit ik dan te denken bij verkoop paard/pony aan de standaard gegevens zoals naam, stokmaat, geslacht, leeftijd, niveau, waar het paard/pony staat en de prijsvraag. Voor andere producten de staat er van, verzenden/ophalen en de kosten ervan, eventuele kleur e.d. en de vraagprijs.

Wat ik goed vind aan het huidige systeem is dat gebruikers kunnen reageren waarbij iedereen de vraag kan lezen, dat voorkomt een hoop irritaties bij verkopers die anders via pb ontzettend vaak dezelfde vraag moet beantwoorden.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 00:07

Cyntje schreef:

Dat is een van de opties. Het kan ook een eBay-achtig systeem worden of iets er tussenin. Dat ligt voor een groot deel aan jullie argumenten en wensen Lachen

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 00:12

- Zelf advertenties kunnen verwijderen als producten verkocht zijn
- Commercieel alleen voor mensen die commercieel bezig zijn (met KvK nummer)
- Commercieel opgesplitst in verschillende categorieën

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 00:16

BartVB schreef:
Cyntje schreef:

Dat is een van de opties. Het kan ook een eBay-achtig systeem worden of iets er tussenin. Dat ligt voor een groot deel aan jullie argumenten en wensen Lachen

Het marktplaatssysteem lijkt me zelf erg prettig en duidelijk en daarin ga ik mee met het commentaar van Sronnie. Vaste gegevens die vermeld moeten worden zoals idd bijvoorbeeld stokmaat etc etc.
Ik vind marktplaats persoonlijk fijner als het eBay-systeem Vork

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 00:17

- zelf advertenties kunnen verwijderen als producten verkocht zijn, inderdaad

- verplicht van er bv. een prijs en dergelijke bij te plaatsen, nu moet daarvoor een pb verstuurd worden omdat de reacties toch worden verwijdert en ik vind dat persoonlijk echt vervelend en een gedoe, tenzij zulke vragen terug gewoon in het topic kunnen blijven staan zoals vroeger.

- Misschien kunnen er iets meer onderdelen komen? Al wordt dat misschien wat teveel. Bv. echt paarden en pony's apart, nu is het allemaal wat onder elkaar. Bij alles voor paarden zadels, hoofdstellen en dekens bv en dan een categorie overige benodigdheden.. De grote zaken apart bedoel ik. Lachen

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 00:26

Een van de redenen dat we (eindelijk) over gaan stappen is dat alles nu gewoon niet goed uit te splitsen en in te delen is. Het geheel is redelijk onoverzichtelijk in de huidige vorm.

Een voorkeur voor een marktplaats of eBay achtig iets is prima maar dan horen we wel heel graag waarom je die voorkeur hebt Haha!

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 00:29

Ik zou zelfs nog iets verder durven gaan als marktplaats. Kijk eens naar http://www.2dehands.be , en dan paardensport. Rechts is daar alles nog veel meer uitgesplitst (misschien weer wat té) maar dat maakt het wel een stuk gemakkelijker om niet eerst 101 topics door te moeten maar je direct naar het gedeelte kan waarvan je iets zoekt.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 00:38

Waarom? Omdat het inderdaad 100 x overzichtelijker zou zijn Lachen
Wat Kapaza.nl doet is ook erg tof vind ikzelf. Daar heb je de mogelijkheid je eigen winkeltje bouwen, maar dat zal vast te veel hocuspocus zijn om op Bokt voor elkaar te krijgen.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 00:39

Schimmelig schreef:
Waarom? Omdat het inderdaad 100 x overzichtelijker zou zijn Lachen
Wat Kapaza.nl doet is ook erg tof vind ikzelf. Daar heb je de mogelijkheid je eigen winkeltje bouwen, maar dat zal vast te veel hocuspocus zijn om op Bokt voor elkaar te krijgen.

Zou ook wel handig zijn ja, maar misschien moeten we niet teveel in één keer willen.. Haha!

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 00:40

Je kunt het toch beter in 1 x goed doen Tong uitsteken

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 00:47

Yup Lachen Meer ideeen = beter. Liever nu rekening houden met toekomstige features dan er later achterkomen dat het systeem dat we hebben totaal niet meer voldoet over een jaar Lachen

Schimmelig; het ging me vooral om eBay vs Marktplaats redenen, niet 'nieuw systeem' vs 'forum systeem' Lachen

Wat zou zo'n eigen winkeltje in moeten houden dan?

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 00:53

Ah, zo. Op Ebay is de feedback wel fijn, maarrrr wat nu als een koper een verkoper niet mag en vice versa. Dat soort verhalen zijn erg slecht te controleren. Bij Ebay is het ook zo dat het hoogste bieder verplicht is om af te nemen, maar dat lijkt mij op Bokt nogal omslachtig. Mensen haken nu eenmaal wel eens af en om die nu allemaal op de vingers te tikken, mag je het EA team met 20 meer moderators uitbreiden Tong uitsteken

Winkeltjes op Kapaza:
http://shop.kapaza.nl/

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 00:59

Het zou handig zijn als je kunt kiezen uit 2 opties om iets gewoon te koop te zetten: zónder eindtijd/datum óf de keuze te hebben tussen bieden tot een bepaalde tijd (zoals Ebay). Dus beide opties mogelijk, maar zélf een keuze maken als je iets te koop hebt. Wil je gewoon zelf kunnen bepalen of je het bod voldoende vind, dan kies je voor de 'Marktplaats' -optie; wil je gewoon laten bieden tot een bepaalde tijd (met bijv. een minimumprijs die je er wel in vast kunt leggen) dan kies je voor de optie 'Ebay'. Dat zou dan natuurlijk anders moeten heten, maar je bent af van vragen als: tot wanneer bieden etc. Zou ik wel super vinden. Wel vind ik dat het beperkt zou moeten worden tot paardengerelateerde artikelen en paarden/pony's. Als je alles te koop kunt zetten, dan kun je net zo goed naar Marktplaats of Speurders.. Het prettige van iets te koop zetten op Bokt is dat je meteen de doelgroep te pakken hebt.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 01:01

Schimmelig schreef:
Ah, zo. Op Ebay is de feedback wel fijn, maarrrr wat nu als een koper een verkoper niet mag en vice versa. Dat soort verhalen zijn erg slecht te controleren. Bij Ebay is het ook zo dat het hoogste bieder verplicht is om af te nemen, maar dat lijkt mij op Bokt nogal omslachtig. Mensen haken nu eenmaal wel eens af en om die nu allemaal op de vingers te tikken, mag je het EA team met 20 meer moderators uitbreiden Tong uitsteken

Winkeltjes op Kapaza:
http://shop.kapaza.nl/

Dat vind ik juist het prettige aan Ebay. De hoogste bieder moet gewoon kopen !
Hier op Bokt is het me al zó vaak overkomen dat de hoogste bieder niet meer reageert, geen geld blijkt te hebben, niet van d'r moeder iets mag kopen etc. Je weet op Ebay dat je gewoon hangt voor hetgeen je koopt en dat je anders niet meer mag bieden (je wordt dan niet meer toegelaten toch ?).

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 01:03

Lijkt mij niet haalbaar op dit forum mede omdat er zoveel minderjarigen zijn, hoewel ik je ergernis deel hoor Tong uitsteken

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 01:04

Ik krijg een beetje de indruk dat het de bedoeling is om het los van Bokt te laten staan....

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 01:05

Ik vind dat net onprettig aan Ebay, dat je verplicht bent te kopen bij bieden. Soms heeft iemand gewoon al via ergens anders z'n product en dan zit je ermee.. Daarbij contacteer je dan toch gewoon de persoon met het 2de hoogste bod?

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 01:06

Je biedt toch niet als je iets niet wilt hebben ?? Snap ik niet hoor.... Juist doordat iemand een bepaald (hoog) bod doet, haken anderen soms af. Zal lekker worden als ik iedere keer moet gaan controleren of iemand wel écht biedt of dat men het al elders gekocht heeft.... Dat is toch niet de bedoeling van bieden ??

Maar daarom stel ik dus 2 keuzes voor, zodat je zelf kunt bepalen hoe je het wilt verkopen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 01:11

Doe mij maar een Marktplaatsachtig iets.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 01:17

@ netje: je begrijpt me verkeerd. Stel ik zie een product op Ebay dat ik zoek en ik bied. Iets later vind ik op kapaza hetzelfde product en kan het sneller geregeld worden dus koop ik daar. Toeval wil dan dat er niet meer bij geboden wordt op Ebay, dan zit je daar dus mooi..

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 01:26

Nope: het is niet de bedoeling om het los van bokt te maken, het nieuwe EA blijft een onderdeel van bokt, maar komt als het goed is los van de forums. Net zoals de wiki een onderdeel van de site is, maar dan met een compleet andere structuur.

Edit: punt van Schimmelig over minderjarigen is trouwens zeker iets om over na te denken, merci!

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 01:28

Ik ben ook voor een ebay systeem.

Als de koper later van de koop afziet dat is dan zijn probleem, dan krijg je negatieve feedbak, dan is 1x op 10 misschien nietzo erg, maar je ziet dan wel aan de bieders meteen of ze vaker van die geintjes uithalen (ik heb geen geld, mag niet, heb het ergens anders al gekocht)

Feedbacksysteem vind ik dus wel een must.

Keuze uit bieden, nu kopen en beide vind ik ook erg fijn. En een zoeksysteem en onderverdeling zoals ebay vind werkt ook super en overzichtelijk

Ik stem voor bokt-bay of b-bay Go jij! Go jij!