Bevrediging vs. Voorlichting

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schimmelig

Bevrediging vs. Voorlichting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 14:16

Je hebt een slechte ervaring met een ruitersportzaak, of een paardenhandelaar. Je bent kwaad en opent van woede een topic op Bokt - een openbaar forum waar IEDERE paardenliefhebber het lezen kan, je wil tenslotte mensen "waarschuwen en behoeden" met jouw slechte ervaring. Al snel verzamelen er zich medestanders en verandert het topic dat bedoeld was als uitlaatklep voor jouw woede over de slechte aankoop in een hetze (lastercampagne) waar iedereen al dan niet eerste hand ervaringen met elkaar deelt. In jouw topic verzamelen zich ook "tegenstanders" (mensen met een goede ervaring met het bedrijf in kwestie). Er wordt gegild om gerechtigheid, gesproken over wraak acties, "juridisch advies" ingewonnen, gedreigd, gescholden en men maakt zich klaar voor de komende woordenstrijd.
De in het topic "gedupeerde" tegenpartij plaatst tot slot een reactie om zijn/haar kant van het verhaal te doen en duidelijkheid te scheppen. Sommige meningen draaien bij, anderen stellen vragen, maar jij - jij bent woedend, omdat jij je op jouw beurt gedupeerd voelt. Het loopt uit de hand en het topic wordt gesloten door een oplettende moderator.

Ongetwijfeld zijn er mensen die zichzelf herkennen in het bovenstaande verhaal. Iedereen is wel eens medestander, of "tegenstander" geweest. Sommige zijn "gedupeerd" geweest.

Er is een fijne lijn, die al snel wordt overschreden als men kwaad spreek. Je topic draait dan niet om "voorlichting" meer, maar alleen nog om bevrediging, je gram halen, wraak nemen. Je gelijk halen in een arena vol spektakel en toeschouwers.

Mijn mening over het bovenstaande;
Mensen laten zich leiden door de emotie van het moment, wat achteraf gezien vaak niet de meest verstandige beslissing is. Je relativeert een situatie altijd pas achteraf, want relativeren en emoties gaan vaak niet goed samen.

Heb je je doel bereikt met het open van zo'n dergelijk topic, of heb je al je kaarten blootgegeven? Lachen

lesilla

Re: Bevrediging vs. Voorlichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 14:20

Deel je mening volledig, is ook niet slim als je uiteindelijk nog tot een overeenkomst moet komen. En meestal zijn die topics ook voor de meeste mensen entertainment Lachen

goed geschreven en leuke titel Lachen

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 17:49

Mooi omschreven schimmelig en zo waar. Ja

Dagelijks wordt er van alles verhandeld, zowel goederen als dieren en niet meer dan logisch dat er eens wat fout gaat en dat de partijen het niet eens kunnen worden over een oplossing waar ze het allebei in kunnen vinden.

Je onvrede uiten, ja dat mag zolang je correct blijft en niet de poten onder iemands stoel vandaan probeert te zagen door een lastercampagne te beginnen en daarbij naam en toenaam gaat noemen.
Ook op momenten dat emoties een rol gaan spelen blijf je ten alle tijden correct, probeer je je standpunt zo duidelijk en rustig mogelijk uit te leggen al zal er wel eens een boos ondertoontje door klinken.

Op het moment dat hier een ontevreden klant een lastercampagne begint tegen een bedrijf wat bekend staat als erg goed en ook vele tevreden klanten heeft is het niet meer dan logisch dat je een moderator en zelfs de grote baas inseint om dan als atwoord te krijgen dat dit soort laster, dat dan 'ervaringen' genoemd wordt, toegestaan is op bokt.
Mischien zou de regel die dit toestaat eens aangescherpt kunnen worden want wat hier getoond en toegestaan is, is verre van correct.

Een topic waar de spanningen hoog oplopen, tja, dat is sensatie en als we dan het fijne ervan niet weten, dan geloven we maar gewoon die ene kant van het verhaal die we wel te horen hebben gekregen en maken we daar ons eigen plaatje van.
Natuurlijk is een éénzijdig verhaal gewoon altijd waar dus kraken we met zijn allen degene af waar de TS het op heeft voorzien en maken er een flink spectakel van.

Inderdaad, denk eerst eens na voordat je een reactie geeft ipv alles open en bloot op tafel smijt, daar wordt je niet wijzer van.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 18:11

Achilles schreef:
Inderdaad, denk eerst eens na voordat je een reactie geeft ipv alles open en bloot op tafel smijt, daar wordt je niet wijzer van.

Het werkt zo enorm in je nadeel. Je verspeelt zo alle goodwill van de tegenpartij, die je toch wel nodig hebt als de zaak niet 100 % is afgerond. Met schelden, tieren en vloeken krijg je niks gedaan.

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 18:16

niet alleen ruitersport zaken enz maar ook complete stallen worden soms met naam en toe naam genoemd. zelfde gevalletje dus eigenlijk

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 19:29

Schimmelig schreef:
Het werkt zo enorm in je nadeel. Je verspeelt zo alle goodwill van de tegenpartij.

Absoluut. In hoeverre ben je nog bereid mee te werken aan een oplossing als je zwart gemaakt wordt? Ik zou er niet zoveel zin meer in hebben en dan krijg je 2 partijen die aan het schelden gaan.

Precies Leonihuis. Ruitersportzaak of stal, ontevreden klanten heb je overal. Wanneer heb je het recht iemand zwart te maken?

kiithos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 19:36

Achilles schreef:
Precies Leonihuis. Ruitersportzaak of stal, ontevreden klanten heb je overal. Wanneer heb je het recht iemand zwart te maken?

Nooit in het openbaar.
Als je waar dan ook namen van anderen gaat noemen, omdat je meent dat hun niet hebben gehandeld zoals jij wilt, is dit een vorm van laster.
Je moet je eerst de vraag stellen, waar het aan ligt dat het niet voldoet aan je eisen en wat is er afgesproken.
Probeer het dan met de verkopende partij op te lossen en als dat niet lukt zoek je de oplossing via een officiele weg en niet door het posten van een bericht op een openbaar forum.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 19:51

Zeer goed verwoord. Lastig is ook dat de meeste mensen dan het verhaal van de TS geloven (ene kant van het verhaal) en het verhaal van de tegenpartij (ergens ook gedupeerd door dit gedoe) als onwaar wegwuiven.

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 19:51

kiithos1 schreef:
Probeer het dan met de verkopende partij op te lossen en als dat niet lukt zoek je de oplossing via een officiele weg en niet door het posten van een bericht op een openbaar forum.

Dan sta je veel sterker terwijl je op een openbaar forum olie op het vuur van de tegenpartij kan gooien en dit wel eens in je nadeel kan werken.
Is het bevredigend voor jezelf om iemand zwart te maken? Vast wel maar ik vind het niet getuigen van veel fatsoen zomaar in het openbaar namen te gaan roepen om bewust iemand in zaken dwars te willen zitten. En aan het eind is er dus nog steeds geen oplossing gevonden/geboden.

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 19:53

Elaine schreef:
Zeer goed verwoord. Lastig is ook dat de meeste mensen dan het verhaal van de TS geloven (ene kant van het verhaal) en het verhaal van de tegenpartij (ergens ook gedupeerd door dit gedoe) als onwaar wegwuiven.

En dat is het gevaar van zulke moeilijke zaken. Je zou geneigd zijn het verhaal te geloven van degene die het jou het eerste meldt omdat het zo waar overkomt maar voor een geschil zijn nog altijd 2 partijen nodig.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 19:57

sja er zitten voor en nadelen aan,
ik vind het niet oke als mensen met een dergelijke kllacht, meteen naam en toenaam noemen van het bedrijf.
mocht er iemand zijn die een topic opent met "wie heeft ervaring met dit bedrijf" dan vind ik het logisch en goed dat mensen hun ervaring hier delen.
zo kun je zelf een overweging maken.
nu vind ik je voorbeeld van ruitersportzaak iets minder, komt minder vaak voor dan bijvoorbeeld handelsstallen.
een paard is even wat meer wat je koopt dan wat je bij de ruitersportzaak koopt.
en ik vind het goed dat mensen gewaarschuwt worden bij bepaalde stallen, zodat ze extra goed opletten bij een evt aankoop

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:37

Achilles schreef:
[***] schreef:

En dat is het gevaar van zulke moeilijke zaken. Je zou geneigd zijn het verhaal te geloven van degene die het jou het eerste meldt omdat het zo waar overkomt maar voor een geschil zijn nog altijd 2 partijen nodig.

Precies, een feit wat veel mensen gauw neigen te vergeten.

Altijd jammer, want het is zeker niet altijd ten voordele van een soms zo prachtige en leuke discussie Lachen

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 20:37

Een paard is inderdaad een ietwat andere aankoop dan een zak borstels, maar het blijft natuurlijk in beiden gevallen vervelend.

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:51

Ja een vraag kan altijd. En er zullen altijd mensen zijn die er een slechte ervaring mee hebben gehad en ook mensen die juist een goede ervaring hebben en daar kan best over gepraat worden.
Zolang je het netjes houdt en het niet uitmondt in een welles nietes verhaal met gescheld over en weer en niet te vergeten de zwartmakerij, dat kan je beter per pm doen vind ik.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 23:15

Het is toegestaan om ervaringen uit de eerste hand op Bokt te plaatsen. Dus ook als je ontevreden bent over een aankoop en je verhaal op Bokt kwijt wilt. Hetzelfde geldt voor het vragen van (juridisch) advies, je bent er niet samen met de verkoper uitgekomen en je wilt graag weten wat voor advies de bokkers jou kunnen geven.

Het is wel erg kort door de bocht om te stellen dat iedereen maar met TS meepraat en op die manier een sfeer tegen de handelaar creëert. Er zijn legio voorbeelden op Bokt te vinden waarin de TS duidelijk te horen krijgt dat je als klant zelf ook een verantwoordelijkheid hebt of waarin bleek dat TS niet de hele waarheid had verteld. Dat is het voordeel van een grote community als Bokt, er is zoveel kennis en ervaring over de ins and outs van de nederlandse paardenwereld aanwezig, dat onterechte claims meestal snel boven tafel komen.

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 09:11

Totdat het zover is op bokt....
Citaat:
Nu de stal - in mijn ogen terecht - flink door het slijk gehaald wordt en alleen maar negatieve publiciteit ontvangt,
...en toegestaan wordt op bokt.

Omdat één persoon geen advies meer wil maar nog maar één doel heeft, het zwart maken van een bedrijf en mensen die ooit ergens de klok hebben horen luiden fijn meedoen en met criminele voorstellen komen.

Dus wanneer mag je het voorlichting of een adviesvraag noemen en wanneer mag je het laster of smaad gaan noemen?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 12:09

Karl66 schreef:
Het is toegestaan om ervaringen uit de eerste hand op Bokt te plaatsen. Dus ook als je ontevreden bent over een aankoop en je verhaal op Bokt kwijt wilt. Hetzelfde geldt voor het vragen van (juridisch) advies, je bent er niet samen met de verkoper uitgekomen en je wilt graag weten wat voor advies de bokkers jou kunnen geven.

Het is wel erg kort door de bocht om te stellen dat iedereen maar met TS meepraat en op die manier een sfeer tegen de handelaar creëert. Er zijn legio voorbeelden op Bokt te vinden waarin de TS duidelijk te horen krijgt dat je als klant zelf ook een verantwoordelijkheid hebt of waarin bleek dat TS niet de hele waarheid had verteld. Dat is het voordeel van een grote community als Bokt, er is zoveel kennis en ervaring over de ins and outs van de nederlandse paardenwereld aanwezig, dat onterechte claims meestal snel boven tafel komen.

Vraag me toch af waarom de naam van de persoon of bedrijf persé genoemd moet worden. Jouw ervaringen die negatief ervaard worden hoeven niet persé negatief te zijn. Ondertussen wordt wel de naam enorm door het slijk gehaald van dat bedrijf. Er zijn nl. gauw een aantal mede (huiskamergenoten) bokkers te vinden die het verhaal voor je willen aandikken vooral voor sommigen populaire bokkers.

Kan volgens mij prima zonder de naam te noemen en deze eventueel per pm te geven. Anders wordt het wanneer door justitie de klacht bevestigd is natuurlijk. In Nederland geldt nog steeds dat je schuldig bent als schuld bewezen is. Daar doet bokt niet aan mee??

Maar ja zelfs de mods vinden het prachtig een bedrijf " af te branden" .

Vraag me af hoe lang het duurt voor een gedupeerde stal eens een rechtzaak aanspant tegen bokt wegens laster. De naam van een laatst te grabbel gegooide stal is op google notabene al terug te vinden.

Ik zou zeggen mod team: neem je verantwoording en treedt er tegen op !!

Trouwens rare manier van werken. Als je in een topic een eerdere melding maakt van een medebokker uit een ander topic krijg je daar een waarschuwing voor want dat mag weer niet: er iets bijhalen wat zwart op wit (blauw) staat.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 12:33

Het gaat er niet om of het toegestaan is of niet, maar of het "verstandig" is, of dat je al je kaarten blootgeeft.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 12:35

Bij mij geldt dus beide Haha!

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 12:43

slimmerik schreef:
Bij mij geldt dus beide Haha!

Dat was mij duidelijk Tong uitsteken
Ik doelde ook eigenlijk op de post van Karl66. Ik had het er beter bij kunnen zetten. Altijd handig die overbodige moderator info Tong uitsteken

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 13:33

Zo overbodig is die info niet imo.
Iets kan wel 'verstandig' zijn, maar als het niet is toegestaan volgens de boktregels, heb je er nog niets aan om het te posten. Lachen

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 13:35

Na alle verwante topics die ik voorbij heb zien komen de afgelopen tijd was mij dit wel enigszins duidelijk al Tong uitsteken

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 14:22

Ahh, oké. Ik mis zulke topics altijd, vandaar dat het mij niet overbodig leek. Haha! Knipoog

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 14:24

slimmerik schreef:
Vraag me toch af waarom de naam van de persoon of bedrijf persé genoemd moet worden. Jouw ervaringen die negatief ervaard worden hoeven niet persé negatief te zijn. Ondertussen wordt wel de naam enorm door het slijk gehaald van dat bedrijf. Er zijn nl. gauw een aantal mede (huiskamergenoten) bokkers te vinden die het verhaal voor je willen aandikken vooral voor sommigen populaire bokkers.

Juist en dat vind ik heel erg vervelend. Zo hebben mensen wel vaker met een bepaald bedrijf of stal een minder leuke ervaring maar dat wil niet zeggen dat het altijd van één kant komt, op een enkele uitzondering na.

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 21:03

als iemand een slechte ervaring met iets of iemand heeft is het in mijn ogen niet nodig om de gene dan met naam en toenaam te gaan noemen.. je kan dan juist beter vertellen waardoor je het iemand anders kan besparen en kan voorkomen... kwam laatst in een topic over een stal die compleet de grond in werd geboord door een slecht verhaal de naam van de stal en de personen in betrekking werden zo over internet gegooid... Dan denk ik toch van mezelf informatie inwinnen oid juridisch advies vragen is in mijn ogen ook helemaal okee alleen waarom dan die naam erbij??? niet nodig lijkt mij en een zeer onvolwassen manier om een probleem op te lossen