Eerlijkheid wordt niet gewaardeerd?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Eerlijkheid wordt niet gewaardeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 17:57

Ik ben nu al een tijdje lid van bokt en heb veel veranderingen meegemaakt.
Goede en minder goede.
Maar bokt was wel een forum waar ik altijd keek, berichten plaatste, contact legde met mensen.
Een plek waar ik mijn verhaal kwijt kon, waar ik van alles kon lezen, vrienden heb gemaakt, enz.
Het was altijd gezellig.

De laatste tijd vind ik het steeds minder worden. Ja, bokt is groot, maar dat hoeft geen probleem te zijn.
Maar ik heb het idee dat eerlijkheid niet meer zo gewaardeerd wordt.
Als je je mening wilt geven moet je het 100x over lezen en in fluweel verpakken omdat je misschien wel eens iemand zou kunnen kwetsen.
En dan nog risceer je een OW.

Daarnaast heb ik niet het idee dat er 1 lijn wordt getrokken in het geven van OW's. Sommige mensen kunnen een hoop uithalen voor ze een OW krijgen, terwijl een ander er zo 1 te pakken heeft.
Wat mag nou wel en wat mag nou niet?
Kritiek op het boktbeleid mag absoluut niet, daar ben ik wel achter.
Waarom dan dit topic, want ik riskeer er tenslotte een OW mee.
Omdat ik mensen onterecht een OW zie krijgen omdat ze een eerlijke mening zie geven, maar ook omdat ik anderen rellen uit zie lokken of opmerkingen zie maken die zwaar kwetsend zijn terwijl daar imo weinig mee gebeurd.
Het is zo krom en zou zo anders kunnen. Als er maar duidelijkheid is en dat is er niet.
Boktregels zijn er en die zijn ook nodig. Maar waarom is die ene lijn er dan toch niet?

Verder heb ik het idee dat er een soort van vriendjespolitiek heerst. En daarmee bedoel ik niet dat wanneer je een mod kent je minder kans op een OW zou hebben.
Maar ik heb wel het idee dat een minder bekende bokker of een bokker die nog niet zo heel lang lid is eerder "gepakt" wordt dan iemand die al lang op bokt zit, veel berichten heeft en bekend is. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

Dit topic is absoluut geen uithaal naar het boktteam of wat dan ook, maar een bericht van iemand die slecht tegen oneerlijkheid kan Lachen

Barmat

Re: Eerlijkheid wordt niet gewaardeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 18:01

Ik ben het met je eens Amanda Ja

Ik heb al die jaren nooit een OW gehad en nu ineens twee in een maand tijd! Terwijl ik mijn mening niet herzie, niet anders reageer of wat dan ook... ik kan er met de pet niet bij en ondanks dat ik de bemiddeling van een mid ingeschakeld heb, kreeg ik toch een ban van een dag, terwijl imo (en die van vele anderen) de opmerking niet eens OW waardig was!

Ik erger mij er wel aan ja.... dat ik soms mensen topics zie openen of reageren dat écht ver over de fatsoensnormen gaat, en dan een ietwat botte opmerking wordt gelijk bestraft met een OW, en dan heb ik het niet eens over mezelf alleen! Als ik zie waar anderen soms ene OW over krijgen vraag ik mij ook weleens af waar mods mee bezig zijn.

Jammer, want zulke zaken verpest wel een deel van je boktplezier.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 18:05

ik ben het er op zich wel mee eens...
tot nu toe heb ik nog geen OW gehad, maar ik heb wel meerdere discussies meegemaakt...
zo ook dat mensen hun onderschrift moesten veranderen als ze geen OW wilden krijgen, in dat onderschrift werd inderdaad kritiek geuit...
verder heb ik wat moeite met het op slot gooien en verwijderen van topics de laatste tijd.. ook het ingrijpen van de mods in bepaalde discussies...

kortom: ik denk dat meerdere mensen het met je eens zijn... en dan uiten zij in verschillende topics.
Laatst bijgewerkt door Liezel1 op 19-06-07 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 18:06

Ik ben blij dat ik niet de enige ben.
Zelf heb ik overigens ook nog nooit een OW gehad.
Maar ik ken wel meerdere mensen die er imo onerecht 1 hebben gehad.
Dan lees ik de berichten wel eens terug en dan denk ik: is dat nou alles Verward

haffilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 18:08

Ik heb nog nooit een ow gehad, maar laatst kreeg iemand ook zo een ow terwijl ze alleen haar mening gaf. Ik ben het wel met je eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:14

Ik ben het wel eens met je Amanda...
Soms kan een OW heel onterecht voelen,
en moet je hemel en aarde bewegen om jezelf vrij te pleitten..omdat
het conflict vaak diep verweven zit in heel bokt....
Ik weet wel dat er mensen zitten die de moeite nemen dat uit te zoeken,
maar heb ook wel eens gezien dat er niet veel mee werd gedaan...
Gelukkig heb ik dat zelf nog nooit meegemaakt, maar wel een keer bíjna,
en dat was zwaar frustrerend...
Op een kleiner forum loop je toch iets minder risico.
Wat ik hiervan geleerd heb is dat ik wat oppervlakkiger ben geworden
hier op bokt, want het is me té groot...

En idd...

Mijn fluweeltjes zijn ook wel eens op.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:01

Alvast drie opmerkingen:

Op het moment dat mensen een OW krijgen, worden berichten die over de schreef gaan vaak naar de mesthoop gesplit omdat ze immers tegen de regels zijn. Het kan dus goed zijn dat je alles leest en denkt 'is dat het nou?' terwijl de 'foute' zut op de mesthoop staat.

Kritiek op het boktbeleid mag, wat jij nu doet, een nette post formuleren met kritiekpunten is absoluut 100% toegestaan. Als er dingen fout gaan en gebruikers melden dat kunnen we ervan leren. En dat is wat jij nu doet, en daar ga je echt geen OW voor krijgen. Alleen: In je onderschrift opnemen dat Bokt een pleureszooi is: kunnen we helemaal niets mee. En op Forumzaken een topic openen dat mod X een trut is omdat gebruiker Y een waarschuwing te pakken heeft, ook niet. Dus dat soort dingen zijn niet toegestaan.

Als laatste: iemand krijgt op Bokt nóóit een OW omdat hij eerlijk is of omdat hij een afwijkende mening heeft.

"Ik ben het niet eens met de de kleur van je dekje, omdat..." mag. Zelfs al heb je de onpopulaire mening dat alle dekjes behalve anky Ocean verboden zouden mogen worden, dat mag je gewoon uiten. "Ik vind jou een domme dierenbeul, omdat je dekje niet Ocean is", is ook eerlijk, en ook een mening, maar dat staan we inderdaad niet toe. Eerlijkheid is niet hetzelfde als mensen mogen kwetsen. Je mening uiten is niet hetzelfde als mensen met een andere mening maar mogen uitschelden. Dus dat zijn dingen waar waarschuwingen / bans voor worden gegeven.

Als je ziet dat mensen in een discussie kwetsend of vervelend bezig zijn: meldt dit dan bij de moderators. Vind je dat er niet goed met je melding wordt omgegaan, kan je altijd een pb sturen naar een hoofdmod en vragen of er nog een keer naar gekeken wordt, als je op dit moment voorbeelden hebt, kan je mij een pb sturen.

(En nog een edit: als mensen zelf vinden dat ze een onterechte OW hebben gehad, kunnen ze altijd contact opnemen met de bemiddelaars)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 23:00

O ja, de Mesthoop... Die was ik even vergeten...

Maar om een voorbeeldtopic te geven: viewtopic.php?f=2&t=789116&hilit=
Ik heb 1 reactie van een mod gezien. Verder heb ik er óf overheen gekeken, of is er verder geen geweest.
Terwijl er toch best harde uitspraken worden gedaan.
Wordt dit gezien als eerlijkheid of kwetsend?

Om een ander voorbeeld te geven, Runningkawa kreeg een OW omdat ze in een HK topic iets besprak over een ander topic.
Voor de details is mijn pb box open.
Maar ik was het dus met RK eens en vindt die OW echt niet terecht.

Om even 2 directe voorbeelden tegen elkaar te zetten.
Het 1 mag wel, waarom het andere niet?
Als je voor het laatste geval (RK) een OW krijgt dan hebben heel veel bokkers in de HK nog een OW tegoed, want daar worden regelmatig andere topics en uitspraken van bokkers besproken.
Daar ontkom je gewoon niet aan, iedereen roddelt wel eens over een ander. Maar zolang dat niet kwetsend is en binnen die groep blijft zie ik geen probleem.
En toch wordt er een OW uitgedeeld Verward

Net als Chiqa ben ik ook oppervlakkiger geworden.
Een eerlijke mening wordt gewoon niet meer op prijs gesteld.
Kijk maar op HAW. Hoe vaak staat er niet bij: cap is eigen keus, geen commentaar op mijn slof, verkeerd liggende zadel, niet passende hoofdstel, enz.
Plaats dan geen foto's denk ik dan. Want een verkeerd liggend zadel kan gewoon niet.
En geef je dat op een normale manier aan moet je je er vooral niet mee bemoeien en niet over beginnen, want dat staat toch in de 1e post...??

Maar goed, dit is mijn mening, ik heb 'm neergezet.
Ik ben het kwijt en ik hoop dat jullie er wat mee kunnen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 23:10

Ik heb onlangs een zeer ingewikkelde questie aangekaart bij een boktmoderator;
een medebokker had ongevraagt info van mij geplaatst.
Ik was in alle staten daar dit mijn positie enorm veel schade aan zou brengen en uiteindelijk
ook heeft gedaan......Het was erg ingewikkeld om die uitspraak weg te halen, we zijn er wéken mee bezig geweest. En hiermee bedoel ik dat iets vaak niet zo kant en klaar is als het lijkt.
Voor mij was het klaar; weg met mijn info....
Gelukkig heeft bokt zijn tijd hierin gestopt, ik had het om heel eerlijk te zijn
allemaal al opgegeven...
Ik was echt laaiend op die bokker, maar heb me braaf ingehouden.
Alles stond op het spel. Omdat het zo ingewikkeld was duurde het even...maar ben er met ze uitgekomen, en dat vond ik super.

Ik weet zéker dat er hier moderators zitten die goed hun werk doen, maar ik besef me wel
heel goed dat dit soms erg ingewikkeld kan zijn op zo'n enorm groot forum.
Daarom legt Bokt ook de grootste verantwoording bij jouzelf, bij iedere bokker voor zich...
En dat is soms erg frustrerend.....
In mijn geval is het goed afgelopen...maar hoeveel leden zullen wel tussen het wal en het schip
belanden...en dan nóg...Ligt de verantwoording bij jezelf...

Dus...denk eer ge bezind.
Echt dat scheelt een hoop ellende.
Jeetje wie ben ik eigenlijk....begeef ik me nu op glad ijs?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 23:16

Ik snap wat je bedoelt.
Ben zelf moderator op het saxofoon forum en steek daar ook veel tijd in.
Nou is dat forum lang niet zo groot als bokt, dus eigenlijk niet echt te vergelijken Knipoog

Maar goed, dan kom je soms dingen tegen die als mod echt niet prettig zijn en moet je je opstellen tegen je gevoel in.
Maar dat soort situaties doel ik ook niet op.
Als het duidelijk, is het duidelijk. Punt.

Maar het gaat me juist om die tegenstrijdigheid.
De ene keer wordt iets wel bestraft met een OW, de andere keer niet.
De verantwoordelijkheid bij de leden leggen werkt voor veel mensen, maar ook voor veel mensen niet.
Want die lijn is gewoon niet duidelijk.
Wat kan wel, wat kan niet. De ene keer wordt iets wel "bestraft" (bij een gebrek aan een beter woord), de andere keer kan iemand gewoon z'n gang gaan.
En dáár gaat het mij om.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 23:47

Over individuele OW's wil ik geen uitspraken doen. Als iemand een OW krijgt en dat niet de eerste is komt ie met een korte reden van de waarschuwing in het topic op Forumzaken te staan. Bij mijn weten is er alleen nog nooit een OW verstuurd voor het respectvol bespreken van andere topics op Bokt in een huiskamertopic. Je kunt als 'medebokker' niet weten waar een OW precies voor verstuurd is, dat blijft tussen de mods en een gebruiker. En daar zul je ons in moeten vertrouwen.

Meer in het algemeen: modden en waarschuwen is lastig. Er is geen formule beschikbaar waarmee we uit kunnen rekenen of iemand wel of niet een OW verdiend. Soms is het gewoon overduidelijk dat iemand gewaarschuwd moet worden: de lichaamsdelen/andere scheldwoorden vliegen in het rond of iemand spamt een heel forum vol. Maar vaker is het niet zo duidelijk: gaat iemand nou wel of geen grens over? En dan gaan er andere dingen meespelen: is iemand al eerder gewaarschuwd? Wordt een gebruiker uitgelokt?

Bovendien neemt elke mod zijn eigen kijk op de situatie mee. We hebben regels en richtlijnen maar die kunnen níet voorkomen dat de ene mod eerder geneigd is een gesprek aan te gaan en een andere mod toch een OW wil geven. Daar hebben we achter de schermen dan wel weer systemen voor om dat te effenen: behalve in overduidelijke of standaardgevallen mag een mod niet in z'n eentje beslissen of er een OW uitgaat. Daar is toestemming van een hoofdmod en instemming van andere mods voor nodig. Bovendien zijn er altijd de bemiddelaars die een OW terug kunnen draaien als deze onverhoopt toch niet terecht bleek.

Als laatste zien we gewoon niet alles, daar is bokt te groot voor. Het kan voorkomen dat een topic behoorlijk de soep indraait maar dat we dat niet (of pas erg laat) zien. Daarom zijn we nog steeds erg blij met het TipEenMod systeem waarmee we over het algemeen gewoon goed op de hoogte gebruiken ( OK dan! voor de mensen die temmen ).

De regels van wat er niet mag zijn niet al te lang geleden behoorlijk geüpdate, dus in principe moet het duidelijk zijn wat wel/niet mag. We proberen dat zo consistent mogelijk door te voeren in de wijze waarop Bokt gemodereert wordt, maar dat is niet makkelijk omdat de omstandigheden in elk geval, elk topic, elke gebruiker gewoon anders zijn.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 00:07

Ellende schreef:
Als laatste: iemand krijgt op Bokt nóóit een OW omdat hij eerlijk is of omdat hij een afwijkende mening heeft.

Hier ben ik het dus niet mee eens... ik heb wel degelijk mijn ow's gekregen voor mijn eerlijkheid..
en door het niet goed lezen van mijn teksten
die dus anders opgevat worden dan dat ze bedoeld zijn....en dan word verteld dat je een beklag mag doen...nou kan je vertellen ik heb mijn beklag via mail en pb gedaan en er wordt niks mee gedaan ! Boos!
ja een afwimpelend antwoord Sigaar

en wat ik heel jammer vind is dat ik nu al 2 x tegen een fikse discussie met een mod gestuit ben ....een mod die pas net om het hoekje van levenservaring komt kijken en mij dan even de les komt lezen...nou sorry dat stuit mij erg tegen de borst! zeker omdat ik nog steeds van mening ben dat zij op dat moment geen gelijk had....

overigens ken ik iemand persoonlijk die MOD is geweest...en wat ik daar van gehoord heb is ook niet echt bepaald rooskleurig
maar om verdere problemen te voorkomen zal ik voor de zoveelste keer maar eens zwijgen Lips are sealed

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 00:24

Als iets fout kan opgevat worden, door iemand die niet alles weet over de situatie, zouden we zelf als gebruikers moeten proberen beter te formuleren (ik had eerst "forumleren" getypt, prachtige typo Haha!).

Eerste OW's zijn niet zichtbaar, dus het is niet mogelijk om te weten wie een sanctie krijgt en wie niet. Kijk liever naar het eigen postgedrag, TeM als je vindt dat een ander over de schreef gaat, en voor de rest haal diep adem en bedenk dat je net zo lekker op café flink kunt gaan discussiëren. Ik bedoel, internet is een medium waar controle heel moeilijk is. Ook hier op Bokt.nl is het onmogelijk om een volledig veilige omgeving te creëren, hoewel de mods en het team zeker heel erg hun best doen. Uiteindelijk is iedereen zelf verantwoordleijk voor het gebruik van internet en de risico's die daarmee gepaard gaan.

Gefundeerde kritiek is zeker toegelaten, en je mag altijd via PB iemand van het team contacteren als je ergens informatie over wilt. Met uitzondering van het bespreken van sancties van andere gebruikers natuurlijk.

Het is gewoon onmogelijk geworden om alles bij te houden. Maar als iedereen probeert voor zichzelf eerlijk en respectvol te blijven, en op tijd te melden als iemand over de schreef gaat, komen we al een heel eind. Als iemand je aanvalt, hou dan de eer aan jezelf, blijf goede argumenten aanhalen, zeg op duidelijke, concrete wijze wat je stoort aan de opmerking, maar laat je zelf niet overhalen om gemeen te doen.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 00:33

Moderatoropmerking:
Ik heb wat berichten uit dit topic gesplit - klagen over individuele OW's is níet de bedoeling, dat kan bij de mod die je de OW verstuurd heeft of bij de bemiddelaars. Op het moment dat dat vaker gebeurt ga ik dit topic sluiten. Klachten over inhoudelijke modacties mogen ook naar mij toe als je je verhaal toch kwijt wil.

Naadje24: dat is jou mening daarover Knipoog Ik wil en kan hier niet ingaan op individuele gevallen, maar in het merendeel van de OW's waar mensen klagen dat wij te streng zijn gaat het vooral om de tóón van de berichten waar mensen een OW voor krijgen.
* Je kan het met iemand eens zijn en zijn argumenten aanvallen.
* Je kan het met iemand eens zijn en die persoon een ********* noemen.
Dat laatste is niet de bedoeling, verstoort een discussie maar gebeurt zo, zo ontzettend vaak. En ja, dan kan het zijn dat een bericht anders bij ons overkomt dan dat jij het bedoelde, maar daar is het internet en tekst voor. Je mist de toon van iemand tegenover je, je mist hoe iemand kijkt, kleine dingen die je een idee kunnen geven wat iemand bedoelt.

Moet je dan alles inpakken in watten, bubbeltjesplastic en fluweel? Nee: maar het kan zeker geen kwaad om op internet dingen anders te formuleren dan je in real life doet.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 00:44

Ellende schreef:
Naadje24: dat is jou mening daarover Knipoog Ik wil en kan hier niet ingaan op individuele gevallen, maar in het merendeel van de OW's waar mensen klagen dat wij te streng zijn gaat het vooral om de tóón van de berichten waar mensen een OW voor krijgen.
* Je kan het met iemand eens zijn en zijn argumenten aanvallen.
* Je kan het met iemand eens zijn en die persoon een ********* noemen.
Dat laatste is niet de bedoeling, verstoort een discussie maar gebeurt zo, zo ontzettend vaak. En ja, dan kan het zijn dat een bericht anders bij ons overkomt dan dat jij het bedoelde, maar daar is het internet en tekst voor. Je mist de toon van iemand tegenover je, je mist hoe iemand kijkt, kleine dingen die je een idee kunnen geven wat iemand bedoelt.

Moet je dan alles inpakken in watten, bubbeltjesplastic en fluweel? Nee: maar het kan zeker geen kwaad om op internet dingen anders te formuleren dan je in real life doet.

Blijkbaar wel dus Ja

ik let juist al heel goed op met hoe ik het neerzet en sommige woorden die ik dikgedrukt of met capslock om ze zo duidelijker te maken met wat ik precies bedoel Knipoog
maar ook daar wordt wel eens goed overheen gelezen....

en hoeveel argumenten je ook hebt als normale bokker,je verliest het ten aller tijde toch van een MOD want tja die heeft die rechten nou eenmaal Ja

zo vind ik het ook wel eens overkomen dat er fiks op "de man" gespeeld word door mod's...vooral bepaalde bokkers zijn altijd de pineut..
ik bedoel waarom mag limagentle niet uitkomen voor haar mening? en wordt alles weggehaald wat zij zegt? als je bepaalde dingen niet wilt hebben kan je ook een deel weghalen
maar nee hoor alles word weggehaald...
in mijn ogen zie ik het dan zo :en let wel dit is mijn persoonlijke mening!
als je een te grote mond hebt dan wordt je gesnoerd..maar dan ook in van alles ,zeker als je open en eerlijk bent en het mod gericht is..

en ik krijg op mijn woorden (zoals hier) veel tegencommentaar van de mod's...en deels logisch...maar ook deels in MIJN ogen niet helemaal fair...
ik heb nog nooit maar dan ook nog nooit mijn kritiek tegen een mod mogen uiten,en waarom niet?
bang voor gezichtsverlies? of is een mod oppermachtig? neuh dat denk ik niet!

ik vraag mij dan ook af hoe lang mijn bericht mag en zal blijven staan
en dit terwijl dit dus gewoon een mening is ...geeneens persoonlijk gericht op welke mod dan ook...

en zoals ik eerder vermelden gebeurd er meer achter de schermen dan de meeste bokkers weten..
uiteraard zal dit ontkent worden en waarschijnlijk wel verwijderd..maar ik weet van wie ik het heb...en die persoon is er vanwege haar eerlijkheid tussenuit gestapt,ze trok de oneerlijkheid niet meer...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 01:06

Er wordt niet altijd over argumenten heen gelezen. Wel hebben mensen een eigen mening, en kiezen ze zelf of ze die willen aanpassen ja of neen. Indien ze openstaan voor andere argumenten, kiezen ze nog altijd zelf of die argumenten afdoende zijn om hun mening bij te stellen.

Plaats dus je argumenten, als mensen het niet met je eens zijn is dat zo. Dat is de idee van discussiëren toch? Ook al vind jij je niet in anderemans mening, iedereen heeft recht op eigen opinievorming.

Ik zie hier trouwens geen tegencommentaar van de mods, wel duidelijke uitleg over wat kan en niet kan, en dat de mods ook mensen zijn die heel hard hun best doen om het hier gezellig te houden.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 01:30

Naadje24: ik ga je bericht niet verwijderen maar je zit op dit moment wel precies op de grens.

Ik kan en wil geen antwoord geven op je vraag over limagentle: de waarschuwingen die zij krijgt zijn zaak tussen haar en de mods. Je hebt niet het complete plaatje, de informatie die wij wel hebben. Hoe lastig dat soms ook is: dan zul je ons (en eventueel de mids) moeten vertrouwen dat wij de juiste beslissing nemen. Zo werkt het hier nu eenmaal.

Mods hebben bepaalde rechten (en plichten btw) gekregen bij hun functie, net zoals politieagenten het in de gewone maatschappij hebben. Dus in principe heb je gelijk op het moment dat je zegt dat je het verliest. Maar je verliest het enkel op het moment dat je je niet aan de regels houd. Dán pas komen we in actie, niet eerder. Het overgrote merendeel van de bokkers komt gewoon nooit in aanmraking met de moderators. Vind je dat een mod te ver gaat tegen een gebruiker: meldt dat dan via TipEenMod, of via een pb aan een mod of hoofdmod. Mods kunnen (en worden) ook aangesproken als ze te ver gaan in contacten met gebruikers.

Voor de duidelijkheid, dus níet in een topic op ForumZaken. Sancties voor gebruikers gaan via pb en niet in het openbaar, en dat geldt ook voor mods.

Op het moment dat je ontevreden ben met bepaald beleid, geef dan duidelijk aan waarmee je het oneens ben. Je lijkt nu kwaad omdat je in het verleden door een mod bent aangesproken op posts, maar ik kan er totaal niet uithalen wat je probleem op dit moment is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 08:00

Ellende schreef:
Mods hebben bepaalde rechten (en plichten btw) gekregen bij hun functie, net zoals politieagenten het in de gewone maatschappij hebben. Dus in principe heb je gelijk op het moment dat je zegt dat je het verliest. Maar je verliest het enkel op het moment dat je je niet aan de regels houd. Dán pas komen we in actie, niet eerder. Het overgrote merendeel van de bokkers komt gewoon nooit in aanmraking met de moderators. Vind je dat een mod te ver gaat tegen een gebruiker: meldt dat dan via TipEenMod, of via een pb aan een mod of hoofdmod. Mods kunnen (en worden) ook aangesproken als ze te ver gaan in contacten met gebruikers.

Ik denk dat de vergelijking met een politieagent een hele goede is.
Maar hoe vaak trekt een politieagent 1 lijn.
Ja, theoretisch gezien zou het moeten.
Maar in de praktijk gebeurt het niet altijd.
Ik ben ooit eens aangehouden omdat mijn fietslicht het niet deed. Daar kreeg ik mooi een bekeuring voor.
Terecht uiteraard. Maar de mevrouw die achter mij kwam (was al op leeftijd) hoefde alleen maar af te stappen en verder te lopen. Geen boete niks.
En waarom? Geen idee.

En dit soort dingen gebeuren dus op bokt ook.
Om het maar even met een simpel voorbeeld te vergelijken.

Je hebt gelijk wb het feit dat wij als gebruiker niet alles kunnen zien.
Dat hoeft ook niet.
Daardoor worden er echter wel conclusies getrokken.
En zeker als je en bokker al lang kent, veel tegenkomt in topics, enz.

Ellende schreef:
Bij mijn weten is er alleen nog nooit een OW verstuurd voor het respectvol bespreken van andere topics op Bokt in een huiskamertopic.

In hoeverre is het respectvol?
Nogmaals ik denk dat je een hoop OW's zou moeten uitdelen als je hier concreet naar gaat kijken.
In bijna elk HK topic wordt wel een keer een topic besproken.
En niet altijd op een vriendelijke manier. Dit blijft vaak binnen die groep en daardoor hebben jullie als mods er geen zicht op.
Maar op het moment dat het wel een keer naar buiten komt, bijvoorbeeld door mensen die anderen volgen en dat doorgeven aan een mod (stalken?), dan wordt er wel gelijk een OW uitgedeeld.
Dat is imo gewoon niet fair.
En dan heb ik het niet over kwetsende dingen, want dat is not done.
Maar wel even je frustraties uiten over hoe het er in een bepaald topic aan toe gaat.
Een recent voorbeeld kan ik je per pb geven mocht dit nodig zijn Lachen

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 08:24

Ik ben het met de TS mee eens dat niet alles op 1 lijn ligt.

Je echte mening geven is vaak niet meer mogelijk op bokt of je hebt een OW te pakken.

Ze gaf ook het voorbeeld bij HAW aan, je mag geen commentaar geven op de cap of slof of sporen of noem maar op, maar waarom dan uberhaupt wel foto's plaatsen?

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 09:40

Wienna: op het moment dat een gebruiker aangeeft dat hij/zij geen commentaar wil op cap, slof of sporen gaat een topic juist op slot, dat staat in de regels van HAW.

Amanda: je baseert een groot deel van je post op een OW die verstuurd zou zijn door ons om een bepaalde reden. Ik kan alleen zeggen dat die OW níet door ons verstuurd is om die reden, maar wil/kan je geen details geven.

Ik ben het met je eens dat stoom afblazen gewoon moet kunnen, dat gebeurt ook vaak genoeg terwijl wij het zien en niet handelen - maar weer: het gaat om de manier waarop. En ik ben het ook met je eens dat er af en toe dingen gemist zullen worden in HK topics, gewoon puur omdat we het niet zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 09:51

Dat mod regels hebben gekregen en dat het hun plicht is die te gebruiken, oke. Om dan een relatie met het beroep politie te leggen, zo wordt het helaas wel vaak gezien op bokt. Bokken is voor het plezier, politie probeert de samenleving veilig en georganiseerd te houden en hebben een discretionaire bevoegdheid gekregen van vader staat om het geheel ook leefbaar te houden, ze mogen dus beslissen en beoordelen of ze op bepaalde milde feiten aktie ondernemen in de vorm van sanctioneren.

Gaat dat op bokt ook zo dan? Soms lijkt het nl wel zo. Iedereen heeft zijn eigen waarheid en eerlijkheid, maar ik begrijp wel dat in zo een grote groep gebruikers het niet meevalt om het iedereen naar de zin te maken, maar zie laastelijk weer flink wat slotjes rondvliegen met in mijn ogen om zeer betuttelende, kleinzielige redenen, reakties die niet volgens een script geschreven zijn, maar niet schokkend of zo. Zijn het nou echt de kinders die niet kunnen relativeren die temmen? Zijn die in zulke grote getalen dat jullie wel moeten reageren? Het is zo een kinderachtig gebeuren nu weer. Een paar goede discussies zijn weer onlangs gesloten, en ja soms met wat scherpe rongriemen, voor de wat ouderen onder ons, wat minder kwetsbaren onder ons, is het ook nog eens wat smeuiger. Kinderzieltjes kunnen dan nog heel wat andere topics bezoeken.

Jullie moeten dan ook wel reageren, snap ik, maar zijn de regels langzamerhand niet wat TE geworden???

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 09:52

Bovenstaande post is niet alleen gebaseerd op die eerder genoemde OW.
Het laatste jaar heb ik dit vaker gezien. Soms terecht, soms onterecht, maar ook heel vaak niet.
Bij die laatste kwam de vraag van het topic in me op.
Vandaar dat ik er dus een topic over geopend heb. Lachen

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:02

Wat ik zo jammer vind is dat je kunt schrijven als brugman, maar dat een OW TOCH blijft staan.
En het frappante vind ik altijd dat degene die een uitspraak zit uit te lokken van je altijd vrijuit gaat. Want die persoon is dan vaak degene die temt.

Verder krijg je, als je bij de bemiddelaar vraagt welke boktregels er zijn overtreden, vaak geen antwoord. Er is bij de bemiddeling absoluut geen sprake van hoor-en wederhoor is mijn ervaring. In ons HK topic hebben nu al 3 of 4 mensen een OW gehad en echt, ik kan niet ontdekken waarvoor hoor. Natuurlijk hebben we hier via pb contact over en de reden voor de OW is in mijn ogen vaak nergens op gebaseerd. Vaak wordt één woordje uit iemands post geplukt en alles wordt dan daarop gegooid. Er wordt niet gekeken naar de context waarin een bepaald woord geschreven is.

Ook ik (en met mij een aantal HK-genoten,) ben minder vaak actief op bokt. Twee discussietopics waarin ik zat zijn op slot, omdat de mod vond dat de discussie te heet werd. Maar daarom heet het een discussie. Je probeert met argumenten je standpunt te verdedigen en tegelijkertijd kun je leren van de argumenten van de tegenstander. Soms worden er in het heetst van de strijd opmerkingen geplaatst, maar dat gebeurt in het echte leven ook wel. Ik vind het gewoon jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:06

Zeker als jullie daar met een bepaalde groep zitten, mogen jullie toch wel met elkaar bepalen hoe de toon is? Het is toch huiskamer?

Dat jullie met je groep een pennytopic binnenvallen, dat snap ik helemaal, moet je niet doen, wordt OW. Maar een eigen discussie met soms een pittig woord er tussen is toch gezellig?

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:11

Ja ik vind ook dat dat moet kunnen. Maar dat er mensen zijn die met anderen meelezen om alles op de voet te kunnen volgen en een keer denken hun naam te zien en meteen op de TEM knop hangen...