[dienstmededeling] Update Boktregels - input is welkom

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eline

[dienstmededeling] Update Boktregels - input is welkom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 12:36

De regels van Bokt.nl zijn al geruime tijd niet aangepast, terwijl er veel meer gebruikers zijn bijgekomen, het forum gegroeid is et cetera. Kortom, het is tijd voor een update. In dit topic willen we jullie vragen om eens mee te denken.

Eén van de grootste problemen met de huidige regels is dat het er veel te veel zijn. Er is een flink aantal harde regels, er zijn redelijk wat 'richtlijnen' en dan zijn er nog een berg forum specifieke regels en ook ongeschreven regels. Al met al een erg onoverzichtelijk geheel, zowel voor het moderatorteam als voor de gebruikers. Een ander probleem is dat we op dit moment heel hard proberen om niet te 'meten met twee maten'. Dat is vrijwel niet te doen zonder een enorm wetboek aan regels die bepalen wat exact wel/niet mag en het is ook niet altijd prettig naar de users toe, zeker niet met de huidige hoeveelheid forums. Ons idee is dat op bijvoorbeeld Western of Rijtechnisch anders gemodereerd moet kunnen worden dan op Young Rider Talk of In The Picture.

Nu zijn er twee opties om dit op te lossen. Of we verhelderen het huidige systeem door er meer structuur in aan te brengen en het uit te bouwen naar een compleet 'Wetboek van Bokt', of we gaan over op een systeem van een beknopte set logische standaardregels die voor iedereen glashelder zijn, maar wel minder specifiek.

Wij neigen op dit moment naar het laatste: er komt een korte, duidelijke 'grondwet' en daarnaast per forum een aantal specifieke richtlijnen (wel/geen foto's, voorwaarden voor discussies, etc). Op die manier wordt de set regels veel overzichtelijker en komt er ook meer ruimte om afhankelijk van het forum anders te modereren. We hopen dat dit een situatie oplevert die zowel voor de gebruikers als voor de moderators prettiger is dan het huidige systeem.

Wat we graag van jullie willen weten is het volgende:
  • Wat zijn volgens jullie de belangrijkste regels waar iedereen op bokt zich aan zou moeten houden?
  • Welke regels moeten worden afgeschaft/aangepast, en waarom?
  • Op het moment dat er minder regels zijn, moet er meer ruimte voor interpretatie van deze regels zijn door het modteam. Is dit een probleem en, zo ja, hoe kan dit probleem worden beperkt of voorkomen?

Let op: dit topic gaat over de regels, dus niet over moderatie van individuele gevallen Knipoog

Katja

Re: [dienstmededeling] Update Boktregels - input is welkom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 12:43

Duidelijke beknopte regels zijn het handigste lijkt mij alleen zullen jullie als mods daarmee wel altijd het gezeur krijgen dat het niet in de regels terug te vinden is als iemand vindt dat hij ten onrechte een ow of ban heeft gekregen.
Lijkt me niet een doorslaggevend argument om dan maar een heel uitgebreid "wetboek" aan te leggen want gezeur is er toch altijd wel. Knipoog

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 12:46

Regels die aangepast / afgeschaft moeten worden.. iets waar ik meteen aan denk is de enorme hoeveelheid topics in HAW en ITP.. Misschien een max. hoeveelheid per user posten in een week/maand? Ik geloof dat hier ook al eens een topic over was..

Verder ben ik het eens met Katja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 12:54

Hoe het moet weet ik niet, maar ik weet wel dat het DUIDELIJK moet zijn waar de regels staan, en dat de regels opzich duizelijk zijn, inderdaad geen honderden zinnen achter elkaar die toch niemand leest.

Ik dacht bijvoorbeeld dat er alleen op HAW en ITP een maximum aantal foto's per topic geldde.

Nu heb ik een topic met asieldieren op BB geplaatst en daar is een slotje op gegooid (no offence voor die mod overigens, hoor Knipoog ). Ik wist het gewoon niet.

En heb eerlijkgezegd ook geen zin om mijn topic te gaan veranderen en opnieuw te plaatsen. Jammer, want het was voor het goede doel.

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 13:15

Een wetboek aanleggen is de oplossing niet denk ik, er blijven toch altijd mensen die ook daarin een gaatje vinden om vervelend te doen.
Ik heb de regels net nog eens doorgelezen, echt veel overbodige dingen staan er volgens mij niet in.
Ik denk dat de regels op een duidelijke manier meer onder de aandacht moeten worden gebracht, want ik kwam net ook dingen tegen die ik absoluut niet wist, terwijl ik de regels eerder ook al eens goed doorgelezen had.
Is het niet mogelijk om elke verandering/aanvulling in de regels per PM naar iedere user te sturen, en de boktregels mee te sturen met de activeringsmail (weet niet of dit al gebeurd)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 13:58

Wuis schreef:
Hoe het moet weet ik niet, maar ik weet wel dat het DUIDELIJK moet zijn waar de regels staan, en dat de regels opzich duizelijk zijn, inderdaad geen honderden zinnen achter elkaar die toch niemand leest.

Ik dacht bijvoorbeeld dat er alleen op HAW en ITP een maximum aantal foto's per topic geldde.

Nu heb ik een topic met asieldieren op BB geplaatst en daar is een slotje op gegooid (no offence voor die mod overigens, hoor Knipoog ). Ik wist het gewoon niet.

En heb eerlijkgezegd ook geen zin om mijn topic te gaan veranderen en opnieuw te plaatsen. Jammer, want het was voor het goede doel.

Ik ben het gedeeltelijk met je eens over dat alles duidelijk moet zijn, maar dit vond ik bijv. al een duidelijke regel hoor Knipoog En een nieuw topic maken is zo'n werk nog niet, + ik kan begrijpen dat moderators ook niet zin hebben iedere keer een topic te veranderen, foto's in linkjes te veranderen etc. Als ze at bij ieder topic moeten doen blijven ze bezig.

Ellende schreef:
Welke regels moeten worden afgeschaft/aangepast, en waarom?

Op het moment dat er minder regels zijn, moet er meer ruimte voor interpretatie van deze regels zijn door het modteam. Is dit een probleem en, zo ja, hoe kan dit probleem worden beperkt of voorkomen?

Van mij zou de regel over 'andere bokkers niet opzettelijk kwetsen' oid wat duidelijker mogen worden, want wat kwetsend is voor de 1 is dat nog niet voor de ander. Net als dat een bep. opmerking wel de sfeer kan verpesten of iets kan uitlokken, maar misschien net niet 'erg' genoeg is om een OW op te geven.. en degene die dan in de verleiding komt ook eens lekker terug te reageren op dezelfde manier krijgt er misschien wel 1.

Wat ik ook altijd raar blijf zeggen is dat sommige mensen gewoon mogen zeggen '#username is zielig, dat had ik meteen al door', dat je daar meerdere malen op TeMt maar dat de opmerking gewoon blijft staan, en je ook in de OWlijst geen OW terugziet (maar wel voor iets anders van diezelfde gebruiker) terwijl de andere gebruiker hier bijv. zegt 'ik kots jouw soort mensen echt uit, weet je Misselijk' tgen #username2, en daar direct een OW voor krijgt + dat het bericht wordt verwijderd. Wanneer verwijderd men kwetsende berichten en wanneer niet, en waarom krijgen sommige berichten wel een OW en anderen niet? Iemand zielig noemen of uitkotsen, wat is het verschil..

Nog meer ruimte voor interpretatie van het modteam ben ik zelf dan ook niet voor, regels moeten duidelijk zijn en als de ene mod iets anders interpreteert dan de ander wordt het straks met twee maten meten. Misschien dat ik daarom ook eerder voor een 'wetboek van bokt' ben, dan voor een set regels. Liever dat we alles door moeten lezen maar dat alles goed duidelijk is, dan dat de 1 iets straks wel kan maken en de ander niet omdat de ene mod een bep. regel anders opvat dan een andere mod.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:43

Ellende schreef:
Nu zijn er twee opties om dit op te lossen. Of we verhelderen het huidige systeem door er meer structuur in aan te brengen en het uit te bouwen naar een compleet 'Wetboek van Bokt', of we gaan over op een systeem van een beknopte set logische standaardregels die voor iedereen glashelder zijn, maar wel minder specifiek.

Ik vind een beknopte set regels absoluut het beste! Hoeveel regels je ook maakt, er zijn er nooit genoeg. Altijd is wel ergens een gaatje of discussiepunt te vinden, maar ondertussen wordt - zoals je zegt - het pakket regels steeds onoverzichtelijker, moet er steeds meer gereguleerd worden en mag er steeds minder, ook in de situaties waarin er geen problemen zijn.

Daarnaast heeft het instellen van steeds meer regels niet als gevolg dat mensen na gaan denken over hun eigen opstelling - iets wat je eigenlijk wel zou willen...

Overigens is er wel een soort tussenvorm mogelijk, een set met basisregels die in heel algemene termen aangeven wat kan en wat niet, en daarop een toelichting met voorbeelden van dingen die niet kunnen of mogen. De gebruikelijke disclaimer van "waaronder, maar niet beperkt tot" dus.

Over de regels zelf zal ik eens wat verder nadenken.
Ik vind het super dat hier naar gekeken gaat worden, dat is ook echt eens nodig denk ik.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:11

Ellende schreef:
  • Wat zijn volgens jullie de belangrijkste regels waar iedereen op bokt zich aan zou moeten houden?
  • Op het moment dat er minder regels zijn, moet er meer ruimte voor interpretatie van deze regels zijn door het modteam. Is dit een probleem en, zo ja, hoe kan dit probleem worden beperkt of voorkomen?

• Geen persoonlijke aanvallen, normaal & netjes Nederlands typen, geen onzin-topic/posts.. en vooral: gewoon gezellig bokken!
  • Ik vind dat er strenger moet worden opgelet op slecht Nederlands typen & nutteloze oneliners. Er mag iets soepeler gedaan worden mbt de foto's. Als het foto's zijn die een verhaal oid ondersteunen mogen het er wat mij betrefd best een keer 19 zijn ipv 15 Lachen
  • Dat bij twijfel minimaal 2 andere mods ook hun mening moeten geven. De meeste stemmen gelden, dus wat minimaal 2 mods zeggen is de uitslag.

Ik vind het grondwet idee heel goed. En dan voor ieder onderdeel een aparte aanvulling Ja

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:17

Elaine schreef:

• Ik vind dat er strenger moet worden opgelet op slecht Nederlands typen & nutteloze oneliners. Er mag iets soepeler gedaan worden mbt de foto's. Als het foto's zijn die een verhaal oid ondersteunen mogen het er wat mij betrefd best een keer 19 zijn ipv 15 Lachen

Ik vind het grondwet idee heel goed. En dan voor ieder onderdeel een aparte aanvulling Ja

Ik ben het met je eens wat betreft de nutteloze oneliners, die voegen echt niets toe aan het forum.

Ik denk anders over de foto's. 15 foto's is 15 foto's, als 19 wordt gedoogd kan een ander daar weer 23 van maken. De grens wordt dan érg vraag.
15 foto's is een mooi aantal, daar heb je meer dan genoeg aan. Lachen

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:17

WildWings schreef:
Liever dat we alles door moeten lezen maar dat alles goed duidelijk is, dan dat de 1 iets straks wel kan maken en de ander niet omdat de ene mod een bep. regel anders opvat dan een andere mod.

De twee grote problemen hiermee zijn:

- Niemand leest die regels door
- Je kan onmogelijk alles duidelijk in regels vangen.

Het is niet te doen om alle mogelijke kwetsende opmerkingen in de regels op te nemen, dit blijft een kwestie van interpretatie. Hetzelfde zie je in het echte leven, we hebben echt flinke boeken vol met wetten, jurisprudentie, toelichtingen, etc, etc en nog steeds hebben we rechters nodig die beoordelen of iets nou wel/niet toegestaan is en of iets wel/niet erg genoeg is om bestraft te worden (en in welke mate).

Overigens lopen er op dit moment twee (of meer) problemen door elkaar heen. Aan de ene kant hebben we regels die aan vervanging toe zijn, aan de andere kant hebben we op dit moment te weinig mods om de regels uit te voeren. Het team dat we nu hebben heeft gewoon (bij lange na) niet voldoende capaciteit om alle 30.000 tot 40.000 berichten die per dag op Bokt geplaatst worden te modereren. Daarnaast gaat het modereren technisch ook nog niet heel soepel waardoor het verwijderen van berichten of het aanspreken van users (te) veel tijd kost. Het idee is dat we behalve de regels ook de techniek en het moderatorteam aanpakken in de komende weken.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:19

Dus je hebt een druk programma Bart Knipoog

Regels, techniek, modteam Lachen

Mocht je ergens hulp nodig hebben kun je (volgens mij Knipoog ) rekenen op aardig wat bokker-hulp Lachen .

Lianne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:24

Is het ook geen idee om oude topics te verwijderen, als ze toch niet meer gelezen worden.
Bijv. waar een slotje op zit, die kunnen toch verwijdert worden?

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 15:26

Op deze manier in topics als deze meedenken is al een hoop hulp Elaine Lachen

@Flippertje/Wuis: de regels beter onder de aandacht brengen is inderdaad ook een goed aandachtspunt Lachen

@lianne: die topics kunnen met de zoekfunctie teruggevonden worden als mensen wat willen weten, als je die verwijderd gooi je dus een stukje archief/kennis weg.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:26

@ Lianna1:
Nee want in sommige topics staat informatie die je nodig hebt. En linken die dan dood gaan vallen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:29

Hoe ga ik dit zeggen...
Ik heb gemerkt dat het ook wel handig is als de mods zelf de regels eens door zouden lezen. Ik heb gemerkt dat er een aantal zijn die de regels niet kennen.

Bijvoorbeeld topics van 'wie heeft er ervaring met' blijven vaak staan, terwijl ze eigenlijk bij EA gezocht diensten thuishoren. Ook nadat er op getemt is.

Zelf ben ik wel voor een beknopte set regels, wat dat betreft zijn de huidige regels volgens mij een heel mooi uitgangspunt Lachen

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:31

Wild Wings haalde het ook al een beetje aan.
Het is mij wel eens opgevallen dat een user een duidelijke, dus groene, opmerking van een mod krijgt, maar dat de aanleiding voor die duidelijke aanwijzing niet verwijderd worden.
Ik vind dat wanneer na 1 aanwijzing het terecht gewezen gedrag etc. verbeterd is, de door de user gemaakte opmerking ook moet blijven staan, maar wanneer de user door blijft gaan alle die opmerking verwijderd kunnen worden.
Ik ben ook van mening dat er in dat soort gevallen duidelijker gemod moet worden richting users die hetzelfde ongewenste gedrag op het betreffende topic vertonen.
Af en toe kom je een topic tegen waar één user op de vingers wordt getikt, en de rest doet vrolijk hetzelfde.

Af en toe heeft Balkenende best goede ideeën over normen en waarden.

Ik denk dat artikel 1 in de Boktgrondwet kan worden:
Doe niet wat u niet wilt dat u geschiedt, ook niet een ander niet. ( of hoe ging dat tegeltje alweer)

Een ander iets waar ik me aan kan storen is dat heel veel bokkers de zoekfunctie niet gebruiken, terwijl hij eigenlijk perfect werkt.
Door iets simpels te vragen wat gemakkelijk gevonden kan worden door de zoekmachine of door bij google www.bokt.nl {spatie} en dan de zoekterm in te tikken je heel gemakkelijk bij het juiste onderwerp terecht komt.
Op die manier krijg veel minder vervuiling en eindeloze dubbelposten.

Lianne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:32

Ellende schreef:
@lianne: die topics kunnen met de zoekfunctie teruggevonden worden als mensen wat willen weten, als je die verwijderd gooi je dus een stukje archief/kennis weg.

Ja, dit is zo maar ik bedoelde meer in HAW en in eenmaal ander maal.... Knipoog

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:34

Lianne1 schreef:
Ellende schreef:

Ja, dit is zo maar ik bedoelde meer in HAW en in eenmaal ander maal.... Knipoog

Dan nog, op HAW en ITP zoek ik vaak fotos e.d. terug. Als ik op een andere pc zit en heb foto's nodig of iemand wil mijn paard zien.. zoek ik dat op HAW en ITP

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:38

Elaine schreef:
Ellende schreef:

• Dat bij twijfel minimaal 2 andere mods ook hun mening moeten geven. De meeste stemmen gelden, dus wat minimaal 2 mods zeggen is de uitslag.

Ik zou voor iets meer bemiddelaars kiezen en die dan bij problemen laten beslissen, anders krijg je dat gezeur weer dat de mod's partijdig zijn...

Ik ben ook voor beknopte regels, als je alle regels uitwerkt is dat voor de meeste mensen sowieso te veel om te lezen en ten tweede kan je nooit alles opnemen.

Wat mij betreft mag er ook strenger op worden getreden tegen moeilijk leesbare topics. Als iemand niet de moeite neemt om leestekens te gebruiken mag het topic van mij op slot.

Verder moeten topics niet te snel op slot, het is zonde als een discussie op slot gaat alleen maar omdat er een of twee mensen op de man aan het spelen zijn.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:44

Ik ben zelf voor beknopte regels.

* Voor mij staat respect en ieder in zijn/haar waarde laten voorop. Om maar een vb. te noemen: al laat iemand zijn paard 6 weken op stal staan, dan nog kun je zeggen dat dat niet zo handig is ipv iemand 'af' te maken.
* Voor een OW of ban is een meerderheid van mods nodig. Komen zij er niet uit, dan de mids in schakelen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:46

ik ben het met Elaine eens dat er idd meer op het gebruik van de Nederlandse taal gelet moet worden... Lachen De regel is er al wel trouwens...

De grens aan het aantal foto's per topic moet denk ik vastgesteld blijven... ik vind het nu al verwarrend dat er soms 2 en soms 5 foto's ter illustratie van een topic geplaatst mogen worden... op HAW en ITP is 15 een mooi aantal... Lachen

op EA mag je nu geen "dingen" aanbieden voor een ander, alleen paarden... en de advertentie moet dan op EA CO geplaatst worden... ik denk dat het misschien wel toegestaan moet worden om dingen voor een ander aan te bieden... veel bokkers omzeilen dat stukje van de regels door bv. te zeggen dat het wel van hunzelf is, terwijl dat niet zo is (ik heb al eens meegemaakt dat ik interesse in een item had, pm stuurde en in de antwoord-pm stond dat het item niet van de ts was, maar van een huisgenoot)...

Verder ben ik eigenlijk wel tevreden met de regels... Lachen

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 15:55

Aan de mens(en) die vinden dat topics te snel op slot gaan, kunnen jullie daar voorbeelden van geven?

Gebruik Nederlandse taal is inderdaad iets wat we vaker horen - en waar dus ook meer op gelet moet gaan worden. Maar topics gelijk op slot zetten strookt dan weer met de 'Minder slotjes aub!" die we ook vaak horen Knipoog

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:57

Misschien zouden er idd wat taalmods moeten komen, met de mogelijkheid om stukken tekst te herschrijven of spelfouten eruit te halen.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 16:01

Ellende schreef:
Gebruik Nederlandse taal is inderdaad iets wat we vaker horen - en waar dus ook meer op gelet moet gaan worden.
Maar topics gelijk op slot zetten strookt dan weer met de 'Minder slotjes aub!" die we ook vaak horen Knipoog

Topics hoeven niet op slot als er fouten in staan. En niet alleen spelfouten moet op gelet worden, ook grammaticafouten. En zinnen die niet goed lopen, o.a. door verkeerde/geen gebruik van hoofdletters en interpunctie.

Fitzroy schreef:
Misschien zouden er idd wat taalmods moeten komen, met de mogelijkheid om stukken tekst te herschrijven of spelfouten eruit te halen.

Taalmod of niet, het hoeft niet op slot. Herschrijven of verbeteren is i.m.o. genoeg Lachen

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 16:10

Elaine schreef:
Fitzroy schreef:

Taalmod of niet, het hoeft niet op slot. Herschrijven of verbeteren is i.m.o. genoeg Lachen

Maar dan wel door de TS zelf, het is ook weer niet de bedoeling dat iemand anders jouw luiheid op gaat lossen.
Maar als je ziet dat de TS echt geen enkele moeite heeft gedaan om een leesbaar stuk te schrijven, waarom dan niet op slot?

Opmerking van topics niet te snel op slot was meer algemeen, ik kan nu geen voorbeeld noemen, maar als ik er een tegenkom zal ik het melden.