Zoals jullie hebben kunnen lezen in [Dienstmededeling]Bokt.nl enquête uitslag Wil 71% van de Bokkers (die de enquête ingevuld hebben) de sfeer in meer of mindere mate verbeterd zien.
Dit is voor ons aanleiding geweest om achter te schermen hier over te gaan praten. Wij willen immers ook graag dat de sfeer verbeterd wordt. Nu vraag je je af wat we er aan willen doen. Allereerst geldt natuurlijk dat een beter bokt begint bij jezelf. Wanneer gebruikers onderling op een respectvolle manier met elkaar omgaan is ingrijpen of bijsturen van een mod ook minder nodig. Ga met je medebokkers om zoals je zelf graag behandeld wil worden en probeer rustig te blijven in heftige discussies. In veel gevallen helpt het om een bericht waar je geïrriteerd van raakt even later nog eens te lezen maar nu met het idee dat de ander het wel positief bedoeld. Vrijwel iedereen zit op Bokt om gewoon leuk en gezellig met z'n allen over paarden te praten, het is alleen niet altijd even eenvoudig om ook altijd zo over te komen. Soms komen argumenten of meningen een heel stuk harder dan ze bedoeld zijn, een gevolg van het feit dat we op Bokt beperkt zijn tot alleen tekst voor de communicatie.
Wanneer je echter ziet dat een topic niet meer op een respectvolle manier verloopt, zien wij graag dat je even de TeM-knop aanklikt en het topic even onder de aandacht brengt van het modteam. Op die manier kunnen we kijken of en wat voor een actie van een moderator gewenst is.
Dit is de TeM-knop

Een ander probleem is dat op Forumzaken (FZ) de gemoederen regelmatig hoog oplopen. Vaak betreft het hier topics waarin mensen klagen over slotjes die geplaatst zijn, waarschuwingen die zijn uitgedeeld, etc. Dit zijn zaken die alleen de betreffende gebruiker en het moderatorteam aangaan, deze zaken dien je dan ook aan te kaarten bij het moderatorteam via een PB of via email. Als je het er met het moderatorteam dan nog niet uitkomt is er het bemiddelaarsteam dat samen met jou en het moderatorteam op zoek gaat naar een oplossing voor de situatie. Topics over specifieke of individuele gevallen op FZ worden vanaf nu verwijderd en de gebruiker zal verwezen worden naar PB of email om de zaak te bespreken. Klagen over het beleid op Bokt valt hier overigens ook onder, we zijn erg blij met (opbouwende) kritiek, constant melden dat je het niet eens bent met het beleid valt hier echter niet onder.
Hiernaast is het de bedoeling dat het moderatorteam verder uitgebreid wordt. Bokt is namelijk erg hard gegroeid waardoor het huidige team (dat alweer uit bijna 40 mensen bestaat) niet voldoende tijd heeft om de forums voldoende bij te houden. Er wordt op een gemiddelde avond ongeveer 1 nieuw bericht per seconde geplaatst, we hebben meer moderators nodig om te zorgen dat we problemen constateren en op kunnen lossen voor ze escaleren.
Samenvattend:
- Toon wat respect en begrip voor elkaar, tel tot 10 voor je boos reageert.
- Gebruik de TeM-knop als een topic uit de hand loopt of uit de hand dreigt te lopen.
- Bespreek specifieke problemen met de moderatie via PB of email met het moderatorteam, niet op het forum.
- Ongefundeerde kritiek wordt verwijderd, suggesties voor verbetering zijn welkom op FZ.
- Klagen over beheer/mods/mids in topics valt onder ongefundeerde kritiek en moet dus via PB of mail.
- Het moderatorteam wordt uitgebreid zodat we in kunnen grijpen voor topics rijp zijn voor een slotje.
We hopen met deze, relatief eenvoudige, maatregelen met jullie hulp de sfeer weer wat verder te kunnen verbeteren.