oproep aan moderators, maak bokt niet kapot!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

oproep aan moderators, maak bokt niet kapot!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 17:14

Hier een paar voorbeelden van topics die om een ongefundeerde reden op slot zijn gedaan:

viewtopic.php?f=135&t=634229

viewtopic.php?f=135&t=634221

Waarom mag er hierover geen discussie worden opgestart? Het gaat toch om maatschappelijke problemen en voorvallen?
HIer een soortgelijk topic:
viewtopic.php?f=135&t=633680

En die zou om dezelfde reden op slot kunnen worden gedaan. MAar dat is toch niet nodig? WAarom worden de slotjes ons om de oren gegooid? WAar is de leuke oude bokt tijd waarin er gewoon gediscusieerd mocht worden en dingen aan de orde worden gesteld?

Karin

Re: oproep aan moderators, maak bokt niet kapot!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 17:20

Het is de bedoeling dat degene die het nieuwsbericht plaatst zélf de discussie aanzwengelt door zijn of haar mening te geven over het betreffende nieuws. Alleen een nieuwsbericht plaatsen is wel heel makkelijk. Knipoog

Het is dus niet zo dat er geen discussie mag worden opgestart, integendeel. Maar het is wél de bedoeling dat de TS daarmee begint. Lachen

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 17:41

Dus dit is een gefundeerde mening:

Citaat:
tjees, ik krijg er met moeite een klein stukje van weg, laat staan 58

En dit niet:

Citaat:
Denk niet dat het huisleijk geweld in Portugal meer voorkomt dan in Nederland, wel worden er hier veel vaker wapens (tot bijlen aantoe) gebruikt, naar mijn idee en worden er meer vrouwen door hun mannen/exen gedood door extreme jaloezie (vaak nog onnodig).

Nu ben ik even de weg kwijt Cool

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 17:45

De woorden "naar mijn idee" duiden inderdaad op een mening.
Ik beticht jou nergens van hoor Karin, maar ik heb * knip * al meer topics zien sluiten dan ik een moderator ooit heb zien doen. Of mag ik dat niet zeggen?

Ik weet eigenlijk zowiezo niet of het toegestaan is om moderators gefundeert de bekritiseren en als het al toegestaan is, hoe jullie dat dan het liefst zouden zien. IK zou het namelijk wel terecht vinden dat moderators niet met alles zomaar weg kunnen komen. Tenslotte wordt bokt niet alleen gemaakt door moderators. Degenen die hier reacties plaatsen, die zijn nog belangrijker. Endaarom vind ik dat die toch ook wel een beetje recht hebben op inspraak. In zoverre tenminste dat ze de mogelijkheid hebben om aan de bel te trekken als ze het ergens niet mee eens zijn.
Laatst bijgewerkt door Sim op 07-08-06 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 17:46

Misschien heeft ze er gewoon per ongeluk over gelezen, is dat geen mogelijkheid?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 17:47

Het valt mij anders wel op dat ze fanatiek is met slotjes hoor.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 17:49

Ik vind die slotjes ook wel erg jammer. Ik haal altijd veel leuke nieuwtjes weg van Bokt. Scheve mond
Ik vrees dat het topic Nieuws/Maatschappij een groot slotjesforum gaat worden, de topics waarover niet te discussieren valt moeten dan op slot en de discussietopics gaan op slot omdat de toon vroeg of laat te heftig wordt. Jammer.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 17:50

Er kan trouwens nog steeds goed gediscussieerd worden hier (om even terug te gaan naar je openingspost). Er kan kritiek gegeven worden, het hangt gewoon af van de manier waarop dat gedaan wordt.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 17:51

Craighnethan, het topic waaruit de bovenste quote afkomstig is, is niet voor niets naar het KH verplaatst.

De regel voor het plaatsen van nieuwsberichten op NM is ingesteld a) om het eenduidiger te maken (wat mag wel en wat mag niet) en b) juist omdat NM een discussieforum is, niet primair een doorgeefluik van nieuws dat op andere sites te vinden is.

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 17:52

Ik moet zeggen, dat mijn broek hier dan ook weer vanaf zakt Ach gut
Waarom op deze dingen een slotje, begrijp nu dan ook weer, waarom ik op advies van BvB verhuisd ben naar een ander forum Clown

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 18:01

Op het hondenforum noemden ze bokt een pennyforum. IK moet ze straks nog gelijk gaan geven....

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 18:02

Desiree schreef:
Op het hondenforum noemden ze bokt een pennyforum. IK moet ze straks nog gelijk gaan geven....

In de grote paardenwereld word Bokt ook al een pennyforum genoemd..... Vork

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 18:03

Ik begrijp de redenatie erachter Karin.
Ik wil wel graag gezegd hebben dat ik het desalniettemin erg jammer vind dat deze regel is ingesteld, omdat er ook uit zulke onderwerpen een discussie voort kan komen betreffende een aanverwant onderwerp. En meestal verlopen dit type discussies gemakkelijker en gemoedelijker door de 'zachte opstart' dan de discussieonderwerpen die er gelijk inknallen. Wanneer ik bijv. een onderwerp zou starten over het al dan niet dragen van een burka of je kind naar een nieuwetijdsschool sturen, kan ik er zeker van zijn dat er binnen een dag een slotje opstaat.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 18:05

Vaak zijn het penny's die geen normale discussie kunnen voeren zonder moord en brand te schreeuwen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 18:06

Het is makkelijk om een forum af te schilderen als pennyforum, maar doe er dan zelf niet aan mee. Als het ergens anders voor jullie beter is: ga dan. Als je zo hard in je eigen theorietjes gelooft, moet je het zelf weten.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 18:08

Tieneke schreef:
Vaak zijn het penny's die geen normale discussie kunnen voeren zonder moord en brand te schreeuwen.

ja, die temmen dan ook om de haverklap. Die maken ook een hoop kapot. MAar het is uiteindelijk aan de moderators om daar in te stinken. Bij hen ligt de eindverantwoording.

Ik sluit me aan bij wat Urielle zegt. Ik zou willen dat die regel niet bestond. Vroeger was die regel er ook niet en ik vond Bokt toen veel leuker. En toen werd er ook heus wel opgelet dat mensen niet buiten hun boekje gingen en dat werkte prima.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 07-08-06 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 18:09

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-08-06 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 18:10

En het zijn mensen, en mensen kunnen fouten maken. Hier wordt nu weer vanalles gezegd waardoor de situatie niet gewoon besproken kan worden. Als je dit topic nu met een rustige, normale toon had geopend, was het misschien anders geweest.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 18:12

Urielle schreef:
En meestal verlopen dit type discussies gemakkelijker en gemoedelijker door de 'zachte opstart' dan de discussieonderwerpen die er gelijk inknallen. Wanneer ik bijv. een onderwerp zou starten over het al dan niet dragen van een burka of je kind naar een nieuwetijdsschool sturen, kan ik er zeker van zijn dat er binnen een dag een slotje opstaat.

Maar je kunt een discussie toch ook een 'zachte opstart' geven door een nieuwsbericht te quoten, een bronvermelding te geven en er je eigen (gefundeerde) mening over het betreffende nieuws aan toe te voegen?

Nogmaals, NM is niet bedoeld als doorgeefluik van nieuws dat op (nieuws)sites vermeld staat, maar als discussieforum. Bronvermelding lijkt me niet meer dan normaal als je een nieuwsbericht quote (er staat bij sommige nieuwsberichten niet voor niets 'overname alleen toegestaan met bronvermelding'), en het is toch een kleine moeite om zelf de discussie even aan te zwengelen met het plaatsen van nieuws? Wanneer dit niet wordt gedaan, dan bestaat het merendeel van de reacties uit 'oh wat leuk' of 'bah wat erg'. Helemaal voorkomen kun je dit natuurlijk niet, maar wil je een bepaald discussieniveau, dan kun je daar zelf een bijdrage aan leveren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 18:15

Karin schreef:
Maar je kunt een discussie toch ook een 'zachte opstart' geven door een nieuwsbericht te quoten, een bronvermelding te geven en er je eigen (gefundeerde) mening over het betreffende nieuws aan toe te voegen?

Vind ik ook, maar verklaar dan even de vierde link uit mijn vorige post Knipoog

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 18:16

Marreke schreef:
Als het eenduidig volgens de regels moet, waarom is hier dan geen slotje op gezet?
viewtopic.php?f=135&t=618076&start=0&st=0&sk=t&sd=a
viewtopic.php?f=135&t=628923&start=0&st=0&sk=t&sd=a
viewtopic.php?f=135&t=628685&start=0&st=0&sk=t&sd=a
viewtopic.php?f=135&t=626193&start=0&st=0&sk=t&sd=a

In deze topics is door TS ofwel geen bron ofwel geen disussiepunt vermeld, of is "*geen woorden voor*" een opening van een discussie?
.

Precies. Een aantal van deze topics voldoen ook niet aan die regel maar zijn wel leuke gespreksonderwerpen geworden. Al s je deze regel wilt hanteren moet je consequent zijn en dan moet je die voor iedereen doorvoeren maar het lijkt nu onwillekeurig toegpast te worden. MAar als je deze regel consequent gaat doorvoeren, gaat er veel te veel onnodig op slot, wordt er onnodig veel plezier verpest en dat is ook niet goed. DAarom pleit ik er voor om die regel te schrappen.

Deze regel verpest gewoon een hoop op bokt en dat is niet nodig.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 07-08-06 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 18:16

Marreke, de door jou aangehaalde topics zijn opgestart vóór 31 juli, de datum waarop de regels voor het plaatsen van nieuwsberichten op NM zijn ingegaan. Het leek ons wel zo netjes om deze regels niet met terugwerkende kracht te laten ingaan.

En ja, ik heb me er ook schuldig aan gemaakt. Vóór de datum waarop de regels zijn ingegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 18:19

En het zijn allemaal goedlopende topics, ik heb ze van de eerste pagina van NM gehaald. (Ik heb idd niet naar de datum van opening gekeken en wist eerlijk gezegd niet dat die regel van 31/7 was, sorry.)
Andere topics zouden misschien net zo goed lopen als ze open bleven, dat is een beetje mijn punt.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 18:24

Wat is precies de reden van deze regel ?

Citaat:
* Draag zelf een gefundeerde mening bij om de discussie op te starten.

[edit]zie het al;
Citaat:
De regel voor het plaatsen van nieuwsberichten op NM is ingesteld a) om het eenduidiger te maken (wat mag wel en wat mag niet) en b) juist omdat NM een discussieforum is, niet primair een doorgeefluik van nieuws dat op andere sites te vinden is.

Hier gaan de regelgevers ervan uit dat er geen discussie op gang kan komen als geen mening is gegeven. Kijken jullie wel eens op tweakers.net?[/edit]
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 07-08-06 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 18:25

SP: dat is hier al uitgelegd door Karin