[Dienstmededeling] Uitleg over uitgelekt topic van Modpraat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eline

[Dienstmededeling] Uitleg over uitgelekt topic van Modpraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 22:36

Een paar maanden geleden is het modteam zeer druk bezig gehouden door een groep (jong) volwassenen die erg aan het rellen waren. Zowel jegens elkaar als jegens het modteam. De acties van het modteam bestonden zoals gebruikelijk uit het aanmaken van een discussietopic in het besloten forum Moderatorpraat, waar alleen mods kunnen komen. En in dat disucssietopic zijn de gedragingen en misdragingen van deze groep bokkers besproken, en uiteraard beslissingen genomen tot het geven van OWs en later ook bans.

Enkele van deze relschoppers hebben vervolgens tijdens zo'n ban niet alleen SA's aangemaakt om door te rellen, maar ook het wachtwoord van een moderator weten te raden en daarmee toegang tot Moderatorpraat gekregen. Ze hebben daarbij vertrouwelijke info van Modpraat gekopieerd. Op dit moment probeert dit zelfde groepje mensen screenshots en teksten uit dit vertrouwelijke discussietopic dat over hen gaat te plaatsen. Ook worden er screenshots per PB rondgestuurd aan willekeurige bokkers. Omdat dit geen volledige topics zijn, en geen complete discussies, worden uitspraken van de mods uit hun verband gerukt. Het doel hiervan is de integriteit van de moderators ter discussie te stellen, en opnieuw een rel te veroorzaken.

Moderators bespreken relschoppers uitgebreid. Daarbij worden ook persoonlijke gegevens voor zover die bekend zijn gebruikt. Soms komen die gegevens uit profielen, soms omdat wij direct of indirect, deze bokkers IRL kennen. Deze persoonlijke gegevens worden meegenomen in de beoordeling of iemand een OW krijgt of niet.

Bijvoorbeeld, als iemand van een SA wordt verdacht, en in het profiel staat dezelfde leeftijd, dezelfde woonplaats, en dezelfde paardennaam, dan is dat persoonlijke info die van belang is om de conclusie te trekken: inderdaad, dit zou wel eens een SA kunnen zijn.

Ander voorbeeld: iemand typt heel slecht Nederlands, is al twee keer eerder gewaarschuwd met een UN en zou nu dus een OW wegens taalgebruik kunnen krijgen. Als wij weten dat zo iemand een hersenbeschadiging heeft door een val van een paard, dan nemen wij die persoonlijke info als verzachtende omstandigheid mee, en passen onze OW-beslissing erop aan.

Zo zijn ook de bewuste relschoppers in detail besproken, om eventuele verzachtende omstandigheden te vinden. Aangezien van één van de bewuste bokkers bekend was dat deze op een wachtlijst voor psychiatrische behandeling stond/gestaan had, is dat gemeld - juist om dat als verzachtend te gebruiken, om zo iemand niet zo zwaar te straffen. We hebben hiermee ook niemand bewust willen krenken - dat kan ook niet, want als je iemand wilt krenken wil je ook dat die persoon het zal lezen. Op een besloten forum is die kans normaal gesproken nul.

Tenslotte wordt er achter de schermen ook wel eens stoom afgeblazen. Ook over deze bokkers, die zeer bewust aan het rellen waren, en mods en beheer ook persoonlijk beledigend aanvielen. Herhalende teksten in de trant van: "ik vind XXX g**l en YYY een eikel", waarbij XXX en YYY leden van het team zijn vinden wij niet zo leuk, en daar spuien we dan ook ons ongenoegen wel over - achter de schermen. Opnieuw beledigen we daarbij niemand, omdat het niet gelezen kan worden.

Juist omdat het een besloten forumdeel is, kan dat stoom afblazen niet zo veel kwaad, sterker, dat kan erg prettig zijn om daarna weer objectief en neutraal iemand een PB te sturen met de vraag of het allemaal wat minder kan, bijvoorbeeld. Als je iemand al tig keer hebt benaderd en er verbetert niks, wordt het ook ons wel eens even te veel. Ook mods zijn maar mensen. De bewuste bokkers willen deze teksten echter gebruiken om het functioneren van de bokt-moderators in een kwaad daglicht te stellen.

Ondertussen worden er schaduwaccounts aangemaakt om zoveel mogelijk mensen de links te spammen, omdat veel mensen ons een pb sturen met de vraag wat er aan de hand is, dit topic.

Let op: Het is niet de bedoeling hier een link naar de informatie te plaatsen. Iedereen die dat wel doet kan een ban verwachten.

_Denies

Re: [Dienstmededeling] Uitleg over uitgelekte topic van Modpraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 22:43

Jammer dat zoiets goeds wordt verpest door enkele...

PintoNatal

Re: [Dienstmededeling] Uitleg over uitgelekt topic van Modpraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 22:47

Ja ik heb dus ook zo'n pb gehad, directs naar de mods die online waren en bart gestuurd! Hoop dat ze er snel iets aan kunnen doen!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 22:52

Ergens vind ik het wel apart dat zelfs het wachtwoord van een mod blijkbaar zo gemakkelijk te raden is. Maar goed, dat terzijde, als je er niks te zoeken hebt moet je er gewoon wegblijven...

Of je nu irl even 'stoom afblaast' zoals je het zegt - ongeacht wat er gezegt is - of in een besloten deel van een forum, what's the difference? Stoom blaas ik irl vaak zat af...

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 22:56

Ik hoop dat jullie de boosdoeners vinden Lachen

Succes en ik snap best dat jullie stoom afblazen en over ons praten. Daar zijn jullie voor en daar is het besloten gedeeltje voor.

Miss een tip om een wachtwoordensysteem op te zetten (iedere maand veranderen enz enz)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 23:00

te zielig voor woorden dat dit gebruikt/misbruikt word ..
dat een bokt account vrij makkelijk te "hacken" is mag duidelijk zijn
hoop dat alle mensen die gegevens gekregen hebben er discreet mee omgaan
en alles vlot geregeld is
succes Ach gut

kleine edit wooord toegevoegd
Laatst bijgewerkt door nickyu op 02-08-06 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 23:01

nickyu schreef:
te zielig voor woorden dat dit gebruikt word ..
succes Ach gut

Ik heb het direct verstuurd naar Bart en de moddies die op dit moment online waren!

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 23:04

Ik heb er (gelukkig) niks van meegekregen. Maar dit is gewoon te zielig. Hoop dat jullie de daders snel te pakken krijgen Lachen .

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 23:05

Helaas zullen er altijd mensen zijn die andere mensen zwart wil maken.

Ik vind het logisch dat de mods een gesloten forum hebben, en vind het knap dat ze mod willen zijn.
Dus mensen die rel forums en zo starten, denk na en doe eens normaal. ga buiten een stukje wandelen of ga in het bos ff hard gillen/schreeuwen. Dan kan je over deze dingen na denken en dan rustig en fatsoenlijk reageren....

succes voor de mods iig

en ik heb btw niks er van mee gekregen, en als dat wel was had ik me er niet veel van aangetrokken...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 23:08

PintoNatal schreef:
nickyu schreef:
succes Ach gut

Ik heb het direct verstuurd naar Bart en de moddies die op dit moment online waren!

bedoelde niemand persoonlijk Knipoog Haha! niet gelijk aangevallen voelen
niet de bedoeling niet doen Knipoog netjes van je dat je het direct doorgestuurd hebt

_Ingrid

Ik heb er niks van gemerkt, en ik hoop dat jullie snel de daders pakken, zulke mensen zijn geweoon diep en diep triest.

Roosch

Wat balen zeg, dat mensen zó kinderachtig kunnen zijn.
Ik heb er gelukkig ook niks van meegekregen, alleen van horen en zeggen.
Succes ermee!

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 23:10

PintoNatal schreef:
nickyu schreef:
succes Ach gut

bedoelde niemand persoonlijk Knipoog Haha! niet gelijk aangevallen voelen
niet de bedoeling niet doen Knipoog netjes van je dat je het direct doorgestuurd hebt
[/quote]
Nee dat begreep ik Knipoog ik zei het alleen, zodat andere mensn het ook konden lezen Haha!

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 23:24

Dat stukje, dat heb ik ook gelezen. Enige wat mij opviel is hoe schandalig daar over gebruikers gesproken wordt. Ik had het vermoeden al, maar dat het zó shocking onprofessioneel gedrag was had ik nooit gedacht.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 02-08-06 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 23:25

idd zielig taal gebruik van sommige, die zullen wel niks beters te doen hebben denk ik...

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 23:26

Och SP... Relativeren Lachen Zoals ik al zei, wat zou het anders zijn wanneer ze het irl zouden doen?
Sterker nog, bij ons op kantoor wordt ook wel eens stoom afgeblazen over klanten. Dat heeft imo niets met niet professioneel zijn te maken. Professioneel ben je naar je klanten toe.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 23:29

Wat me vooral verbaast is dat de wachtwoord zo makkelijk te raden is blijkbaar Scheve mond
Bart heeft een heel tijdje geleden zelfs een topic daarover geopend.

Maar iig, heel vervelend dat dit is gebeurd en ik heb er zelf niks van meegekregen.
SP; ik reageer mezelf ook wel eens af aan mijn ouders over een persoon die me ontzettend ergert. Zodat ik neutraal kan blijven tegenover de persoon zelf. En niks kwetsends tegen de persoon zeg. Zo is het wel prettig imo.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 23:31

Relativeren? Oh dan wel. Rolleyes

Het zal wel aan mij liggen. Laat ik maar uitkijken met wat zeg. Voor ik het weet springt mijn ban-bom.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 23:34

Hmm ook niet slim dat de wachtwoorden blijkbaar te makkelijk waren... Nagelbijten / Gniffelen

maar vervelend deze zaak!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 23:35

Dan wel? Blond

Ik weet niet wat er gezegt is en eerlijk gezegt boeit het me ook niet. Maar ik weet wel dat ik ook vaak zat tegen andere mensen mijn gal spuug (en geloof me, dan ben ik ook niet aardig). Dit zijn 'mods onder elkaar'. Irl zou mss zelfs erger zijn omdat dan normale gebruikers het wellicht opvangen? Als ik met collega's onder elkaar ben gaat het ook wel eens over klanten en ook lang niet altijd aardig. Maar dat kan wel net voldoende zijn om weer fris en fruitig naar zo'n klant toe te gaan, niet op je tandvlees te hoeven lopen, etc etc. Ik zou het pas onprofessioneel vinden als ik dat soort dingen tegen mijn klanten persoonlijk zeg.

Dat dat wachtwoord blijkbaar zo simpel was dat het te raden is hoef ik niet te relativeren, dat is gewoon stom. Dat geldt voor de reguliere gebruikers net zo goed als voor mods. Maar het zal ongetwijfeld een wijze les geweest zijn en is het niet zo dat je van je fouten het meeste leert?

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 23:57

Zo zie je maar weer, bij de 1 staat de pc bij de weg.... Erg jammer dit allemaal.

Ik had een gebruiker getemd, omdat hij/zij de boktregels overtrad.... Even later krijg ik te horen dat ik diegene was (van de getemde bokker) die hem genaait heeft. Toen ik daar de moddies op aansprak kwam het eerst op uit, dat ik diegene maar niet serieus moest nemen. Ik geloofde het eerst niet, dus ik ging verder op onderzoek uit. En wat bleek, een account was gehacked...en dat wisten ze al voordat ze dat tegen mij zeiden.... Even later later kreeg ik dus van de gehackte moddie te horen dat haar account was gehacked, en dat ze op moderatorforum waren geweest.

Verder ga ik mee met SP...en wachtwoorden moeten in het vervolg beter beveiligd worden.... En misschien iedee voor de moderators om toch maar wat minder over mensen te praten...

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 00:01

Ik weet niet wat er gezegd is maar superpepijn blijkbaar wel.
Afgaande op wat hij zegt "shocking onprofessioneel"en ellende die toegeeft dat het gebruikt wordt om stoom af te blazen zullen er geen vriendelijke opmerkingen gemaakt zijn.

Vind het eigenlijk zeer zwak dat de mods onderling een beetje gaan zitten roddelen en een gebruiker zwart maken bij andere mods terwijl de gebruiker van niets weet en zich dus niet kan verdedigen. Als je een probleem hebt met een gebruiker moet je dat rechtsreeks aan de gebruiker durven melden in plaats van achter zijn / haar rug te gaan roddelen en zwart maken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 00:05

Ik heb er niets over meegekregen, maar onderling overleg moet kunnen en moet mogen. Aangezien het voor de moderators niet mogelijk is om regelmatig samen te komen zal dit wel online moeten gebeuren, en waar anders dan in een besloten forum van Bokt?

De beveiliging en passwoorden behoren echter bij de moderators extra goed in de gaten gehouden te worden. Ik hoop dat in de toekomst een dergelijke fout niet meer mogelijk gaat zijn.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 00:06

En ik ga helemaal mee in het antwoord van lindsey, waar ik op dat punt niets heb toe te voegen Lachen

Gelukkig heb ik er niets van mee gekregen.
Ik verbaas me er wel over dat een wachtwoord zo makkelijk te raden is, zeker van een moderator (beheer) die toch wat meer functies heeft op het forum. Daarnaast vind ik het vreselijk asociaal om wachtwoorden te gaan raden van gebruikers.
Gebeurd is gebeurd en hopelijk is dit inderdaad een les geweest en komt dit niet meer voor. Lachen
Nogmaals, ik ben blij dat ik niets heb mee gekregen van dit alles.

050206051012

Re: [Dienstmededeling] Uitleg over uitgelekt topic van Modpr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 00:08

Het is niet netjes dat het WW gekraakt is, maar ik vind het ook niet netjes hoe er achter de schermen over forumleden gesproken wordt.

Vind dit best teleurstellend als ik eerlijk ben. En ja, ik zou de beledigingen en het stoom graag zelf opvangen.

Ik heb in een ver ver verleden eens een mail gehad van een bokker. Zij was vriendinnen met een Mod en wist precies te vertellen welke SA (en dus welk probleem dat ik niet onder mijn eigen naam wilde posten) bij mij hoorde. Ik dacht toen dat het misschien tussen die 2 besproken was tijdens een borrel (of whatever), dit had ik echter niet verwacht Scheve mond