Vraag aan de gebruikers: scheldpb's naar moderators

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Vraag aan de gebruikers: scheldpb's naar moderators

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 10:41

Het komt de laatste tijd steeds vaker voor dat moderators te maken krijgen met scheldpb’s naar aanleiding van een simpele moderatoropmerking of het versturen van een ow.
Het komt bijvoorbeeld al voor dat een moderator foto’s van posterformaat in links veranderd terwijl dit toch duidelijk in overeenstemming is met de regels die op dat forum gelden.
Aangezien moderators toch vrijwillig dit werk doen en het ook leuk moeten blijven vinden, vinden wij dat het niet zo kan zijn dat moderators met tegenzin een pb openen uit 'angst' voor weer een scheldkanonnade.
Een oplossing zou kunnen zijn om een ow of afkoelban te geven aan gebruikers die dit doen. Dit met in het achterhoofd de link naar het uitschelden van een ambtenaar in functie: als je een politieagent voor decembersnack uitmaakt kan je daar een bon voor verwachten.

De andere kant van het verhaal is dat niet alleen mods maar ook gebruikers last hebben van dergelijke pb’s. En de regels is en blijft voorlopig ook zo dat het moderatorteam daar niets aan doet. Pb’s zijn privé en dat moet ook zo blijven en aangezien we nooit weten wat er aan voorafgegaan is kunnen we hier weinig aan doen.
Daarbij hebben jullie als gebruiker tegenwoordig de mogelijkheid om pb’s van iemand te blokkeren.

Wij willen hierover graag jullie mening weten.

jaantsje

Re: Vraag aan de gebruikers: scheldpb's naar moderators

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 10:49

Zoals jij het beschrijft vind ik dat je in beide gevallen een ow moet geven.
Als jij zegt dat je een gebruiker kunt blokkeren dan kunnen mods dat ook doen.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 11:04

Jaantsje: technisch gezien kunnen moderators volgens mij geen gebruikers blokken, en het lijkt mij ook geen goede zaak dat ze het doen: moderators zijn er juist om vragen van users te kunnen beantwoorden. Het is niet de bedoeling dat ze zich voor gebruikers afschermen.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 11:39

Dat ben ik met je eens Ellende, maar als het eenrichtingsverkeer is en alleen maar schelden dan heeft het geen zin om in discussie te gaan.
Technisch is er veel mogelijk dus ik denk wel dat dit kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 14:43

Als je aan scheldpb's die gebruikers ontvange niks wilt doen (en dat is al heel lang zo), lijkt het me dat dezelfde regels gelden voor moderators. Ik vind het ook vreemd als er nu ineens wel een optie komt om er iets aan te doen, terwijl er eerder voor gebruikers die er last van hadden niks aan gedaan werd. Dus het lijkt mij helaas pindakaas in het geval van pb's! Haha!

Clinnn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 20:46

Is er een verschil tussen UN's en OW's??

Ik heb al 2 Verward UN's ontvangen, maar dan komt het helemaal niet in m'n hoofd om die moderator een scheldpb te sturen...

En ja, als er mensen scheld pb's sturen, vind ik het toch maar normaal dat ze daar dan de gevolgen van zullen dragen...

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 21:03

Pouskintje, ik zal je het verschil tussen een UN (UserNote) en OW (Officiele Waarschuwing) uitleggen:
Een UN is een soort aantekening bij je naam die voor alle moderators zichtbaar is. Je kunt het zien als een PB/PM die opgeslagen wordt bij je 'status'.
Een UN moet je zien als een sturende opmerking.
Als je op iets aangesproken bent en er komt geen verbetering in, dan kan het zijn dat je een OW krijgt.
Voor sommige 'vergrijpen' krijg je meteen een OW, zoals bijv. heftig schelden en andere 'misdragingen'.
Je kunt er meer over lezen in het volgende topic:
viewtopic.php?f=25&t=390254

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 23:05

Faye, die situaties zijn niet helemaal gelijk, want tegen de mods is het verzet tegen het bokt-'gezag'. Nou roept alleen het woord gezag al veel verzet op, dus noem het in gedachten maar anders Lachen
Maar toch, schelden tegen mods vind ik nog net een beetje erger. (En dan gaat het hier om opmerkingen naar aanleiding van een opmerking 'in functie' van de mods.)

Wat ermee te doen? Lastig... Op veel forums / chatkanalen / andere online-groepen is schelden tegen moderators heel snel einde verhaal - meestal wordt Maar of dat voorkomt dat het gebeurt, of zelfs maar enige invloed heeft daarop?
(Waarschijnlijk is het ongeveer zo effectief als het modden van het EA-VZ-forum: op nieuwe misbruikers heeft het absoluut geen invloed want men leest niet, kijkt niet, interesseert zich er niet voor. Je loopt dus altijd achter de feiten aan. Overigens ben ik erg blij met het modden van dat forum!)

MargaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 11:57

Een pb naar een moddie heeft wat mij betreft niet dezelfde status als een pb tussen gebruikers.

De OW is verzonden door een moderator (en dus niet een gebruiker die toevallig ook mod is) en de scheldpb wordt verstuurd naar de moderator in functie en niet naar de prive-persoon.

Ik denk dat het heel belangrijk is om dit onderscheid te maken: tussen moderator als gebruiker/privé-persoon of als persoon in functie. Ik vind dat als er gescholden wordt naar aanleiding van een actie die de moderator aangaat, er ook op dat niveau gehandeld moet worden, ook al komt het scheld-bericht binnen in de 'verkeerde' brievenbus.

Mensen sturen hun scheld-pb'tje ook naar die pb-inbox omdat ze weten dat daar geen actie op ondernomen kan worden.

Ik zou er een volgende ow op laten volgen.

Het foe-knopje heeft natuurlijk weinig zin, want je kunt nooit voorspellen wie van de gebruikers aan wie je allemaal ow-'s uitdeelt van plan is een scheld-pb te gaan sturen. Dus dan is het leed al geleden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 16:07

MargaV verwoordt het precies.

Stel dat ik in een topic gewoon als gebruiker ruzie loop te maken met een andere gebruiker en daardoor wat scheldPB's ontvang. Tsja, dat is dan eigen schuld en jammer.

Als moderator moet je ook gewoon je modererende taken kunnen uitvoeren zonder allerlei rare scheldPB's om je oren te krijgen. Dan hoeft het nog niet eens te gaan om een OW of UN, maar er zijn gevallen bekend dat een moderator al een vlammende PB kreeg als een topic werd verplaatst naar een ander forum of inderdaad foto's in links veranderde. Vrij simpele modererende taken die duidelijk omschreven staan in de handleiding dus.

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 17:01

ben het met apple en margav eens..

als je als gebruiker een scheldPB ontvangt: ook niet netjes... maar een "straf" zoals een scheldPB tussen gewonen gebruikers ook krijgt

als je een scheldPB naar aanleiding van een moderatoropmerking krijgt vind ik dat de straf best wat hoger mag zijn... Als moderator bedoel je het ook niet persoonlijk en je doet alleen maar je werk volgens de regels... schelden is hier dus niet op z'n plaats, dus een OW zou ik terecht vinden...

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 21:36

Dat bepaalde moddies bang zijn om mijn pb's te openen kan ik me wel voorstellen (hé RK? Schijnheilig), maar toch...

Ik ben voor OW/evt. ban in beide gevallen. Heb zelf ook van een bepaalde user niet erg vriendelijke pb's gekregen, daar werd toen ook niets mee gedaan. Privé of niet... In Nederland geldt ook een vrijheid van meningsuiting en tóch kun je vervolgt worden voor discriminatie; artsen hebben geheimhoudingsplicht en moeten in bepaalde gevallen tóch inzage in de dossiers geven.

Ik vind niet dat alleen scheldpb's naar moddies bestraft moeten worden... Of alle scheldpb's; of niks.

Die pb-blokkade werkt bij mij trouwens niet hoor... Heb ik een hele tijd terug ook een topic over geopend. Of is dat inmiddels veranderd en krijg ik daarom geen pb's meer? Tong uitsteken

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 22:15

Het gaat niet echt op het schelden op zich, maar het gaat erom dat de mods hun werk niet meer kunnen doen als men gaat schelden. Ik denk dat ik ook voor OW ben.

Overigens, wat voor soort gebruikers zijn het vooral die dat doen? Nieuwe bokkers of al ouderen, die waar al heel vaak aanvaringen mee zijn of zomaar uit het niets?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 22:20

Apple schreef:

Stel dat ik in een topic gewoon als gebruiker ruzie loop te maken met een andere gebruiker en daardoor wat scheldPB's ontvang. Tsja, dat is dan eigen schuld en jammer.

Helaas zijn er van die types die geen ruzie of woordenwisseling nodig hebben om dergelijke pb's te sturen. Zoals Sylvia zegt, als gebruiker heb je gewoon pech en eerlijk gezegd vind ik dat net zo min terecht als een scheld pb naar een mod.
Zoals een gebruiker zo'n pb maar moet negeren, kan je dat als mod toch ook? What's the difference?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 22:21

Rhiannon schreef:
als je een scheldPB naar aanleiding van een moderatoropmerking krijgt vind ik dat de straf best wat hoger mag zijn... Als moderator bedoel je het ook niet persoonlijk en je doet alleen maar je werk volgens de regels... schelden is hier dus niet op z'n plaats, dus een OW zou ik terecht vinden...

Dat vind ik eigenlijk ook. Als ik als gebruiker een scheldpb krijg dan is daar meestal wel wat aan vooraf gegaan waarbij ik ook niet altijd onschuldig ben.

Als mod kan ik er niets aan doen als iemand foto's plaatst waar je een muur mee kunt behangen, als ik dan verrot gescholden moet worden omdat ik daar een link van maak dan vind ik dat niet terrecht.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 22:25

Beiden hoor Shadow... Bij de nieuwere is het vaak ineens, bij de oudere is het een wat langer durende aanvaring - mijn ervaring.

Maar Katja, als ik dan een afwijkende mening heb en die gewoon netjes formuleer... Verdien ik het dan wel om een scheldpb te krijgen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 22:41

Wat ik misschien als mogelijkheid zie, voor evt. pb's is het volgende:
in de regels wordt duidelijk gemaakt dat kritiek op mod-beslissingen onder de mods besproken mogen worden. Een prive-berichtje over een modbeslissing kan dus naar de andere mods worden doorgegeven. (Ik weet niet of dat nu kan, ik weet wel dat er een poos geleden een probleem mee was)

Op het moment dat iemand een scheldpb ontvangt, kan een andere mod er een reactie op geven. Dat hoeft denk ik geen OW te zijn in eerste instantie, maar gewoon een redelijk verzoek of de andere persoon zijn 'klacht' iets anders wil verwoorden, zodat jullie er ook op in kunnen gaan.

Daarmee straal je uit dat je als mod-team ook een team bent, je blijft redelijk, je treedt in eerste instantie niet streng op waardoor de wrok ("die stomme mods zijn wel erg snel met hun OW's") een beetje beperkt blijft.

Maar ik kan natuurlijk niet garanderen dat het zo werkt...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 22:44

Sylvia, NIEMAND verdient scheldpb'tjes. Scheldpb'tjes zijn ontzettend dom, en ik snap niet dat iemand zich daartoe verlaagt.

Maar toch vind ik het schelden tegen mods net anders dan schelden 'onderling'. Onder elkaar moet je het vooral negeren, tegen de mods is het direkt verzet tegen de regels... en daarmee net wat erger.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 23:55

Sylvia schreef:
Maar Katja, als ik dan een afwijkende mening heb en die gewoon netjes formuleer... Verdien ik het dan wel om een scheldpb te krijgen?

Natuurlijk niet. Probleem is alleen dat het voor ons erg moeilijk is om daar iets aan te doen.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 23:59

Allereerst: ik snap het punt van een aantal anderen, verzet tegen de Boktregels, volkomen.

Maar, even heel zwart wit gezien: Je zegt dat het voor jullie erg moeilijk is daar iets aan te doen. Indien een scheldpb naar jullie gestuurd wordt, is er wel wat aan te doen; jullie ontvangen immers de oorspronkelijke tekst. Ik kan me goed voorstellen dat er dan mensen zijn die denken: het valt bij de mod in kwestie in verkeerde aarde, dus ik krijg een ban; zeg maar misbruik van machtspositie.

Ik geloof niet dat ik heel erg duidelijk ben momenteel Bloos, maar ik hoop dat 't duidelijk genoeg is...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 00:07

Ik begrijp je wel hoor. Knipoog

De beslissing om iemand te bannen zal nooit door 1 mod genomen worden dus het lijkt me onwaarschijnlijk dat er een ban komt omdat je een onvriendelijke pb stuurt.
De pb's waar het nu om gaat zijn echt wel heel erg.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 00:10

Waar trek je de grens erg? Als ik de pb in kwestie gekregen had dan was er niets mee gedaan...

Het is toch hopelijk geen pb van mij aan RomKabouter mag ik hopen? Haha!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 00:53

Nou, volgens mij heeft er dat wel wat mee te maken hoor Sylvia Knipoog *LOL*
Ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt.
En ik ben het ook met je eens dat het als 'krom' gezien kan worden dat er onderscheid gemaakt zou worden tussen pb's via gebruikers onderling en tussen pb's aan mods (in 'functie', dus niet als gebruiker Knipoog).
De reden dat het toch hier aangekaart wordt staat hierboven al, en omdat we ook graag jullie mening hierover willen horen is dit topic gestart.

Tsja, en wat is 'erg'?
Ik zal je een klein praktijkvoorbeeldje geven over wat er zoal voorvalt Knipoog
Iemand plaatst foto's op ITP / HAW in een formaat waar ze in de bioscoop jaloers op zijn Clown
Daarop verander ik de foto's in een link en vermeld erbij:
"Ik heb je foto's vervangen door een link omdat de foto's te groot zijn."
Waarop een PB volgt met als inhoud:
"Vieze vuile stinkh*er etc. etc.".
En dit is dan nog een gecensureerde versie en helaas geen uitzondering meer.

Nu heb ik vrij brede rug (zowel letterlijk als figuurlijk *LOL*) en ik heb ook heel lang zoiets gehad van "laat maar waaien".
Totdat je een optelsommetje gaat maken en merkt dat het steeds vaker voorkomt en dat er momenten zijn dat je er toch wel van baalt dat dit blijkbaar de nieuwe manier van communiceren aan het worden is.
Of een OW/ban een oplossing is laat ik in het midden, ik heb daar gemengde gevoelens bij.
Ik merk wel (en heb het ook van andere mods gehoord) dat het geen incidenten meer zijn.
Dan ga je je toch afvragen: waar ligt de grens en hoe ver moet het komen?

Shadow0, over je vraag om wat voor soort gebruikers het gaat:
Ik spreek nu alleen even voor mijzelf (plus bijbehorende fora), maar ik heb het idee dat het met name jonge gebruikers zijn.
In alle gevallen die ik meegemaakt heb, kwam het echt uit het niets en er was niets aan vooraf gegaan, eigenlijk ook geen beslissing oid. die voor discussie vatbaar was.
Met een normale discussie is ook niets mis, uiteraard vind ik ook dat een genomen beslissing besproken moet kunnen worden.
In alle gevallen ging het om simpele acties zoals een topic verplaatsen, een foto vervangen door een link, een slotje zetten op een topic waarin foto's niet meer zichtbaar zijn etc.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 01:54

In dat geval lijkt de oorzaak iets te zijn wat meer buiten bokt ligt. En daar kan ik me wel iets bij voorstellen (en dan wil ik niet aan komen zetten met Balkenendes waarden-en-normen, of "vroegah, toen de gulden nog van hout was" maar... schelden enzo wordt toch steeds ietsje meer geaccepteerd lijkt het)
Daar begin je als Bokt niet zo gek veel tegen.

De vraag: "waar ligt de grens" is nog te doen. Die is ver overschreden, dat is duidelijk.
"Hoe ver moet het komen" is al lastiger - want wat dan? Het IS zo, het is al zover gekomen, helaas. Maar wat doen we als het te erg is - Bokt opdoeken?

Omdat het vooral jonge gebruikers zijn, denk ik dat 'het goede voorbeeld' misschien nog wel het belangrijkst is. Ideetjes: meer fatsoenlijk taalgebruik vragen, ook niet meer toelaten dat de boktcensuur steeds omzeild wordt, actiever, sturend modereren (vroeg in mogelijk 'gevaarlijke' discussies optreden, niet als mod maar als gebruiker, waardoor je enigzins kunt voorkomen dat de discussies uit de hand lopen, en waardoor je 'in de buurt' bent).

Als gebruikers kunnen we dat ook doen: discussies redelijk houden, vriendelijk en beleefd blijven, het goede voorbeeld geven.

Probleem is: dat kost ten eerste veel tijd van de mods, en ten tweede werkt het alleen als er genoeg (bijna iedereen dus) meedoen, inclusief op plekken als Jeugdhonk, en inclusief opmerkingen over het modteam. (Je mag wel kritiek geven op het modteam, maar dat moet denk ik nog extra voorzichtig gebeuren, omdat pubers bv het verschil tussen redelijke kritiek en 'ach, laat maar kletsen, ze doen er toch niet toe' niet altijd goed begrijpen.)

Laat maar waaien is denk ik niet goed, hoe rustig en beleefd ook, ze mogen wel weten dat het niet op prijs gesteld wordt.

En misschien past een strengere pb-regel er ook wel in (als in, scheldpb's mogen ook niet meer). Vind ik principieel geen probleem, maar praktisch: mogen scheldmails en via MSN? Dat kun je blokkeren - maar dat kun je met pb's ook tegenwoordig...

Sylvia: jij kunt die pb nooit gekregen hebben, want jij kunt geen foto's in links veranderen. En dat is een groot verschil. Als een willekeurige voorbijganger zegt dat je niet verder mag, denk je, waar bemoeit 'ie zich mee? Maar als een politieagent dat zegt, word je geacht te luisteren.

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 09:30

Nou dan ook mijn voorzichtige mening dan.. Allereerst vind ik het werkelijk ongelooflijk dat een discussie als dit nodig is, het moet toch niet te moeilijk zijn om gewoon op een normale manier met elkaar om te gaan? (of krijg ik nu ook scheld-pb's Knipoog )
Voor mij is het duidelijk dat mod's bij scheld pb's als reactie op hun ingrijpen als mod, mogen ingrijpen. En dat mag dan, wat mij betreft, een OW zijn, maar ook een afkoelban. Als moderator 'kies' je er namelijk niet voor contact te zoeken met een dergelijk persoon, je doet gewoon je werk ( en doet dat vrijwillig, steekt daar veel tijd in en doet dat hoogstwaarschijnlijk voor je plezier..) en dat moet je kunnen blijven doen.

Ik realiseer me dat het lastig is een grens tussen gebruikers pb's en moderator pb's te trekken, maar moderators hebben nou eenmaal een andere functie en dat mag best bepaalde consequenties met zich meebrengen.

(Het lijkt me overigens wel verstandig om bij het 'uitdelen van straffen' aan users die zich misdragen, dit als 'team van mods' te doen, misschien kan je zo enigszins voorkomen dat het een persoonlijke vete wordt tussen pb-er en één mod. )