Wel internet op netwerk, maar niet thuis via kabel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Wel internet op netwerk, maar niet thuis via kabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 23:21

Even een compu vraagje! Douwe vraagt mijn hulp, maar ik kom er niet uit Haha! Wie heeft er een gouden tip zodat ik ook 's avonds kan msn-en met m'n vent in Engeland Haha!

Wat kan er aan de hand zijn als je op een (universiteit) netwerk wel prima kan internetten met een laptop, maar thuis via de kabel niet? Het gaat om een nieuwe laptop met XP. Ding kan ook draadloos, maar het gaat nu om een gewone vaste verbinding.

Er zullen denk ik wat andere instellingen moeten zijn, maar welke?
Meest simpele dingen als modem herstarten en kabel wisselen is al geprobeerd.

Ranja

Berichten: 3524
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 23:54

Krijg je thuis automatisch een ipadres toegewezen? En dan heb ik het niet over een standaard XP ipadres....Op de universiteit zul je nl. wel automatisch een ipadres toegewezen krijgen en misschien thuis niet.
Heb je thuis een netwerk of is je laptop de enige pc die op internet kan?
Sommige kabelproviders hebben een macadres van je netwerkkaart in het modem gebakken, zodat alleen die netwerkkaart verbinding kan maken met internet...Dan is daar ook wel weer omheen te komen.... Schijnheilig

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 00:03

Ranja schreef:
Krijg je thuis automatisch een ipadres toegewezen? En dan heb ik het niet over een standaard XP ipadres....Op de universiteit zul je nl. wel automatisch een ipadres toegewezen krijgen en misschien thuis niet.
Heb je thuis een netwerk of is je laptop de enige pc die op internet kan?
Sommige kabelproviders hebben een macadres van je netwerkkaart in het modem gebakken, zodat alleen die netwerkkaart verbinding kan maken met internet...Dan is daar ook wel weer omheen te komen.... Schijnheilig



Thuis is de laptop de enige compu op internet. Het zou best kunnen zijn dat het IP adres bij de ene verbinding vast is en bij de andere dynamisch? Probleem is dus ook dat het niet om mijn compu gaat, maar 1 die nu in engeland staat... kan zelf dus niet direct even kijken hoe het in elkaar steekt

Dat van dat mac adre sweet ik niet. Ik zal het even doorgeven aan Douwe dat hij daar naar moet kijken of vragen!

Thanx voor de tips!

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 00:18

IE-> Extra -> Internet opties -> Verbindingen -> Instellingen -> dan krijg je de wizard nieuwe verbinding -> Verbinding met het internet maken -> Ik wil handmatig een verbinding instellen -> Nou moet ie zelf even kijken welke optie die moet aanvinken optie 1 iig niet -> voltooien Lachen

Ranja

Berichten: 3524
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 00:18

Vaak in een professioneel netwerk (zoals op de universiteit waar je het over had) krijg je een ipadres toegewezen, die adres gebruik je eigenlijk alleen op het netwerk. Zonder ipadres kun je niet op het netwerk komen en zonder netwerk geen internet zeg maar.
Waarschijnlijk (zeker weten doe ik het niet dus) staat er bij de eigenschappen van de netwerkverbinding bij het ipadres: automatisch toewijzen.
Vaak bij thuisnetwerkjes heb je vaste ipadressen op de pc's. Tenzij je een server hebt die ipadressen uitgeeft of je modem/router kan het uitgeven.
Als XP geen ipadres krijgt toegewezen, dan maakt hij zelf een ipadres aan, maar ik denk dat hij met dit ipadres niet het internet op kan.

Je kan het ipadres checken door:
Start, Uitvoeren
Dan tik je hier in: cmd (enter)
Dat krijg je een dosbox (zwart schermpje)
Tik hier dan in: ipconfig (enter)
Dan krijg je het ipadres, subnetmask en gateway te zien.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 00:21

Ranja schreef:
Vaak in een professioneel netwerk (zoals op de universiteit waar je het over had) krijg je een ipadres toegewezen, die adres gebruik je eigenlijk alleen op het netwerk. Zonder ipadres kun je niet op het netwerk komen en zonder netwerk geen internet zeg maar.
Waarschijnlijk (zeker weten doe ik het niet dus) staat er bij de eigenschappen van de netwerkverbinding bij het ipadres: automatisch toewijzen.
Vaak bij thuisnetwerkjes heb je vaste ipadressen op de pc's. Tenzij je een server hebt die ipadressen uitgeeft of je modem/router kan het uitgeven.
Als XP geen ipadres krijgt toegewezen, dan maakt hij zelf een ipadres aan, maar ik denk dat hij met dit ipadres niet het internet op kan.

Je kan het ipadres checken door:
Start, Uitvoeren
Dan tik je hier in: cmd (enter)
Dat krijg je een dosbox (zwart schermpje)
Tik hier dan in: ipconfig (enter)
Dan krijg je het ipadres, subnetmask en gateway te zien.


Kan natuurlijk, maar bovenstaande is meer voor router en netwerk probleem. De laptop gaat direct op de kabel, XP herkent automatisch het IP ongeacht welke verbinding je neemt Lachen

Ranja

Berichten: 3524
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 00:22

Wouter24 schreef:
IE-> Extra -> Internet opties -> Verbindingen -> Instellingen -> dan krijg je de wizard nieuwe verbinding -> Verbinding met het internet maken -> Ik wil handmatig een verbinding instellen -> Nou moet ie zelf even kijken welke optie die moet aanvinken optie 1 iig niet -> voltooien Lachen


En dan werkt het internet weer niet op de universiteit......

Oh misschien staat er wel een proxyserver ingesteld in zijn internet explorer...Extra, Internet-opties, Verbindingen, LAN-instellingen
Dan onder het kopje Proxyserver even kijken. Daar moet thuis niks in staan en op de universiteit waarschijnlijk wel iets.

Ranja

Berichten: 3524
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 00:24

Wouter24 schreef:
Kan natuurlijk, maar bovenstaande is meer voor router en netwerk probleem. De laptop gaat direct op de kabel, XP herkent automatisch het IP ongeacht welke verbinding je neemt Lachen


Ja....ok....Maarrr Bloos
Als ik thuis niet in een bepaalde range zit kom ik dus mooi het internet niet op....dat pikt mijn router aangeleverd door tiscali niet. Dus vandaar.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 00:24

Ranja schreef:
En dan werkt het internet weer niet op de universiteit......

Oh misschien staat er wel een proxyserver ingesteld in zijn internet explorer...Extra, Internet-opties, Verbindingen, LAN-instellingen
Dan onder het kopje Proxyserver even kijken. Daar moet thuis niks in staan en op de universiteit waarschijnlijk wel iets.


Elke keer als je verbinding maakt zoekt XP toch automatisch het IP op Verward

Verder, i agree Haha!

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 00:25

Ranja schreef:
.dat pikt mijn router aangeleverd door tiscali niet. Dus vandaar.


Ja daar zit je probleem ook Tong uitsteken

Ranja

Berichten: 3524
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 00:29

Wouter24"]
Elke keer als je verbinding maakt zoekt XP toch automatisch het IP op Verward

Verder, i agree Haha!
[/quote]

Nee, dat ging om die wizard van het internet. Als je die doorloopt, dan kies je bijvoorbeeld voor inbellen (als je thuis zit). Thuis werkt het dan, maar zodra je de laptop weer gebruikt in een netwerk en je internet via LAN gaat, dan werkt het internet toch weer niet.
Dat bedoelde ik, of zit ik er nu zelf helemaal naast, zo op de zondagavond?

[quote="Wouter24"]
Verder, i agree Haha!
[/quote]
Zijn we het toch nog ergens over eens Haha!

[quote="Wouter24 schreef:
Ja daar zit je probleem ook

Nou probleem....ik neem die range dan maar op de koop toe, zit nu nl. wel met een 6 mb verbinding richting het internet Haha!
Laatst bijgewerkt door Ranja op 08-11-04 00:33, in het totaal 1 keer bewerkt

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 00:31

Ranja schreef:
Nee, dat ging om die wizard van het internet. Als je die doorloopt, dan kies je bijvoorbeeld voor inbellen (als je thuis zit). Thuis werkt het dan, maar zodra je de laptop weer gebruikt in een netwerk en je internet via LAN gaat, dan werkt het internet toch weer niet.
Dat bedoelde ik, of zit ik er nu zelf helemaal naast, zo op de zondagavond?


Effe een aparte verbinding aanmaken voor beide Lachen

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 00:32

Hihi, ik volg dit allemaal niet meer helemaal geloof ik, maar ik ga het doorgeven aan Douwe. Dan hoop ik dat hij het aan de praat gaat krijgen Haha!

Thanx voor alle tips!!!! OK dan!

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 00:32

Wouter24 schreef:
Effe een aparte verbinding aanmaken voor beide Lachen


Dat lijkt me zowiezo een goed plan