Bokt-taalverloedering... spellingsbrigade??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 21:16

Ja precies, nog even en dan weten die kinderen niet beter Scheve mond

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 21:18

En gaat bokt daarin meehelpen of gaan we ervoor zorgen dat dat juist niet gebeurt?
Anders hebben we over een jaar of vijf topics van 'ik kan geen baan vinden' (gek he, als je 'solliciteruh' schrijft)...

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 21:24

Ik vind dat bokt ervoor moeten zorgen dat dit stopt, zo snel mogelijk!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 21:28

Ergeren is zacht uitgedrukt, ik vind het verschrikkelijk. Hetergst vind ik wel als mensen ik vindt typen en als je daar wat van zegt een reactie krijgt waar bemoei je je mee, wat maakt dat nou uit! Nou een hoop vind ik zo, het staat later op je c.v. ook niet erg netjes als dat vol taalfouten zit. Bokt kan er wat aan doen, tuurlijk maar dan dwijl je toch redelijk met een druppelende kraan. Op school moeten ze gewoon terug naar het keiharde les systeem mbt taal.

Dorée

Berichten: 6707
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 21:31

Eens! Ik erger me er ook dood aan!
Vooral dat breezahtaaltje en dingen als 'me paard, me hond.'
Vind het zelfs al irritant als mensen 'jouw' typen wanneer het 'jou' moet zijn en andersom.
En dan de leestekens! Zelfde geldt voor hoofdletters, ik vind echt dat iedereen die moet gebruiken! Leest zoveel fijner!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 21:35

DeesDeBest schreef:
Bokt kan er wat aan doen, tuurlijk maar dan dwijl je toch redelijk met een druppelende kraan.


Je dweilt Knipoog

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 21:36

okee, als je een dtje of tje, niet weet, of jou/jouw kan ik nog wel door de vingers zien. Maar inderdaad, een reactie van 'iedereen typt zo, je kan de boom in' getuigt wel van het feit dat de boktregels hier aan een paar mensen voorbij gaan!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 21:41

Wellicht kun je zodra je het ziet ook op de TeM knop klikken.
Op die manier kunnen de mods een pbtje sturen dat dergelijk taalgebruik niet is toegestaan.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 21:47

Spellings fouten... Daar kan ik me iets bij voorstellen.
Ook ik heb daar super veel moeite mee, en dat zal ook vast wel te zien zijn. Ik neem niemand ook een spellingsfout kwalijk. Dat kan gebeuren, heb er zelf té vaak last van Tong uitsteken (Het is dus ook niet gek dat ik alleen maar slechte punten haalde voor Nederlands... >;) )

Breezah/MSN- taal is naar mijn mening wel heel erg vervelend.
Daar kan ik me soms mateloos aan ergeren.

Gewoon TeM'en en in het topic zelf misschien even aangeven dat regel 9 van de 'keiharde regels' gewoon ten alle tijden van toepassing is?

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 21:52

Ik erger me er ook ontzettend aan(en dus niet ik irriteer me eraan, dat is ook zo'n irritante fout Knipoog ), maar sla die berichten tegenwoordig gewoon over.
Reacties en topics van mensen met BZ-taal in hun username lees ik bij voorbaat al niet

Even offtopic: ik was gister bij de Albert Heijn, maar ging daar ook bijna gillend vandaan...Overal borden met lijfiez, kopies en aanvalluh Clown Dat aanvallen kan ik rond deze tijd nog wel hebben, maar sparen voor lijfiez en koppies gaat me echt te ver Bloos!
(en die miep achter de kassa, maar denken dat ik gek geworden was Knipoog )

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 21:53

Okee , ik kan mij heel goed voorstellen dat sommige van jullie zich heel erg kunnen ergeren aan taalfouten.Ik ben zelf ook helaas dislectisch, en doe mijn best om de fouten tot een minimum te beperken.Dit is ruim 20 jaar geleden al vast gesteld dus bespaar me aub het welles nietes spelletje van tegenwoordig zijn 80% van de mensen ...
Het probleem van dislectie is dat je het leeuwendeel van je eigen fouten NIET ziet.En moet eerlijk toegeven als ik moe ben is het een stuk erger dan als ik tip top in orde ben.

Waar ik meer moeite mee heb , is de SMS taal en mensen die trachten in hun dialect iets te typen. Met name sommige belgen die dan ook nog SMS ; MSN en dialect door elkaar gebruiken .
Dan is er soms echt geen touw meer aan vast te knopen.Idem door overmatig gebruik van afkortingen.

En ook ik maak me regelmatig schuldig aan het niet gebruiken van hoofdletters;punten;komma's ed. Meestal ben ik dan in zo'n lichamelijke staat dat ik blij ben dat ik uberhaubt nog met enig tempo kan typen.
Mijn excuses voor het plaatsen van mijn persoonlijke mening , maar ik denk dat sommige zich iets te druk maken over dit item.Er zijn nog zoveel ergere dingen in deze wereld om je druk over te maken .

Ik denk dat als we allemaal n beetje coulant zijn , maar wel op zijn minst
trachten al die hippe taalgebruiken zoveel mogelijk te vermijden en mensen die dit iets te overmatig gebruiken hierop wijzen.
En een poging doen tot het plaatsen van een leesbaar bericht , dat we dan toch een heel eind op de juiste weg zijn.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 21:55

ik erger me er niet aan, maar ik vind het wel een taak van de moddies het een beetje binnen de perken te houden.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 22:10

IK meld mij ook aan....

Als je de zinsbouw van sommigen bekijkt, of bv. dingen als spreekwoorden/vaste uitdrukkingen Rolleyes daar wordt me toch wat mee afgeblunderd...

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 22:11

Ben ik met je eens SP. Als mensen op de TEM-knop drukken dan kunnen we er wat mee. Het is onmogelijk voor de mods om alles te lezen.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 22:12

Pervinco schreef:
Je dweilt Knipoog

Sneller dan ik had verwacht Haha!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 22:19

gomir schreef:
Even offtopic: ik was gister bij de Albert Heijn, maar ging daar ook bijna gillend vandaan...Overal borden met lijfiez, kopies en aanvalluh Clown


Zelfs ministeries zijn tegenwoordig medeplichtig: [KH] Ministerie moedigt gebruik van MSN-taal aan!

Maar ook mijn advies is: meld het via TeM. In de regels van Bokt staat overigens duidelijk dat het niet is toegestaan om MSN- en Breezah-taal te gebruiken, dus sancties volgen er dan zeker. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 22:23

Mickey schreef:
Zeker als juf vind ik het vreselijk om msn en Breezertaaltjes te zien.
Vooral de spellingzwakke leerlingen leren op deze manier niet om de juiste spelling te schrijven.
Terwijl oefening toch juist vaak helpt om het je eigen te maken.

Ik zou het echt heel erg vinden als straks een heleboel kinderen alleen maar in msntaal kunnen schrijven. Maar ik vrees dat er dat wel bij een aantal wel van gaat komen.



ik ben niet spellingszwak maar msn-taal is der bij mij echt ingekropen en ging er heel lastig uit!!!!met dicteeën had ik vee fouten, met name ch- woorden, jah , neej en die simpele woordjes die je vaa gebruikt

vreemd genoeg heb ik nu geleerd het alleen bij msn te gebruiken!!!

maar der is iets waar ik wel goed in ben en waar ik me wel aan erger Tong uitsteken persoonsvormen!!!! Schijnheilig ooohw en die pik ik er vaak uit hoor, geloof dat er in dit topic al meerder fouten mee zijn gemaakt Schijnheilig

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 22:25

Het meervoud van dictee is dictees Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 22:32

ohw echt Bloos! dat was dus geen stomme type fout dat wist ik dus gewoon echt niet (wou niej Boos! schrijven stomme ik! )

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 22:35

Menino, ik erger me toch echt meer aan jouw berichtjes in z'n geheel dan aan fouten met persoonsvormen (die meestal komen doordat mensen het niet beter weten..)

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 22:35

Sorry hoor, maar als je in een dictee fouten maakt op jah en neej, dan ben je wel een beetje dom bezig!

lienet

Berichten: 566
Geregistreerd: 15-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 22:40

Het valt mij ook op dat veel kids, meest tieners ook, soms niet meer weten hoe je de woorden nu eigenlijk echt schrijft...komt alleen door het rare chat-taalgebruik, wie bedenkt zoiets, De chattaal zoals heel veel eerder met woorden zoal : ik w8t (wacht) e.d. leverde geen moeite op met de werkelijkheid. Maar al die verbasteringen.......VRESELIJK, op den duur denk ik dat veel jeugd geen normaal nederlands meer kan schrijven.

Om het maar zo te zeggen: ERRUGGG

Maar een spellingscontrole gaat wel wat ver hoor, wat doe je met die mensen die dislectisch zijn?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 22:48

Katja schreef:
Ben ik met je eens SP. Als mensen op de TEM-knop drukken dan kunnen we er wat mee. Het is onmogelijk voor de mods om alles te lezen.
wie is er dan feitelijk nog moderator Haha! beetje knullig om de klikknop te gebruiken voor elke van dit soort postings...

beter niet elke corrigeren maar sturen en een beetje motiveren, tenzij je eindeloos dit soort calls in TEM wilt oplossen. Knipoog

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 22:49

Maar veel mensen weten het dus van zichzelf dat ze snel fouten maken, waarom lezen ze het dan niet even over voordat ze op de knop 'plaatsen' klikken? Is toch simpel? Alle bokkers kunnen het dan tenminste goed begrijpen en het voorkomt een hoop gezeur.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 22:56

SuperPepeijn schreef:
wie is er dan feitelijk nog moderator Haha! beetje knullig om de klikknop te gebruiken voor elke van dit soort postings...

beter niet elke corrigeren maar sturen en een beetje motiveren, tenzij je eindeloos dit soort calls in TEM wilt oplossen. Knipoog


Kijk, en dit is precies de reden waarom ik, en met mij wsn veel anderen, dus niet op TeM zullen klikken...

En Georgette: MSN/Breezah doe je niet per ongeluk... Andere taalfouten is een ander verhaal vind ik...