Bokt-taalverloedering... spellingsbrigade??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:59

Laura schreef:
Roken - ik rook - rookTe - heeft gerookT (t staat in kofschip)
delen - ik deel - deelDe - heeft gedeelD (d staat niet in kofschip)


Nou Laura, laat maar eens zien waar die T in het kofschip staat dan!
Btw de stam is niet de verleden tijd Haha!

Je bedoelt de K en de D uit de tweede reeks woorden steeds, niet de derde reeks Haha! *LOL*

sjokkemeule

Berichten: 1012
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 14:11

Het is ook: 't Kofschip of 't Fokschaap.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 14:17

Ehmm... ok daar zit wat in Bloos. Maar dan gaat het nog steeds om de stam, en niet de verleden tijd Tong uitsteken.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 14:23

Citaat:
waar die T in het kofschip staat dan!

't kofschip! Haha!

En waar heb ik het over verleden tijd ipv stam?
Citaat:
alle laatste letters van de stam die in het kofschip staan k-o-f-s-c-h-i-p krijgen een T ('t kofschip) in verleden tijd.
Waarschijnlijk heb je mijn zin niet zo goed gelezen; als je goed kijkt zie je 'ik rook' als stam *LOL*

Ah, laat maar, er is een reden dat ik niet het onderwijs in gegaan ben Knipoog
Laatst bijgewerkt door Laura op 16-06-04 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 14:24

Ik zie ook "ik rook" als stam hoor, daar niet van. Maar ik doelde meer op het feit dat je bij de verleden tijd heel mooi een hoofdletter T neer had gezet Haha!.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 14:26

Citaat:
ik doelde meer op het feit dat je bij de verleden tijd heel mooi een hoofdletter T neer had gezet .

ja, welk deel begrijp je dan niet? *LOL*
Als een woord op de stam eindigt met een letter uit het kofschip, dan krijgt de verleden tijd een T. Toch? Clown

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 14:31

Laura schreef:
alle laatste letters van de stam die in het kofschip staan k-o-f-s-c-h-i-p krijgen een T ('t kofschip) in verleden tijd.
Roken - ik rook - rookTe - heeft gerookT (t staat in kofschip)
delen - ik deel - deelDe - heeft gedeelD (d staat niet in kofschip)
Maar: Verbazen -verbaasde - heeft verbaasd (z staat niet in het kofschip)



Ehm............ bij roken gaat het om de k die in 't kofschip staat
en bij delen om de l die er niet in staat.........

Schijnheilig Haha!

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 14:34

Pervinco schreef:
Sja, dat is toch 1 van de 2 grammaticaregels waar ik gewoon niet uit kom...

Wat die lappen tekst betreft wat ik net ergens las, die tik ik ook altijd in Word! Maar Word ziet dt- en als/dan-fouten vaak ook niet hoor...

En dat enigste... Ik vind hullie irritanter Lachen Dat zijn gewoon van die dialect-woordjes die in het taalgebruik sluipen... Ik zeg zelf ook vrij vaak 'an sich', ik neem niet aan dat dat erg bekend is buiten de grensstreek...


( het is bladzijden geleden gezegd)
Volgens mij wordt het idd niet rood maar als je de spelling/grammatica controle overheen gooit word het wel attent gemaakt dacht ik. Het is iig wel zo bij de/het/een *tsja ik weet bijna of het nou DE of HET moet zijn*

En ik irriteer me ook heel vaak aan msn taal & breezahhh taal.. Ik wil mezelf ook wel als een vrijwilliger melden Lachen

en de regeltjes over 't Kofschip/fokschaap, die snap ik na jaren nog niet. Maar toch heb ik wel goed meestal *of altijd maar dan lijk ik erg arrogant Scheve mond* Soms als ik echt heel erg in war ben gebruik ik; smurf.
Zoals, jullie (rook..in verleden tijd) op de feest.. en als ik het niet weet gebruik ik: Jullie smurften op de feest *ok het is heel erg vaag maar bij mij werkt het heel goed*

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 14:37

Precies botervlieg, die T en D hebben niets met het kofschip te maken als het gaat om letters die terug horen te komen in 't kofschip Knipoog. Daar gaat het idd om de K en de L Knipoog. De T en D zijn een gevolg daarvan Haha!.

Rainie

Berichten: 9123
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 14:37

MoonChloe schreef:
En ik irriteer me ook heel vaak aan msn taal & breezahhh taal.. Ik wil mezelf ook wel als een vrijwilliger melden Lachen

Het is ik erger me Schijnheilig

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 14:47

Rainie schreef:
Het is ik erger me Schijnheilig


*en ik heb niet gezegd dat ik alles goed heb met de Nederlands .. maar dat heb ik iig nooit geleerd Scheve mond *

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 14:49

He leuk het periodiek terugkomende topic Haha! . Ik heb nog steeds dezelfde mening als in voorgaande topics en die komt aardig overeen met die van Laura .
Ik mis Lielle nog in dit topic Tong uitsteken .

Een hele hoop regels zijn trouwens ook in die andere topics te vinden en extra uitleg is te verkrijgen per pb Clown .

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 14:52

ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik erger me ook verschrikkelijk aan al die mensen die niet normaal kunnen (proberen te?) typen. overal de n op het eind vergeten enzo...
kijk spelfouten opzich vind ik niet zo'n probleem, iedereen maakt weleens een fout en daarnaast heb je natuurlijk nog de mensen die echt problemen hebben met schrijven. maar die kunnen er niets aan doen, en dat zijn vaak nog redelijk logische fouten.
maar die msn-taal, breezahtaal en al die overige zooi van mensen die zichzelf te goed voelen om normaal te typen, dat is zo irritant...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 14:56

Sypheron schreef:
Precies botervlieg, die T en D hebben niets met het kofschip te maken als het gaat om letters die terug horen te komen in 't kofschip Knipoog. Daar gaat het idd om de K en de L Knipoog. De T en D zijn een gevolg daarvan Haha!.

Het feit dat de T er wel in staat, is niet alleen vanwege de woorden met een stam eindigend op T, maar ook als een soort van geheugensteuntje dat de verleden tijd dus een T moet zijn.

Neem maar van mij aan dat stam+D over een tijdje regel is. Als een soort van reversed taalontwikkeling.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 15:08

Okeeeee, ik snap hem. Thanks Botervlieg Haha!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 15:09

Lielle schreef:
nog een wannabe spellingsmoddie. Ik erger me er groen en geel aan.

Kayla, je zei...? *LOL*

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 15:15

Laura schreef:
Citaat:
Lielle schreef:
nog een wannabe spellingsmoddie. Ik erger me er groen en geel aan.
Kayla, je zei...? *LOL*


haha dacht ik ook meteen aan *LOL*

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 16:03

Laura schreef:
Kayla, je zei...? *LOL*


Oh heb ik er weer overheen gelezen? Haha!

gemske

Berichten: 3548
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 16:54

Meldt zich ook aan.

Goed idee dit. Ik snap niet hoe 'de jeugd van tegenwoordig' nog een fatsoenlijk opstel/betoog/samenvatting kan schrijven.

Hetzelfde met rekenen trouwens, ik heb een tijdje wiskunde bijles gegeven, en het is voorgekomen dat ik iemand 2+2 in zag typen. Verward

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 16:57

Eens!! Natuurlijk maakt iedereen weleens een foutje, maar als ik sommige berichten lees.... Scheve mond Topics in MSN- en Breezahtaal lees ik niet eens meer, dan kan de inhoud nog zo interessant zijn maar ik heb geen zin om me daar doorheen te worstelen Ik wil best spellingsmod worden!! *LOL*

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 16:59

gemske schreef:
Meldt zich ook aan.

Goed idee dit. Ik snap niet hoe 'de jeugd van tegenwoordig' nog een fatsoenlijk opstel/betoog/samenvatting kan schrijven.

Hetzelfde met rekenen trouwens, ik heb een tijdje wiskunde bijles gegeven, en het is voorgekomen dat ik iemand 2+2 in zag typen. Verward


He ik snap hem even niet, 2+2?

Maar ik ben "de jeugd van tegenwoordig" en ik kan wel fastoenlijk opstel/betoog/samenvatting schrijven Lachen

Mosh

Berichten: 6017
Geregistreerd: 16-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 17:00

Tsja... ik maak ook weleens fouten met d/t maar ik vind in ieder geval dat iedereen wel even hoofdletters,punten en komma's mag gebruiken,dat leer je immers al in groep 3/4 !

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 17:02

moonchloe ik denk dat ze bedoelt op zijn/haar rekenmachine... ik zit nu in 6 gymnasium, en vorig jaar zat er een jongen in mn klas die dus ook ALLES op zn rekenmachine deed, zelfs idd dingen als 8-5 enzo...

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 17:05

Hey i'm Inn!!! Echt zwaar irritant die half afgemaakte woorden en woorden die niet bestaan!!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 17:05

Nou sorry, maar ik zie niet zo'n probleem om 2+2 in te tikken op je rekenmachine, het is maar net wat je doelstelling is... Ik kreeg een keer op mijn werk op mijn kop van een accountant, ik rekende optelsommen en wat vermenigvuldigingen (met duizenden euro's) uit op mijn rekenmachine. Terwijl zijn kamergenoot, eveneens accountant, op zijn rekenmachine uitrekent hoeveel 14+23 is...

Sorry voor het offtopic Bloos!