Foto’s in spoiler

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-24 12:39

Muurp schreef:
rien10 schreef:
En "er is een fietser aangereden. Helaas heeft het slachtoffer een open beenbreuk"
Die foto ook niet.....??
mmm, ik zie je punt.


Beschrijven is nog altijd minder heftig dan zien.
Een kind dat bovenstaande zin leest zal waarschijnlijk een iets minder heftig beeld voor z'n netvlies hebben dan ik... :) En daar gaat het precies over.

Maar ik heb een paar pagina's geleden al geopperd dat we misschien op een andere manier awareness moeten creëren. Laat het discussietopic lekker voor wat het nu is, foto's in spoilers en iedereen mag zijn of haar mening daar geven en het erover hebben.
Maar hoe kunnen we ervoor zorgen dat het zichtbaarder wordt? Zonder de drama. Gewoon feitelijk.

De moderators hebben aangegeven weinig tot geen goede nieuwsbronnen te hebben die betrouwbaar zijn. Is het mogelijk om deze op te sporen zodat er wél berichten op VN komen?

Niew topic openen? Wolf-awaress? Met spelregels wat betreft het (niet) verzanden in discussies?

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-24 12:40

Muurp schreef:
rien10 schreef:
Edit: Er is awareness over de kwetsbaarheid van fietsers in het verkeer. "Sheckeren" is daar niet meer "nodig"


Muah... Hoeveel jongeren zie je nog half afgeleid op hun telefoon door rood heen rijden? :+

Ja, die tieners....
maar ik bedoel meer bij stedelijke ontwerpers. Je ziet rotondes steeds fiets-vriendelijker worden.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15112
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 12:40

DuoPenotti schreef:
Maar een dode aangereden hond/ paard word wel geplaatst bij nieuws berichten.

Want men maakt verschil tussen mens en dier.

is dat shockeren?
Ja ik denk dat de waarheid wel eens shockerend is, ook al is het nieuws brengen.


De hond zelf helemaal open en bloot met al zijn verwondingen?
Muah, dat betwijfel ik. Soms een algemene foto van grote afstand, maar niet in detail.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15112
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 12:41

rien10 schreef:
Niew topic openen? Wolf-awaress? Met spelregels wat betreft het (niet) verzanden in discussies?


Zet er maar fulltime een moderator op dan _O-
Kijk hoe dit topic verloopt.

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-24 12:42

Ik ga geen foto (wel of niet in spoiler) zetten van mijn PC, maar ik ga aan het werk. De plicht roept. Tot vanmiddag of zo.....

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 12:42

rien10 schreef:
@Muurp Het zit in mijn brein, ik weet het. Maar foto's van de waarheid zijn toch nooit bedoeld om te shockeren? Die zijn er om de waarheid te laten zien.
Gemanipuleerd nieuws, dingen overdrijven, foto's in scene zetten; dat is er om te shockeren. (On)nieuws om het brengen van tig-berichten, dat is om te shockeren.
De mededeling: "er is een fietser aangereden" en daarbij een foto is toch niet om te shockeren, dat is om het nieuws te brengen.



Hmmm, interessante stelling.

Een uurtje geleden schreef ik elders op bokt ".. dat ik pacifist genoeg ben, om te vinden dat de harde waarheid van oorlog getoond' mag en moet' worden" -
om prompt te pleiten voor een waarschuwing /spoiler.
Ook al weet ik dat het een onderdeel is van de harde waarheid dat je dus géén waarschuwing krijgt.
(Kleine toelichting: als geboren Rotterdamse ken ik de uitspraak van Erasmus: 'Oorlog lijkt leuk - voor hen die er niets van weten'.)

Verder ben ik een trotse Trouw lezeres. Oa Trouw heeft het beleid dat berichtgeving over rampen, ongelukken, oorlogen etc 'terughoudend' in beeld worden gebracht.
Dwz dat de redactie debatteert over het wel of niet plaatsen van een foto,
en met enige regelmaat volgt een debat met de lezers nadat een foto is geplaatst.

Terughoudendheid is aan de ene kant uit piëteit voor de slachtoffers en hun familie,
maar het is ook een manier om mensen betrokken te houden (bij te veel ellende stomp je af - geldt trouwens niet bij trauma).

(En :o op de tweede pagina van dit topic werd het nut van terughoudendheid door iemand van tafel geveegd. |( )

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15112
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 12:42

rien10 schreef:
Niew topic openen? Wolf-awaress? Met spelregels wat betreft het (niet) verzanden in discussies?


Maar, in zekere zin heb je wel een punt.
Je kunt namelijk nieuws insturen naar de nieuwsredactie, als er enkele betrouwbare bronnen zijn die gebruikt mogen worden zouden die verstuurd kunnen worden.

Wintu

Berichten: 2962
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 12:47

MarlindeRooz schreef:
Het is voor een kleine groep mensen gewoon heel lastig om te begrijpen dat er mensen zijn met grotere problemen dan "de wolf". :) Er zijn mensen die het heel belangrijk vinden om elke dag bezig te zijn met de aanwezigheid van de wolf. Dat is gewoon maar bij een heel select groepje mensen zo. En de rest van de mensen wil ook gewoon niet elke dag er mee bezig zijn omdat ze andere prioriteiten in hun leven hebben.


Ik wil er liever helemaal niet mee bezig zijn, maar er wordt je weinig keuze gelaten.
Verder ben ik ook geen radicale wolf hater? Vind het prachtige dieren, maar ongebreideld laten voortplanten gaat niet goed komen.
En verder heb ik nog veel meer problemen die momenteel in mijn leven zich voor doen hoor en een hele hoop andere prioriteiten, de wolf komt er enkel bij.
Wie denk jij wel niet dat je bent dat je dat soort dingen maar over mensen kunt zeggen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33795
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Foto’s in spoiler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 12:49

Het is voor een bepaalde groep mensen hier wel heel lastig om niet persoonlijk te worden als ze geen gelijk krijgen. :)

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 12:53

Meeste mensen wonen in de steden, hebben kopzorgen om het eten op tafel te krijgen, lezen geen tot weinig kranten enz

Dus voor hen is het fenomeen wolf niet aan de orde.
Denk dat Marlinde dat bedoeld

Meeste mensen.op bokt staan er toch anders in, maar ook bokt is een kleine groep van de maatschappij.

Ik ben geen voorstander van de wolf, maar die foto's word ik ook naar van, weet dat het gebeurd, sluit er mijn ogen niet voor, maar iets minder mag ook best, dus een spoiler helemaal prima

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: Foto’s in spoiler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 12:54

Als je iets bedoelt moet je dat ook zo zeggen.
Ik probeer n.l. niet te gissen naar wat iemand bedoelt.
Gissen is n.l. missen is mij ooit duidelijk gemaakt. En dat ervaar ik ook in mijn werk. Ik moet mensen zo compleet mogelijk informeren, maar heb ik zoveel mogelijk informatie nodig voor ik aan de slag ga.

DuoPenotti

Berichten: 29507
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 12:56

Ik denk dat bijna iedereen wel naar word van de foto's ik tenminste wel.
Maar dan denk ik, de mensen die er bij uitkomen, hoe naar moet het daar voor zijn?
Net als pas het meisje dat op haar 7e verjaardag haar schaapjes dood zag.

De dierenartsen die weer mogen euthanaseren bij een zwaar gewond dier.

Dan denk ik, wat is een foto dan?
Echwel schreef:
Meeste mensen wonen in de steden, hebben kopzorgen om het eten op tafel te krijgen, lezen geen tot weinig kranten enz

Dus voor hen is het fenomeen wolf niet aan de orde.
Denk dat Marlinde dat bedoeld

Meeste mensen.op bokt staan er toch anders in, maar ook bokt is een kleine groep van de maatschappij.

Ik ben geen voorstander van de wolf, maar die foto's word ik ook naar van, weet dat het gebeurd, sluit er mijn ogen niet voor, maar iets minder mag ook best, dus een spoiler helemaal prima

Wintu

Berichten: 2962
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 12:58

Muurp schreef:
rien10 schreef:
Nou, dat vraag ik me dus oprecht af Muurp.
Foto's zijn wel confronterend en soms moet je iemand echt flink confronteren met de feiten.
Bijvoorbeeld een ram die gedood is door een wolf. "Rammen beschermen de kudde" Nou, niet dus.
Bijvoorbeeld een wolf die over een hek springt. "Wolven springen niet over een hek dat xxx hoog is". Nou, wel dus.
Daar ga je nu aan voorbij, wanneer de boel in spoilers geplaatst wordt.


En dat vraag ik me dan weer af :D
Want ik wil wel leren over de wolf, over wat er nodig is, wat helpt om hem buiten te houden. Maar ik heb daar geen bloederige foto's voor nodig.
Maar misschien zit het dan in de intentie. Mijn intentie van het topic lezen is mijn kennis vergroten. Zoals ik het hier lees (even invullend) zitten er veel mensen in dat topic die als doel hebben om te laten zien hoe groot het probleem is.
Zelfde topic, andere mindset. Daar gaat het dan ook mis.



Ik denk dat het scheelt dat je wel kan indenken over hoeveel schade de wolf aanricht, het niet bagatelliseert. Ik kijk de fotos ook niet meer, heb er teveel gezien. In dat licht zijn fotos dan niet nodig. Echter voor mensen die het maar af doen als een sprookje en het allemaal wel mee vinden vallen, want zo erg kan het niet zijn, kan zo een confronterende foto wel een eye opener zijn en ik dat licht vind ik dat de minder schokkende fotos best getoond mogen worden. De schokkende fotos staan al in spoiler met waarschuwing daar bij en ook wordt bij linkjes vermeld of je daar iets gruwelijks gaat zien ja of nee.

Ann

Berichten: 13257
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 12:59

MarlindeRooz schreef:
Het is voor een bepaalde groep mensen hier wel heel lastig om niet persoonlijk te worden als ze geen gelijk krijgen. :)

Enige zelfreflectie zou je niet misstaan imo.

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 12:59

Citaat:
Dan denk ik, wat is een foto dan?




Wedervraag hoe erg is een spoiler dan.....

Je draait in rondjes nl

Wintu

Berichten: 2962
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 13:07

MarlindeRooz schreef:
Het is voor een bepaalde groep mensen hier wel heel lastig om niet persoonlijk te worden als ze geen gelijk krijgen. :)

We weten allemaal op wie je doelt, maar door het over een 'groepje' te hebben, wordt je zgn niet persoonlijk, terwijl je het wel zo bedoeld. Ik geef dan liever een persoonlijke reactie dan dat ik zo slap mijn zegje wil doen.

Exitium

Berichten: 7144
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 13:08

Mellow schreef:
Want ik vind het toch wel een beetje grappig worden dat mensen hoe dan ook hun gelijk willen hebben maar daarin alleen hun eigen stukje daarbij pakken en het vermogen te relativeren of enigzins inleven in een ander opzij gooien.

Nou ja, uiteindelijk doet wat iedereen hier vindt er niet zoveel toe natuurlijk. Bokt mag zelf bepalen hoe ze hiermee omgaan. Ja, daarbij kan er rekening gehouden worden met wat er op het forum speelt (en Bokt doet dat ook, getuige de middenweg waarvoor gekozen is), maar dat is geen recht. Je kan het eens zijn met de keuze van Bokt of niet, maar als Bokt zegt dat dit het is, dan is dit het.

Ik kan de huidige redenatie ook wel begrijpen. Aan de ene kant wil je mensen de kans geven het hierover te hebben en die foto's zijn daar onderdeel van. Aan de andere kant wil je mensen, zeker jongere kinderen, dat soort foto's niet in hun gezicht duwen. En niet alleen de (jongere) Bokt-leden, ook via Google kunnen kinderen bij die topic uitkomen.

Moet zeggen dat ik de manier waarop Firelight door sommigen aangevallen werd gisteren wel véél te ver vond gaan.


Mellow schreef:
Dreamboy schreef:
Dit gaat toch helemaal nergens over? Bokt heeft regels m.b.t het plaatsen van foto's. Ze komen ons tegemoet door te zeggen dat de foto's geplaatst mogen worden maar wel achter een spoiler. Wat is dan het probleem? Ze kunnen ook gewoon voet bij stuk houden en de foto's verwijderen. Dat willen we toch ook niet? Plaats ze gewoon achter een spoiler en laat iedereen vrij in de keuze of ze deze aan willen klikken of niet.


Juist, alleen denk dat de schoen wringt dat dit pas later is aangegeven. Dus het mocht bij wijze van eerst wel en nu "ineens" niet meer. Voor het gevoel dan hè.

Dat kan op allerlei manieren verklaard worden. Ik volg de betreffende topic niet, maar mods zullen niet alles meelezen met hoeveel berichten er geplaatst worden. Kans bestaat dat ze het simpelweg niet eerder gezien hadden en er door TEM's op gewezen werden. Dan moet vervolgens overlegd worden hoe ermee om te gaan waardoor er nog wat tijd overheen gaat. Het kan ook zijn dat Bokt aan wilde kijken of er überhaupt opmerkingen vanuit de community over kwamen of niet, en pas toen dat gebeurde in heeft gegrepen.


rien10 schreef:
De spijker op de kop! Jouw intentie. Maar Piet, Jan of Klaas de wolvenknuffelaar heeft wellicht die intentie niet en wil het koetsie-koetsie-hondje-aai gedrag naar de wolf toe volhouden. Wolven eten dieren. Dat is zo. En als dat duidelijk is, dan dan dan, dan is dat tenmninste duidelijk Ha ha, wat krom zeg, nou ja, jullie begrijpen me wel denk ik?

Maar iemand die enorm pro-wolf is (ik neem aan dat je dat bedoelt met een 'wolvenknuffelaar') ga je sowieso niet overtuigen, ook niet met foto's. Het zijn mensen zoals Muurp die er wel meer over willen leren maar die niet op die foto's zitten te wachten die wegblijven als die foto's er open en bloot staan.


rien10 schreef:
@Muurp Het zit in mijn brein, ik weet het. Maar foto's van de waarheid zijn toch nooit bedoeld om te shockeren? Die zijn er om de waarheid te laten zien.
Gemanipuleerd nieuws, dingen overdrijven, foto's in scene zetten; dat is er om te shockeren. (On)nieuws om het brengen van tig-berichten, dat is om te shockeren.
De mededeling: "er is een fietser aangereden" en daarbij een foto is toch niet om te shockeren, dat is om het nieuws te brengen.

Maar daar staat geen foto van de fietser met hoofdletsel en open beenbreuk bij, net als dat bij artikelen over het ongeluk met die brug van twee weken terug ook geen foto's van de slachtoffers staan. Een nieuwsmedium zal daar voor een overzichtsfoto van verder weg kiezen, of een algemene stockfoto. Nu speelt privacy daarbij tegenwoordig natuurlijk ook een rol, maar ook toen dat minder een ding was werd dat niet gedaan.

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Foto’s in spoiler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-24 13:13

Ben ik weer, :o er schiet me net iets te binnen.
Een feit is iets anders dan een mening of een keuze.
Als een feit op een foto staat, heb je de keuze om daar wel of niet naar te kijken.
Als een feit op een foto in een spoiler staat, word je gestuurd in die keuze. En ik denk dat dat het is wat mij zo bezig houd. Het sturen op inhoud. Want ik vind dat het dat is wat je doet met een spoiler.

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 13:15

Dat kan je ook omdraaien. Als je de foto niet in een spoiler zet ontneem je mensen de keuze om er niet naar te kijken.
Het is maar net vanuit wel perspectief je iets bekijkt en beredeneerd.


Ik ben dus één van de mensen die wel het topic wil volgen, maar niet constant al die foto's hoef te zien. Daar heb ik graag een keuze in en met een spoiler krijg ik die.

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Foto’s in spoiler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-24 13:17

Een punt, zeker. Maar de sturing is dan weg.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 13:21

@Rien,
op het gevaar af dat ik je van je werk houd,
'Het is een goede vraag, die sturing'.

Maar de manier waarop een echte fotograaf fotografeert - daar zit een berg denkwerk achter.
Het is niet 'ik ga er bij staan en ik druk af'.
... natuurlijk kan dat.
En dat laat bijvoorbeeld jouw eerste indruk zien.
Of wat je het ergste vond.
Etc.
... en als gezegd, kranten zoals Trouw hebben een redactie die debatteert over laten we zeggen een serie foto's over gebeurtenis X van een beroepsfotograaf.

Daarbij gaat het over het afwegen van belangen.
Net niet manipulatie.
Maar wel 'hoe kunnen we dit schokkende nieuwfeit goed in beeld brengen?' - Één van de schokkendste foto's van de Bijlmerramp is voor mij een opname van koningin Beatrix met grote ogen en een hand voor haar mond.

'Een foto is de waarheid' is mij te simpel.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 07-03-24 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Foto’s in spoiler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-24 13:23

Ik zie wat je bedoelt Janneke, die foto roep ik zo in mijn geheugen op. Schaap nummer 340 niet meer.

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 13:43

Wintu schreef:
MarlindeRooz schreef:
Het is voor een bepaalde groep mensen hier wel heel lastig om niet persoonlijk te worden als ze geen gelijk krijgen. :)

We weten allemaal op wie je doelt, maar door het over een 'groepje' te hebben, wordt je zgn niet persoonlijk, terwijl je het wel zo bedoeld. Ik geef dan liever een persoonlijke reactie dan dat ik zo slap mijn zegje wil doen.


Het punt is ook dat sommige mensen alles op zichzelf betrekken. Die zien iets als een persoonlijke aanval terwijl dat helemaal niet zo bedoelt is. Als je dan in gesprek gaat om het uit te leggen halen ze precies die stukjes eruit waarin zij vinden dat het persoonlijk is om zo hun gelijk te halen. De rest van wat je schrijft wordt niet eens gelezen. Daar valt gewoon niet mee te discussieren en uiteindelijk loopt de irritatie zo hoog op dat het daadwerkelijk persoonlijk gaat worden.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 13:46

rien10 schreef:
Mellow schreef:
Het had misschien wel geholpen als er ook meteen wat mee gedaan was dan. Want de meldingen werden al weken zo geplaatst en "ineens" was daar het groene bericht.

Denk dat diegene die de moeite neemt om de meldingen te plaatsen hier dan gewoon gehoor aan had gegeven.

Kan me niet herinneren dat er mensen daadwerkelijk in het topic gereageerd hebben liever de foto's in spoiler te zien en de gruwelijke foto's werden al in spoiler gezet.

Mochten er wel mensen zijn die dat hebben gevraagd heb ik dat gemist.

Mijn inziens had er dan gewoon eerder actie op ondernomen moeten worden.

Jawel, die zijn er geweest. Onali volgens mij.



Dat ben ik inderdaad geweest, maar nadat meerdere mensen hadden aangegeven het wel te willen heb ik mij daar mij neergelegd.

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-24 13:47

En.... terug on topic. Foto's in spoilers.

Je kunt altijd het "Ik vind dit een persoonlijke aanval" topic openen. Al dan niet met foto's.