Wanneer een slotje.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muronia

Berichten: 19559
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 08:56

Ik denk ook dat er verschil is tussen paardgerelateerde fora en overige fora. Bokt is een paardenliefhebbers-forum en het lijkt mij redelijk dat slotjes over overige onderwerpen wat makkelijker worden geplaatst dan over paardgerelateerde onderwerpen. Daar zit de leerfactor in voor mensen die in de toekomst tegen iets soortgelijks aan lopen en bijvoorbeeld via google in dat topic terecht komen. Dat was dacht ik een van de redenen dat topics niet zomaar worden gesloten.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 10:43

Jennyj01 schreef:
Er is dus niet een duidelijke richtlijn voor. En ik ben het met Prompter eens dat een duidelijk protocol minder verwarring schept. Juist omdat je met vrijwilligers werkt.


Wat is er erg aan 'verwarring'? Wat is er eigenlijk verwarrend? Het is een slotje op een topic op een internetforum. En vervolgens kun je dus ook nog gewoon de mods aanspreken en zijn die bereid het nog eens te overwegen en gaat het weer open. Wat is precies het probleem daarmee?

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6645
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 11:10

We hebben beleid op het plaatsen van slotjes, maar in de praktijk blijkt dat het vaak niet zo zwart-wit is. Dat is natuurlijk al wel vaker aan bod gekomen op FZ, maar dat is in het geval van slotjes plaatsen niet anders.

Over het algemeen worden slotjes niet zo snel geplaatst. De reacties op een topic zijn namelijk niet alleen bruikbaar en interessant voor de topicstarter, maar ook voor andere gebruikers. We sluiten daarom bijv. niet zo snel een topic als de TS antwoord heeft. Ik zeg bewust 'niet zo snel', omdat je zult zien dat het in sommige gevallen wel zal gebeuren.

In het specifieke geval dat in de openingspost genoemd wordt, is er mogelijk iets te voorbarig een slotje geplaatst. En ja, dat gebeurt wel eens; moderatoracties die te voorbarig worden ingezet. Soms heb je als moderator even snel tijd tussendoor, scan je even snel hoe en wat er speelt en onderneem je eventueel actie. Dat kan dan achteraf bezien soms te snel zijn, maar vaak is dat beter dan veel te laat ingrijpen. Als dan achteraf blijkt dat er wat te snel is ingegrepen, dan bespreken we dat als team en draaien we eventueel de actie terug, zoals we dat in dit geval ook hebben gedaan.

Oftewel: we zijn niet perfect, maar we doen wel ons best :P

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-23 15:18

Shadow0 schreef:
Jennyj01 schreef:
Er is dus niet een duidelijke richtlijn voor. En ik ben het met Prompter eens dat een duidelijk protocol minder verwarring schept. Juist omdat je met vrijwilligers werkt.


Wat is er erg aan 'verwarring'? Wat is er eigenlijk verwarrend? Het is een slotje op een topic op een internetforum. En vervolgens kun je dus ook nog gewoon de mods aanspreken en zijn die bereid het nog eens te overwegen en gaat het weer open. Wat is precies het probleem daarmee?


Voor jou is dat misschien niet erg. Ik vind het wel vervelend als iemand met een bepaalde autoriteit de stekker uit een topic haalt en de logica ontgaat mij. Er wordt vaak met regels geschermd maar hoe en waar zijn die dan? En tuurlijk kan je het mod team aanspreken. Maar dat geeft niet altijd garantie op een duidelijk antwoord. Ik ben iemand die deze antwoorden liever even opzoekt.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 16:02

Jennyj01 schreef:
Voor jou is dat misschien niet erg. Ik vind het wel vervelend als iemand met een bepaalde autoriteit de stekker uit een topic haalt en de logica ontgaat mij.


Het is niet erg omdat het gewoon niet heel erg is. Dat is niet alleen maar subjectief. Het is maar een slotje op 1 enkel topic op een internetforum. Het topic is nog na te lezen, niemand is van Bokt verbannen om het topic, niemand krijgt een boete, niemand raakt z'n baan of inkomen kwijt, niemand wordt dakloos, niemand wordt strafrechtelijk vervolgd... het is goed om erbij stil te staan dat er echt geen grote consequenties zijn, voor niemand. En dat het dus ook prima is dat het kan lopen zoals het loopt, de mods doen naar eer en geweten hun best maar nemen een besluit dat jij niet begrijpt. Jij vraagt uitleg en de mods kijken dus nog een keer naar de situatie en besluiten nu anders.

Dat is toch geweldig? Dat is toch een heel mooi zelfcorrigerend systeem met volwassen omgangsvormen?

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Wanneer een slotje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 16:05

Oh ok, dus alleen wat jij als "erg" beschouwt, is een topic waard om Bokt. Weten we ook weer.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 16:43

Tieneke schreef:
Oh ok, dus alleen wat jij als "erg" beschouwt, is een topic waard om Bokt. Weten we ook weer.


Je trekt mijn woorden een beetje uit z'n verband :)

Ik vind het openen van het topic trouwens prima: juist heel nuttig. Ik vind het idee dat we de menselijke maat uit dit soort dingen weghalen en vervangen door alsmaar meer starre regels niet prima.

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Wanneer een slotje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 16:49

Ik denk niet dat ik degene was die dingen uit z'n verband trekt en begon over dakloos worden, vervolgd worden etc... Anders gezegd: alleen als iets voor jou "erg" is mag iemand benoemen dat iets verwarrend of vervelend is.

Century

Berichten: 5969
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 16:52

Wat ik me nog afvraag, mag je als gebruiker om een slotje vragen en zo ja, wanneer wordt dat gehonoreerd?

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 16:53

Tieneke schreef:
Ik denk niet dat ik degene was die dingen uit z'n verband trekt en begon over dakloos worden, vervolgd worden etc... Anders gezegd: alleen als iets voor jou "erg" is mag iemand benoemen dat iets verwarrend of vervelend is.


Dat schreef ik dus niet. En het gaat er niet om of iets 'voor mij' erg is, maar om dingen die objectief meer ingrijpend zijn.

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Wanneer een slotje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 16:57

En niemand hier heeft daar enige boodschap aan in het licht van dit topic. Of denk je dat TS niet begrijpt dat er dingen in de wereld ingrijpender zijn? Dat het echt nodig is dat jij daarop wijst? Zoals zo vaak speel je de moraalridder, terwijl iemand gewoon iets wilt aankaarten vanuit de eigen ervaring op dit forum. Dat heeft 0.0 te maken met ingrijpende zaken uit het leven.

BeFunny

Berichten: 10533
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 17:24

Ik snap de willekeur, wat wat mij betreft overduidelijk aanwezig is ook niet.
Als een ts een slotje wil dan zou dat altijd moeten kunnen naar mijn mening.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 17:24

Tieneke schreef:
Zoals zo vaak speel je de moraalridder,


En jij speelt hier nogal op de persoon, niet op de bal.

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Wanneer een slotje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 17:38

Ach, zo veel ergere dingen in de wereld, toch?

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Wanneer een slotje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 18:01

Zeker, maar het is wel een beetje flauw. Het kan ook met fatsoen toch?

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-23 19:07

Sorry Shadow jij bent degene die flauw doet. Voor iemand die het allemaal maar gezeur vind vergeleken met de echte problemen in de wereld blijf je er best in hangen. Jammer. En nogmaals: het gaat mij niet om dat ene topic. Ik wil graag weten hoe dat nou zit met het slotje.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 00:10

NadjaNadja heeft daar al het nodige over uitgelegd :)

Zoals gezegd zijn er een aantal criteria die meewegen in het beslissen of een topic al dan niet op slot gaat. Bijv. of het een recent topic is, hoe het verloop van een topic is, of er veel sturing nodig is, of er speciale omstandigheden zijn om het wel of niet open te laten, of er misschien contact is geweest met de TS en bijzondere omstandigheden zijn, etc.etc.

Er zijn dus zeker een aantal criteria, maar het is vooral maatwerk door die criteria te beoordelen en daar uiteindelijk een beslissing over te nemen. Niet alle criteria zijn 'keihard', we meten ook met een menselijke maat en daardoor kan het ook gebeuren dat het ene topic uiteindelijk wel op slot gaat, en het andere misschien niet.

BeFunny

Berichten: 10533
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 00:27

Maar wordt het geen tijd om daar verandering in aan te brengen? Waarom zou je niet Iig voor iedereen die vraagt om een slotje als ts zijnde, het toppic op slot doen? Scheelt overleg en gedoe.

En verder gewoon volgens de criteria als jullie vinden dat een toppic ontspoort.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Wanneer een slotje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 00:31

Dat zou kunnen, maar dat gaan we niet doen.
Wij vinden nl. dat een topic niet alleen een topic van de topicstarter is en daar een soort van 'alleenrecht' op heeft, maar dat het om het geheel gaat en dat de andere bijdragers daar ook rol in hebben.
Ik weet ook dat er andere sites zijn die het anders doen en op verzoek complete topics laten verdwijnen (en daarmee ook de reacties die geplaatst zijn), maar onze keuze is anders.

Blue_flower
Berichten: 1931
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 06:24

Oscar schreef:
NadjaNadja heeft daar al het nodige over uitgelegd :)

Zoals gezegd zijn er een aantal criteria die meewegen in het beslissen of een topic al dan niet op slot gaat. Bijv. of het een recent topic is, hoe het verloop van een topic is, of er veel sturing nodig is, of er speciale omstandigheden zijn om het wel of niet open te laten, of er misschien contact is geweest met de TS en bijzondere omstandigheden zijn, etc.etc.

Er zijn dus zeker een aantal criteria, maar het is vooral maatwerk door die criteria te beoordelen en daar uiteindelijk een beslissing over te nemen. Niet alle criteria zijn 'keihard', we meten ook met een menselijke maat en daardoor kan het ook gebeuren dat het ene topic uiteindelijk wel op slot gaat, en het andere misschien niet.


Ik snap persoonlijk niet hoe je beslissingen om een topic wel of niet dicht te gooien überhaupt keihard kunt maken. We zitten op een internet forum, waar mensen schrijven en mensen lezen. Dan gaat het om een zender en ontvanger van informatie. Zoals dat werkt, kan er dan altijd interpretatie om de hoek komen.
Een mede bokker, een andere mod, hoofdmod of zelfs Bart kan altijd de informatie die geschreven is anders interpreteren (door eigen kennis, ervaringen, opvoeding etc etc). Dus hoe moet je dan een harde criteria lijst maken?

Ik ben wel benieuwd naar voorbeelden geschreven door de bokkers in dit topic die voorstander zijn van een harde criteria lijst. Ts, kun jij er misschien wat geven?

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-23 08:01

Oscar schreef:
NadjaNadja heeft daar al het nodige over uitgelegd :)

Zoals gezegd zijn er een aantal criteria die meewegen in het beslissen of een topic al dan niet op slot gaat. Bijv. of het een recent topic is, hoe het verloop van een topic is, of er veel sturing nodig is, of er speciale omstandigheden zijn om het wel of niet open te laten, of er misschien contact is geweest met de TS en bijzondere omstandigheden zijn, etc.etc.

Er zijn dus zeker een aantal criteria, maar het is vooral maatwerk door die criteria te beoordelen en daar uiteindelijk een beslissing over te nemen. Niet alle criteria zijn 'keihard', we meten ook met een menselijke maat en daardoor kan het ook gebeuren dat het ene topic uiteindelijk wel op slot gaat, en het andere misschien niet.



Oké duidelijk. Er is dus niet echt een beleid. Of in elk geval geen overzichtelijk beleid wat je kunt nakijken.

BeFunny

Berichten: 10533
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 08:21

Oscar schreef:
Dat zou kunnen, maar dat gaan we niet doen.
Wij vinden nl. dat een topic niet alleen een topic van de topicstarter is en daar een soort van 'alleenrecht' op heeft, maar dat het om het geheel gaat en dat de andere bijdragers daar ook rol in hebben.
Ik weet ook dat er andere sites zijn die het anders doen en op verzoek complete topics laten verdwijnen (en daarmee ook de reacties die geplaatst zijn), maar onze keuze is anders.



Maar door er een slotje op te doen verwijder je het niet en blijven de bijdragen dus gewoon staan. Ik vind dat een kul argument ;)

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 08:23

Bokt is aan niemand verantwoording schuldig.

Ik ben iedere keer weer verrast hoe sommige bokkers menen van wel.

En maar door blijven gaan.

Verder kwam het woord maatwerk in me op. Oscar was me voor.

nevica

Berichten: 1001
Geregistreerd: 21-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 08:26

Boras schreef:
Bokt is aan niemand verantwoording schuldig.


Waarom niet dan?

Racisme is trouwens duidelijk geen maatstaaf. :+ Of jullie moeten er achter de schermen mee bezig zijn.

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 08:44

nevica schreef:
Boras schreef:
Bokt is aan niemand verantwoording schuldig.


Waarom niet dan?

<KNIP>


Simpel gezegd: hun huis, hun regels? Je bent niet verplicht om mee te doen, je mag ook vertrekken?

Vergelijk het met een sportclub. Regel: je mag als toeschouwer tijdens het spel het veld niet betreden. Wil je je daar niet aan houden: blijf weg.